O kouření

O kouření

Anotace: No comment

Kouření je pro mě zabiják všeho. Života, vztahů (nejen milostných), poměrů. Kdekdo mi namítne: „O tom nemůžeš nic vědět, vždyť nevíš, jaký to je, když si zapálíš.“ Tak to vás musím zklamat, protože to vím moc dobře, jaké to je. A dokázala bych o tom mluvit hodiny až do zblbnutí. Ale jaká by to byla úvaha o kouření, kdyby nebyla fakta?
Stačí, když si zadáte do webového vyhledávače heslo KOUŘENÍ a v rekordním čase vám vyplivne několik stránek, publikující zájmy obyvatelstva o tom, že všichni chtějí přestat. Ale řekněte mi jedno – jak je možné, že když člověk něco chce, nedokáže to vykonat?
Když si tu něco rozeberu, přijdu jako vždy, že je to všechno pravda pravdoucí.

A tohle jsou ty nejsmutnější tituly a něco k nim.
CIGARETY ZABÍJEJÍ I NEKUŘÁKY – Pasivní kouření zabije v Česku až 2000 lidí za rok. Těm, co nedobrovolně vdechují cigaretový kouř delší dobu, hrozí katary horních cest dýchacích, astma, nádory plic a rakovina. Na děti má tabákový kouř také špatné dopady, jako náhlé úmrtí kojenců, riziko zápalu plic a zánětu středního ucha. A proč nekuřáci tolik trpí? Protože vdechují některé škodliviny mnohem koncentrovaněji než kuřáci. Chybí jim totiž filtr.
CIGARETOVÝ KOUŘ BERE DĚTEM MYŠLENKY – Cigaretový dým omezuje schopnosti dětí psát, číst i logicky uvažovat. Ve standardních čtecích i počítacích úlohách je kouř ovlivňoval i ve velmi malých dávkách.
CIGARETY ZDRAŽUJÍ, TAK SE KOUŘÍ LEVNĚJŠÍ ZNAČKY - Kouřit Češi nepřestali, ale raději si kupují levnější značky. Takový je výsledek letošního zvýšení daní a růstu cen. Největší úbytek zájmu zaznamenaly proti loňskému roku středně drahé cigarety, jako jsou Petra, Sparta či West.
V ČESKU KOUŘÍ VÍC DĚTÍ NEŽ DOSPĚLÝCH – Liga proti rakovině zjistila, že v Praze kouří 50% dětí mezi 12 – 14 lety. "Kvůli neexistujícím chemickým zbraním rozpoutáme válku, ale ta nejhorší chemická zbraň novodobých dějin nás nechává v klidu...," naráží odborník Martin Škapík na oběti kouření."Přitom právě tabákové výrobky zabily více lidí, než všechny světové válečné konflikty," tvrdí a dodává: "Jen v Česku cigarety denně usmrtí 80 lidí a získá 140 dětí."

A dál tituly, které mluví samy za sebe - KOUŘENÍ ROČNĚ ZABIJE 4,9 MILIONU LIDÍ, KOUŘENÍ ZPŮSOBUJE HLOUPNUTÍ, SYNOVÉ KUŘAČEK TRPÍ RAKOVINOU. A mohla bych pokračovat do nekonečna.
Ale dost fakt, která pro mnohé stejně nic neznamenají. Když jsem byla menší, můj dědeček byl silným kuřákem. Nikdo jiný z naší rodiny tomuto zlozvyku nepropadl, a ani nehodláme začínat. Zásadně to ale nemění nic na tom, že to byl ten nejlepší člověk, kterého jsem zatím ve svém životě poznala. Nedostižný ve svých činech, smýšlení i konání. Měl velké a zlaté srdce, šikovné a tvrdou prací strhané ruce. Nikdy na nic nezapomněl, pro každého měl vlídné slovo a miloval svou ženu. Ale kouřil. Na rybách, na záchodě, když byla bouřka, před spaním, po snídani, při práci, o svátku i v neděli, o půlnoci i v poledne. Mnohokrát jsem se chabě pokusila o to, aby přestal a často jsem mu krabku cigár schovávala. Vždy ale marně, koupil si nové a nedal si říct.
Až jednou. Pamatuji si na to, jako by to bylo včera a přitom tomu bude už šest let. Jako každé ráno vstal a chtěl si jít na záchod zakouřit. Šla jsem zrovna na záchod a akorát viděla, jak se na schodech chytnul za srdce, zavrávoral a spadnul. Byl to třetí infarkt myokardu, přičemž předchozí dva potlačil a nezmínil se o ukrutné bolesti na hrudi, v ramenou a v zádech, kterým se tento záchvat vyznačuje. Pamatuji si, že jsme ho poprvé vezli novým autem do nemocnice, přesně si vzpomínám na tu namáhavou větu, kterou ze sebe ten večer dostal: „Tak aspoň se svezu vaší novou Mazdičkou…“ Pak následovalo 5 týdnů trápení v nemocnici. Každý den jsme za ním jezdili, každý den jsme doufali. Když jsem s ním mluvila, byl skálopevně přesvědčený, že kouřit už v životě nebude a že bude žít zdravě. Věřili jsme a přáli jsme si, aby nás o tom mohl přesvědčit. Ale bohužel to nestihl… dne 4.srpna po 48 dnech na přístrojích zemřel náhle a v příšerných bolestech na zkornatění cév a nedostatečného prokrvení životně důležitých orgánů.
Zamyslete se nad tím vším. I vy totiž takhle můžete náhle a v bolestech dokonat. Ale kouření je „…vaše rrrozhodnutí, a je to špatné rrrozhodnutí.“ *Anička Dajdou*
Autor Yves, 15.09.2005
Přečteno 2219x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (3)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (2x)

Komentáře

Souhlasím a po stránce literarní se mi líbí to odlehčení na závěr...:) moje babička taky kouřila a zemřela na rakovinu plic, kterou měla 16let, dostala ji ještě před tím , než jsem se narodil a já se to dozvěděl až po její smrti...kouření je podle mě přežitek a jednoho dne vymizí...ale my se toho nedožijeme...

27.07.2006 13:19:00 | Walome

Pravada, pravda...

22.09.2005 06:20:00 | Manik

Souhlasím...Kouření není nic víc než šidítko..KDyž mi jedna kamarádka řekla, že kouří jen proto, aby zvládala školu, že je ve stresu a kouření ji pomáhá, prohlásila sem že to není normální..Protože jak máš i v úvaze, že kouření škodí i pasivním kuřákům, tak to je prostě bezohlednost od kuřáků kouřit..neškoděj jenom sobě..Já sice nikdy nekouřila, je to totiž odporný jen tím smradem, ale už právě tim mě to odradilo..

18.09.2005 12:16:00 | makretka

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí