Variace na čtyři roční období...

Variace na čtyři roční období...

Anotace: Život je hudba, symfonie bytí a někdy i souznění dvou partů lásky, okénko dění, jeviště žití, předsíň zítřků, vlnění prostoru a času, oživlá historie, náhled do nitra, duše i dějinných zvratů a otřesů...

JARO...
Zima ještě si chvílemi zdřímne, ale často se země zabělí sněhem, či jíním. Moudří havrani v ebenovém slavnostním hávu se kol 7. března pravidelně chystají opustit náš klimat. Skřivánek jásavě trylkuje nad poli a lukami. Vše živé, ať lidé, zvěř, dobytek i ptactvo, nebo byliny čekají,´zprvu rozpačitě, poté se spontánní radostí na nový zrod a růst. Všeobjímající láska! Květy se zhlíží v odrazu jarního svitu v kalužinách. Jen na mě padá mocná únava jarní... nevypil jsem pohár odvaru prvosenky jarní?

LÉTO...
Slunce visí nad obzorem jako nebeský vějíř z tepaného zlata, slavnostní šípy paprsků jsou vesele jižní, nebo zádumčivě severní, dle toho, kde na světě jsou lidé. Žár těla i duše žádá stín a chladivé moky! Sluníčko od jihu sálá do zateplení mé "nory", klimatizace je slabá, horizont se třese a chvěje sálavým horkem! V nočním temném plenéru i můj poloslepý zrak obdivně pozoruje Mléčnou dráhu, mou rodnou galaxii, aspoň si to myslím!? Čas trávím čekáním na osvobozující bouři a ochlazení, které by mi prodloužení chorého života mého, umožnily...

PODZIM...
Babí léto někdy čaruje, aby dohnalo manka léta! Půda, stromy a keře vydávají dlouho očekávané plody a ovoce. Je vinobraní, trnkobraní, doba honů, výlovy rybníků. Říjí ryčí les! Příroda kouzlí - astry a jiřiny. Nádhera koloritu stromů prolínající se do mlh a oparů, svit luny nad borovými lesy, havrani se vrací tak jako vždy - moudře a přesně. Chci ještě jednou vystoupit na srázný vrchol a pozorovat zor z výšky hor...

ZIMA...
Chlad a mráz nastává nenadále. Sníh pokryje popadané listí a zakryje špínu velkoměsta. Někdy trvá toto chmurné období velmi dlouho, tak jako letos a za mých mladých let. Vločky se sypou, lidem tuhne krev i dech. Kosti se lámou, plechy aut se křiví do bizardních tvarů. Mrazík tvoří kaleidoskopické ornamenty na sklech oken našich domovů, vidím svícny rampouchů pod okapy střech a vytváří pomocí stromů zimní pohádku. Andílci a víly tančí své zimní reje na lesních pasekách.

Marketink a trh šílí!!! Jsme krmeni virtuální realitou, nadsázkami a banálními příběhy plných emocí a falše! Svátky slunovratu, klidu, míru, pokoje a dobré vůle si přivlastňují pokrytci a náboženští farizejové!!! Přichází na mnohé lidi nostalgie a melancholie, strach z opuštěnosti, samoty, beznadějnosti, z dalšího trudného života. Je nutno zůstat v klidu! Potlačená zloba, zlost a zášť vzbuzuje nenávist, lhostejnost a apatii! Bilancuji život, vzpomínky - to je slast starců! K cestě do minulosti svého života po stopách prožitého štěstí nepotřebuji pas ani vízum! Nad hlavou mi září souhvězdí Orion, někdy nastane konjunkce planet, blíží se Vánoce, Silvestr, Nový rok a znovu očekávání příštího jara...

2006
Autor Bíša, 03.04.2007
Přečteno 1064x
Tipy 13
Poslední tipující: PIPSQUEAK, Zdeněk Farkaš, dandelion-meadow, fab four, Iva Borecká, David., kejtyyy, B.a.r.b.a.r
ikonkaKomentáře (23)
ikonkaKomentujících (16)
ikonkaDoporučit (1x)

Komentáře

Zajímaví dílko, líbí se mi...*:)

28.08.2011 17:18:00 | PIPSQUEAK

Líbí se mi to, vždycky si hrozně ráda přečtu něco o ročních obdobích, jak je vidí ostatní, nejen jak si je představuji já. A nějak jste mě inspiroval.

26.04.2009 20:21:00 | dandelion-meadow

Aplaus ... roztodivné a krásné hříčky se slovíčky.

27.12.2007 10:53:00 | Grafomanická MIA

Vynikající sdělení. mělo by být použito na úvodní straně kalendáře jako poselství lidem když si zakupují kalendář na nový rok s obrovským seznamem všech předsevzetí.-)

05.10.2007 15:38:00 | Dixie Bechert

Moc se mi to líbí,nejraději mám babí léto je úžasné ve svojí barevnosti :)

02.08.2007 23:54:00 | mobo

Moc krásně, poeticky vystihnuté. Neuměla bych to tak. Tleskám a děkuji Vanda

15.07.2007 16:45:00 | vandule

Moc hezky vystihnuté...jako by na mě ty roční doby mluvili...snažili se dostat do mého srdce....prostě jen skláním se a svůj širák odhazuji v dál:)

03.06.2007 17:17:00 | Haydée

Vidíš Bíšo, jak se již známe, bez řečí a pobídek jsem tu i já a že jsem to četl celé, i když slovník jak biblu držím na kolenách. Su rád tady za Tebú.
Ten Aťan ňa zaséj předběhl.
Ahoj

15.05.2007 10:29:00 | stryc

Někdo to už tady zmínil - úvaha se podobá básni. Ale mně napadá a fascinuje jiná věc. Oba používáme jinou řeč, a stejně si rozumíme.

14.05.2007 22:56:00 | Aťan

sen - Zdali na to mám? No uvidím, byl bych apogenem
sám sebe...

28.04.2007 01:00:00 | Bíša

Teri Jane - Dva veršíky jsem už v básních použil...
Poslouchal jsem u toho A. Vivaldiho a nechal
se unést jeho geniální hudbou a nechtěl ho
urazit...

28.04.2007 00:57:00 | Bíša

p.s. Ale jako úvaha pojatá velmi netradičně... v dobrém slova smyslu...

28.04.2007 00:48:00 | Teri Jane

Tak tady jsi si pohrál...
Ten konec je moje věčná kapitola, kterou se snažím uřídit po svém... Myslím, že kdyby jsi o tom všem napsal báseň, krátkou... takovou malou ódu... byla by to zajímavá variace taky...:-)

28.04.2007 00:46:00 | Teri Jane

Moc hezky popsáno,poeticky.
Nejvíce se mi líbí podzim. Ten je úžasný.Je pravda,že by to mohla být báseň,nebo čtyři-každá zvlášť.

27.04.2007 21:16:00 | s.e.n

Judito, co bych tady na světě dělal, mandatorní výdaje
státu zvedal?

14.04.2007 03:04:00 | Bíša

Zde není místo pro díky Tvé
Jen a jen Tobě díky patří
za písmenka Tvá ztepilá
Vždyť čtouce je, cítím se být opilá
opojena hloubkou a krásou oněch slov
jež něžně tiší bolest v duši
Ta slova která moudrý kmet :)
do klávesnice své
krutě trpíc bolestí v artrózou stižených prstech
statečně den co den buší
A nezbývá než doufat,
že tak jak včera či dnes
i zítra, pozítří, ba i za třicet let
nezlomen
dál a dál
směle do kláves bude
ťukat svá životní moudra
a na má bolístka v duši
tím hebounce foukat

Nic moc - vždyť je téměř půl druhé ráno, za to však od srdce napsala Bíšovi Judita

14.04.2007 01:29:00 | Judita

Díky, Judito!

13.04.2007 14:40:00 | Bíša

Nádherné ...

13.04.2007 04:51:00 | Judita

Z Vaších řádků mám neskonalou radost - díky...

08.04.2007 23:27:00 | Bíša

Děkuji za krásné a povzbuzující komentáře a děkuji i za to, co zde píšete:)

08.04.2007 22:35:00 | china white

Děkuji za opravdu krásný komentář, který si asi
nezasloužím...

08.04.2007 20:55:00 | Bíša

Krásná úvaha....při jejím čtení jsem si prožila letní žár i nos zachumlaný do šály, jarní radost i podzimní smutek...bylo to krásné toulání :-))

08.04.2007 18:36:00 | Lorraine

Úvaha velmi čtivá, a mohla by to klidně být i báseň, cítění pro to máš...
(pozorovat zor z vrcholků hor)

05.04.2007 23:35:00 | Ksíkos

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí