definice muže

definice muže

Anotace: zapletl jsem se do debaty o sexismu, takže zveřejňuji jeden můj postřeh

Jak definovat muže, když jej oprostíme od všech sociálně-politických, koncensových a nábožensko-etických názorů, které vytvořili představu o jeho současné identitě?
Takový člověk nebude ani občan, ani gentleman, ani otec rodiny, ani divoch, ani syn … kým bude? Zbývá možná anatomická definice, ale ta je nepoužitelná, protože označuje statický stav věcí. Fyziologická definice redukuje člověka na nádobu plnou hormonů, což je zase špatně – předpoklady pokusu zničí samotný měřený objekt. Co tedy zbyde?
Napadlo mě, že zbyde jen svobodný člověk-lépe řečeno bytost, která se nediferencuje vůči druhým bytostem. Tím ale nutně pojem muže ztratí na své objektivnosti, protože přestane jako zástupný objekt existovat – pojem byl vlastně přejatou rolí. Neboli definice pojmu muž, s vyloučením všech sociálních rolí, keré si nárokují muže takto vymezit, jsou s původním záměrem v rozporu, krom neutrální individuální svobody.
Ćlověk, který ale zná cenu rolí, si může vybrat jak potřebuje, ale ví, že to jsou jen role, nikoliv on sám. V takovém stavu je vlastně on sám sobě svou vlastní definicí.
Autor dead-head, 06.08.2009
Přečteno 675x
Tipy 12
Poslední tipující: ewon, Borgia, Radek.oslov.Šafárik, rohypnol, ClaireM, PIPSQUEAK, Meriel, TAORA3, ziriant
ikonkaKomentáře (3)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Docela jsi to trefil, jen role a jine role. A pak hromada strohych emoci - promin muj nazor. S muzi to neni jednoduche, nikdy se nechovaji tak, jak by meli, nebo jak se obvykle chovaji. Nebo hur nic neoceni.

17.12.2010 20:58:00 | Inies

Ha, to je nějaký sofismus, není mi to srozumitelné, snad proto, že jsem unavený a nemohu přemýšlet o pravdivosti oněch složitých vět.

09.10.2009 21:54:00 | ludmil

Zajímavé...líbí se mi to...*:)

25.08.2009 15:09:00 | PIPSQUEAK

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí