Je lepší být dobrý nebo zlý?

Je lepší být dobrý nebo zlý?

Kdo si přečetl titulek, si pomyslí, že jsem asi pořádný magor, když o tom vůbec polemizuju. Přece to je jasné, být ke všem dobrý a milý je nejlepší volba. Tak proč se tak teda nechováme? ...
Tohle téma mi zcela mimoděk vnukl do hlavy přítel mé kamarádky. Tvrdí, že dobro a zlo je imaginární, člověk někdy považuje něco za dobré a s odstupem času zjistí, že je to naopak. Myslím, že hodně závisí na úhlu pohledu, nic není černobílé. Dobro a zlo nejspíš ani neexistuje v takové podobě, o které se mluví.
Skutek, který vykonám, může někomu prospět a někomu zase ublížit. Příklad: Pomůžu-li staré nemohoucí babičce co nejrychleji přejít přes přechod, pravděpodobě jí tím prokážu službu k nezaplacení, ale na druhou stranu jsem svým činem rozdrtila srdce toho řidiče kamionu, který ji chtěl srazit, neboť to byla jeho tchýně.
Nebo se mladá nanynka rozhoduje, kterému ze svých četných ctitelů udělí tu výhodu, že ji o přestávkách může vodit po školních chodbách za ruku, dilema jak prase, jeden lepší jak druhý. Vybere si Lojzíka, udělá pro něj dobrou věc, ale ti ostatní si o ní pomyslí svoje a odejdou se opít, ti méně silní si podkřísnout žíly.
Co je teda dobré a co špatné? Je to sporné. Zastávám názor, že všechno zlé je pro něco dobré. Stejně tak jako kdysi křesťané věřili, že upalováním možných čarodějnic spasí svět, teď muslim s bombou vraždí pro dobrou věc, jak se domnívá.
A jak je to s Bohem a Ďáblem? Pro věřící a náboženské fanatiky jako je má babička:-) je Bůh ztělesněním všeho dobra. Ďábla zase uctívají zrovna třeba ti obejdové, motající se kolem našeho paneláku. Bůh je ten dobrý a Ďábel ten zlý zvrhlík. Teda jak pro koho. Není to třeba náhodou jedna a ta samá bytost, rozpolcena svým schizofrenickým Já?
Autor Grafomanická MIA, 08.12.2007
Přečteno 424x
Tipy 5
Poslední tipující: DeuxP, Bíša, verushka
ikonkaKomentáře (9)
ikonkaKomentujících (6)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Jo, taky ty vynechávám taky...

14.01.2008 15:23:00 | Hérakleitos

Hérakleitos: Dokud nevynecháváš písmenka, jasi na tom ještě dobře:)

14.01.2008 10:41:00 | Grafomanická MIA

No to mi trochu ujelo. Nevim proč, ale když se rozepíšu vždycky mi nějak vypadne pravopis, přitom jinak s ním problémy nemám. Dík za upozornění, asi si to po sobě budu muset číst...

13.01.2008 22:16:00 | Hérakleitos

Hérakleitos: antonYmum a synonYmum je s tvrdým Y:)

12.01.2008 22:47:00 | Grafomanická MIA

No jak bych to shrnul, nápad na téma dobrý, názor ucházející, podání zoufalé...
V první řadě zlo se jen těžko dá považovat za imaginární, jestliže u něčeho závisí na úhlu pohledu, je to relativní.
Příklady jsi užil dost nevhodné. Příklady by měli tvojí myšlenku podpořít a prokázat její pravdivost. Tvůj první příklad možná posloužil k pousmátí, ale rozhodně nezapůsobil co do přesvědčivosti. Je naprosto absurdní, že na přejetí někoh je cokoli dobrého, to že je někdo spokojený nezna mená, že je dobrý. Dobro by se spíše dalo stotožnit s morálkou a zabití je v každém případě nemorální. Z toho, jak jistě sám uznáš vyplývá krach prvního z příkladů.
Téměř totéž, asice dobro coby antonimum zla je vlastně sinonimum morálnosti. Z a dívčino jednání se dá jen těžko posuzovat nemorálně.
To že někdo něco považuje za dobré, ještě neznamená, že to dobré je. Já souhlasím s tím, že dobro a zlo je často těžké od sebe odělit. A také s tím že je to do jisté míry pojem relativní, příklad s inkvizicí je toho dobrým důkazem. Nicméně v mnoha případech si myslím, že je dobrým pomocníkem pro rozlišení špatného a dobrého, v morálním smyslu, ulitarismus, který předpokládá, dobré, tedy morálně správné, je to, co vede k většímu štěstí. Tedy jestliže dívka má mnoho nápadníků, pak je správné, aby si zvolila toho, kterého chce ona. V případě že budou tři nápadníci, tedy budou dívka a jeden chlapec šťastni. dva chlapci budou sice nešťastni ale v případě že by si byla vybrala jiného, byli bi nešťastni dva chlapci a dívka...

12.01.2008 19:07:00 | Hérakleitos

Jo zlo a dobro to je hodně sporné... jak vidím máš tady mnoho úvah... alespon mám co číst...

25.12.2007 15:02:00 | TerA

Neexistuje ani zlo ani dobro, jen lidé, kteří mají moc a nebojí se ji využít. - J.K.R. prostřednictvím Lorda Voldemorta

24.12.2007 14:35:00 | DeuxP

a hlavne nebyt zla, nepozname dobro, takze i zlo je dobre? asi zalezi na uhlu pohledu, jestli jsi v pozici te babicky nebo toho ridice, je to jako mince, z jedne strany dobro, z druhe zlo, jen zalezi, na kterou stranu se zrovna divas :)

10.12.2007 21:26:00 | Fade_to_black

no... nebudu hodnotit, i když mám ráda ty, jenž hodnotí. Tady prostě nemůžu. Nevím, jestli to s tou babičkou mělo být směšné, mě to přišlo trochu trapné, nepochopitelné, morbidní až neslušné. Toť můj názor a nemusíš na něj brát vůbec ohledy;-)

09.12.2007 14:36:00 | kraaska_

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí