Dvě věci změnily můj pohled na svět - Forrest Gump a den, kdy někdo přišel o život...

Dvě věci změnily můj pohled na svět - Forrest Gump a den, kdy někdo přišel o život...

Anotace: Opravdu se to stalo, pouze jsem pozměnila jména. Některé věci vás zasáhnou tak, že se nestačíte divit... Ráda bych slyšela nějaký názor - možná mi z toho nakonec vzniklo něco, co jsem úplně neměla v úmyslu :) čtěte...

Byl to den jako každý jiný. Jeden z prvních zářijových dnů, slunce svítilo... všechno mi přidalo jako obvykle. Šly jsme si s kamarádkou zacvičit, jako ostatně každý týden. Cestou jsme vesele tlachaly o nových učitelích a spolužácích, nebo si ještě vyprávěly některé prázdninové zážitky, když vtom se ozvalo zvonění kamarádčina mobilu. Jé, má novou melodii, pomyslela jsem si v duchu a napadlo mě, že jí to musím pochválit, až zavěsí. Poté, co dotelefonovala, jsem už ale svojí myšlenku nestihla vyslovit nahlas...
„Kdo to byl?“ zjišťovala jsem, když po dlouhém hovoru konečně odlepila telefon od ucha, a sledovala její podivný výraz.
„Klára. Víš, Zuzka dnes nebyla ve škole,“ mluvila pomalu, jako by hledala ta správná slova. „Lukáše zabili.“
Zabili? Zabili?? Nedocházel mi význam těch slov... Vysoukala jsem ze sebe prázdné „Cože?“ a cítila, že mám najednou všude na těle husí kůži. Otřásla jsem se. To přece není možné... to ne, on není... Byla jsem v šoku.
Vlastně jsem ho skoro neznala. Vídala jsem ho na školní chodbě a na fotkách, a spoustu jsem toho o něm slyšela... Ale lhostejné mi to být nemohlo – myslela jsem na Zuzku. Chodili spolu víc než půl roku a z jejího vyprávění vím, jak moc byli šťastní... Snad každý jim musel závidět, byli jako dvě hrdličky... Dokonce jsem je považovala za jeden z těch párů, které se jednoho dne vezmou... Proč? ptala jsem se pořád dokola sama sebe. Proč zrovna jim se tohle muselo stát? Copak si už Zuzka v životě nevytrpěla dost? A čím si Lukáš zasloužil násilnou smrt v tak mladém věku? Ačkoliv jsem s ním nikdy nemluvila, nepochybovala jsem o tom, že to byl dobrý kluk. Dokonce měl jít příští týden na vysokou... Svět je tak hrozně nefér!
Nikdy dřív jsem si neuvědomila, jak je smutné, kolik lidí denně zemře. Člověk se dívá na zprávy a snad každý den se v nich mihne nějaká vražda či autonehoda, že mu to připadá téměř... normální. Prostě se ho to netýká. Možná na malou chvíli pocítí lítost, ale za chvíli zapomene... Jenže pokud se něco takového stane v našem okolí, teprve potom procitneme... pochopíme... I já jsem si uvědomila spoustu věcí.
Jaké máme vlastně my všichni starosti? Každý den řešíme zbytečnosti; někdy nás naštve pouhá maličkost a my jsme potom ještě několik dní rozladění; nebo se dokonce pohádáme se svými nejbližšími kvůli úplné hlouposti a potom litujeme... Ale když se pořádně zamyslíme – stojí to vůbec za to? Možná že když ztratíte kabát, který vás stál celou výplatu, nebo když váš školní idol odmítne vaše pozvání na rande, připadáte si, že se vám zhroutil svět. Právě v takovou chvíli byste si měli pustit televizi a sledovat zprávy. Možná se právě někde zřítilo letadlo a desítky lidí zahynuly – takové zprávy se přece dovídáte pořád, pomyslíte si. Začněte ale uvažovat jinak: je možné, že tisíce lidí právě přišly o své rodiče, děti, kamarády, manželky, přítele... A vy se stále trápíte kvůli svému ztracenému kabátu...
Víte, i já jsem měla spoustu starostí a považovala je za nejhorší na světě. Jenže když má kamarádka navždy ztratila přítele, kterého z celého srdce milovala, pocítila jsem, že nemám vůbec žádné problémy. Když jsem přišla do školy den poté, co jsem se dozvěděla tu šokující zprávu, potkávala jsem na chodbách lidi, stejně jako už tolik let. Ale bylo to jiné – někteří se smáli, vesele si vyprávěli historky... Pozorovala jsem je a cítila jsem se přitom všelijak. Jak se právě teď někdo může smát? napadlo mě. Umřel tady člověk; někdo už nikdy nebude moct spatřit tvář svého přítele, syna, kamaráda, bratra... a oni se smějí? Byla to pošetilá myšlenka. Denně umírají lidé a my stále žijeme své obyčejné životy a řešíme všední problémy. Nezajímá nás, jak se cítí lidé na druhém konci republiky. Není tedy důvod, proč by se měl někdo přestat smát kvůli tomu, že je nás na planetě o jednoho méně. Život jde dál – my nemůžeme přestat žít jen proto, že něčí život skončil... Jen je to pro některé z nás mnohem těžší. Ani já nedokážu posoudit, jak moc těžké to je. To pochopíme až tehdy, když to zažijeme na vlastní kůži. Lidé jsou přirozeně sobečtí – co se netýká jich samotných, je nezajímá. Nikdo však netuší, co ho čeká. Jeden den se na něco díváte v televizi a říkáte si: „To se mi přece stát nemůže“, jde to mimo vás. Ale druhý den vás to potká. A vy nebudete chtít věřit, že zrovna vy... Jenže pak už je pozdě vyčítat si, že vás nenapadlo, že by se něco takového mohlo stát. Člověk musí počítat se vším. Važte si života, protože to je to nejcennější, co máte. Buďte připraveni na všechno a chovejte se podle toho – nikdy nevíte, která minuta se stane tou vaší poslední. Možná se teď smějete a říkáte si: „Malá hloupá holka, co ta o tom ví? Každý říká, že si máme vážit života, ale stejně si ho nikdo neváží.“ Nejspíš máte pravdu. Třeba za pět minut zapomenete, co jste právě četli. Ale aspoň jsem se pokusila... je na vás, zda se zamyslíte nebo ne.
Jednu věc vám ale povím. Za celý svůj krátký život jsem nepocítila větší a upřímnější lítost než cítím teď. Myslela jsem si, že smrt člověka, ke kterému jsem neměla vůbec žádný vztah, se mnou nic neudělá. Šeredně jsem se spletla. Stačilo, že jsem kolem sebe viděla trpět lidi, kteří toho kluka znali... Chtě nechtě jsem uvnitř cítila jakýsi smutek a celé dny po oné události jsem neustále přemýšlela. Změnilo mi to pohled na svět. Jak moc, to se ukáže časem.
A pokud se ptáte, jak změnil můj pohled na svět Forrest Gump, neptejte se. Jednoduše se na něj podívejte a pak pochopíte. Možná...
Autor M.i.š.k.a., 07.09.2008
Přečteno 636x
Tipy 10
Poslední tipující: Radek.oslov.Šafárik, CHoKoLaTeKiss, Agniezka, kikis, Bíša, Grafomanická MIA
ikonkaKomentáře (9)
ikonkaKomentujících (8)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

no byl to můj sebestřednej výlev, tebe opravdu neznám,
k tomu vůbec nic mi to neřeklo
asi ten komentář byla taková nepochopitlená úvaha, co vzbuzuje soucit nebo smutek, jestli miliony anonymě mrtvých v koncentráku, smutek toho malíře, smrt někoho tobě blízkého. Asi jsem se snažil nějak zdůvodnit svůj nedostatek soucitu... no, nechme to být. :-)

31.07.2009 00:00:00 | ewon

ewon: nejdelší komentář, co mi kdy kdo napsal... díky, neřeklo mi to vůbec nic :D Ale máš pravdu, nejspíš to je soucit. Akorát mě zarazilo, že si myslíš, že jsem sebestředná... hmm, mysli si, co chceš, nevíš o mně nic - já znám lidi, co jsou sebestředný, a věř mi, že do jejich povahy mám dost daleko (kdyby ne, tak si nejspíš ani nevšimnu, že jsou sebestředný, ne? :D)
To, že jsi nepochopil Forresta, mě mrzí; je skvělej.

30.07.2009 02:30:00 | M.i.š.k.a.

sebestředný lidi maj sebestředný komentáře, takže, nejdřív mě to bylo docela jedno, pak začalo pracovat cosi jako- co tobě je jedno,že někdo někoho ztratil? no to snad neni možný.- Takže to, co teď cítím je asi sebepohrdání.
Vsuvka: byl jsem na výstavě dost depresivních obrazů: a říkal jsem si: na mě to nijak nepůsobí, mě to je úplně jedno, ale říkal jsem si proč se to v tom umělci tak odehrálo a vůbec jsem konfrontoval, jestli svět je tak strašný, jak ho lidé někdy cítí nebo naopak a proč. Zajímavé, že u obrazu, který snad ani nebyl symbolický: prostě tam bylo cosi jako koncentrák: kruhově symetrická zeď do, které vedly z šesti stran koleje a uprostřed velká spalovna, ze které stoupal žlutý dým, se ve mě cosi začalo lámat a většinu dalších obrazů jsem vnímal přeci jenom se špatným pocitem. nevím přesně kam, tím mířím.
Smrt někoho blízkého tě obvykle zasáhne, ale stále alespoň u sebe si říkám, že to je sebelítost. Mě nevadí, to že ten člověk už není, ale to, že tu není pro mě. U tebe to bude nejspíš soucit s těmi co opravdu trpí.

A teď, co se týče Gumpa: když jsem to viděl poprvé (to mi bylo 15?), tak jsem se z toho málem... No prostě to bylo silné, bohužel už přesně nevím čím (a nebo se mi nechce vědět :-) Na druhé straně, když jsem to viděl po druhé už mi to tolik nepřišlo a teď nedávno jsem si tak říkal o čem ten film je a vyšlo mi z toho: Gump- to je mytická postava
Jenny, poručík Dunn, Buba, Matka Forresta a glossy dějin USA to je realita a dost smutná realita. Jenny snad až na toho synka, to je jeden velkej průser. Poručíkovi Dunnovi dali na konci taky určitej klid (nicméně se moh taky někde uchlastat po "spravedlivém boji" za vlast). Buba, ten moh skončit šťastnej,kdyby ho nezabili (i když to byl omezenec). Plus dějiny zastřelenejch politiků, vůdců, zpěváků... No nejspíš jsem ten film nepochopil.

Dílo je napsaný dobře, srozumitelně. I ty řeči, co by asi řekli lidi jsou dobrý.

30.07.2009 01:09:00 | ewon

Trošku, možná víc, vím o čem mluvíš. A nejsem sama, ví to každý z nás, jak strašně moc bolí někoho ztratit. Jeden den se usmíváš na člověka, který je druhý den mrtvý a ty jsi se s ním ani nerozloučila... Jo smutný, ale my realisti prostě berem život tak jak je. Jednou tam prostě půjdem všichni.Důležitý je prostě žít tak, jak to přijde!
JInak, přijdeš mi jako fakt chytrá holka!!!

03.05.2009 12:24:00 | CHoKoLaTeKiss

Je to smutný, ale je to pěkně napsaný.

23.04.2009 18:45:00 | Rumová vílenka v bílé mlze..

Zajímavé ale vytkla bych tomu jednu věc. Nezdá se mi to dostatečně jako úvaha, spíš jako vyprávění. Ale pěkné.

31.12.2008 22:22:00 | vende

Hezky napsané, ale já bch asi neměla odvahu "jít takhle s kůží na trh", spíš bych napsala básničku...
Můj kamarád kdysi prošel něčím podobným - byl v devítce, když se mu zabil brácha při bouračce, a loni mu umřel táta...

26.09.2008 17:17:00 | Rikitan

hodně hezky napsaná, vzalo mě, a dost nad tím teď přemýšlím, asi máš pravdu, je hodně věcí které by nás mohli trápit a né ztarcení nějaké ubohé věci

19.09.2008 22:45:00 | BlackGirl

Jsi prostě citlivá. Někdo jiný by si to třeba nebral vůbec, a to je špatné. Docel mě dojímá, že tě takhle poznamenala smrt kamarádčina přítele, i když se to netýkalo tebe přímo. Je to dost zvláštní úvaha... hodně věcí jsem si při čtení uvědomila. Upřímnou soustrast tobě, "Zuzce" a všem, kterých se nějak týkala "Lukášova" smrt.
Mimochodem, před dvěma lety zastřelili taťkovi kámoše. Bylo to taky v září a i když jsem toho pána znala jen z novin a z různých rautů, docela mě to vzalo a probrečela jsem celý den.

07.09.2008 19:00:00 | Grafomanická MIA

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí