Mýtus o moudrosti...

Mýtus o moudrosti...

Anotace: Monolog s imaginárním publikem....

Říká se,že člověk docílí moudrosti s věkem. Což je toliko z prostého důvodu,že je kupříkladu sečtělý,zcestovalý,prostě životem protřelý a v paměti zaplněný.
S klidem mohu poctivě říci,že nejsem sečtělý ani zcestovalý a už vůbec ne naplněný. Je mi skoro čtyřicet,což trefně zdokladovala má milá tchýně zobrazením jednoduchého příkladu 40 - 1 = 39 máslovým krémem na mém narozeninovém dortu. Rád čtu,ale nemohu tvrdit,že to,co jsem přečetl,je dost na to,aby mi to postačilo.Také rád cestuji….navštívil jsem pár jiných krajů s odlišnými mravy,ovšem vím,že do mnoha dalších se určitě nepodívám.Nejspíš to bude tím,že mě baví chodit pěšky,takže se mi těžko povede,abych obešel všechny.Hýbu se,naslouchám,dívám se,cítím,ochutnávám,ale pochybuji,že tento zrychlující,nenasytný svět konzumující sám sebe někdy zcela pochopím a že v něm všemu a všem,i svým nejbližším,docela porozumím. Svět a život v něm je jak kulatá černá díra,dokud trvá,tak se neuzavírá. Ve světě i v životě,tak jako v kruhu neexistuje správný směr a vesmír je plný černých děr...
Přesto,že mám často nutkání ptát se sám sebe,jestli žiju tak jak jsem chtěl…stejně dělám věci jinak,než bych měl.
Přesto,že jsem obdařen pamětí,často na něco zapomínám a přiznám se,že někdy docela rád. Často se probouzím s myšlenkou,že jsem bez paměti. Jen si to představte,byť třeba na jediný den. Možná Vás v ten okamžik napadne to,co mne. Totiž,že tu chvíli jsme hravé děti.
Je holý fakt,že člověk může v jakémsi slova smyslu ,,hodnotit,, svůj život až když ho prožije,jelikož se sám každým okamžikem mění,je neustále nucen ke změnám a neustále je formován. Co je na tom prazvláštní,že v touhách a přáních k dosažení kýženého cíle a štěstí měníme vše jen proto,abychom pak už nemuseli nic měnit a tudíž je vlastně stejně zase už pozdě,protože už nemůžeme změnit to,co bychom chtěli předtím.
Takže jediné co mne v souvislosti s moudrostí napadá je,že být moudrý bych vlastně ani nechtěl.
Když si to výše uvedené přečtete,možná Vás napadne spousta důvodů k polemice a komentářům a proč by také ne,v tom tkví totiž kouzlo té hry na moudrého. I mne samotného napadá několik dalších variací vyjádření mého krátkého příběhu,ale to už je zase jen poté,jak jsem v tuto chvíli uvažoval. Bylo by možná hezké vše vyšperkovat k dokonalosti,ale být vše ideální a věčně dokonalé tedy potažmo neměnné,by nás myslím nikoho nebavilo….

Ďáblův dovětek….
Milý hochu,nemyslíš,že jsi nějaký přemoudřelý? Dej pozor,abys z toho kruhu nevyrazil a hlavou někam nenarazil...to už je tak akorát,co Jsi povědět chtěl…teď upaluj k svému stádu,než si to rozmyslím,protože já jsem ten jediný moudrý pozorovatel….

P.L. pravda a lež….
dlouhá či krátká…stabilní nebo vratká?….
Sedím po noční v autě,
hlavu opřenou o polstrování
stroj slábnoucí nocí uhání…
kolem se míhá rozmazaný svět...
je nás celkem pět...
všichni unavení
ve vlastním tichu...
jen občas švihne vzduchem
pár holých vět...
nejspíš myslíme všichni na totéž...
Pravda je totiž,
až mi někdo konečně řekne:
,,Lež,,...
Autor enigman, 03.05.2008
Přečteno 509x
Tipy 37
Poslední tipující: zelená víla, Žqáry, šuměnka, Helena Lovecká, Reason, strawbery, Tanzania, Agniezka, Čarokrásná dívka od vedle, Hloupá Květinka, ...
ikonkaKomentáře (6)
ikonkaKomentujících (6)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

nebo pravda...
40 minus jedna je 39... tak to zrovna v tomto roce očekávám...
jsem moudřejší než loni? jsem vůbec moudrá?
a chtěla jsem to vůbec někdy taková být?
vždy mi takový bavili, ale raději jsem jim naslouchala, než abych se svým kouskem....
ale už teď neumím jen mlčet, když...

24.02.2017 01:26:26 | zelená víla

Nedávno mi kdosi při podobném uvažování řekl:"Tobě bude čtyřicet, viď?" Je to tak:-) Z toho mi vyplývá, že je to jen přirozené plutí;-)

16.05.2011 17:06:00 | Žqáry

Text, který jsi napsal milý enigmane, mě bavil a to i filosoficky. Čili nebuď falešně skromný, máš na to našlapovat potichu, abys nikoho neprobudil a zároveň odhalovat sice pomalu ale jistě nějaké ty pravdy o tobě samém, o světě, ve kterém žiješ - tedy jsem vycítil, že se ti líbí být člověkem, že neodmítáš ty vnitřní souboje o smysl všeho a ničeho. Jinak nezpochybňuj to co teď napíšu. Máš docela slušně našlápnuto k té ,ale jenom mezi námi, moudrosti. Potěšil jsi mne a děkuji za tvou úvahu. pa

21.10.2008 23:38:00 | PatriceB

Ležím ve lži, pravdu zřím
vztáhnu ruce – ona lehce …
uhne – nudné! Stále bdím?
Jsem už prach nebo ještě dým?
z omylů a polopravd.
Na pravdě spácháno snad nejvíc vražd....
Kdo piješ vodu – vzkaž
jak chutná víno.
Moudrost cudná – není nudná
snad. Jak chutná asi moudrost do dna?
Prázdná studna?
Myslíš? Mýlíš se? Domníváš se?
A co víš?
Co piješ a co jíš?
Co na obzoru zříš?
Kdo jsi a kam jdeš
najdeš-nenajdeš?

Je lež jenom obrácená pravda
jež k zamyšlení příčinu zavdá?
Přistižena při činu
- pravda se lží smlouvá!
Ďáblova smlouva...podepsána
pravdy krví.
Oj, to bolí.
To se pak diví....To se pak neví...
To se pak boří a kleje.
Pravda v kosmosu jen tak zeje....
a tleje....a tleje...

17.06.2008 21:14:00 | monterka

Co to vůbec moudrost je?Že by duševní vyzrálost?Tak bych to definoval.Málokdo ji dosáhne pouze čtením.Můžete číst a přejímat cizí filozofie,které vstřebáte a upravíte,aniž by jste si toho byli vědomi.Moudrost jsou prostá slova,která neobsahují ani odborná slova,ani sladce složené věty.Takže ano,čím starší tím moudřejší,ale dnes vzácný to jev.Moudrost je pointou našeho života.

I v tomto co píšu je mnoho sporného.
PS: Přemýšlet?Jen ať lidé přemýšlí ve svých chvilkách.Poznají sami sebe.

29.05.2008 12:05:00 | Replix

no...bilancování ke čtyřicítce patří:-)), moudrost sice věk nezaručí, ale napomůže k tomu, že o sobě začneme uvažovat a chceme se dovtípit toho, co nám doposud bylo šumák:-))...ale moc nepřemýšlej...bo se zblázníš:-))

06.05.2008 11:14:00 | fun.ginger

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí