Kroměříž mé město

Kroměříž mé město

Anotace: miluji své město

Není to mé rodné město,ale jakoby bylo. Měla jsem necelý rok když jsem do města se svou rodinou přibyla.

Náš dům byl jen přes jednu ulici od středu,tedy srdce města.První vzpomínky mám jako dítě z konce války,kdy hořela věž zámku.A tehdy jsem pocítila první strach o zámek a zřejmě to byl první rodící se vztah lásky k svému městu.

Město Kroměříž leží v rovině Hané a protéká jím řeka Morava.Kdysi dávno bylo obehnáno hradbami a tři brány střežily přísně příchozí.Tomu bylo již dávno odzvoněno,město se rozrostlo o ulice a náměstíčka a domy a stavby podle toho jak šla doba tak měnilo svou tvář i město.

Avšak historická část zůstává jako kulturní památka zachovaná co nejvíce v původní podobě.Je to Velké náměstí,kolem něj podloubí.Pár kroků je zámek,památný říšským sněmem, kdy zde bylo hodně buditelů národa a vzácných hostů.

Nebudu zmiňovat jména,každé město má své význačné osoby.Ale tohle mi odpusťte.To Vám musím říci. Ráda chodím uličkou,kde se narodil Max Švabinský.Vede z náměstí ke kostelu sv.Jana-s velkou měděnou kopulí.Dům je již snad odedávna mírně nakloněný a má malé dvě okna.Vždy tam trochu jakoby nahlédnu a před zraky se mi zjeví obrázek Jaroslava Vrchlického,kterého malíř maloval a já ho mám doma/ovšem ne orginál/ .Je to můj oblíbený malíř i básník.

K nejvíce navštěvovaným patří ještě Podzámecká zahrada.Je to krásný park v přírodním stylu,protknutý rybníčky a s hezkými zákoutími s mnoha vzácnými stromy,sochami,a stavbičkami.
Podobně lákavá je procházka v Květné zahradě s přísně stříhanými cestičkami a ornamenty květů v trávnících.Známá je zde dlouhá kolonáda se sochami a po schodečkách nad ní je terasa pro návštěvníky.Je to lákavá vyhlídka na město.A děti?Bludiště jim přinese mnoho radosti.

Nechci prozradit vše,aby zůstalo také nějaké překvapení..Jen zmíním ještě něco pro pány.
A sice mincovna a potom Arcibiskupské vinné sklepy,kde lze příjemně posedět.A ochutnat víno,které již v dávných dobách se zde pěstovalo. Kroměříž byla letním sídlem arcibiskupů olomouckých.

Posedíte-li v některé z předzahrádek kolem náměstí nebo přilehlých ulicích,můžete se zaposlouchat do promenádní hudby,nebo navštívit různé zábavné akce,muzeum,tři starobylé kostely.

Mám velmi ráda svoje město a jsem na ně hrdá. A promiňte mé vychloubání,ale přijedete-li,uvidíte že se Vám zde bude líbit.A snad pochopíte proč své město tolik miluji.Srdečně Vás zvu.
Autor s.e.n, 07.07.2007
Přečteno 464x
Tipy 6
Poslední tipující: Iva Borecká, carodejka
ikonkaKomentáře (13)
ikonkaKomentujících (12)
ikonkaDoporučit (1x)

Komentáře

Já bydlím v Kojetíně, to je kousek, takže vím celkem přesně, o čem mluvíš.

12.04.2009 13:49:00 | dreamer.

Je to primo vyznani, nadherne davam Ti supertyp.

02.02.2008 15:57:00 | carodejka

Peťko-to znám,to je tedy náhoda. Já jsem tam pracovala 2 roky v DDůch.-jako zdrav.sestra.
Ale to jsi ještě byla na houbách -jak se říká.
ahoj,držím Ti palce,ať je z Tebe básnířka nebo spisovatelka. M.

29.10.2007 19:41:00 | s.e.n

Jéé, já bydlím kousek od KM, ve Zborovicích, ale to asi neznáš :)

29.10.2007 19:22:00 | Peťka_bez_talentu

Milý Sne...
Ještě jsi zapomněla upozornit, že uprostřed tohoto města je jedno kouzelné místečko, kde se daří nádherným kaktusům... a na ty se hlavně i za Lucy1 těším, až nám to setkání dopřeje pan Čas :-)
Bydlela jsem ve Veselí nad Moravou, i tudy protéká řeka Morava - znáš to město?

25.08.2007 20:44:00 | Levandule

Jiste je Kromeřis krasne mesto , nikdy jsem v nem nebyla , ale preji Ti at se Ti tam moc hezky zije a dekuji ze jsi se zastavil cist.

16.08.2007 22:50:00 | carodejka

:-)..takova pekna reklama, jo?;)

15.08.2007 11:08:00 | Adrianne Nesser

Děkuji za nový pěkný pohled na toto město ve kterém jsem ještě nebyla, a které si většinou lidé spojí s blázincem... děkuji moc

30.07.2007 21:09:00 | TerA

ok, balim batoh a valim směr Kroměříž

22.07.2007 20:48:00 | xxx xx s

To víš, že přijedu! Jen jsem teď v rodinných povinostech. Moc hezky jsi se vyznala...město jako sen, viď, sen!?

09.07.2007 20:42:00 | Liv

Ano, je to přesně tak, jak jsi to napsala. Kroměříž je nádherné město :-) Kontroluji to každý rok ;-)

09.07.2007 19:08:00 | no

Pekně napsané vyznání svému městu,žiji teď v Chropyni ale narodil jsem se v Krkonoších musím říci že po 23 letech mám své město také rád ať je jakékoliv jsem tu doma.
Zdravím Vás a přeji moc hezkých chvil ve Vašem městě.
S úctou Grmela M.

08.07.2007 01:18:00 | Medvídek@..

Pěkně zveš hosty, aby poznali Tvé město!

07.07.2007 21:25:00 | Bíša

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí