Eutanázie

Eutanázie

Anotace: O eutanázii se u nás nemluví. Možná by mělo....

Eutanázie. To slovo mi zní kouzelně. Je jako pohlazení. Avšak význam má zcela jiný. Znamená smrt na vlastní žádost.

Těžko se mi o ní píše, protože kdo by se v mládí zabýval otázkami života a smrti? Zdá se mi, že celá naše společnost se nechce dotýkat problémů stáří, nemoci a smrti. Všichni jako by se báli o těchto tématech veřejně debatovat a přemýšlet o nich. Naopak, dnes je přece žádoucí, aby byli všichni mladí, úspěšní, krásní a zdraví. Nedivím se proto, že když lidé zestárnou, připadají si najednou opuštění a nepotřební. Pokud se tomu přidá ještě nemoc, může se stát, že si přejí zemřít a další život je pro ně utrpení.

Kdo ale může posoudit, do jaké míry a kdy je člověk schopen sám o sobě objektivně rozhodovat? Nejspíš nikdo nemůže a ani by nechtěl být takovým soudcem. Určitě je rozdíl v hodnocení životní situace mezi samotným trpícím člověkem a tím, kdo tuto situaci posuzuje zvnějšku.

Dokážu si představit, že pokud bych se trápila já sama nebo moji blízcí nesnesitelnými bolestmi bez naděje na zlepšení, asi bych volila cestu bez utrpení, cestu milosrdné smrti. To je ale pouze předpoklad. Nevím, jak bych se v konkrétní situaci opravdu zachovala. Rozhodně bych nedokázala aktivně někoho usmrtit, i kdyby proto existovaly sebelepší důvody. Asi je to z velké části otázka víry a přesvědčení každého z nás, jak k této věci přistupujeme. Najdou se zapálení zastánci eutanázie. Na druhé straně, ale, také nesmiřitelní odpůrci. Stěží se dá poznat, kdo z nich má pravdu.

O milosrdné smrti se začíná mluvit teprve nyní a je to zatím pouhý předmět debat. V převážné většině států na celém světe je smrt na vlastní žádost věc nezákonná, a proto ji nelze beztrestně provést.

Myslím si, že svobodný člověk by si měl o svém životě a smrti rozhodovat sám - i přes to, že to s sebou nese vysokou míru zodpovědnosti sám k sobě a ke svým blízkým.
Autor Judith, 23.10.2007
Přečteno 476x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (2)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Myslím že by lidé měli mít právo rozhodnout se...

04.11.2007 16:28:00 | Alex Foster

Hlavní problém v eutanázii není v tom, jestli si člověk může rozhodnout sám... na to jsi odpověď dala. Ale problém je v tom, rozpoznat, kdy se člověk rozhoduje zcela věcně a kdy jen pod návalem emocí... 90% těch nevyléčitelně nemocných nekomunikuje. Je v kómatu nebo na přístrojích a sotva umějí otevřít oči. Jak se pozná, že chtějí umřít? Nebo to budou rozhodovat příbuzní?
A bude se muset podepsat, nebo stačí kývnutí očima? A kdo posoudí jeho psychický stav? Co když má naději na vyléčení, ale bude na tom psychicky špatně a bude chtít umřít? Nebude to jen legalizace sebevražd?

24.10.2007 06:37:00 | Daniel S.

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí