Úvaha na téma básně F. Halase: Praze

Úvaha na téma básně F. Halase: Praze

Anotace: Opet slohovka do skoly... Podle me se mi docela povedla....

František Halas v této básni vystihuje pocity, které lidé měli v roce 1938. Jak asi každý ví, v tomto roce se konala, nám známá konference v Mnichově. V tento čas už bylo jasné, že naše země bude pod vládou Němců. Každý se bál, jak to bude vypadat, co bude dál a především, měli strach z války. Později se ukázalo, že tento strach byl oprávněný.
Malověrní čas kostižerný- hned první věta básně je krutá, co podle mě znamená? Když si ji rozložím tak mi vznikne, čas, který žere kosti. Co tím chtěl básník říci? Obával se snad, že Němci budou ničit naší zem? Českou zem? Že si ji přivlastní? A obával se správně?
Každý ví, jaká byla situace kolem roku 1939, čili si může odpovědět sám.
Za vraty našich řek, zní tvrdá kopyta, za vraty našich řek, kopyty rozryta, je zem. Tento verš se mi zalíbil hned, když jsem si ho poprvé přečetla. Ukazuje na tvrdou realitu, která nás měla čekat po konferenci v Mnichově. Kopyty rozryta je zem- ukazuje na naší zem, jak bude zničená po invazi Němců do české země.
A strašní jezdci zjevení, mávají praporem - že by nám Němci mávali vítězným praporem? Je lehké listí vavřínů - vysmívají se nám, že tak lehce nad námi zvítězili. Naše malá zem neměla proti Hitlerovi šanci, i když se Beneš tomu snažil zabránit, bohužel se mu to nepodařilo.
Jak se asi lide museli cítit, když se dozvěděli, jak to s námi bude? Německo nad námi později převzalo kontrolu, nic se nedělo bez jejich vědomí. Ale Češi se nevzdávali- jenom ne strach, jen ne žádný strach, takovou fubu nezahrál sám Sebastian Bach, co my tu zahrajem, až přijde čas, až přijde čas- vyplnila se Halasova slova? Jen ne žádný strach, až přijde čas, zahrajem? Podle mě ji zahráli, až ke konci, když bojovali o Prahu. Statečně se bránili, až do úplného konce.
Kůň bronzový kůň Václavův, se včera v noci třás- tento verš vyjadřuje metaforu, která vystihuje strach celého národa. Už samotný Václav tušil, co se stane.
A můj postoj k této básni? Výhradně pozitivní. Nevím čím, ale něčím mě uchvátila, velice se mi líbí. Její rýmy jsou imponující. Dobře zvolená, výstižná slova. Torzo naděje, tak se nazývá kniha z niž je tato báseň. Znamená to rozervaná naděje nebo nepatrná část naděje. I když nepatrná, stále je. Což je dobře, jelikož naděje umírá poslední.
Myslete na chorál
Malověrní
Myslete na chorál.
Autor N.Ryba, 10.06.2008
Přečteno 1684x
Tipy 4
Poslední tipující: veronicie, Bíša
ikonkaKomentáře (2)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

To bych řekla že se ti povedla! :-)

20.10.2008 21:39:00 | veronicie

Úvaha pravověrná!

27.06.2008 23:29:00 | Bíša

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí