Vánoce – radost či přetvářka?

Vánoce – radost či přetvářka?

Anotace: Zamyslela jsem se nad tím vším...

Vánoce… Oslavování narození Krista. Pěkně děkuju – nechci. Opravdu už nemám náladu na všechny ty falešné úsměvy.
Nejdříve je ten předvánoční shon a spěch. Všichni rychle nakupují dárky, jen aby všechno měli. Místy mi přijde, jako by jim vůbec nezáleželo na lidech, kterým dárky kupují, prostě je chtějí jen něčím odbýt, aby se neřeklo a měli klid. Obchodní řetězce si mnou ruce, neustále nadhazují lidem Vánoce už měsíce dopředu a nabízejí spousty a spousty „úžasných“ dárků pro své nejmenší.
Potom, co lidé všechno nakoupí a zabalí, těší se na Štědrý večer. Je to opravdu tak radostná chvíle? No, neřekla bych. Myslím, že je to tak nechutná přetvářka, až mě to dohání k pláči.
Je osm hodin večer a celá rodina se sejde u stolu. U nás to bývá tak, že si všichni stoupneme a pomodlíme se. Já jakožto ateista a člověk proti křesťanství si nikdy neodpustím ty jedovaté poznámky typu: „To se zase jednou sešel celej blázinec…“ nebo: „Tak se trapně pomodlíme, na to celej rok čekám!“
Malým dětem září očička plná naděje a očekávání. Zvědavě a snad i trochu bázlivě se na dospělé dívají s otázkou v očích: “Kdy už přijde Ježíšek?“ Ó, dekadence téhle doby! Jak jsou pak zklamané, když se dozvědí trochu nesmělým stylem řeči dospělých, že Ježíšek vlastně ani není, že je to jen báchorka pro malé děti. Ty jsou pak zklamané a zároveň netuší, proč jim rodiče vlastně lhali. I já se dodnes ptám a nenalézám odpověď.
Následuje rozbalování dárků... a to je pro mě ten nejhorší okamžik. Ta předstíraná radost a přetvářka, faleš v každém slově! Zoufalství se mi vkrádá do myšlenek, nebo snad nevím, jak to říct, ale netuším, proč to lidé dělají. Proč? Proč se tak přetvařují a předstírají radost? Ty sladké úsměvy, věty plné štěstí a radosti. Akorát já, každé Vánoce tak chladná a nezaujatá okolním děním. Bez povšimnutí přecházím to zlo a falešnost. Jednou už to ale nevydržím a rozkřičím se z plných plic na dospělé a zeptám se: „PROČ?!“ Nevím, co mi lidé okolo mě odpovědí, ale už teď je mi jasné, že na mě budou i nadále pohlížet skrz prsty s opovržením v očích a podtónem nenávisti a nedůvěry v hlase. Snad je to jen nepochopení. To, co je štve proti mně.
Radši ani nechci vědět, jak dopadnu tyhle Vánoce. Snad udržím nervy na uzdě a opět vše přejdu bez povšimnutí.
Ale co bude pak? Pohlížím na dospělé s velkým otazníkem v očích a s trochou nepochopení v hlase. Odpověď je ve hvězdách… Jak to všechno skončí?
Autor Evil Queen, 12.11.2007
Přečteno 828x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (8)
ikonkaKomentujících (6)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Jo, to je krutá realita ... je to krásně napsaný:)

27.12.2007 22:48:00 | Grafomanická MIA

Jesus: naprosto souhlasím... Vánoce bych zakázala vadí mi nejen to co je v té úvaze ale vadí mi hlavně křesťanství o byhc zakázala ta naivita! je to jen způsom jak ovládat lidi. když si koupíš čokoládu a podle víry je to hend obžerství tak to jděte do prdele s křesťanstvím to se budu obžírat o 106

06.12.2007 17:07:00 | Evil Queen

přesně....KÝČ...říkám to všude a všem, když se mě zeptají na můj názor ohledně Vánoc...
Nesnáším tyhle Vánoce, ten shon, spěch, přetvářka...přesně jak jsi psala..... Myslím, že by měly být (nebo se to aspoń tak všude říká) o pohodě, klidu....ale přiznejme si- je tomu tak? V televizi už víc než měsíc jedou reklamy na půjčky a různé hlouposti, co k užitku fakticky nejsou..... Lidi si půjčí peníze, aby udělali radost svým blízkým, ale splácí je třeba až do dalších Vánoc....
Už bychom si měli uvědomit, proč se vlastně Vánoce slavit začaly...

05.12.2007 16:50:00 | Jesus

Poslechněte si písničku Vianoce od Iné kafe. Když se zaposloucháte do textu, uslyšíte názor střízlivě uvažujících lidí.

13.11.2007 19:19:00 | Červená a černá

Až teď mě napadlo, kterým slovem Vánoce nejlépe vystihnout. Ano, je to KÝČ!

12.11.2007 20:44:00 | Červená a černá

Vánoční atmosféru jsem s radostí vnímala jako dítě - stromeček, dárky a radost všude kolem. Teď pro mě znamenají jen ulití se ze školy a odbytí příbuzných dárky z výprodejů. Vánoce jsou už dávno jen komerční tah obchodních domů, nikoli ta krásná tradice, jak ji svět okolo prezentuje. Souhlasím s tebou.

12.11.2007 20:43:00 | Červená a černá

Také nemám Vánoce v oblibě...je to tím že je doma celá rodina a přesně-hrajeme si na pohodu...a ta u nás nikdy jindy není...Nemám ráda přetvářku...

12.11.2007 17:08:00 | už ne pernikova princezna

Já Vánoce také moc nemusím... Táta je farář takže je to hrozněj shon.... Pořád dokola uklízet sál atd. To mně štve. Ale jinak něco na Vánocích mám ráda... Takovou atmosféru, kterou cítím jen o Vánocích a nikdy jindy.

12.11.2007 16:33:00 | TerA

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí