Mýtus stáří

Mýtus stáří

Anotace: Démon jménem stáří

Mýtus stáří

Nedávno jsem jel autobusem a za mnou seděly dvě starší paní. Jedna z nich mluvila o tom, že je již v důchodu, ale stále aktivně pracuje. Že má mnoho koníčků a její život je skvělý. Manžel je doma v důchodu a zajistí všechny domácí práce. A ta druhá paní se jí ptá, jak to vypadá s její nemocnou maminkou. Ale to víš, odpoví ta první, už jsme se nemohli o ni starat, tak jsme ji dali do domova důchodců. Představ si, že za ní chodím jedenkrát týdně. Trochu ji potěšit.

Kdesi jsem četl článek, který psala žena, jejíž stará maminka skončila v nemocnici po úrazu. I proti její vůli jí sestry na noc dávaly plínky. Přestože nepotřebovala prášky na spaní, byly jí každý večer vnuceny. Prý aby se jí lépe spalo. A prováděly další úkony, po kterých si stará dáma připadala ponížená a vůbec na obtíž.

Jindy jsem jel opět autobusem a slyším vyprávět mladé. Zase se na mě včera obořil jeden důchodce. Mladí sedí a staří aby stáli. Přitom byla volná skoro půlka autobusu. Je to normální, ptal se kluk svých kamarádů a ti jen kroutili hlavami a padlo pár nepublikovatelných poznámek na chování starých lidí.

Jací tedy vlastně jsou? Myslím, že naše generace odsunula stáří na vedlejší kolej. Myslím, že stáří je tabu, stejně jako bolest, umírání nebo smrt samotná. Každý chce být mladý, úspěšný a co nejvíce si užívat. Odpovědi mladých jsou známé:“To ať raději umřu ve čtyřiceti, než abych skončil jako chudák v osmdesáti někde v ústavu.“ Zamýšlel jsem se, proč tomu tak je. Odpověď je zřejmá – nechceme být staří a proto se ke všem, kteří staří jsou, stavíme odmítavě (protože stáří s sebou přináší často nemoci, bezmocnost, úzkost a umírání). A my nehceme zemřít!

Přesto jednou zemřeme. Jednou budeme staří, pokud se toho dožijeme. Každého z nás to čeká. A příprava na to by měla vypuknout již nyní. Měli bychom začít ve vlastních rodinách. Zamysleme se každý sám nad sebou. Zajdeme alespoň jednou týdně za svými prarodiči? Doneseme jim občas nějaký dárek? Vyslechneme si je, přestože mluví pořád to samé? Dokážeme jim naslouchat? Dokážeme se s nimi zasmát? Jestliže to neumíme ve vlastní rodině, pak se nemůžeme divit, že to nebudeme umět s jinými. A staří lidé nám budou takto připadat oškliví, seschlí a nepotřební.

Stačí se ale jen vrátit o pár desítek let zpátky. Stáří nebylo vždy synomem pro „nepotřebného člověka“. Američtí Indiáni měli stáří ve velké úctě. Starý člověk byl nositelem paměti celého kmene, jeho slovo mělo váhu, jeho rady byly vítané. Přesto, že se třeba nemohl pohybovat, špatně mluvil nebo byl nemocný, byl to nejvýznamnější muž celého kmene. A jeho smrt vždy všechny hluboce zasáhla. Jak je tomu dnes? Babička je nemocná, tak ji dáme do domova důchodců. Přece se o ni nebudeme starat. Což už si ani nevzpomínáme, že to byla ona, kdo nás vždy milovat, že nám dávala všechen svůj čas, že nás hlídala, že se s námi učila do školy, že nám pomáhala při hledání práce? Toto nám z paměti jaksi vypadlo!

I v dnešní době mohou být staří lidé potřební. Jejich životní zkušenosti nás obohacují. Dědečkové a babičky byli vždy těmi, kdo stmelovali celou rodinu. Dali nám celý svůj život. Vraťme jim to zpátky teď, když nás potřebují. To, že je navštívíme a promluvíme s nimi, neobohatí jen je, ale především nás. Protože dokážeme ukrojit kus svého času, který jsme mohli věnovat něčemu jinému, avšak neudělali jsme to! Pořád si stěžujeme, jaká je doba. Jistě, je taková, protože neumíme vracet to, co jsme dostali. Jen bereme, ale nic nedáváme. Přijímáme, avšak nerozdáváme.

Možná jsou nemocní, ubrblaní, stěžují si na zdravotní potíže, špatně vidí....Ale pořád jsou to naši dědečkové a naše babičky.
Autor Hippy, 15.12.2007
Přečteno 456x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (4)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Jsem ráda, že se někdo zabývá touto problematikou. Sama jsem zastánce stáří, nemam ráda, když vidím v autobusu starou paní, jak musí stát, když před ní sedí pubertální mládež. Moje maminka má artrózu, takže vím moc dobře, jaké je to pro ty lidi utrpení. Ale na druhou stranu nemám ráda lidi, kteří si přede mne stoupnou a místo aby se zeptali, jestli si mohou sednout, začnou na celou tramvaj vykládat, jaká je to dnes mládež.
Stáří je požehnaný věk, je to de facto odměna za celoživotní dřinu. Měli bychom si ho vážit, ne odsunovat na vedlejší kolej.

29.01.2008 20:46:00 | AnnieB

No víš, ono se dá na to kouknout z různých pohledů. Stáří patří k životu, je to další lidské utrpení, jako zrod a nemoc. Musíme si tím projít všichni.
Můj táta podobně mluví jako ty a spousta jiných také, jenže dělají to mnohdy jen ze svých egoistických důvodů. On chce, abych se o něj postaral, dokonce mi řekl, že vlastně proto jsem tady na tomhle světě, ale sám se o své rodiče, když jim bylo nejhůř, nepostaral (tomu se říká sobec na n-tou :) ) Víš otázka je i návštěva těchto starých, mám dělat něco jen z povinnosti nebo i ze srdce. Spousta lidí navštěvuje tyto staré jen z povinnosti, proto se ptám, co když tito staří chybně vychovávali své děti, nedali jim dostatek lásky? Protože pokud by tomu tak nebylo, museli by si jich vážit i kdyby byli staří sebesechlejší a sebesenilnější. Takže já říkám, chyba je i na straně starých a tak to opravdu je. Těžko úctu a lásku k rodiči ztratíš, spíše bych řekl, že ji nikdy nezískáš a proto se tak potom zachováš jak se občas stává. A na lásce a úctě pracují obě strany, ne jen jedna.
Já nic od svých příbuzných neočekávám, nic nežádám, až prostě budu starý a zemřu, tak zemřu, nebojím se smrti. Spousta lidí, píšící o podobných věcech to možná dělají jen ze strachu před svým stářím a nemohoucností. V tvém případě altruisty to asi nebude ;)

20.12.2007 12:11:00 | Dao de

To je rozdíl. Osoby, které jsou duchovně na výši, nejsou k smíchu. Ale co ty tisíce obyčejných důchodců, kteří sedí v domovech nebo se jim posmíváme za to, o čem jsem psal? Právě o tom mluvím.

19.12.2007 19:25:00 | Hippy

Jo staré lidi většinou ti mladí podceňují. A to by myslím vážně neměli, protože jak již bylo napsáno v této úvaze tak takhle s trochou štěstí skončíme všichni. Já si staří dost vážím, nebo se o to přinejmenším snažím. Jedna má kamarádka má asi 71 roků. Vždycky když jdu kolem její zahrady a tato babička tam je tak si spolu moc pěkně popovídáme. Je takové klidnější a někdy je to i větší sranda než s vrstevníky. Moje babička už je trošku taková popletená. Nic nemůže najít a říká že jí to všecko vzala, teta, soused atd. Je to smutné když tam někdy přijdeme a ona začne remcat na to, že jí teta vzala misku na jahody. My víme že to není pravda. Teta a ani její soused to nemají za potřebí. Babička už prostě všude vidí strašáky. Ale my ačkoli je někdy protivná při ní držíme. Snažíme se. Víme, že kdybychom se nechali urazit tak že to bude hloupost. Kdoví jak dlouho s námi babička ještě bude a my nechceme aby nám odešla a my řešili co a jak řekla.. Prostě už je stará... a stáří jak je pravda nepřináší jen klid ale i nemoci a samozřejmě smrt

15.12.2007 15:33:00 | TerA

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí