Želvuška v mechu

Želvuška v mechu

Anotace: Je princip holografického vesmíru fantazií? Zdá se, že ano... přesto, zatím bez jistoty.

  

Před dvěma roky jsem si sama pro sebe psala následující úvahu, nyní - přiznám se díky Básněnce, která použila ve svojí básni název Hologramy - jsem si ji připomněla. Snad se mohu podělit tu s vámi - kdo se nezaleknete délky textu ani jeho obsahu - a kdyby jen jednoho člověka úvaha zaujala, bude mi potěšením. Předem děkuji. 
-

Je zajímavé hledat a objevovat tajemství, obzvláště ta, která se dotýkají našeho světa. Jsou  navenek  mnohdy neviditelná, nezřetelná, dokud si jich nevšimne někdo první, kdo touží vědět víc. Pak se přidávají další, a pátrají po vysvětlení. Ale i když některým tajemstvím příliš či vůbec nerozumíme, i jen zlehka v myšlenkách se  jich dotýkat může být velkým dobrodružstvím. 
Dovolte mi nabídnout následující úvahu, připadá mi natolik pozoruhodná, že bych se ráda tu s vámi o ni podělilaJen podtrhuji, vycházím z všeobecně známých a publikovaných poznatků, pokusím se jen nastínit, jak jsem porozuměla. Tak tedy, zkusme si představit:  
-
 
Nepatrné, droboučké subatomární částice, pouhým okem neviditelné, mají za jistých okolností podivuhodnou schopnost či vlastnost: Bez ohledu na vzdálenost, jež je odděluje, tedy ať jsou od sebe pár centimetrů nebo miliardu kilometrů, zdá se, že každá částice ví, co dělá ta druhá, v ten samý okamžik, v danou chvíli. Jakoby by byly jeden celek, jedna bytost, přestože jsou dvě, a daleko od sebe. Nepotřebují překonávat mezi sebou nijakou vzdálenost, a přesto vnímají jedna totéž co druhá miliardu kilometrů daleko. Navzdory platné teorii, že nic není rychlejšího světla. I světlo paprsku vyslaného k nám ze Slunce potřebuje určitý čas, než k Zemi dorazí. Jak je tedy možné, že nepatrné částečky hmoty vědí jedna o druhé v ten samý okamžik, ať jsou kdekoliv ve vesmíru, jakkoliv od sebe vzdálené? Překvapil mě nápad, který vnáší nový pohled na fantastickou záhadu z kvantové fyziky a zároveň nabízí i nové vnímání vesmíru, nás samotných,  pokouší se ukázat další směr v hledání porozumění našeho světa...
 
Jistě jste se již každý setkali s pojmem hologram, trojrozměrným obrázkem. Má neobyčejnou vlastnost, kterou si dovolím připomenout. Tady si pomohu citací:
 
"Hologram je tří-dimenzionální fotografie, vytvořená pomocí laseru.
Proces vzniku hologramu začíná vystřelením laserového paprsku rozděleného při průchodu skrz polopropustné zrcadlo. Snímaný objekt se nejdříve vystaví expozici prvního laserového paprsku, tento paprsek se odrazí od objektu a vzápětí se střetne s tím druhým, čímž vznikne výsledný interferenční vzorec, který je zachycený na film. Když je film vyvolán, vypadá jako nesmyslná změť světelných a tmavých čar. Ale jakmile je vyvinutý film osvětlen jiným laserem, objeví se tří-dimenzionální obraz původního předmětu.
Tří-rozměrnost takového obrazu není jediná pozoruhodná charakteristika hologramu. Jestliže hologram růže je rozdělen na půl a pak osvětlen laserem, každá polovina bude stále obsahovat celý obraz růže. A jestliže tyto poloviny budou znovu děleny, každý kousek filmu bude vždy obsahovat menší, ale nedotčenou verzi původního obrazu. Na rozdíl od normální fotografie, každá část hologramu obsahuje všechny informace o celku."
 
Ještě raději  jednou, co je důležité, z encyklopedie fyziky: "Informace o každém bodu zaznamenávaného předmětu je díky interferenci světla „rozptýlena“ v celé ploše hologramu. Proto je možné i z pouhého úlomku holografické desky rekonstruovat celý obraz."
 
Tato úžasná a fantastická vlastnost, schopnost hologramu evokuje (nabízí) možná nový pohled na vnímání vesmíru i nás v něm, nabízí myšlenku sounáležitosti v celistvosti, a myslím si, dokonce i sounáležitosti časové, průřezem historií. Každá jednotlivost, i nepatrná maličkost, dokonce i tehdy, je-li zdánlivě nezávislá, divoká a nezkrocená, je součástí (vyššího) celku, a nemůže se z něho vyloučit (vymanit). Všichni jsme provázáni jedni s druhými, bez ohledu, zda dáváme přednost levému či pravému vidění událostí (chaosu světa), i tehdy, i když jsme od sebe vzdáleni v čase a prostoru,  PATŘÍME K SOBĚ. Jako ty subatomární částice, které vědí jedna o druhé, ať se nacházejí kdekoliv ve vesmíru.
Pokud snad by mohl platit princip provázanosti světa a jeho obyvatel, zkusme si představit, že každá naše bolest i radost působí mnohem dál, než jenom v  nitru jednoho člověka, mě nebo Tebe, Vás. Je tedy určitě dobré usilovat se žít více v radosti, a působit co nejméně bolesti jiným, neboť co se děje mně, projeví se zcela jistě vzdáleně i jinde - podobně jako je tomu v kvantové fyzice subatomárních částic. A konečně, vždyť i o nás se praví v Bibli, že jsme jen drobounkými částečkami, zrnkem prachu... i když, tady si dovolím polemizovat,  než prachem, cítím se více být drobným zvířetem, třebas želvuškou v mechu:

želvuška v mechu :-)
 
A pro zajímavost i pobavení, našla a vybrala jsem pro vás dva holografické obrázky, když se pozorně zadíváte, možná spatříte něco, co na první pohled není vůbec vidět, pro mě jsou ty obrázky doslova kouzlem či bránou do jiného světa, v němž samozřejmě jako i u nás doma voní teplý čaj v pestře  zbarvené čajové konvici...
 

 
  

Dodatek k úvaze vložený dnes 27.12.2015 :

http://www.osel.cz/7751-ijeme-ve-2d-hologramu-experimentalni-test-povahy-vesmiru.html
Žijeme ve 2D hologramu? Experimentální test povahy vesmíru 

http://www.osel.cz/8573-experiment-holometer-vyvratil-teorii-kvantoveho-sumu.html
Experiment Holometer vyvrátil teorii kvantového šumu


Z tohoto posledního odkazu si dovoluji doslovně citovat : 

"Experiment  jako je Holometer tu ještě nebyl. Nesmírně citlivý přístroj na měření kvantové povahy časoprostoru v americkém Fermilabu, stát Illionois na to přitom zrovna moc nevypadá. Na první pohled působí dojmem nepříliš komplikované soustavy laserů a zrcadel, zdání ale v tomto případě klame. Holometer je extrémně přesný laserový interferometr, schopný změřit pohyb, který trvá miliontiny sekundy, a odehrává se na vzdálenosti tisíckrát menší, než průměr jediného protonu.
 K čemu tohle všechno? Jak jsme již na OSLU psali, Holometer postavili proto, aby ověřil jeden ze základních předpokladů naše vnímání světa – že časoprostor je kontinuální. Šéf Centra Fermilabu pro částicovou astrofyziku Craig Hogan totiž věří na holografický princip, který vyvěrá ze strunových teorií, a podle něhož časoprostor vlastně není spojitý, nýbrž se skládá z velmi malých kvant. Podle Hogana by celý vesmír mohl být jako ohromný displej, který nám předvádí úžasné obrazy a uchvacující děj, ale když se podíváme hodně zblízka, tak uvidíme jenom jeden pixel displeje vedle druhého.
Hogan navrhl hypotézu holografického šumu (holographic noise), podle které by kvanta prostoru měla vyvolávat všudypřítomný a velmi slabý, ale přesto zachytitelný šum. Právě tohle je účel experimentu Holometer – zachytit tento holografický šum, přízračné chvění nespočtu nesmírně nicotných kvant časoprostotu, pokud ovšem existují.
Když Holometer loni v létě ve Fermilabu spustili, tak se všem zatajil dech. Uplynul více než rok, experiment Holometer podle všeho poctivě pracoval a měřil, a teď tu máme čerstvé výsledky. A Hogana to očividně moc nepotěšilo. Podle dostupných informací Holometer Hoganovu teorii holografické šumu velmi spolehlivě vyvrátil. Jak se zdá, vesmír nefunguje jako nezměrný 2D displej podle původních Hoganových představ, a víme to se slušnou statistickou spolehlivostí. Když si vědec vyvrátí milovanou teorii svým vlastním experimentem, je to hodně hořká pilulka. Ale taková už věda bývá.
 
Rok intenzivní práce sice vyšel vniveč, pokud jde o nehynoucí slávu, a Nobelova cena se pro tentokrát rozplynula, Craig Hogan je ale podle všeho kovaným vědcem, kterého jen tak něco nezlomí. Hned se nechal slyšet, že to byla prostě jenom jedna z teorií, a že jeho tým experimentu Holometer ve skutečnosti prokázal, že jsme schopni studovat časoprostor ve velice jemném prostorovém rozlišení. Zásadním sdělením pro Hogana je, že pokud chvění kvant prostoru existuje, tak je mnohem slabší nebo se kvanta hýbou jinak, než jak by je Holometer mohl detekovat. Podle Hogana to není konec nýbrž začátek, a že díky malému týmu, jehož většinu tvořili studenti, teď máme k dispozici technologii, se kterou lze studovat úžasné věci. Holometer se přesností prý téměř vyrovná experimentu na chytání gravitačních vln LIGO (Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory).

Co dál? Podle Hogana bude tým experimentu Holometer pracovat dál. Co ostatně jiného s takovým přístrojem? Budou sbírat další data, analyzovat je a publikovat další studie. Hogan to nevzdává a vytváří nový model holografické struktury vesmíru, který by nebyl v rozporu s pozorovanými daty tohoto unikátního experimentu. Stále je ve hře mnoho. Jak před rokem ke spuštění experimentu Holometer prohlásil Pavel Bakala z Ústavu fyziky Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity v Opavě, důsledky případné zrnitosti prostoročasu by byly pro astrofyziku vysokých energií a celou kosmologii velmi významné. Holografický princip sice utrpěl závažnou porážku, zatím ale není úplně ze hry. Vše nasvědčuje tomu, že si Hogan a spol. s experimentem Holometer užijí ještě spoustu zábavy.
 
 
:-) Těším se na další výsledky v bádání, budu se snažit i nadále sledovat.
 
 
Pro ty z vás, kdo dočetli až sem, vkládám za odměnu holografický obrázek, určitě je hezčí, než želvuška v mechu :-)), prosím:
 
 
V odkaze najdete mnoho dalších a krásných holografických obrázků.
 
Pěkný den :-)
 
 
Autor Helen Zaurak, 27.12.2015
Přečteno 2268x
Tipy 19
Poslední tipující: LV, enigman, Jeněcovevzduchukrásného, zdenka, J's .., Jort, Amonasr, jitoush, básněnka, Frr
ikonkaKomentáře (20)
ikonkaKomentujících (9)
ikonkaDoporučit (1x)

Komentáře

čajník ako z Čajni :D
Perfektný článok, Helen

11.02.2017 10:44:28 | LV

Srdečně děkuji za přečtení a zastavení, vážím si toho, LV.
Děkuji :-)

11.02.2017 13:59:46 | Helen Zaurak

ono to hlavně záleží na pozorovateli a stupni volnosti...já třeba vidím ananas...

03.02.2016 13:48:35 | enigman

bezpochyby, Enigmane... :-)))

06.02.2016 07:35:00 | Helen Zaurak

Milá Helenko, vždy něčím obohacuješ...Možná, že právě tam, kde hledáš...rozumově...budeš jednou připravená na to, co se ti otevře...dokážeš pojmenovat ,,jiné světy,,...tak blízké...úsměv...šťastnou cestu...z.

07.01.2016 21:16:28 | zdenka

Milá Zdeničko, jsem dojata Tvým krásným a vlídným vstupem, je pro mne velkou a milou podporou, moc Ti děkuji :-)
Děkuji! Hezký večer :-)

08.01.2016 19:55:21 | Helen Zaurak

"Jak je tedy možné, že nepatrné částečky hmoty vědí jedna o druhé v ten samý okamžik, ať jsou kdekoliv ve vesmíru, jakkoliv od sebe vzdálené?"
Patrně proto že mají blízké představy..

27.12.2015 17:52:31 | J's ..

To je krásná představa... ze srdce Ti děkuji za milý komentář! :-)

28.12.2015 08:36:26 | Helen Zaurak

Ty jsi úplná studnice poznatků - díky za skvělé zprostředkování velmi zajímavých informací, na které bych si sám nikdy neudělal čas. Přitom je to tak úžasně napínavý svět a vyvolává to tolik úchvatných představ :-D A ty holografické obrázky je i prima zábava ;-) ST

27.12.2015 16:20:15 | Amonasr

Ano, náš svět, ten bezprostřední, i vzdálenější, kterému říkáme vesmír, nabízejí úžasná dobrodružství... poznávat svět, který nás obklopuje, je důležité pro formování vlastního vědomí, pokory, i místa v něm... Jsem moc ráda, jestli Tě text zaujal, a obrázky jsou vážně senzační :-)
Vážím si Tvého zastavení tu, a moc děkuji :-)

27.12.2015 16:51:16 | Helen Zaurak

:-)

27.12.2015 19:00:20 | Amonasr

....Helenko...děkuji za rozšiřování obzorů,za témata k přemítání...poznávání světa je
nekonečné.....asi je dobře,že jsme zdaleka neodhrnuly clonu Tajemství,
myslím,že k tomu musí být člověk připraven......příjmout uvnitř jen to,že
vše se vším souvisí je pro mnohé v tomto "vše od sebe oddělujícím"světě
někdy tak nepřekonatelné.....ale mnohé už v hluboké minulosti bylo,jen
na to zase musíme přijít tady a teď .......v naší etapě vývoje a svými prostředky.....Ji.

27.12.2015 12:32:02 | jitoush

Cítím moudrost z Tvých slov, milá Jituško... a velmi mě těší Tvoje zastavení; moc, moc Ti děkuji :-)

27.12.2015 16:43:06 | Helen Zaurak

...To já děkuji Tobě,Helenko.....a k té pravé moudrosti mám vskutku
daleko....jsem úplně obyčejná....jen vím,že tam někde uvnitř
mám všechny odpovědi,které se snad učím vnímat,aby to do sebe
zapadlo...a Ty tím,jak píšeš a přemýšlíš si inspirací i pro mě,víš.
Mám ráda laskavé lidi,ty,co umí "přemýšlet"nejen hlavou,ale i srdcem.
Takže zasejc....díky.....Ji.

27.12.2015 21:34:27 | jitoush

Já si vzpomněla na Hvězdné války a Luka, rytíře Jedi ...díky, žes sem dala tuhle úvahu...

27.12.2015 10:27:46 | básněnka

Především já děkuji Tobě, milá Básněnečko :-)

27.12.2015 16:40:25 | Helen Zaurak

Bárečko Hvězdná-to je úžasný! jenom bych připomenul, staré čínské hologramy symbolizující základní živly a skládáním jejich ikon vznikají nejrůznější jsoucna-i ta pocitová:geniální,snad skutečně starověká kniha I´ C´I N G,podává názorný výklad kombinací skládáním zákl.ikon |/obr/ představujících zákl. živly. Toto učení I´C´ingu je základem proslulé čínské medicíny, zasahuje do výkladu světa, cvičení Tai´-či/pracující se základními energiemi v člověku, jež posiluje a rozvíjí../, Feng-šui, což jest nauka o pravidlech stavitelství a zdravé úpravy mikrokosmu interiérů bydliště-vzhledem ke správnému nasměrování zdravé energie proudící do našich příbytků...:-D
ST Bárečko-tuze Tě obdivuji
Tvůj Frr-jiří :-D *

27.12.2015 10:00:18 | Frr

Ale kdepak, jsem přece úplně obyčejná!!
Je však úžasné cítit z Tvých slov nadšení pro všelijaká moudra a vědění, to mě velmi těší, Jiří Frr, mám samozřejmě radost z tak krásné a impulzivní reakce ve Tvém komentáři :-)
Mnohokrát děkuji! :-))

27.12.2015 16:39:34 | Helen Zaurak

TO JÁ TOBĚ..BÁREČKO BÁJNÁ:-DDD

27.12.2015 20:56:06 | Frr

Snad, pro jistotu, dovolím si nápovědu, jak se dívat na holografické obrázky, na něž jsem v textu nechala dva odkazy. Přibližte se očima hodně blízko k nim, až skoro na pár centimetrů, budete vidět rozostřeně, chvilenku tak setrvejte, dokud se vám ze změti bodů nezačne objevovat prostorový obrázek, poté můžete očima pomalounku od obrazce se vzdalovat. Je to skutečně zajímavý vizuální zážitek, jakoby vstup do jiného světa. :-)

27.12.2015 09:16:50 | Helen Zaurak

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí