Jsem Gray. Dorian Gray...

Jsem Gray. Dorian Gray...

Anotace: Není to úvaha, zadání byl výklad na téma 'autor nebo dílo a jeho vliv na dobu', ale to tu nikde nevidím, tak to prásknu sem... třeba to někoho zaujme :) jsem v septimě na gymplu ...(jo a dostal jsem 1! :D)

Rozhodl jsem se psát o díle Obraz Doriana Graye, protože myslím, že vývoj a změna pohledu na názory v této knize obsažené, částečně vystihují vývoj celkového smýšlení společnosti.

Obraz Doriana Graye není, jak by název mohl napovídat, malbou, ale jedná se o román britského spisovatele, a především dramatika, Oscara Wilda. Oscar Wilde byl kontroverzní autor z několika důvodů a jeho díla nebyla vždy úplně přijata. Vedl bohémský, nevázaný život a otevřeně přiznával své sklony k homosexualitě. Mnoho aspektů jeho života se odráží právě v Dorianu Grayovi.

Děj knihy se točí kolem mladíka jménem Dorian Gray, jenž přijíždí do Londýna. Setkává se, v ateliéru malíře Basilla Hallwarda, s postavou lorda Henryho a pod jeho vlivem se z nezkaženého, čistého mladíka stává všechno to, co v sobě zahrnuje dekadence a čím žil i Oscar Wilde. Obraz Doriana Graye bych nazval něčím jako oslavou či manifestem dekadence – uměleckého směru, který zachycuje hodnoty jako právě bohémský život, homosexualita, alkoholismus a podobně. Po přečtení knihy si navíc člověk myslí a věří tomu, že vše (nebo velká většina) jejich názorů je správných a má tendenci a touhu prožít právě takový život, jako Dorian Gray.

Není proto divu, že tenhle fakt v době tolik upjaté (při srovnání s dneškem), jako bylo 19. století, vyvolal tolik rozruchu a pozdvižení. Dílo bylo po svém vydání, roku 1890, označeno za nemravné a nebylo přijato. Wildovi to k jeho, už natolik pokřivené pověsti, přidalo další vrásku.

Postupem času se začaly měnit názory ve společnosti a s nimi i pohled na Obraz Doriana Graye. Poměry se uvolňovaly a pokud existuje něco jako společenská morálka (upjatost? možná…) tak úroveň této počala klesat. A tak lidé stále více souhlasili (aniž by knihu četli) s obsahem Doriana Graye a bohémský život začlo vyznávat stále více lidí.

V dnešní době, bohužel, vliv díla na společnost není takový, jaký býval dřív. Lidé spíše než z knih čerpají své světonázory z televize a z toho, co jim, přímo pod nos, naservíruje někdo jiný. Musíme také zvážit fakt, že v dnešní době je oddanost alkoholu, noci probdělé do rána ve sladké společnosti žen a vůbec bohémský život sám, natolik běžnou záležitostí, že Dorian Gray by už pravděpodobně jen málokoho pobouřil a zvedl ze židle.

Přesto myslím, že i dnes se najdou lidí, kteří se nechají okouzlit tímto dílem a vytvoří si na něj vlastní názor. Přece jen, každý v sobě nosíme něco z Dorianovy nezkaženosti, Henryho zkaženosti a naivity Basillovy…
Autor Neldor, 04.01.2010
Přečteno 451x
Tipy 11
Poslední tipující: Estelle B., Zasr. romantik, LordSet, strawbery, Bíša, Iwushak...
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí