Kdo je tady antisystémový?

Kdo je tady antisystémový?

V aktuálně zveřejněné (pololetní) zprávě Ministerstva vnitra ČR o extremismu (viz www.mvcr.cz) se můžeme dočíst, že za extremistická jsou považována tzv. antisystémová hnutí. Za tato hnutí zpráva považuje, citujme: „skupiny nespokojených občanů, kteří nedůvěřují vládě, demokratickému systému a nesouhlasí se zahraničním směřováním státu. Tito lidé se se současným systémem hodnotově neztotožňují, nepociťují v něm oporu, nemají pocit, že je pro ně přínosem. Hledají proto alternativu, se kterou dokáží souznít a ve které najdou pocit bezpečí, jistoty a stability“. Konec citace.

Co vyplývá z dané definice?

Je v ní dvakrát slovo „pocit“ a jednou slovo „nepociťují“. Mimoděk je tím doloženo, že dnešní doba není založena na racionálním ani věcném posouzení situace, ale na vypjatých emocích. Tak i ministerští úředníci neváhají někoho označit za extremistu pouze na základě toho, že dotyčný má nějaké pocity.

Podobně i dnes oblíbený „boj“ je založen na pocitech. Bojujeme proti lecčemus a patrně věříme, že jde o boj morálně spravedlivý. Ovšem ve skutečnosti se jedná o boj proti chimérickým nepřátelům, kterými jsou špatné názory, horko v létě, virus v zimě, korupce nebo utlačování sexuálních a jiných menšin. Není přitom důležité, zda tento nepřítel existuje. Důležitý je pocit, že existuje.

Stejně tak bolševici měli jen pocit, že Horáková byla nepřítelem státu a nacisté zase měli pocit, že za všechno mohou Židé. Reálné důkazy chyběly.

Navíc, když Ministerstvo vnitra odpůrcům, resp. „extremistům“ předhazuje, že hledají bezpečí, jistotu a stabilitu, vlastně takovým odsudkem samo a jaksi bezelstně přiznává, že současná česká vláda nabízí jen ohrožení, nejistotu a nestabilitu.

Zásadní je však onen pojem „antisystémová hnutí“. Premiér Petr Fiala je profesorem politologie. Rovněž o samotném ministru vnitra Vítu Rakušanovi, prvním místopředsedovi vlády, je na stránkách vlády ČR uvedeno, že na střední škole vyučoval politologii.

Oba tito mužové v čele výkonné moci by tedy s ohledem na své dosažené vzdělání a praxi měli vědět, jak politická věda antisystémovost definuje. Teoretických přístupů je samozřejmě několik, nicméně lze je shrnout tak, že antisystémový subjekt je v opozici vůči demokratickému systému jako takovému. Staví se proti pravidlům hry zakotveným v demokratické ústavě. Tedy chce odstranit svobodnou soutěž politických stran, svobodné volby i svobodu projevu. Usiluje o uchopení moci, kterou následně bez ohledu na parlament bude vykonávat jedna strana nebo jeden vůdce, a to i násilnými prostředky. Ještě jednodušeji. Antisystémový je ten, kdo chce nastolit diktaturu.

Je proto pouhý jiný názor na zahraniční politiku nebo jiný názor na to, jak „bojovat“ se sezónním respiračním onemocněním, projevem antisystémovosti? Je projevem toho, že se dotyčný hodnotově neztotožňuje s demokratickým systémem?

Nikoliv. Člověk, který říká, že nutně nemusíme přijímat masivní lockdowny nebo si přeje ukončení války, neusiluje o odstranění demokracie. Projev pouhého jiného názoru, než má vláda je naopak znakem systémovosti, je dokladem, že zde demokracii (kterou přitom chce ministerstvo vnitra ochraňovat) skutečně máme.

Nejenže tak ministerstvo svojí zprávou o extremismu připouští, že stávající vláda své obyvatele ohrožuje, ale navíc i přiznává, že samo ministerstvo je antisystémové. Za nepřátele totiž má ty, kdo demokracii chtějí hájit, kdo mají jiný názor, kdo jsou nespokojení s nepřiměřeným vládním aktivismem vedoucím ve výsledku k potlačení demokracie.

Přístup MV ČR je proto velmi manipulativní. Běžnou věc, tedy mít jiný názor, totiž nálepkuje negativním označením, které je navíc zcela nepřiléhavé. A MV tak činí nikoliv v zájmu demokracie, ale v zájmu udržení politické moci, resp. prosazení svého vlastního názoru.

Freud popsaný jev označoval jako projekce, kdy u druhých nejvíce kritizujeme ty chyby, které sami máme. Stejně se chovají i Rakušanovi úředníci. Odsuzují extremismus, nicméně sami k extrémismu směřují.

A také Freud dodával, že projekce je manipulativní technikou, neboť tomu, který ji používá, pomáhá dosáhnout jeho cílů, resp. pomáhá mu zastřít jeho pravé záměry.  

Autor Racek, 04.08.2023
Přečteno 192x
Tipy 2
ikonkaKomentáře (8)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Výborně napsáno. Jsou to fanatičtí hajzly. Nastala doba, kterou opět musíme pouze chválit a milovat. Jinak bude zle...

04.08.2023 22:00:38 | Václav

Díky za komentář. Bohužel je to tak. Jakmile vládní moci nebo pokrokářům dojdou argumenty, uchýlí se k perzekuci (viz trestní stíhání učitelky za jiný názor) nebo začnou nonkonformní příspěvky na sociálních sítích nahlašovat a tyto jsou následně mazány.

05.08.2023 10:06:29 | Racek

PS : Nejhorší k tomu je onen fakt, že je navíc rozdělená i společnost. Za můj názor mě bude schopen nenávidět Pepík od vedle, který má stejné prd jako já...

04.08.2023 22:11:23 | Václav

Ano, daný konflikt zasahuje do soukromí lidí, neboť do soukromí zasahuje i současná politika. Tím, že nám politikové vstoupili do bytů a dokonce ložnic tím, že nám začali říkat, kdy můžeme do práce, do hospody, jakým autem můžeme jezdit nebo co si můžeme nebo nemůžeme myslet, tím, že přestali spravovat věci veřejné, ale chtějí spravovat věci soukromé, zaseli hluboký předěl i mezi rodinné příslušníky, přátele, kolegy v práci atd. Nejlépe se jim totiž hodí osamělý jedinec. Toho lze nejlépe ovládat, neboť takový člověk ztratí své zázemí jak materiální, tak i duševní.

05.08.2023 10:11:07 | Racek

Já jsem sem jen mrkla, protože raději čtu věci veselé a povznášející. Mám jeden dotaz na autora, když už si s tím dal tu práci: je tam uvedeno, jak vypadá systémový člověk? Nebo systémové hnutí? To by mě fakt moc zajímalo. Možná by to stálo za dotaz. Je to pro mě komická představa :-) Možná právě vojín Švejk, že by zapadal do toho obrazu. Ale myslím, že by spíš pěkně vyčuhoval :-)

04.08.2023 21:47:46 | kozorožka

Díky za komentář. Ano, článek není veselý. K dotazu, koho zpráva MV ČR (dostupná zde: file:///C:/Users/Pavel%20Uherek/Downloads/Extremismus_-_Souhrnna_situacni_zprava_za_1_pololeti_2023.pdf)
považuje za systémového lze odpovědět tak, že systémový je dle MV ten, kdo podporuje stávající vládu, nosil roušky, nechal se očkovat, proti vládě nijak nerevoltuje, za prezidenta volil generála Pavla a podporuje Ukrajinu v boji za mír. Jazyk zprávy na některých místech používá bolševický slovník, který např. signatáře Charty 77 označoval za ty, kteří svoji revoltu proti komunismu dělají "za mrzký peníz". Stejně tak osoby, které na internetu šíří jiné názory než vláda, současná zpráva MV ČR obviňuje z toho, že tuto činnost dělají "za účelem finančního zisku".

05.08.2023 10:04:18 | Racek

...jo, je to jak ze Švejka...když volal veřejně "my tu vojnu vyhrajeme a za císaře pána!"...;-)taky ho měli za pobuřující názory za "úředního blba"...:-D chtít takový věci jako.

04.08.2023 18:58:18 | Marten

Díky za komentář. Je to tak, co se jednou jeví jako pobuřující, nechtěné, dnešními slovy antisystémové, může být zítra považováno za vysoce žádoucí. Mimochodem i tu první světovou, která je spojena se Švejkem, celá Evropa vítala, jak intelektuálové, tak lid, a všichni říkali, že bude taková očišťující a osvobozující ... Totéž si mnozí mysleli o komunismu.

04.08.2023 20:02:21 | Racek

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí