Tepelná smrt vesmíru

Tepelná smrt vesmíru

Anotace: ...



Pod mým posledním textem - úvahou - Závoj neurčitosti, jsem obdržela krásný komentář od Jitoush, i její povzbuzení, abych snad psala dál. Napadlo mě vložit text, který naprosto postrádá literárních ambicí, je pouhým zamyšlením či spíše výňatky, o čem jsem dříve četla, ale možná by mohl i někoho tu oslovit. Pokusím se shrnout, co vím o velmi pravděpodobné budoucnosti vesmíru. Tak tedy, prosím - a děkuji zároveň za trpělivost, i kdyby jen jeden z Vás dočetl až do konce :-)

~

 

 

Podle dnešního obrazu světa odvozeného z pozorování, vesmír nevyhnutelně dospěje k velikému zmrznutí, jež ukončí veškerý nám známý život. Miliardy galaxií se proženou horizontem událostí a zmizí nám z dohledu. Prostor mezi galaxiemi se bude zvětšovat, a z vesmíru se stane děsivě prázdné místo. Teploty prudce klesnou, neboť zbývající energie se bude rozprostírat do čím dál většího prostoru. Jakmile se teplota přiblíží absolutní nule, inteligentní život se ocitne tváří v tvář nevyhnutelnému konci : umrznutí.

Někteří kosmologové se pokoušeli "tepelné smrti vesmíru" vyhnout, a tak přišli s hypotézou oscilujícího vesmíru. Není ale jasné, co by se dělo po závěrečném velkém křachu. Někteří si pohrávali s myšlenkou, že vesmír se prostě zopakuje v dalším cyklu. Ať tomu bude jakkoli, oscilující vesmír stejně jako otevřený nebo uzavřený vesmír nakonec povede k zániku inteligentního života v něm. 

My se dnes nacházíme ve druhém dějství historie vesmíru, v němž se vodíkový plyn na mnoha místech gravitačně stlačil. Tím se zažehly hvězdy, a ty rozsvítily nebe. V tomto období panují ideální podmínky pro vznik DNA a života. Lze soudit, že rozmach rostlin a živočichů na Zemi potrvá maximálně pár miliard let.
Poté nastane dějství třetí : degenerovaná éra. Energie hvězd se zcela vyčerpá, hvězdy pohasnou a vesmír se ponoří do temnoty.
Dějství čtvrté bude érou černých děr, kdy jediným zdrojem energie bude jejich pomalé vypařování. Není vyloučeno, že inteligentní život se shromáždí kolem vypařujících se černých děr - podobně jako bezdomovci kolem skomírajících ohníčků - a bude zachytávat jimi vydávané slabé teplo, aby se trochu ohřál.
V dějství pátém vesmír vstoupí do období temna. Veškeré zdroje tepla budou již vyčerpány. Vesmír se pomalu přiblíží tepelné smrti, protože teplota bude klesat k absolutní nule. Atomy se prakticky zastaví. Tak je psáno v knize osudu :-).... i ve všech mně dostupných knihách, které jsem měla na toto téma možnost si přečíst. 

 

A ještě bych se ráda dotkla následující úvahy:

 

Jde o otázku, zda fyzikální zákony umožňují únik snad do paralelního světa. Nejprve však fyzikové diskutují, zda by inteligentní život dokázal přežít i smrtící podmínky panující ve vesmíru na konci velkého zmrazení. A to i přesto, že se může zdát nesmyslné uvažovat o inteligenci přežívající v pátém dějství kosmických dějin, kdy teploty všude klesnou k absolutní nule. 
Jsou dvě hlavní otázky :
1. Dokážou inteligentní bytosti ovládat své stroje i při teplotách blízkých absolutní nule ?
2. Dokážou inteligentní formy života vysílat a přijímat informaci ? 

Jak jsem se dočetla, podle teorie informace je nejmenší informační jednotka, kterou lze předat, úměrná teplotě. Když poklesne k absolutní nule, možnost zpracovávat informace se výrazně sníží. Když se teplota v celém vesmíru začne snižovat, mohou se inteligentní tvorové nejprve pokusit pomocí genetického inženýrství snížit vlastní tělesnou teplotu. Pak by mohli daleko účinněji zpracovávat zmenšující se dodávky energie. Nakonec ale jejich tělesná teplota dosáhne hodnoty, kdy se voda mění v led. V tento okamžik mohou inteligentní stvoření opustit křehká těla z masa a krve a vtělit se do robotických schránek. Mechanická těla dokážou odolávat chladu mnohem lépe než lidské maso a kosti. Ale i stroje se musí řídit zákony termodynamiky a teorie informace. Život by byl velice těžký i pro roboty.
I když inteligentní bytosti opustí robotická těla a přemění se v čisté vědomí, problém se zpracováním informací se tím nevyřeší. Jedinou možností, jak při neustále klesajících teplotách přežít, je myslet pomaleji :-) Subjektivní čas zůstane z hlediska jejich vnímání stejný. Nevšimnou si žádného rozdílu. I nadále budou schopni přemítat nad vážnými problémy, měřeno objektivním časem jim to však bude trvat mnohem déle. Takto snad bude moci inteligentní život zpracovávat informace a myslet do nekonečna. I jediná myšlenka může zabrat biliony let :-) !!!!! 

Zkrátka, z kosmické perspektivy vidíme, že podmínky příhodné pro život v dnešní podobě představují jen prchavou epizodu v daleko větším obraze vesmírné historie. Jen na krátké období v něm panují "ty správné" teploty umožňující život - ani žhavé, ani mrazivé.

Smrt je možné definovat jako úplný konec zpracování informace. Každý inteligentní druh ve vesmíru se bude muset vypořádat s problémem definitivní smrti vesmíru a inteligentního života v něm. Naštěstí :-) nám zbývá dost času na hledání možností, zda existují takové fyzikální zákony, které by nám umožnily únik do jiného vesmíru.

Přiznám se, jsem skeptická, ale smířená. Život je krásný teď a tady, umíme-li ovšem žít... :-)

 

Dobrý den.

 

 

_______________________________

 

Poznámka pod čarou -  malé doplnění:

Problém, který jsem zmínila, nastává, když se teplota vesmíru zcela vyrovná a přiblíží absolutní nule, potom nebude možné zpracovat ani žádnou informaci. Resp., až se vesmír silně ochladí, ubude bitů informací, které se dají předat. 
Zajímavá jsou např. zjištění již z 80. let, že některé kvantové systémy, jako například Brownův pohyb v kapalinách, mohou sloužit jako základ počítačů fungujících i při extrémně nízké teplotě. I když teplota okolí klesne velmi hluboko, budou takové počítače stále pracovat a spotřebovávat čím dál méně energie. Systém však musí splňovat dvě podmínky : musí být v rovnováze s okolím a nikdy nesmí informaci ztratit.
Takže, předpoklad je, že pokud se kosmologická konstanta blíží k nule, dokáže inteligentní život "myslet" nekonečně i v chladnoucím vesmíru pomocí hibernace, jíž si bude uchovávat energii, a pomalejšího myšlení. 

~



Jako jsem začala, pokusím se i skončit, tedy osobním slovem. Dovolím si vložit část své odpovědi Jitoush, myslím, že se hodí :

Jsem třetím rokem vesnická, musím brzy vstávat a jít na autobus, který mě doveze k vlaku, a pak jedu dál... ale cesta na ten autobus je nádherná, než dojdu k aleji vzrostlých líp mezi starými domky, je místo s výhledem na oblohu, teď se již tak brzy nerozednívá, kolem je černočerná tma, a to je potom krásný pohled nahoru, nebe plné svítících bodů, malinkatých lucerniček... přesto na mě vesmír působí zneklidňujícím dojmem, cítím se pod tíhou obrovitánského prostoru osamocená, uvědomuji si, že lidská společnost je přečasto krutá, ale člověk je rovněž tím, kdo jako jediný umí v dlaních předat teplo, lásku, cit... 


Buďme my lidé k sobě více laskaví, nic jiného nemá smysl ani cenu :-)

 

 

 

Autor Helen Zaurak, 18.10.2015
Přečteno 1362x
Tipy 16
Poslední tipující: enigman, Jort, jitoush, GiovaniDaVinci, Amonasr, Nikita44, Frr, ewon
ikonkaKomentáře (26)
ikonkaKomentujících (10)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

a co teprve taková studená fúze?...ještě že máme tření...

26.10.2015 20:29:18 | enigman

myslíš lososů?
jsem nesmírně ráda Tvému zastavení, Enigmane, děkuji Ti :-)

28.10.2015 16:29:53 | Helen Zaurak

atomů...

02.11.2015 13:44:01 | enigman

Promiň mi, prosím, jen jsem žertovala, lososi mě přišli na mysl, když jsem četla Tvoji zmínku o tření :-)
Děkuji Ti, Enigmane.
Dobrý večer :-)

02.11.2015 20:32:29 | Helen Zaurak

oprava: mně mně mně!
omlouvám se, prosím :-)

03.11.2015 18:19:38 | Helen Zaurak

...když já pořád nevím kde se tady vzala ta prvotní informace...to je jak s Velkým třeskem...prásk a byl tady vesmír...a inflace...:-)

18.10.2015 22:52:56 | Jort

Tak ano, Jorte, zkusím vložit ještě jednu úvahu, která se otázkou vzniku Vesmíru - snad Velkého třesku letmo dotýká. Bude to však již můj poslední příspěvek na toto téma, abych to tu nezaltila samými hloupůstkami, neboť podotýkám, jsem laik, jen se bavím a zajímám. Děkuji i Tobě Jorte, jsem ráda Tvému zastavení, moc :-)

19.10.2015 21:13:12 | Helen Zaurak

...však oni se ti fyzici, taky především baví...je to hra...stačí se podívat na Cestování červí dírou s M.Freemanem...já bych nedal nic za to, že věda je nyní v bodě, kdy se k poznání musí přistupovat z jiného úhlu...a v takových okamžicích v dějinách vždy vstupovali na scénu diletanti, kteří dokázali otevřít ty správné komnaty...

19.10.2015 21:41:15 | Jort

Ano, myslím si, že máš pravdu. A domnívám se, že věda dnes je mnohem více o penězích, nežli o skutečném bádání a touze poznávat. Je to více byznys než co jiného... bohužel.
Děkuji Ti :-)

19.10.2015 21:56:39 | Helen Zaurak

.....Je dobře,že píšeš o tom,co Tě tak zajímá a o čem tolik víš,
jsi další skvělý "kamínek" do pestré Literácké mozaiky,rozšiřuješ
obzory,aspoň mně určitě.Vždy,když zakloním hlavu a upnu svůj chabý zrak
k té "nekonečnosti",tak si někdy pro sebe říkám,co tam asi všechno je
a čas a vzdálenosti se jaksi zrelativizují.....z té neuchopitelnosti
na mě nepadá tíseň,i když má představivost na to vše nestačí.Teď,jak
to píši,tak sama sebe si představuji,jak "plavu"vertikálně i horizontálně
hlouběji a hlouběji a cítím se neskutečně dobře,i když tam hodně vysoko
bych se jako tělo "rozprskla",ale má "energie"by plula dál.
Zase si mi připoměla,že vesmír probouzí fantazii na plné obrátky.
Možná je všechno úplně jinak,ale na tom nesejde.....
Být zrnkem písku,to neznamená být nic....i zrnko písku je významné,
jak samotné,ohraničené,ale také když se stává součástí celku........Ji.

18.10.2015 17:33:34 | jitoush

Skláním se před Tvou krásnou představivostí, Jituško, považuji si Tvé přízně a milého zastavení pod textem, který bych bez Tvého popudu určitě nevložila. Mám radost z Tvých krásných slov, děkuji :-)

19.10.2015 21:10:30 | Helen Zaurak

...potěšení je na mé straně..../úsměv/....Ji.

19.10.2015 22:11:00 | jitoush

Souhlasím s Meluzínkou...Helenko, vím jak Tě zajímá Vesmír a hvězdy..Tvé dílo je jen důkazem toho:-))

18.10.2015 16:45:55 | Nikita44

Děkuji Ti za milé zastavení, Nikitko, moc děkuji :-)

19.10.2015 21:07:54 | Helen Zaurak

Může umrznout i duše existující mimo hmotné tělo...? ;-) Pokud tedy připustíme možnost exitence duše mimo těla, samozřejmě :-D Je otázka, zda vůbec existuje jen ten nám (ne)známý hmotný vesmír, jak ho zatím (ne)dokážeme vědecky zkoumat. Pak by mi ani zánik "hmotného" života nemusel připadat jako něco bůhvíjak fatálního... :-)

Tvá úvaha je moc zajímavá, líbí se mi a přináší mi i nové poznání - nepíšu to tedy jako polemiku, spíš to ve mně dál vyvolává podobné otázky. Trošku ses toho myslím i letmo dotkla, když píšeš o vědomí. Beru to čistě laicky a intuitivně, o těchle věcech nemám jinak sebemenší teoretické znalosti.

18.10.2015 13:41:07 | Amonasr

Předně moc děkuji za obsáhlý a mně milý komentář. Rozhodně jej nevnímám jako polemiku, a i kdyby jsi přišel s jiným náhledem a vysvětlil jej, budu Ti jen vděčná :-)
Jinak, rozhodně nemám blízko k myšlence, že by snad duše mohla existovat mimo tělo. Duši vnímám jako nesenou informaci, která je vázána hmotou, tedy tělem.
Jsou mi blíže přírodní vědy, než víra, jsem rovněž absolutním laikem :-)
Děkuji Ti ještě jednou, pěkný večer :-)

19.10.2015 21:06:12 | Helen Zaurak

...Ahoj Helenko,jak si to tak pročítám,tak s Tebou by člověk mohl
vést zajímavý rozhovor,taková menší polemika....ale tady na to není
prostor ve smyslu rozsahu a času....takové disputace se vedou osobně.
Jsi inspirativní osobnost.....Ji./úsměv/P.S.Jen aby sis nemyslela,že
mám potřebu Ti něco podsouvat,člověk tříbením názorů "tříbí"sám sebe.
A taky je to o toleranci a ochotě naslouchat a respektovat...

19.10.2015 21:51:11 | jitoush

skvělé!:-) hltal jsem od začátku do konce;-)
myslím ale, že náš nynější pohled na téma budoucnosti Vesmíru je ještě ve stádiu mláděte, že jistě objevíme další nová fakta a spojitosti..
..a že všechno musí existovat v nějakém cyklu (tedy i Vesmír);-)
-pokud tu ještě není něco jiného..:-)

18.10.2015 13:36:54 | GiovaniDaVinci

Děkuji Ti za přečtení i za komentář, mám radost, jestli Tě zaujalo. Ano, lidé jsou v poznání dosud na začátku cesty, myslím si podobně jako Ty. Ten příměr s mládětem se mi líbil :-)
Děkuji Ti :-)

19.10.2015 20:54:17 | Helen Zaurak

Zajímavý text, jsem moc ráda, že se tu něco takového objevuje, je to příjemné zpestření zdejšího bohatého rejstříku. Díky Helen. ST :O)

18.10.2015 09:30:05 | Tichá meluzína

Já děkuji za přijetí Tobě, Meluzínko, jsem velmi ráda Tvým slovům, moc :-)
Děkuji Ti.

18.10.2015 10:08:01 | Helen Zaurak

možná jsme jen kratičkou epizodou siesty nudícího se zívajícího vesmíru...:D

18.10.2015 09:27:06 | Frr

Mám radost, že jsi statečně přečetl můj dlouhatánský text, a stopu zanechal, moc a moc Ti děkuji! :-))

18.10.2015 10:06:52 | Helen Zaurak

Bárečko Siderická-já byl úplně u vytržení-vždyť takové téma nemůže nevzrušovat-
a k tomu krásně erudovaně napsáno -a přiznám se Ti, že jsem pocítil nakonec ještě radost, že já frr..pouhý smočitel-mohu brázdit hladinu našeho kobaltově modrýho Literního oceánku s vyhlídkou, že na moři širém potkám Helen Zaurak :-)) :-D *

18.10.2015 15:59:36 | Frr

Jojo, máme se na co těšit. Bude to prázdnější než nedělní odpoledne.
Jen ty časy jsou tuším v těch fázích po vyhasnutí hvězd poněkud velké. Jakože hodně velké, hodně nad miliardy let.
Otázka rozpínání vesmíru je zajímavá, ale dost teoretická (a možná chci říct i dost nepraktická :-). To, co teoretiky (a asi nejen je) pronásleduje je pak temná hmota a energie. Osobně je moc nerozlišuju, ale tuším, že "toho" má být kolem 80 procent. Je to cosi, co nezáří a přitom to zpomaluje hvězdy v galaxii- tj. gravitačně se to projevuje. Takže fyzika ví něco málo o 20 procentech a absolutně netuší, co je 80 procent.
Ještě by bylo zajímavé tušit, kolik víme o zákonech vesmíru. Naivně mi přijde, že skoro všechno, až na to že neumíme sjednotit OTR a kvantovku. Asi bysme museli žhavit mozky víc, aby to šlo rychlejc. :-)

https://www.youtube.com/watch?v=262JCWJzYfs

18.10.2015 09:14:03 | ewon

Moc a moc Ti děkuji za příjemný komentář k zamyšlení, vidím, že se zajímáš a víš :-)
Dopsala jsem pod svojí úvahou ještě krátký dovětek, myslím, že se hodí.
Souhlasím s Tebou, ano, jsou to jen myšlenky, které pro současný náš reálný život nemají nijakého významu, ale je hezké snažit se porozumět. Příroda a její zákonitosti jsou úžasně zajímavé, a jsme jen na počátku poznání. Vždyť lidstvo je ještě mladé :-))
Ještě jednou Ti moc děkuji!

18.10.2015 10:02:40 | Helen Zaurak

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí