Chybí mi Liter

Chybí mi Liter

Anotace: Tak je tu vše v hádkách a každý si vybírá na čí bude straně (už zase), a přitom, podle mě, je problém trápící naše modro úplně jinde :( jo, nakonec jsem se rozepsala docela moc, tak se omlouvám :)

Chybí mí liter.
Ten starý Liter z dob, kdy jsem sem přišla, jako roztřesená holka, jejíž výplody nečet nikdo, krom paní učitelky, když nám jednou do půlroku zadala slohovou práci, když jsem si nebyla jistá jak psát, a zda vůbec psát, natož, jestli se vůbec odvážit přidat k těm úžasným spisovatelům, jež tu již byli…
Tenkrát byl Liter totiž něčím úžasným.
Když mě jeden kamarád, co sem tehdy psal, přiměl založit si tu účet, a já poprvé kliknula myší na nápis ULOŽIT (tedy ukázat dílo druhým), se strachem z toho, jak bych mohla mezi takové autory vůbec zapadnot… A oni se ke mě již od prvního díla zcela bezprostředně hlásili, bez jakýchkoliv okolků, bez povýšenosti, s úsměvy na rtech hlásili zcela automaticky starší spisovatelé.
Ne, nebudu jim říkat pisálci, oni prostřednictvím toho co dělali žili, literatuře, a nejen té vlastní (Literu, jako celku) se, prostřednictvím tohoto serveru, vážně věnovali.
Dělali to tu zcela úžasným způsobem a vdechovali tak život celému Literu - našemu Modru (tenkrát tu jiná barva, než modrá ani nastavit nešla :)) – a pro mě tím pádem nebudou nikdy ničím míň, než spisovateli.
Okamžitě se mě tu právě ujali, ochotní doopravdy radit. Bez nich bych o psaní nikdy neuvažovala, jako o něčem pro mě tak moc důležitém, natož abych psala alespoň trochu dobře. Nebýt jich, asi bych s tím sekla ve chvíli, kdy by skončila moje adolescence (ne-li ještě dřív).
Tehdy byla díla zde vnímána, jako odraz člověka, byla vnímána skrze lidství, a byla vnímána lidmi. Tehdy si tu lidé svá díla navzájem četli a četli i v nich, nebáli se dát typy, nebáli se vyjadřovat svůj názor (a zvládali to slušně, jelikož jej vyjadřovali zásadně v dobrém úmyslu), nebáli se nad dílem diskutovat, probírat jeho hloubku, poradit ohledně rytmu, skladby, souvislosti děje… hovořili mezi sebou, navzájem se podporovali a pomáhali si růst.
Tehdy jsem, snad nikdy a nikde, nenarazila na tomto serveru na nějakou hádku, či dokonce snad urážku, a přece u každého díla bylo víc komentářů, než je tomu nyní.
Já nechci, abychom se tu bezvýznamně plácali po zádech s tupými úsměvy na rtech a nevěděli, co vlastně na kom chválíme, ale snažit se sdílet… vždyť přece k tomuhle tu byl Liter původně, nebo snad ne?

Co se komentuje nyní?
Téměř jediným, trochu konstruktivně podloženým druhem negativní kritiky je tu upozornění na překlep, nebo jinou hrubku.
Neříkám, že je to špatné, naopak, je dobře, že je tu někdo kdo nám může pomoci upravit i náš pravopis, ale když je jediný komentář, na který se po přečtení pětistránkové povídky zmůžem: „hele, tady máš blbě I/Y“ a již se neobtěžujeme vyjádřit k tomu, o čem dílo bylo, jaký mělo spád, jestli některá věta nezněla příliš kýčovitě, nebo se hrdina nechoval chvílemi nepřirozeně… koho by na jeho vlastních komentářích něco takového nezamrzelo?
Dalším druhem komentáře je: „Líbí, hezký, dobře,“ popř: „Fakt ne, tak to ani náhodou…“
O čem tenhle druh komentářů vlastně vypovídá?
Dobrá, přiznám se, ten první druh občas používám také, zvlášť u autorů, kterým jsem již komentovala v minulosti, nebo, když jsem příliš unavená, než abych naformulovala něco chytřejšího (tuto svou velikou chybu si uvědomuji, rozhodně tím nechci ničí díla snížit) … jenže tenhle druh kritiky přece nemá také příliš velkou šanci pomoci kolegovi autorovi růst.
Jsou tady autoři, jež tvrdí, že když někomu napíšou do komentáře prostě: „To je děs,“ vyhecují ho tím k příštím lepším výsledkům - pro vás jedna poznámka: V ČEM, ŽE SE TO VLASTNĚ MAJÍ ZLEPŠIT? Z vašeho komentáře to totiž nevyplívá, a kromě toho, většiny básníků, obzvlášť začínajících a mladých, které jsem poznala, se to ledajak dotkne, uzavřou se do sebe (poranění těmi slovy), a už nikdy v životě nic, kromě svého podpisu u nějaké smlouvy, nenapíšou, tím si buďte jisti.
Tenhle druh kritiky stojí za houby.
Dalším druhem kritik – v posledních měsících zde zvlášť běžným, jsou prostá zavrhování, ať už stylu, myšlenek v díle obsažených, či způsobu vyjadřování, a to zavrhování naprosté, nepřipouštějící jinou pravdu, než vlastní.
Prosím, vždyť jsme jednotlivé, svébytné a individuální bytosti, ne stroje se stejným stylem či uvažováním. Zkuste aspoň připouštět pohledy těch druhých. Nechci po vás, abyste svůj směr a názor měnili, dle lidí, s nimiž se bavíte, jak ta korouhvička vprostřed tornáda, ale alespoň trocha snahy se tomu druhému přiblížit, bez odsuzování, bez toho, abychom si jeho názory brali osobně…
Každý z nás jsme přece zcela jiný, máme jiné názory, jiné prožitky, jiné zkušenosti… to přece neznamená, že se za svoji jinakost musíme mezi sebou nenávidět.
Tím jsme se dostali k dalšímu druhu komentářů zde, a to otevřené hádky (vzniklé vinou nepochopení a předchozích)… a ty snad již ani komentáři v pravém smyslu slova nejsou.

Mě jde hlavně o to zbavit se právě té nevraživosti, přestat bojovat a snažit se někam dostat, nejen za nás samotné, jako za jednotlivce, ale naši společnost tady, jako celek.
Každý jsme jiný, každý máme svůj způsob vyjádření, ale všichni tu jsme si ho našli v nějakém způsobu psaní a druhu psaného projevu.
Náš Liter zmírá, drazí moji, nejsem tu první, kdo tu s tím přišel, a j to uznávám - přichází o duši.
Ovšem, podle mého to není tvorbou jednotlivých lidí (ani těch, kteří tvoří občas mimo běžné žebříčky –myšleno v jakémkoliv smyslu), dokonce to není ani pouze ono grobiánství některých jedinců, jak je to tu často slyšívat.
Stejnou měrou se na tom podílí i ti, kteří (byť to myslí dobře) si berou některé z vystrčených růžků až příliš osobně. Podporují tak hádky, štvou proti nim lidi, a proti těm jsou zase štváni další… až se celý Liter hádá do krve.
Již nikdo nepřichází s prostým: „Víš, neříkám, že píšeš vyloženě špatně (protože krása je pojmem čistě subjektivním), ale nemyslím si, že je právě tohle vhodné…“ či jinou slušnou formou, udržující vztahy na úrovni, namísto takovýchto slov vstupuje do textů pýcha, vidíme: „Nesmíš, to je hrozné, jak si to vůbec dovoluješ,“ apod.
Výplod jedné uražené pýchy vede k uražení pýchy druhé, až létají nadávky a sofistikované urážky, a k čemu? Pro představu jednotlivce, který se nakonec hádá už jenom proto, že se bojí, jak by to vypadalo, kdyby uzavřel s tím druhým příměří.
Jeden se snaží vyštípat druhého, nikdo se nepokouší vcítit, nikdo se nezamýšlí nad jinými slovy, než nad svými (potažmo těmi, jež mu přitakávají), nikdo si neuvědomuje, jak jsou tyto války pro toto místo škodlivé.
A ony škodlivé jsou. Ony jsou škodlivější, než všichni „mulťáci“ dohromady, jsou škodlivější, než to nejvulgárnější dílo Literu, škodlivější, než jakýkoliv vir.
Liter byl přece vždycky tou oázou pro každého!
To lidská pýcha nás tady ničí, a také tendence přehlížet ty druhé (jejich díla i pocity). Jedno nás připravuje o hrdost, to druhé o lidskost… a obojí dohromady o duši (především také duši našeho milovaného serveru Liter.cz –útočiště nás bláznů, spisovatelů, básníků, snílků, ztracenců, umělců, citlivků a především lidí).
Chybí mi starý Liter :-(
Autor Anjesis, 17.10.2013
Přečteno 812x
Tipy 11
Poslední tipující: Danger, kolemjdouci, ewon, Amonasr, Trystan ap Tallwch
ikonkaKomentáře (33)
ikonkaKomentujících (10)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

"Roky a měsíce letí, nečekají na člověka, kvetoucí léta se nemohou opakovat, stejně jako den nevrací ráno".

Tak asi souhlasím s každým,každý vzal ze země střípek pravdy,ze svého úhlu jak mu na to nitro svítí.Doba se mění i liter,nejde to vrátit,když k tomu přidáme virtuálno(zdravím Hanele)je to boj s větrnými mlýny.Já ti přeju,at potkáváš u stolečku férové lidi,kteří tě rozveselí,rozpláčou,u kterých se zamyslíš čí jen přečteš a vyslechneš jejich životní kolotoč.

Dík za dílo,autorům za komentíky zdraví hlas ze záhrobí :-)

19.10.2013 10:42:10 | Danger

vidíš, ty zrovna jsi pro mne virtuálně reálný, Daníčku :o)
taky zdravím :o)

19.10.2013 11:04:07 | hanele m.

no a Ty Haniku...všude :-)

19.10.2013 11:13:09 | Danger

Som tu asi šesť rokov pod týmto nickom, ten starší zanikol pri zmenách (aj s dielami).
A môj názor?
Liter nie je lepší ani horší ako v minulosti, je skoro rovnaký. Stále žije. :-)
A čo sa týka komentárov k dielam. Súhlasím s Amonasrom.
Ono, veľká časť autorov akoby chcela síce detailné a siahodlhé komentáre k dielu, ale iba pozitívne...
A ešte niečo, moje prvé básne tu čítalo v priemere päť až šesť ľudí.

18.10.2013 11:06:49 | nebech

Jsem rád, že jsi tu zareagoval, protože právě Tebe jsem chtěl dát za příklad (než jsem se rozhodl nikoho v prvním komentu nejmenovat) toho, kdo píše komentáře tak, jak to cítí, i sofistikovaně kriticky (se zdůvodněním), ale přitom se snahou pomoci - přesně tak, jak po tom volá Anjesis. Já zase třeba ty kritičtější poznámky píšu jen opravdu těm, u kterých vím, že to má smysl (že i kritiku vezmou pozitivně), jinak volím spíš pozitivní motivaci ;-) Ale zrovna Anjesis patří mezi ty, kteří i kritické poznámky dokážou unést dobře a je sama pěkným příkladem toho, po čem volá. A jsou tu i jiní, kteří se snaží pomáhat i dobře míněnou kritikou, za všechny třeba nemůžu nezmínit Robina, který to pak občas od někoho schytá, ale přesto ho to neodradilo - evidentně upřednostňuje prospěch Literu před svým egem, což je od něj jednak statečné a jednak to ukazuje i na sílu osobnosti, která se projevuje tou nejlepší možnou formou. A je tu i řádka dalších, kteří se nebojí říct i kritický názor, aniž by v tom byl jakýkoliv zlý úmysl - začal jsem vypisovat, ale řádek se začínal postupně plnit a bylo by pak smutné někoho vynechat, tak jsem to raději smáznul... ;-) Ne, není to tu tak špatné, jak by se to mohlo na první pohled někdy jevit :-)

18.10.2013 14:21:12 | Amonasr

:)
moje první tak v průměru 30 až 60 (podle žánru), pokud vím :) ... asi jsem vstoupila během zlatého věku :)

já ti nevím, možná se mě ty hádky dotýkají, protože se tu hádají lidé, s nimiž se tak dlouho znám (možná tu ty hádky byly dřív, ale já je nevnímala, protože tu bylo tolik skvělých lidí, jež je zastínili... nevím), jenže jsou tu věci, co by bylo dobré spravit, ať už byly v minulosti lepší, nebo nebyly (a já mám ve své paměti stále to že byly - přiznávám, opět, svou vlastní objektivitu posoudit nemohu :))
otázka je, kolik lidí je chce tímto způsobem (snažit se být lepším) měnit se mnou :)... a to je možná ještě důležitějším, než minulost, ne?

18.10.2013 11:55:25 | Anjesis

Jsem tu chvíli a žádným sentimentem po starém Literu tudíž netrpím, protože jsem ho nepoznal. Ty občasné hádky se mi tu taky nelíbí, ale řeším to jednoduše - už je nečtu. Na druhou stranu je mi tu dobře, je tu spousta lidí, kteří se k sobě chovají s tou kolegialitou, po které tu voláš, dokonce mám pocit, že jich tu poslední dobou přibývá. Když se rozvine nějaká vyhrocená hádka, je víc vidět, než přátelské povídání či pošťuchování ostatních, ale tak už to v životě bývá. Takže to nevidím tak černě, i když nemám s čím srovnávat.

Přiznám se ale, že mi to jako stále ještě nováčku na Literu i trochu vadí, taková ta neustálá nostalgie, jak to tu bylo kdysi kvalitní a už není. Možná nejsem sám, kdo si pak připadá jako jeden z těch, kdo svým příchodem na Liter tu kvalitu asi snížili. Vím, že to tak zřejmě není myšleno, ale chtě nechtě se to vtírá, když to pořád někde čtu, jaké to tu bylo kdysi žůžo a jak ti skuteční umělci už kamsi raději odkráčeli...

Ale pokud jde o Tvůj apel a představy, jak by měla vypadat smysluplná kritika a jakási stavovská kolegialita tady, podepisuji to prakticky všechno, mluvíš mi z duše. Napsalas to s velkou upřímností, otevřeně, nebojácně a pravdivě. S citem a zaujetím skutečného literáta. A stejnou opravdovost cítím i z toho, co tu publikuješ, i když ne vždy je to můj šálek čaje, což je ale přece normální a Ty i já si přesto dokážeme o věcech se zaujetím povídat.

Doporučuju jedno - vykašlete se vy, co tu jste už pamětníky, na vyvolávání duchů minulosti, ať už byli sebelepší, a smiřte se s tím, že tu jsme tací, jací tu jsme. Jak mi kdysi napsala hezky isisleo - je to tady něco jako kavárna, kde jsou různé stolečky a každý si přisedne k takovému stolku, kde se cítí dobře. Já osobně ani po nějakém jednom velkém stolu, kde bude chtít každý chápat každého ani nestojím, proč taky?

Sám jsem si tu postupně přisedl k dost velkému stolu, kde se střídá docela slušná řádka fajn literáků a je mi tu s tím, tu s oním docela dobře. Včetně Tebe ;-) A tam, kde o mě nestojí, se nevnucuju. Vmísím se jen, když zahlédnu nějakou šikanu, což tu zase není až tak časté a dělá ji tu vlastně jen pár všem dobře známých jedinců, a možná ani tolik ne. Čert je vem.

Když to shrnu - soumrak Literu není na pořadu dne, když o něm nebudeme pořád mluvit a nebudeme se cpát ke stolečkům, kam nepatříme. Vím, že je to trochu složitější, ale občas se musí něco říct trošku zjednodušeně, abychom se neutopili v nepřehledné změti. Vnímám Tvou úvahu jako manifest, který opravdu s chutí podepisuju, ale v mé verzi z něj škrtám skepsi i nostalgii, ačkoliv v tvorbě mám obojí rád. Pro Liter se ale ani jedno ani druhé nehodí - pokud má žít ;-)

18.10.2013 01:14:31 | Amonasr

Dekuji, Asme :)
za skepsi a nostalgii se omlouvám :)
znáš mě :)

taky se omlouvám za své přehnané vzpomínání, vzniklé díky mé přítomnosti u jedné ze zdejších velkých bitev :)

jenže většina z těch, co se tu nyní hádají, jsou tu již právě dlouhodobými autory literu, a tohle je snaha také přimět je chytit se trošku za nos a uvědomit si, že i když někteří z nich tvrdí, že hájí zájmy toho, co tu je, tak jejich "hájení" ubližuje zase jinak.

a věřím, že i ty to tu vnímáš :)

pravda je, že jsem tu promíchala dvě různé problematiky(vlastně tři), problematiku dobrých komentářů, problematiku slušného chování a problematiku nevraživostí a hádek, vedoucích tu až k válkám a honům na čarodějnice.

Omlouvám se ti, že tím, jako nováček, trpíš. Právě ty jsi tu totiž krásným příkladem toho, jak by to mělo vypadat :)

tvé přirovnávání ke stolečkům se mi líbí, také bych nechtěla čistě jeden velký stůl, a malé stolečky na přisedávání jsou moc fajn, jenše teď tu zástupci jednostlivých stolků po sobě hážou židlema, a prostředí celé kavárny je tím narušené :(

jinak, jak jsem již řekla, mě nejde ani tak o "duchy" a o to vrátit něco, co už bylo a víc se nevrátí, ale o to prostě tu nastolit zase nějaký mír, nebo aspoň řadu příměří, a trošku tu zlepšit úroveň (ono totiž úroveň Literu je tu jedním z častých argumentů těch hádek, jenže většina zdejších to zlepšování úrovně vidí v promazávání, banech a cenzurách, nebo vyštípávání druhých jinými způsoby a pod, a s tím já nesouhlasím, podle mě to jde mnohem jednodušeji a nenásilněji - a o tom právě je ta úvaha).

jinak, to, že se sem nyní již hrnou další a další noví autoři, jako ty, a je je nás tu opět stále víc a víc, vnímám, jako nevyčíslitelné pozitivum, to přece víš :)

18.10.2013 11:45:51 | Anjesis

Neumím psát krátké odpovědi, ale tady je to jednoduché, když se vším souhlasím... ;-) P.S. Snad jen tu poznámku o mně jsi mohla vynechat, o to jsem si fakt neříkal :-P

18.10.2013 14:25:04 | Amonasr

lidi mají tendenci nasazovat si růžové brýle když se ohlíží za něčím co měli rádi a co se jim nějak změnilo k horšímu, už i mladí mluví o starých dobrých časech :o)
ani "starý" liter nebyl až tak ideální - taky tu byli např. prudiči, sprosťáci, hádky.. - jen tu bylo víc lidí a to horší míň bilo do očí - dalo se na to nenatrefit.. všichni se většinou pohybovali v nějakém svém okruhu a dál ze svého "sousedství" neviděli..
znáš to o té řece - dvakrát do stejné to nejde :o)

17.10.2013 21:08:07 | hanele m.

:-)
je legrační, jak moc někteří berou v potaz moc rádi můj věk :-D
ale, jestli ti to pomůže, tak i má sestřička o mě pořád říká, že se chovám, jak "strará bréca" :) (i když u ní je to způsobený převážně tím, že se mi nelíbí, že kouří, že občas v běžné mluvě používám odbornější výrazy, a že se mi někdy stane, že z ničeho nic přepnu na spisovnou, nebo dokonce zastaralejší češtinu - budiž to v jejích očích můj obrovský nešvar :))
ale vážně, možná mám růžové brýle, svou věčnou zasněnost, ani naivitu já nikde nepopírám (klidně se přesvědč), právě naopak.
On tohle vlastně nebyl pláč, nebo tak něco, ale pokus některé zdejší lidi, ať se tu nad sebou zamyslí (tak dobře, původně to byl pláč, a ještě původněji jsem to sem ani nechtěla na dvakráte moc strkat, ale tak nějak se to z těch hovorů, vyplynulo, a tak...)
Mo, i dřív tu byli sem tam nějací prudič, a i předtím se tu sem tam někdo pohádal (já tu z toho tenkrát byla tak nadšená, že jsem to to prolézala, jak o myš seník, takže nevím, jak moc jsou ty mé brýle růžové - přiznávám, že svou vlastní objektivitu nemám právo posuzovat, takže...)... jenže to vážně nebývalo až v takových velkých měřítkách. A to my chceš říct, že když "hodně lidí odešlo" že tu zůstala jen ta většina hádkařů?
no jo, s tou řekou máš sice pravdu, ale na druhou stranu, řeky je dobré čas od času vyčistit, ať je nová, nebo stará, a takhle řeka mi příjde hodně divoká :).... ale zároveň nesouhlasím, se způsobem čištění a usměrňování proudů formou hrubostí, banů či mazání děl... takže jak to dát najevo (ten můj názor), než právě takovouto úvahou?

18.10.2013 11:12:29 | Anjesis

na tvůj věk jsem se podívala až po.. - myslela jsem to obecně a v podstatě jako vtip - že už žijeme v době, kdy i mladí lidé vzpomínají na staré dobré časy..

a chtěla jsem říct že teď jsou ti hádkaři viditelnější - už díky technickým vymoženostem Literu - starý Liter byl totiž tak trošku dinosaurus :o)

a navíc jsem nijak necílila na tebe - jen jsem pod tvou úvahu přidala moji na dané téma - psala jsem o lidech obecně a konkrétně i o Literu, jak to vidím pro změnu já

18.10.2013 11:34:40 | hanele m.

jo, já vím, já to nebrala osobně, já si těch úvah cením... tyhle věci si osobně nebrávám, jen jsem upřesňovala to, co jsem se smažila říct.
Náhodou, mě se ten dinosaurus líbil :P
i když chápu, že byl z dlouhodobého hlediska asi neudržitelnej :)
řekni ale, ty bys to tu nechtěla usmířit?

18.10.2013 19:07:43 | Anjesis

já už se nausmiřovala celkem dost (nejen tu na Literu) a su unavená z virtuálna a na anonymitě založených mezilidských vztahů a těch tahanic kolem - už málokdy mám potřebu někde "zasahovat"
pár lidí znám reálně a pár trochu víc virtuálně a to beru jako skutečné - ale pak jsou nicky co jsou prostě nicky - a ať jsou jeden nebo pět v jednom, míjím se s nima a nemám potřebu se s nima nějak bratřit nebo jim něco vysvětlovat ať se to mele sebevíc
a není to zbabělost - možná spíš zmoudření (první šediny jsou tu :o)

18.10.2013 19:59:58 | hanele m.

:)
možná :)
já nepopírám, že mám sklony k naivitě, ale i tak mi to nedá :)

18.10.2013 20:10:20 | Anjesis

no taky jsem bývala bojovnicí za různá práva a ideály.. holt asi únava materiálu :o)

18.10.2013 20:11:40 | hanele m.

únava materiálu?
to je ale škoda

18.10.2013 20:14:33 | Anjesis

ámen

17.10.2013 21:13:07 | Jan Voralberg

Nevím přesně, jakou dobu popisuješ. Já jsem tady něco přes rok. Když jsem přišel, cejtil jsem se tu fajn. Ale to, že by se u mě zastavoval houf starších a zkušenějších a neskutečně oázovitě příjemných lidí, to se říct nedá. Dostával jsem komentáře milý a i dost jich bylo typu: já bych to napsal spíš takhle; tohle se mi moc nelíbí, apod.
Z tvýho popisu se může ostatním zdát, že když sem člověk nahrál dílo, okamžitě mu všichni začali pomáhat, strávili s tou pomocí spoustu času, věnovali se tomu. Možná to tak bylo, nevím, jsi tu dýl.

Před rokem a kousek to pro mě bylo stejně fajn, jako pro tebe. Teď to nadšení opadlo, resp. už vím, jak to tady chodí, už nejsem tim naivním začátečníkem tady na Literu. Každopádně mi to přijde trochu nostalgií přitažený za vlasy.

Ale k těm komentářům - myslím, že jsi opomenula ten typ komentářů, kde některý napíšou, co by bylo dobrý zlepšit, na co se zaměřit, apod a jako odpověď se jim dostane to, že to tak autor prostě chce mít. Ten čtenář to napíše ještě tak párkrát a taky ho to může omrzet a vyprdne se na to. Neni to tudíž jenom chyba "kritiků".

No, nevím co dál k tomu říct. Abych to shrnul: přijde mi to trochu moc zveličený. (s ohledem k tomu, jak dlouho tu jsem já)

17.10.2013 20:55:31 | Jan Voralberg

Ano Jane, těch komentů "já to tak chci mít a ostatní mne nezajímají" na více či méně rozvedenou kritiku nebo upozornění je tu dost. Ale kdo chce odbornou kritiku, nemůže ji očekávat od amatérů. I za pradávných zlatých dob to tu bylo o chlácholení autorů navzájem.
A pravěkého dinosaura bývalého literu popsala dobře zde hanele.

18.10.2013 21:01:28 | Lilien

Ahoj Lil, vim, ze odbornou kritiku clovek nemuze cekat nebo alespon pozadovat na amaterskym serveru, ale jednalo se o soucast kritiky tady na Literu, tak jsem ji zminil.

18.10.2013 21:13:42 | Jan Voralberg

jistěže odborné kritiky je tu pomálu, když tu nejsme vyloženě odborníci, ale zpětná vazba je prostě potřeba, a právě ta by tu být měla, ať už jí odbornost chybí nebo ne... a taky by měla být podávána prostě v dobrém (a to tu ne každý dodržuje-proto taky ta úvaha...aspoň teda jeden z důvodů proč vznikla :))

24.10.2013 19:21:05 | Anjesis

jistěže odborné kritiky je tu pomálu, když tu nejsme vyloženě odborníci, ale zpětná vazba je prostě potřeba

24.10.2013 19:18:24 | Anjesis

Dobřes zmínil;)

18.10.2013 21:44:05 | Lilien

pokud jde o ten typ komentářů, co tu uvádíš, tak to jsi ty reakce možná zle pochopil (neříkám, že všechny), ale... povím příklad sama na sobě, jestli můžu (a vím, že takhle neuvažuju tady naLiteru jediná), někdo mi dá tvou krásně konstruktivní kritiku k mojí básni: "já bych tam dal místo lístku stéblo" ... já si tohoto návrhu nesmírně cením (mluvím za sebe a nepřeháním), je to pro mě důkazem, že mě někdo čet, a že se nad obsahem mého díla zamíšlel, a to je nedocenitelné, jenže, víš, v tom čase je to dílo ještě čerstvé, a já ho mám v sobě zažité právě se slovem "lístek." to neznamená, že bych tu kritiku nepovažovala za dobrou, nebo si snad myslela, že nemá můj rádce pravdu, jen mi to v tu danou chvíli zní prostě líp.
No ale po půlroce si tu svou báseň přečtu sama, a vidím, že by se tam vážně hodilo lépe slovo "stéblo," v duchu tomuto svému kritikovi poděkuji a vážně to slovo nahradím - já to tak dělám běžně. To je rozpor mezi momentálním cítěním textu a pozdější (již logičtější) úpravou, a rozhodně není myšlen, jako snaha onoho rádce od razení odradit.
a i kdybysme to nakonec nezměnili, tak je to prostě jen tím, že někdy stejnou věc vnímáme dva lidi jinak, ale to není špatné, a není to ani důvod se nevyjádřit, naopak si tímto autor tříbí vkus a utřiďuje to, jaký mají vkus jiní... není to myšleno zle

18.10.2013 10:48:19 | Anjesis

Reakci jsem pochopil spravne, tys ji vzala ale za ten lepsi konec. .)

18.10.2013 11:30:35 | Jan Voralberg

mno, popisuji dobu před asi třemi lety, když jsi přišel ty, tak to takhle ve velkým myslím, už dávno nebylo.
Já vím, že se tu změnilo hodně věcí, liter se rozdělil na dva servery, spousta dobrých lidí odešlo, někteří přestali psát sem, někdo umřel :-( ,ale ti co tu zůstali se jakoby přestali zajímat o to, co tu bylo krásné původně (neříkám, že všichni, to bych si tvrdit ani nedovolila, jenže prostě už to není v takovém úctyhodném měřítku, jako právě tenkrát, a jak tu zaznívá, teď je právě vidět víc ty hádky a urážky, a jeden druhého by odsud nejraději vyštípával a banoval, a ... o tohle mi jde, probudit tu trochu sounáležitosti (trochu víc, než je jí tu teď)

18.10.2013 10:35:46 | Anjesis

Nemohu se vyjádřit k úplně všemu, co ve své úvaze zmiňuješ, protože tu bývám dost sporadicky, přestože kdysi to byl můj každodenní, třeba jen chvilkový koutek odreagování od reality, koutek, kde bylo strašně příjemně, i když člověk dostal kritický komentář...každý píšeme jinak, každému se líbí něco jiného, někdo ukazuje svou zamilovanost, někdo se vypisuje z blbých nálad,někdo váže, někod je volný, prostě všehochuť lidské tvorby, ať dětsky naivní nebo kousek od profesionality.
V každém případě už delší dobu tu cítím to samé, co popisuješ...je tu někdy jaksi cize, neosobně, agresivně, i když to nemohu tvrdit celoplošně... jen popisuji pocit, jakým na mě současný liter působí. Asi mi chybí ta "rodinnější" podoba, i když, jak je známo, i v rodině nebývá vždy slunečno.
Komentuji minimálně, ale pokud jsem chtěla upozornit na chybu, dělala jsem to spíš do vzkazu, protože chyba se opraví a tento koment pak pozbývá smyslu, ale proč neotevřít debatu třeba nad smyslem dílka, jeho stylu napsání, rytmu verše...to opravdu autorovi pomůže... ale vždy to chce slušnost.
Děkuji Ti za Tvoji úvahu a přeji hodně tvůrčích okamžiků :-)

17.10.2013 20:37:51 | Lorraine

Já děkuji za tvůj názor i komentář :)
cením si ho
a také přeji hodně inspirace i síly s ní dále nakládat ;)

18.10.2013 10:26:10 | Anjesis

Už nemám tolik času komentovat básně a většina básní zde je mimo moje pole působení - moderní básně, takže ani tolik netipuji, protože dobře vím, že jde o něco, čemu nerozumím. Jsem rád, že někdo udržuje liter na živu, protože tohle kdysi býval sakra dobrý server. Díky, že pokračuješ v psaní sem, a že bojuješ za liter, mě už ani na jedno nestačí čas ani síla. Díky.

17.10.2013 19:45:50 | Trystan ap Tallwch

nevím, jestli mé semtamvzlyky mají nějakou cenu, natož takovou, aby si zasloužily nějaké díky, a i já sama jsem na tom v poslední době s časem podobně, ale když ono je to tu pro mě stále srdeční záležitostí :)
děkuji za tvé přečtení i za tvůj dík (a komentář :))
moc mě potěšily :)

17.10.2013 19:51:26 | Anjesis

Vidím pozitivně to, že ti Liter není lhostejný a nebojíš se o tom vést diskuzi. Já už se namluvil dost, proto dám prostor ostatním, nechci aby tu bylo přeaťanováno. Vcelku souhlasím nahoře s hanele.m - stručné, věcné, výstižné.

17.10.2013 21:55:19 | Aťan

:D od zítřka jedu pryč, nevím na jak dlouho, a nevím, jestli tam budu mít přístup k internetu, ale když už jste mě vyhecovali k tomu říct můj názor takhle veřejně... :-P

18.10.2013 10:24:33 | Anjesis

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí