Živote náš....

Živote náš....

Anotace: život je dokonalý, úžasný, skvělý a i když padnu na dno, stále to budu tvrdit...

Život, jeho proměna v čase

Dlouho už přemýšlím nad pojmy jakými jsou štěstí, život láska, důležité okamžiky, které si nelze předplatit. Každý toužíme po štěstí, ale málokdo z nás může říci, že je doopravdu šťastný. Stejné je to i s láskou. A život? Kdo z nás doopravdy žije. Mnozí z nás jen přežívají, ženou se za tím, co není podstatné a pod tíhou všech starostí, které na ně život naložil, zapomínají žít.
Lidé ale takoví nebyli vždy, žili pospolitě, blízko přírody, pevně jeden s druhým svázáni. Samozřejmě, můžeme namítnout, leccos se od dob tradiční společnosti změnilo, lidstvo překonalo překážky a kráčelo k dokonalosti. Ale je tohle ten slibovaný pokrok? Dříve se lidé probouzeli s východem slunce, posbírali své pracovní náčiní a vydali se na pole. Doma zůstávaly jen ženy, které měly za úkol uvařit oběd a postarat se, aby v poledne zbytek rodiny poobědval. Večer se všichni opět sešli, u společného stolu, muž seděl v čele a žena po jeho boku, společně se najedli a pak si dlouho do noci povídali. Kdo z nás si vůbec dovede dnešní život bez elektrického proudu představit. Mnohem radši bychom se uvelebili před televizní obrazovku, ponořili se do víru nočních seriálů bez konce, než si u společného stolu vyprávět zážitky uplynulého dne...
Lidé spojující své životy s tradicí byli velmi skromní. Stačilo jim málo, aby přežili. Smrt byla jejich každodenním životem, každé třetí dítě při porodu zemřelo, nebyl čas na to se utápět v alkoholu a v přílišné lítosti. Žili v úctě k Bohu a k tomu, co zde zanechali předkové. Vždyť už zítra se nemuseli probudit. Nástrah číhala všude velká spousta. Neříkám, že jejich život byl lepší než ten dnešní, jen chci zdůraznit, že uměli žít. Vážili si jeden druhého, ctili hodnoty jako je stáří, práce a konečně i život samotný.
Pak se najednou v Anglii sestrojil první parní stroj a pokrok ve jménu industrializase začal pomalu dobývat celý svět. Lidé si najednou uvědomili bídu, ve které dříve žili a snažili se jít kupředu. Nebazírovat tolik na tradicích a minulosti, ale dívat se do budoucna. Lidé z východu se začali hromadně stěhovat na západ, lákala je vidina luxusu a peněz. Luxusu, který byl však zdánlivý.
V roce 1929 se v Ostravě postavily Vítkovické železárny a ti nejchudší lidé z Pobeskydí, Jeseníku a Haliče se začali hromadně stěhovat za prací. Příliš je zlákala vidina lepšího života, kterého se dočkal jen málokdo. Ostravsko je tomu zářným příkladem. Lidé zvyklí z vesnic se v hromadném počtu usazovali na periferii města, kterou rázem začaly obývat desítky tisíc lidí. V neutěšivých životních podmínkách se šířila cholera, tyfus, spála, alkoholové výpary a křik malých dětí. Pracovaly i matky, malé děti pak odkládaly svým starším odrostlejším dětem, aby se postaraly...Mnozí z těchto lidí nalezli jen smrt, a to všechno jen díky tomu, že uvěřili v lepší život.
V současné době také ze všech stran slýcháme o demografickém přechodu, který byl konkrétně u nás dovršen po roce 1945. V některých zemích světa však demografická revoluce zatím dovršena nebyla. Jedná se například o Afriku. Tady stále ještě natalita převyšuje mortalitu. To jen Evropa pomalu vymírá. A smutné první místo reprezentuje Česká republika. Do konce tohoto století, podle demografických propočtů, nás zbude jen 5 miliónů. Ano, vymíráme. Kde je tedy ten slibovaný pokrok? Máme se vůbec lépe? Nespějeme spíše od nejlepšího k horšímu? Nezhýčkal nás luxus přespříliš?
Stále si chci položit tu stejnou otázku, jsme vůbec šťastnější? Nebylo lidem dříve lépe? Kolem maminky pobíhalo deset dětí a co na tom, že neměly autíčka a panenky s dlouhýma nohama, stačilo jim, že se mohou celý den prohánět po polích a loukách a později pást husy, pomáhat prodávat na trhu a pak, sami si zařídit rodiny. Samozřejmě, neříkám, že dětství bylo procházkou růžovým sadem, ale děti se uměly radovat, bavit a užívat si, dnešní děti se sebepoškozují, v horším případě páchají sebevraždy...
Máme tedy téměř vše, honosné vily na plážích, automobily, jejichž kapoty ukrývají desítky koní, nemusíme již stávat s východem slunce se strachem, že nestihneme udělat to, co musíme. Rychlostí lusknutí prstu nás naše dokonalé mobilní telefony s polyfonním vyzváněním spojí s člověkem na druhé straně světa, bankéři střeží naše těžce vydělané peníze...ale stále se ptám, je tohle život? Měnili by s námi lidé z tradiční společnosti? Těžko. Věřili ve staré tradice, vynálezy, které se osvědčily. Budoucnost je nelákala, skrývala nástrahy, kterých se chtěli vyvarovat. To jen my jsme se odvážili a kam jsme došli. Navzájem jsme se odcizili, vymíráme a držíme v rukou takové zbraně, které by dokázaly zničit celou naši zemi. Mnozí historikové tvrdí, že novověk již skončil, skončil s osvícenstvím, které ještě hlásalo spoustu druhého. Nyní žijeme v jakémsi světověku, který se blíží ke konci. A co pak? Pak možná přijde potopa a spláchne všechny ty nesmysly, kterými jsme zaneřádili svět.
Třeba nějaká naděje existuje, ale dokáže se člověk poučit? Spočítat všechny své chyby a snažit se je napravit? Kéž by, moc bych si to přál. Vždyť přeci lásku, život a štěstí si předplatit nelze a přesto je to mnohdy to nejcennější co máme. Možná si jen uvědomit a vytyčit hodnoty, které tvoří tu nejvyšší příčku našeho života tak, abychom žili. A nejenom přežívali, tápali a věčně se honili za tím, co mnohdy není ani důležité.
Autor Sunny, 22.06.2007
Přečteno 715x
Tipy 1
Poslední tipující: Zefi
ikonkaKomentáře (6)
ikonkaKomentujících (5)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Nevím, co na to říct, protože slovo souhlasím toho vyjádří tak strašně málo.
Jinak asi hlavní věc, co mě donutila napsat tenhle komentář, je Tvoje zmínka o Jesenicku. Lidi z Jesenicka se za prací bohužel nestěhovali jen v roce 1929, ale i dnes. Já jsem z velkoměsta, ale dalo by se říct, že Jeseník je můj (bohužel druhý) domov. Ty lidi, co odtamtud chodí pryč, chápu. Jdou za vidinou lepšího života - přesně jak bylo napsáno v Tvojí úvaze. Na druhou stranu mi není až tak jasné, jak může někdo upřednostnit luxus a peníze před možností žít na takovém místě, jako jsou Jeseníky.
Asi to záleží na charakteru.
Já osobně se jen těším, až udělám z Jeseníku svůj právoplatný domov. Dřív nebo později se tak určitě stane.
To sem ale vůbec nepatří, že? :-)) Honem odeslat než to smažu.

10.03.2008 00:11:00 | Merlík

Ale Sunny, jinak krásné.. proto mě to donutilo ke komentáři.

07.07.2007 21:39:00 | Dilla

Nemusíme to vidět tak moc černě. Kolik lidí otevírá oči, ale je to jen volba jeho samotného, žít podle jeho představ. Brzy začne i toho nejposlednějšího z nás stravovat uspěchanost a neustálý hon za... budoucností? A pak se zastaví, nadechne se, a uvidí slunce úplně jinak. Nikdo z nás v tom nebude moci dokázat žít přespříliš dlouho, bohužel to je ale tak nenápadný proces, ve kterém se naučily žít už mnohé generace před námi.Ale jednou se to zastaví.

07.07.2007 21:38:00 | Dilla

Milá Sunny,
tak teď mi mluvíš z duše!!

Jako ruralista a konzervativec (nemýlit s těmi ultratechnokratickými pitomečky tam nahoře, co se nestydí se nazývat konzervativci) jsem rád, že jsem objevil dalšího člověka, co trochu přemýšlí.

Cítím to obdobně jako Ty, velice intenzivně...
svět byl přímočařejší, život měl řád a práce smysl ...

málem bych se byl rozepsal.. :-))

Raděj jen děkuji za krásnou úvahu (minimálně v tomto) spřízněné duše! :-)

Měj se krásně!
:-)

PS: Konzervativní neznamená život z toho, co bylo včera, nýbrž život z toho co platí vždy!
Antoine Rivarol

02.07.2007 16:45:00 | La Suneteto

Moc hezky zpracované Sunny... ale žít alternativně se dá... Bohužel už to většinou ani neumíme.
Já jsem si řekl, že začnu tou nejjednodušší věcí... chceme mít se ženou hodně dětí, alespoň 5. Nebudou mít moc hraček, ani nové šaty. Ale budou mít svobodu a volnost...

25.06.2007 10:46:00 | Daniel S.

Ahoj Sunny,
Moc dobře napsaná úvaha. Ale abych řekl pravdu, trochu mne vylekala. Jen marně jsem hledal onu dívku, která psala o chlapci s pejskem, co se jí ptá jestli je šťastná. Ale věřím, že tam stále někde je. Třeba jen tentokrát chtěla ukázat svou tvář z jiného úhlu pohledu. Sunny...napiš mi jak se máš...dlouho jsem o tobě neslyšel...
David

23.06.2007 21:46:00 | Košťák David

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí