Odpracoval si to

Odpracoval si to

Jak lze okomentovat debaty o komunistické minulosti prezidenta Petra Pavla nebo aktuálně diskutované případy kandidáta na ústavního soudce Roberta Fremra či již předsedy Ústavního soudu ČR Josefa Baxy? Či předtím propíranou (ne)spolupráci Andreje Babiše s komunistickou tajnou policií?

Začněme parafrází slavného výroku amerického prezidenta Johna Kennedyho. Tedy neptejme se, co dané kauzy vypovídají o Petru Pavlovi a spol. Ptejme se, co vypovídají o nás.

Věděly marketingové týmy Petra Pavla a Andreje Babiše o zapletení se těchto dvou mužů s komunistickým režimem? Odpověď neznám, ale je dost dobře možné, že poradci prezidenta Pavla i Andreje Babiše vše předem (míněno před vstupem obou jmenovaných do politiky) podrobně znali.

A také je možné, že si političtí marketéři a stratégové spočítali, že spolupráce s komunisty pro současného prezidenta a bývalého premiéra nebude nijakým záporem, ale naopak kladem. Že právě pro tuto svoji zkušenost budou českou veřejností podvědomě (to je důležité slovo) vítáni a nebude pro ně žádnou překážkou.

Jednání prezidenta Pavla a expremiéra Babiše v osmdesátých letech totiž v zásadě odpovídalo chování většinovému. Spolupracovat s nedemokratickým režimem bylo samozřejmé, nebylo posuzováno negativně.

Je otázkou, zda vůbec režim byl obyvatelstvem jako nedemokratický vnímán. Disidentství bylo zcela výjimečným vzorcem chování a významná opozice proti režimu v době normalizace neexistovala. Václava Havla znal před Listopadem 89 málokdo.

Zkusme se vžít do dané doby, atmosféry 80. let, a uvažování Petra Pavla a Andreje Babiše. I my bychom možná do komunistické strany jako mladí bez okolků vstoupili. Nepovažovali bychom to za nemorální, ale naopak za běžnou součást našeho života a našich pracovních povinností v socialistickém podniku. Podobně jako si dnes nasadit roušku, vyvěsit ukrajinskou vlajku nebo koupit elektrické auto. To vše je stejně jako tehdy z pohledu politiky a médií považováno za znak správného, společensky odpovědného a uvědomělého člověka.

Český komunismus je nedílnou součástí naší duše, je zcela svébytným a typicky českým politickým výtvorem téměř nerušeně trvajícím čtyřicet let.

Nedovedeme si představit, že bychom někomu odpustili spolupráci s režimem nacistickým. Vzpomeňme, jak to schytala exministryně spravedlnosti Válková, když prohlásila, že v protektorátě se toho až tak moc nedělo. Ke komunismu jsme však mnohem shovívavější. Jsme ochotni odpustit a říct „odpracoval si to“. Proč, probůh, řešit něco, co bylo před pětatřiceti a více lety?

Není tedy pravdou, že s komunismem jsme se nevyrovnali, jak často planě žehrají intelektuálové. S komunismem jsme se vyrovnali. Uzavřeli jsme s ním „historický kompromis“. Tedy netrestat a více méně zapomenout. Zde leží důvod, proč prezidentu Pavlovi fandí i jinak zarytí antikomunisté.

Je výmluvné, že prezident Pavel bezelstně říká, že rok 1968 pochopil skrze film „Pelíšky“. I tento snímek totiž vidí komunismus očima šestnáctiletého kluka, tedy s velkou dávkou naivity. Pojímá jej jako naše mládí, jakousi žoviální dobu, kdy si obyčejní lidé pomáhali a drželi při sobě.

Proč tedy někomu vytýkat podíl na něčem, co většina pomáhala budovat, resp. minimálně proti tomu budování nijak neprotestovala. A co se nyní více méně plíživě navrací, aniž by nám to jakkoliv vadilo. Třicet let svobody jsme si odpracovali. Nyní se tedy vraťme zpět ke klidu a řádu, jak bylo uvedeno v ústředním sloganu Petra Pavla, který používal v prezidentské volbě.

 

 

 

 

 

Autor Racek, 01.09.2023
Přečteno 125x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (6)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

podle hesla Cozme si, tozme si...aneb Dyk voni to s náma nemysleli zle...přesně proto jsme tam, kde jsme...kdyby je tenkrát jejich kámoš Havel nekryl, zatočilo s se s komoušema jednou provždy a dnes nemáme jednoho na Hradě a druhého na další cestě do vlády

01.09.2023 17:14:58 | stormeater

Díky za čtení a komentář. Nevím, zda komunisty Havel vědomě kryl. Ale pokud ano, zřejmě i proto, že si uvědomoval, že nějaké radikální trestání komunistů by mu u veřejnosti neprošlo a ani po něm nebyla vůle. Nutné si uvědomit, že KSČ s nezměněnou značkou (názvem) skončila v prvních svobodných volbách v r. 1990 na druhém (!) místě a získala cca 13 % hlasů, což je něco mezi půl milionem až milionem voličů. Co by dnes za 13 % mnohé strany daly ...

01.09.2023 17:27:30 | Racek

na to jeho Nejsme jako oni se nedá zapomenout...a skutečnost je taková, že byl poslední prezident s podporou KSČ... nepopírám jeho zásluhy, jakkoliv pochybuji o jeho úmyslech a záměrech, ale pravda je jen jedna

01.09.2023 17:39:36 | stormeater

Tak ti komunističtí poslanci ve Federálním shromáždění, kteří Havla zvolili za prezidenta, podle mne moc nevěděli, která bije. Hlasovali tak, jak jim ti momentálně mocní řekli ...Ano, ať to je jak chce, Havel měl svoji filozofii a pohled na svět, byť třeba jeho prosazování nepolitické politiky je v mnohém mylné. Měl však jasný a stabilní názor, což se o současném prezidentu ani mnohých ostatních politicích vč. premiéra a expremiéra říci nedá.

01.09.2023 18:05:18 | Racek

nebýt jednoho, nebyl by druhý...a jedno, jakým směrem koukáš... nemám rád ani jednoho

01.09.2023 18:25:33 | stormeater

Brněnský politolog Lubomír Kopeček napsal o třech polistopadových prezidentech knihu s westernovým názvem "Hodný, zlý a ošklivý?" (s tím otazníkem na konci). Pod těmi přívlastky v daném pořadí míní Havla, Klause a Zemana. O Pavlovi tam není, kniha vyšla před jeho zvolením. Novinář M. Korecký pak přinesl možná ještě výstižnější zhodnocení, tedy, že první tři prezidenti jsou muži Listopadu 89, zatímco Pavel (případně Babiš) jsou mužové před Listopadem 89 ... Což je, jak říkám v úvaze, naše smutná vizitka.

01.09.2023 18:45:22 | Racek

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí