Smysl nepochopitelných výzkumů

Smysl nepochopitelných výzkumů

Anotace: Už jste někdy přemýšleli o tom, jaký smysl má něčí práce?

Je ráno, probouzím se a cítím smutek. Cítím prázdnotu. Zase mi chybí někdo, někdo...
Nechce se mi vstávat. Nejen kvůli tomu „někomu“. Včera to zase byla konference. Má to vůbec smysl, co dělám? Chci být užitečná ne dělat disertačku“ jen tak“ – abych měla titul. U některých projektů mám pocit že jsou k ničemu. Výzkum který je vědecký ale nemá praktický smysl. Je čas na změnu nebo ne? Jsem tak zmatená.
Tak třeba – výzkum týkající se toho jak ptáček pravidelně obrací v hnízdě svá vajíčka. Několik dnů je ptáček pravidelně rušen kvůli záznamu polohy vajec. Jeden den ho ruší dokonce každou hodinu. Je fakt že ten člověk měl perfektní prezentaci, ale ten výzkum? K čemu? Jak to komukoli pomůže? Jaký to má smysl pro daný druh? Zachrání se před vyhynutím tím že budeme vědět jak otáčí svoje vajíčka? Nějak si to nedovedu představit. Vím že k ochraně je potřeba vědět o druhu co nejvíc, ale tohle už je snad přece jen moc. Nebo jsem tak blbá že to nechápu? Možná :(
Nebo další kolega – výzkum jakýchsi drobných škeblí. Jsou tam 2 druhy a dají se odlišit podle nějakého hrbolku. Ovšem ke zjištění jeho přítomnosti nebo nepřítomnosti je škebličku nutno rozlousknout – tím pádem i zabít. Další výzkum se prý bude týkat zjišťování poměru obou druhů v dané lokalitě. To znamená že každou škebličku budou louskat? Doufám že ne, přesto ta představa je... které slovo by to vystihlo nejlépe? Příšerná, bláznivá, děsivá... Kdyby se jednalo o větší zvíře, řekla bych že je hrůzná. A proč vlastně ne. Tak takový výzkum má přispívat k ochraně?
Teď tu koukám na úvahu o „efektu motýlích křídel“. Jaký význam má zabití takového tvorečka jako je moucha? Podle tohoto efektu to může mít obrovský význam. Ale třeba jsou mé úvahy úplně zbytečné? Třeba objev „kolování“ vajíček v hnízdečku opravdu bude mít význam pro záchranu ptáčka. Třeba ze škebliček bude jednou vyroben nějaký potřebný lék. Kdo ví?
Autor Désirée, 29.11.2008
Přečteno 391x
Tipy 1
Poslední tipující: danaska
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí