Strom

Strom

Anotace: O člověku mluvíme jako o někom. Proč ale o všem ostatním mluvíme jako o něčem?

Dívám se z okna. Kolikrát jsem již pohlížela na ten známý chodník, po kterém už osmým rokem den co den cupitám do školy, kolikrát jsem přemýšlela o osudech lidí, kteří pospíchali hned tam, hned zas zpátky. Od místa venku mne dělila pouze skleněná tabule, kterou jsem mnohdy ani nevnímala, třebas byla ušmudlaná.

Tedˇ ale vidím něco, co jsem vídala vždy, ale nikdy jsem tomu nevěnovala pozornost. Něco. Něco...

Častokrát jsem zaznamenala, že někdo spěchá po chodníku,že někdo z vedlejšího vchodu má zrovna úklidovou službu, že se někomu vysypal nákup. Teď však už vím, že někdo stojí pod okny. Stojí tam a hledí smutně někam do prázdna.

Stojí tam, jistě není nejmladší, poznám to podle hlubokých, ale slušivých vrásek, které objímají celé jeho tělo. Zelené vlasy už místy začínají hnědnout, přesto se však krásně vlní až k pasu neznámého a zcela zakrývají jeho ruce, jež prosebně vzpíná k nebesům.

Prosebně vzpíná ruce k nebesům a já se už vůbec nedivím. Chudák pan Strom. Lidé kolem něj chodí bez povšimnutí, nevěnují mu nejmenší pozornost, třebaže dýchá stejný vzduch jako my. Mluví se o něm jeko o něčem, co zaclání ve výhledu. O něčem, co stojí při silnici. Mluví se o něm jako o něčem.

Proč by ale strom nemohl být někdo? Proč je někdo jen člověk? Řekla bych, že mnoho stromů toho dokázalo víc než někdo z nás. Mnoho stromů muselo prokázat svou odvahu, když se bez jediného zasténání skácelo do mechu za řezavého smíchu pily.

Ne, strom může být někdo. Každý, kdo je našemu srdci blízký, může být někdo. A je jedno, jestli ten někdo je člověk, strom, anebo třeba kámen ležící v prachu cesty.

Myslím, že je zcela na nás, abychom si rozhodli, kdo je někým a co je jen něčím. A bohužel, myslím, že právě proto, kvůli lidské pýše, bude pan Strom ještě dlouho stát pod naším oknem a čekat, až ho někdo pozdraví.
Autor Zelená okurka, 11.03.2009
Přečteno 382x
Tipy 15
Poslední tipující: K.k.k.Kajluška, Jenda P., ZuzInQa, Bíša, Terulienka, Květka Š., Narrion, Agniezka, Paulín, Quigleika, ...
ikonkaKomentáře (6)
ikonkaKomentujících (6)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Tobě je 15? Gratuluju, protože když se podívám z oken já, vidím partu lidí ve Tvém věku, kteří neberou na zřetel věci, kterých si Ty všímáš.

17.10.2010 18:05:00 | K.k.k.Kajluška

Moc pěkně napsaná úvaha..super!

22.07.2010 09:29:00 | xoxoxo

nad tymto som uz dost casto uvazovala,clovek je niekto,ale preco je aj citiace a (scasti) mysliace zviera nieco? kazde stvorenie ma castokrat vacsiu zasluhu byt niekto ako podliacky clovek

18.03.2009 15:20:00 | Terulienka

Úžasné ... také se nad tím občas pozastavím, ale takhle krásně bych to popsat nedokázal

15.03.2009 17:00:00 | Narrion

Rozhodně tvá úvaha stojí za popřemýšlení.
Stromy dokážou opravdu hodně, a jsou krásné.
Každý člověk by si měl zkusit zasadit jeden strom, ten svůj o kterého by se potom staral.Pak by se choval i k ostatním stromům s úctou a obdivem.
Bohužel se mnoho lidí žene jen za penězi a tu krásu a radost z obyčejných věcí okolo nevidí.
Já jsem si zasadil jabloňku a hrušku, a vždycky se těším
na podzim až uzrají plody mé práce.Je to radost mít svůj strom.
Pavel

11.03.2009 20:02:00 | Paulín

..krásné vnímání života...

11.03.2009 14:34:00 | Quigleika

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí