Umění dneška

Umění dneška

Anotace: Umění dneška

Sbírka: Úvahy

"Umění" jakožto slovo chápu jako děj, znamená výsledek činnosti od někoho, kdo něco umí. Pojďme se spolu zamyslet, co umění splňovalo dříve a co máme na výběr z umění dnešního.Dle mého názoru pravé umění dokáže vtáhnout člověka do sebe, dojmout ho, rozesmát, dohnat ke zvídavosti, zamyšlení a dokonce ho poučit.V neposlední řadě považuji za důležité měřítko originalitu.

V současnosti cítím, jak si konzumní společnost nechala vkus a nějakou tu vyšší úroveň umění protéct mezi prsty. Vítězí kýče, rychlokvašky a vůbec vše co do umění vlastně nepatří a i před 20 lety by málokdo připustil, že se lidstvo k nevkusu takto obrátí.Takové projevy, které se na nás valí z přímých přenosů televize bychom tehdy mohli čekat spíš jen v hospodě.

Jeden z nějvětších problémů současnosti vůbec,který mě přímo drásá a pobuřuje je komercionalizace erotiky.Nejenže při těch kvantech nemůžeme mluvit o originalitě, ale každý musí přeci uznat především nemorální dopad na děti. Není to tak dávno, kdy se v horním rohu televizní obrazovky kolem 22.hodiny objevila hvězdička. Dnes? Dnes vědí, že je to zbytečné, protože by tam musela být celý den. Pak se ale nedivte, jaké dnešní děti jsou, nemluvě o vymoženosti jménem internet.

Co se týče výtvarného umění, vítězí abstrakce hrdě se řadící do originalit dnešního umění. To i kdejaké to dítě dnes stvoří v útlém věku dílo upřímnější, působivější i originálnější.

Možná jsem konzervativní nebo staromódní,ale výše zmiňované úpadky v televizi a výtvarnictví jsou důvody,proč mě toto "umění 21.stol." nezajímá. Avšak věřím, že se vše v dobré obrátí. Jednou určitě.

Nuže další položkou je literatura. Co čtu? Nevybírám něco, co mě na chvíli zaujme, rozruší či pobaví, nýbrž to, co mě obohatí a nezapomenu to snad do konce života. Kam se poděl tento přirozený pud? Samozřejmě, že v knihovně nemusítě být tak pečliví jako v knihkupectví. V naší zemi jde o kvantitu, ne o kvalitu.

Poslední, mojí oblíbenou položkou, u které to s úpadkem není jinak, je hudba. Ach, kam se dnes poděla pestrost, barvitost a hlavně upřímnost a originalita hudby? Asi odpočívá, proto ji poslouchám převážně z desek 90.let až na několik vyjímek. Alternativní hudba je naděje, ale stejně jako ve filmu, výtvarnictví a literatuře současnosti musíme zapátrat tak hluboko, jak se možná běžnému konzumentovi ani nesní...

Na závěr mě tak napadá, že většina lidí tak činí ze zvyku či prosté pohodlnosti "brát vše, co je přímo pod nosem."
Autor fm1989, 25.07.2009
Přečteno 321x
Tipy 2
Poslední tipující: Radek.oslov.Šafárik
ikonkaKomentáře (2)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

asi jsem frustrovanej nudící se magor. tak tedy pár poznámek.
definice umění:
"Umění" jakožto slovo chápu jako děj, znamená výsledek činnosti od někoho, kdo něco umí. - Mi tak úplně nedává smysl: chápeš to jako děj (jaký?), ale znamená to výsledek činnosti někoho (budiž), kdo něco umí (já umím číst- je to umění?)
druhá polovina odstavce dobrý.

2. odstavec
tak nějak tomu taky podlíhám, ale přece jenom. Co to je ta vyšší úroveň? před 20 lety končil komunismus- a nevím jaké umění vládlo světu... celý odstavec je značně obecný. Pochopil jsem z toho, že se ti nelíbí, co dávají v televizi.

3. odstavec
Jaké jsou podle tebe dnes děti? já nevím. Myslíš děti 15 ti leté nebo 5 ti leté. nevím jestli jsem tak obhroublý, ale že by televize byla nějak neblaze erotická oproti internetu? ... proč to tak je? není to jen důsledek svobody?
Budiž téma, ale jak to souvisí s uměním? tohle je věc etiky (možná).

4.
vidím rozdíl v otázce co je umění a v otázce co se mi líbí za umění. Co tedy považuješ za dobré umění? Druhak nevím, jestli dominuje abstrakce, pokud vím tak abstrakci "vynalezli" někdy 1920 a nejsem si jist zda kdy dominovala.

5. odstavec
já nevím ale srovnávat TV a to co je v galeriích. To snad ani nejde. Z jiné strany- filmy jsou přeci médium, které může sdělit nové a absorbovat i značné "umělecké výšiny". Opět o čem konkrétně mluvíš- co je umění 21. století?

7. odstavec
ty tedy to že se ti něco nelíbí považuješ za úpadek?
co se ti tedy konkrétně líbí?

poslední odstavec na mě sedí.

Shrnutí: Představoval bych si úvahu jako: můj umělecký názor (co se mi líbí) a být konkrétní. Nebo co mi vadí na televizi a proč vysílají to co vysílají.
Tohle na mě působí velice obecně. Působí to na mě tak, že vidíš, jak je společnost špatná a že se snažíš být jiný. Nech společnosti její názor.

PS: omlouvám se za pravopisné chyby a díky, že aspoň někdo dělá odstavce :-)

26.07.2009 23:31:00 | ewon

co k tomu dodat,snad jen že celé to dopadlo přesně podle očekávání,a každý z nás to muže změnit

25.07.2009 17:01:00 | Radek.oslov.Šafárik

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí