Krize středního věku

Krize středního věku

Anotace: napůl cesty

Leží mi to dlouho v hlavě, všude se o tom píše…knihy typu ,,konečně čtyřicet“, jsou na trhu pár let…ale ty jsem nečetla.
Někoho z Vás se to dotkne až později, někdo to má za sebou, ale dost lidí je v TOM věku.

Ne, tentokrát nečtete o pubertě.
Ta je taky pěkně drsná, ale neleží to jen na nás, máme většinou rodiče, i když je občas nenávidíme, a hlavně…život je před námi.

TA krize, o níž je řeč, chodí kolem 35.-45.roku, někomu zaklepe na rameno třeba v padesáti.

Přijde…a dějou se věci !

Myslím, že se projevy liší.
U mužů a u žen, a zároveň podle toho, jak žili dosud, podle zdraví duše i těla, stavu apod.

Například:. jinak dolehne tato doba na ženu svobodnou, bez dětí
a manžela, a tikají jí v hlavě hodiny,
než na tu, co se dosud věnovala rodině, a teď se lituje, že nic nestačila..

Ale pokud se dožijeme, tak to všichni zažijeme?
A někdy si i užijeme…a naše okolí s námi.

Vezmu si na pomoc C.G.Junga.
(spíš jako inspiraci, nejsem odborník)

Náš život dělí na dvě poloviny.
1.expanze
2.introverze

Dítě se vytrhne z nevědomí, a utvoří si vědomé ego.
To je nutné posilovat.
Najít si svou pozici a udržet si nadhled.
Proto rozvíjíme personu – masku, co nás chrání před druhými.

Persona udržuje kontakt našeho ega se světem.

Jenže, jak se staráme v první půli života o svoje ego, zanedbáváme mnoho jiných vlastností.

Důsledkem je vznik stínu. – zrcadlo ega.

Stín…to jsou naše potlačené, zažité i nezažité vlastnosti.
Důvody jsou morální, náboženské, sociální, výchovné…zkrátka všechno to,
co jsme si zakázali.

Stín není pouze temný.
Každý pól má protipól.
Čím více rozvíjíme nějakou vlastnost, tím více se opačná projevuje v nevědomí.

Podle Junga se to týká také čtyř funkcí vědomí:

myšlení
cítění
intuice
a vnímání

Když rozvíjíme své intelektuální funkce jednostranně, je naše nevědomí zaplněno infantilně pudovými projevy citů.
To se týká stínu osobního.

Pak máme ale ještě stín kolektivní :
v něm je obsaženo zlo obecné a temné stránky dějin lidstva.
Kolektivní nevědomí jsou zkušenosti celého lidstva – mýty, symboly a archetypy.

Např. animus a anima.
Mužské a ženské vlastnosti a rysy otcovství a mateřství.

V první polovině života se snažíme prosadit.
Proto se ztotožňujeme s egem.
Animu potlačujeme…a nevadí to.

Ale později je třeba sjednotit svůj stín s animou (animem).

Omezit projevy navenek, a vstoupit do sebe.
Uvědomit si své postoje a vlastnosti.

Ego se musí vrátit k ipsu, aby čerpalo sílu k životu.

Ego je vědomé – stín je nevědomý.
Ipso zahrnuje obojí…,,celého člověka“.

Ale cesta je dlouhá….

Muži dosáhli určitého postavení…leží na nich tíha uživit rodinu,
jsou stále ve střehu, aby nad nimi někdo nevyhrál.

Třeba mladší kolega, svobodný a bezdětný, co si užívá života plnými doušky,
jezdí se potápět, paří do rána , a dokonce si koupil motorku, po níž dotyčný čtyřicátník
léta touží…
Zdraví a kondice už nejsou, co dřív.Ale on to nesmí dát najevo.
A tak se užírá, má vztek na všechny a všechno, doma vrčí místo odpovědi, utrhuje se na ženu a děti.Přijde první zvýšená hodnota cholesterolu a krevního tlaku…občas někdo ze známých náhle zemře…

A doma? Protivná žena, co nechápe, proč je mrzutý muž.
Skoro spolu nemluví.
A děti v pubertě, synové zkouší, co otcové vydrží.

A ženy…?

Jsou obklopeny ideálem mládí a krásy.
Časopisy, celebrity, seriály…pořád se to kolem řeší.

Mají také mladší kolegyně, vidí vlasy bez šedin, nohy, co nemají křečové žíly,
velikost šatů 38…
Ráno občas zkoumají u zrcadla, co zase přibylo.

Všímají si tolika možností, co ony neměly….
díky změně režimu, a rychlým proměnám světa a společnosti…
všechno je jinak než bylo.

Ve dvaceti už byly vdané…žádná škola, cestování a prožitky.
Nemyslely na sebe…
Začínají se objevovat zdravotní potíže.
Ráno občas zkoumají u zrcadla, co zase přibylo.

Čtou o rakovině prsu.
Ale taky o tom, jak si muži stejně starých žen, hledají milenky, o dvacet let mladší…
A doma ?
Manžel na kanapi nebo stále někde pryč.
Vázne komunikace, a sex taky.
Děti už ji nepotřebují …každý má něco.
Jen ona ne.
Často neměla čas, vypěstovat si nějakou zálibu.

Vinu za to přičítá manželovi, nepomáhal jí dost.
A teď se mu teprve nechce.

Chováme se potom různě.
První typ reakce je ustrnutí, lpění na starém.
Člověk se stává omezeným a tvrdým.

Někdo se zabere do práce, tam si je jistý.
Má nasazenu masku určitého postavení, a nehodlá ji sundat.
Cítí se ohrožený okolím, chyby vidí jenom na druhých, firmě, rodině, státu…
Stejně tak to může být lpění na domácnosti, bytu, chatě, domu, autě…
Návrat stejných činností uklidňuje a přináší jistotu.

Opakem je únik ven.
Všechno dosavadní je špatně.
Čím víc si člověk uvědomí mylnost svých dosavadních názorů,
tím více se snaží žít v protikladu k minulému.

A projevy ?

Změny vzhledu.
(vlasy, tetování, plastiky)

Změny zaměstnání.
(často velmi radikální)

Změny partnerů.
(nevěry a rozvody, někdy pozdě litované)

Změny okruhu přátel.

Jiné záliby.
(např.extrémní sporty)

Ale také úniky…do alkoholu,
do mládí nebo do choroby.

A vlivem animy a anima se obě pohlaví proměňují…

Muži se občas hroutí…přemíra práce a zodpovědnosti za ty roky vykonala své.
Cítí navíc, že se hroutí celý dosavadní mužský způsob života,
a stávají se více zranitelnými.

U žen se začíná projevovat tvrdost a rozum, potlačují srdce a city.
Snaží se přebírat velení, ale na to muž není připraven, a odmítá to
…a konflikt je tady.

Každý v sobě nosíme obě polohy : anima i animu.

Zpočátku rozvíjíme jednu, a druhá je zasunuta do pozadí.

Pokud muž klade důraz jenom na svou mužnost, uchýlí se anima do nevědomí.
Projevuje se to různými vrtochy a prudkými afekty.
Anima přehání a posiluje všechny emoce.

U žen se potlačený animus ukazuje v síle jejich názorů.
Spočívají na nevědomých předpokladech, a jsou proto neotřesitelné, i když často nelogické.
Jde o určité principy, o nichž se již nesmí pochybovat.
U žen intelektuálně založených animus posiluje kriticky založenou argumentaci.
V podstatě se však snaží udělat v diskuzi z maličkosti vážný problém.
Výsledkem je to, že se pohádají s mužem.
A ony nechápou proč.

A řešení…?

Pokud si muž nepřizná, že má také některé ženské vlastnosti, např.
že je citlivý a tvůrčí, projektuje je pak na ženy…a ty ho tím následně fascinují.

Projekce vyvolává fascinaci, a s tím bývá spojena zamilovanost a silné emoce.

Muž by si měl přiznat, že vše to, co na ženách obdivuje, má i on.
Téměř nadlidský úkol, zvláště pro toho, kdo je na svou mužnost hrdý.

Zvládnou to, podle Junga, jen nemnozí.

Není dobré se zabývat spoustou činností.
Ani se vymlouvat, že takový jsem a budu.
Muž by měl zahájit s emocemi osobní dialog.
Poznat, jaká přání a vlohy jsou zatím skryta uvnitř.
Jednou s cest, je vědomé rozvinutí uměleckých sklonů.*

Bez rozvinutí animy je přehnaně zásadový, nezralý, ale i unavený.
Pak často rezignuje, a uchýlí se např.k alkoholu.

Podobně i žena se musí naučit zacházet se svým animem.
I ona by se měla snažit poznat svoje nevědomí.

Svoje neotřesitelné pravdy prozkoumat, a ptát se přitom, jak vznikly a proč.
Být k sobě kritická.
Často zjistí, že názory, které považovala za naprosto racionální a logické,vycházejí z nevědomých předpokladů.

Další cestu vidí Jung v náboženství.
(Tuto část vynechám, ale myslím si, že je důležitá.
A nemusí se jednat o určitou církev, ale o duchovní rozměr života jedince, ukotvení.)

Dále uvádí důležitost společenství, neuzavírat se do sebe, poskytuje pocit bezpečí.
Důvodem uzavřenosti je skrývání vlastních afektů a pocit méněcennosti.
Osamělost a izolace může být problémem nedostatku skromnosti.
Kdo je moc pyšný na to, aby se otevřel ostatním, tak se izoluje.
Naopak skromný nezůstane sám.

Ale ten vlastní problém, ve středním věku, je vědomí vlastní smrti a strach z ní.

Pokud věří v posmrtný život, má – podle Junga – druhá půle života smysl.
Další život po smrti není pro Junga otázkou víry, ale psychické reality.

Takový postoj duše, považuje za rozumný.
Zařídí-li se podle toho, zůstane zdráva.

Ve středním věku se musí člověk s faktem smrti seznámit a přijmout ho.

Život má jeden cíl:
v mládí najít svoje místo ve světě, a něčeho dosáhnout.
Ve středním věku je cíl jiný – leží v údolí, tam co začal vzestup.
To je třeba si uvědomit.
Bohužel, máme školy pro mladé…ale ne už takové, co by nás naučily žít druhou půlku života.
A dobře umírat.

Výhodu mají osoby s náboženskou zkušeností.
Protože při cestě do nitra, pomáhají meditace a půst.**

Je těžké podívat se do sebe, ale stojí to za to.

Tuto zkušenost, popisuje C.G.Jung takto:
,,Přišli sami k sobě,
mohli přijmout sami sebe,
byli s to smířit se sami se sebou…
a díky tomu se smířili s nepříjemnými skutečnostmi a událostmi…“

pozn..* zdejší autoři se už rozvinuli
** bližší sdělí Aťan, až bude mít ten klášter
Autor spare, 07.09.2008
Přečteno 651x
Tipy 34
Poslední tipující: blue, Hannazka, drsnosrstej kokršpaněl, labuť, cevert, Jiparo, WhiteSkull, Churry, sioned, Belmon, ...
ikonkaKomentáře (18)
ikonkaKomentujících (13)
ikonkaDoporučit (1x)

Komentáře

neznám pana Junga ale dalo by se říci s jistou dávkou ironie... že teda objevil Ameriku a spolu sním celá západní civilizace :)

...když na východě to už všechno dávno ví

ale to jen tak mimochodem říkám

nic z Tvé úvahy se mě nedotklo,
popravdě, se mi jen nelíbí to členění duše a mysli a ega
a to podrobný vysvětlování jak to je, ale to se mi nelíbí ani u východních nauk
asi v tom bude můj skrytý odpor k autoritám a vtloukání jistých věcí do hlav

jinak se mi to moc líbí
a s pozoruhodným podivem jsem zjistil že já to mám asi naopak že teď hledám sebe
a pak začnu asi teda expandovat
smrti se nebojím
své chyby poznávám denně
a denně se učím

a to, kdo je jakým člověkem
kdo co dokázal a co se stalo
s kterou rodinou ...je mi vlastně jedno

na konec to totiž je všechno jedno
důležitý je to KÝM opravdu jsme
ne to kolik vyděláme
kolik vychováme dětí
a kdy se nám rozsvítí

důležitý je jak se cítíme
jaké máme srdce
a jak se dokážeme s tím vším vyrovnat

a to ohledně mužské a ženské stránky všech lidí
je myslím dost známé
nějak mi to nepasuje do problémů naší společnosti
to je trochu myslím něco jiného

nebo asi jen já to do vztahů kolem mě netahám, nevím :)

každopádně děkuji za milé čtení!
David

20.11.2008 03:15:00 | blue

I když C.G. Jung není zrovna moje "cup of tea", tohle téma mne zaujalo. V poslední době je pro mne dosti aktuální. Díky!

14.10.2008 13:22:00 | Hannazka

jedna z nejzajímavějších úvah, co jsem tady kdy četl... zkušeným komentářem zatím nemohu sloužit... (i když v jistých projevech to na sobě jakoby pozoruju... :), to přece neni možný!) ... možná bych i napsal, že velká část z toho je prostě "jen" běžná lidská "nejistota existence", nevim...
tož, že si tím projdem znamená, že jsme se toho dožili, což je dobrý :)

...a jak to vidí jedni z mých oblíbených muzikantů:
http://www.youtube.com/watch?v=ESjyB8EMw4w

17.09.2008 21:09:00 | drsnosrstej kokršpaněl

I tobě.

12.09.2008 16:31:00 | cevert

Až nám bude 60, tak budem na tohle období vzpomínat nejspíš s pousmáním. Někdo by řekl, že vlastně nemáš žádné opravdové starosti, ale já ti rozumím. Možná máš pocit, že by se mělo něco dít, že tě čeká přelom a že je šance něco změnit. Ono to nemusí být tak dramatický. To, že si některý souvislosti dokážeme uvědomit, nám to paradoxně vůbec nemusí nic ulohčit, zobecněná teorie je vždycky i trochu demagogie. Musíš uznat, že stárneme pomaleji a máme víc možností ve všem, než třebas naše mámy. A možná proto máme víc starostí, jak se s tím vyrovnat...Ale všechno má svý pro a proti :-)

08.09.2008 07:45:00 | sioned

Děkuji Levanduli a všem za komenty.
Jsem ráda, že vás to zaujalo.
Žít přítomný okamžik, jak o tom Levandule mluví, to je ovšem už vysoká škola:-), a ideální postoj.
Nezbývá, než se dál snažit.
Hodně štěstí všem!

08.09.2008 06:34:00 | spare

Úvahu vnímám jako shrnutí Jungových hlavních myšlenek, což mnohým může usnadnit čas, který by musel strávit nad jeho knihami, pokud by se chtěl psychologií hlouběji zabývat.

Diskuse za úvahou je také velmi zajímavá, dosvědčuje, že obecně čtenáři mají rádi spíše příběh, než teorii.

Proto mám ráda Scotta Pecka, který teorii prokazuje kazuistikami, tzn., že popisuje velké množství příběhů svých pacientů. Tak se může člověk lépe vcítit do situace a může mu odhalit něco z jeho života, rodiny...

Jinak ke krizi... Nemám pocit, nějakého nedosažení něčeho... možná je to tím, že jsem neměla žádné cíle a žiji vždy současností (je to samozřejmě diskutabilní...) Chci tím jen říct, že si naplno uvědomuji, že moje maminka se měla hůř - nemohla jít na školu, věnovat se sportu... neměla peníze na mléko pro mně jako miminko..., moje babička zažila válku... Fakt bych neměnila a revoluce, kterou jsme zažili, a všechny moje životní krize... jsou prostě přežitelné, (i když tady taky často brečím v básních),... protože jsem svobodná, mám co jíst, kde spát... a duchovní vývoj ve mně roste a nestagnuje... Nikomu nezávidím a jsem šťastná za tyto dary... a to nemluvím o lásce, o které jsem si už ani netroufala snít, a mám ji...

Přeji do každého dne alespoň malinké sluníčko, které ze slz utrpení udělá šperky na Tvé tváři, milá spare ;-*

07.09.2008 23:06:00 | Levandule

Já mám teď co dočinění s pubertou, to bude stejné :-) Snad to všechno vyjde aspoň z půlky, abych nebyl moc nešťastný a zároveň příliš moc šťastný :-D

07.09.2008 19:42:00 | Chancer

Juchů, já se strašně těším na to, až mi bude tak čtyřicet:) Ono to zní blbě, ale pokud je člověk zdravý a dobře zajištěný a spokojený... Akorát mám už teď (!!!) obavy z problémů spojených s přechodem:D

07.09.2008 18:40:00 | Grafomanická MIA

Každý máme nějaké svoje berličky, to není slabost, ale zpříjemnění cesty. Jedna z mojich berliček je např. Liter. Asi nás tu bude víc.

07.09.2008 18:36:00 | Aťan

:-)Pokorně přiznávám, Aťane,
že jsem tak slabá,
že ty berličky ráda používám a potřebuju.

Jsem totiž stále na cestě...a hledám se.

,,Popírat, věřit a pochybovat
znamená pro člověka to, co pro koně běh." (Pascal)

07.09.2008 18:04:00 | spare

Snažím se koukat dovnitř, ale taky ven se střídavými úspěchy. Myslím si, že se za Junga trochu schováváš. Cítím u tebe šablonu v názoru: "většina chlapů chodí do hospody - ženy se za ně starají o rodinu". V básni Emancipovaná je to vtipně otočené, ale v podtextu je cítit stále to samé...

Tvrdím furt - život je složitější, protože jsme každý jiný, dokonce globálně. Jung a náboženství jsou jen pomocné berličky. ...bohatý zloděj beztrestně zabije charakterního chudáka - kde je Boží Spravedlnost, ptám se? V tom, že gauner taky zemře, ...ale až v devadesáti u svého bazénu? Tohle mají být Boží mlýny? Nebo že ho trápí špatné svědomí? To těžko...

07.09.2008 16:12:00 | Aťan

Solidní úvaha, dá se říct, že by mohla být fragmentem
disertační práce v jedné oblasti psychologie a rovněž
sociologie. Je sice dosti zaměřená na Junga, ale i tak,
jde do hloubky. Nejsem příznivcem víry v posmrtný život,
ale tento názor nikomu neberu, natož C.G.Jungovi...

07.09.2008 16:03:00 | Bíša

Díky, že ses nad tím tak zamyslel a vůbec to četl.
Tohle je pohled C.G.Junga na krizi středního věku...nic víc a nic míň.Pohled pomocí psychoanalýzy.

Mě to pomohlo, a jenom lituju, že jsem to nevěděla dřív.Mohla jsem si ušetřit spoustu potíží.
Měla jsem potřebu to dát na Liter, lidé jsou různí, a myslím, že různě budou i reagovat.

Na začátku jasně píšu, že se to projevuje různě...takže ne ženy x muži...nemám černobílý pohled na svět...tak do 16-ti, to byla jiná:-)

Píšeš o různých lidech, které znáš...trochu nebo blíž.
A o tom to je: proč to dělají?

Proč bije svoji ženu...atd.?
Asi je nějak nespokojený sám se sebou, ale otáčí agresi navenek.Zářný příkllad.

Nebo ten workoholik - v práci si je jistý sám sebou, a tak je víc tam než doma...vždyť je zajistil - není to jenom o penězích.Možná je jeho žena nešťastná z těch dovolených na Mallorce, a dalšího auta, a je mu zatím nevěrná s tím kulturistou od vedle:-(

Pamatuju se, žes mi podobný komentář psal už dřív.
Máš na to právo, a nejsi sám koho to asi naštvalo.
Čekala jsem to.
Stálo by za pokus zamyslet se nad tím, proč Tě to tolik dráždí.
To je právě o tom, podívat se dovnitř.
Do sebe.
Tak pěknou podívanou:-)

07.09.2008 15:10:00 | spare

Já teď vyjímečně nebudu kašpárkovat, jak je mým zlozvykem, ale vyjádřím se tak, jak si to skutečně myslím.
Všiml jsem si u některých tvých básní, komentářů (a tato úvaha to vlastně jen dokresluje), že příliš zevšeobecňuješ. Muži se chovají tak a tak - ženy se chovají tak a tak. Chlapci se chovají takto - a dívky zase onak.
Tahle obecná rovina je podle mne nešvar, který se objevuje i v tzv. seriózních sdělovacích médiích.

Popíšu ti sedm padesátníků z mého okolí - 1. chlastá, bije ženu a před týdnem ho zavřeli, 2. vždycky v manželství myl nádobí, chodil nakupovat, žena mu utekla s alkoholikem, 3. sportovec, kulturista, sice má rád svoji ženu a děti, ale je tajně nevěrný, abstinent, 4. workoholik, rodina ho skoro nevidí, ale materiálně ji velice slušně zajistil, 5. bezdomovec, naprostá troska bez bodoucnosti, brzy zemře, 6. chirurg, rodina ho miluje, má rakovinu a dobře ví, že brzy zemře, 7. starý mládenec, sobec obskakovaný svojí 80letou maminkou.

Co tím chci říct? Muži jsou naštěstí každý jiný a ženy taktéž.

07.09.2008 14:34:00 | Aťan

Autorka se v krizi právě topí,
a tak ji napadlo,
že by třeba někdo potřeboval
nafukovací kruh, jako našla ona.

07.09.2008 12:09:00 | spare

Povedlo se ti to sesumírovat pěkně. Oživila jsem si kurz psychologie :-) Je tam plno pravdy ...

07.09.2008 07:22:00 | Štěpina G

jing jang jung v území nietzvscheho...

07.09.2008 05:20:00 | enigman

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí