Kde hledat štěstí?

Kde hledat štěstí?

Anotace: Být šťastný – onen blažený stav, po kterém prahneme celý život, den co den. Mnohdy se nám ale nedaří jej dsáhnout, ač se po něm pídíme sebevíc. Kde tedy štěstí hledat? Kde začít?

Věci – štěstí nám mohou přinést věci. Koupíme si něco, po čem jsme dlouhou dobu toužili a jsme šťastní. Ale takto nabyté štěstí nám dlouho nevydrží, rychle nás opouští a toužíme zase po jiné věci a nebudeme šťastni, dokud ji nezískáme. Hledáme tedy jiné zdroje. Úspěch – tady bychom mohli pořídit lépe. Podaří se a získáme zaměstnání, po kterém jsme toužili, jsme úspěšní. Teď je to s pocitem štěstí již lepší, ale opět se brzy vytrácí, hledáme si další cíle úspěchu, ale nakonec nám nezbyde než se poohlédnout po stabilnějším zdroj. Lidé (naši blízcí) – jednak jsme šťastni již z toho, že je máme, ale i oni nás mohou dělat šťastnými skutky svými – budeme se dělat šťastnými navzájem. Zaměříme se tedy na rodinu, najdeme si přátele a jsme tak šťastní. Opět se nám podařilo situaci vylepšit, ale stále to není ono, lidé zklamou, zradí, odejdou. Občas máme i pocit, že štěstí spíše ubývá. Jsme bezradní, nešťastní, co teď?

Rozhlédneme se znovu a hledáme nejstabilnější zdroj který jsme schopni najít. Po dlouhém tápání přijde prozření – jsme to my. Štěstí musíme hledat v sobě. "Pravé štěstí spočívá v radostech z vlastní povahy." [Albert Camus] My sami jsme svým nevyčerpatelným nezcizitelným zdrojem štěstí. Známe „ducha“ svého života, zásady a postoje kterými se řídíme, budujeme svou vlastní životní filozofii. Z toho pak pramení naše radost – to, jací jsme, nás musí činit šťastnými. Pak můžeme mít radost s každou činností, která utvrzuje či rozvíjí to, co jsme, respektive KDO jsme. Věci, úspěch, nakonec i ostatní lidé nám stále mohou přinést štěstí, ale jen pomíjivé. Pouze štěstí v nás je trvalé a když si to uvědomíme a přijmeme sami sebe, můžeme být skutečně šťastní. Štěstí se nám pak zjeví i v podobě maličkostí (pohled na krásný strom v nás probudí naše vlastní štěstí) nebo přijde „jen tak“, z našeho nitra.

Bylo by krásné, kdyby to bylo tak jednoduché, že ano? Není to snadné hledat štěstí v sobě, ale není to nemožné – nakonec kdo říkal, že to snadné bude? Každý by byl nejraději, kdyby mu spadlo štěstí z nebe, ale tak to nefunguje. Sami se musíme snažit a pracovat na sobě – na svém štěstí (a nejkrásnější na tom je, že právě toto snažení nás pak může činit šťastnými).

„Je velmi nesnadné nalézt štěstí v sobě. A najít je jinde je nemožné.“ [Chamfort Sebestian Roch]
Autor Taufi, 19.03.2010
Přečteno 704x
Tipy 2
Poslední tipující: sestra-konec, ewon
ikonkaKomentáře (3)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

To je moc hezky napsané...
Ale je dost těžké hledat štěstí v sobě. Ale není to nemožné :)

27.04.2010 11:16:00 | kreckomil

Musím smeknout před tím vším pravdivým a daloby se říct hodně dokonalým chápáním.

29.03.2010 17:29:00 | Krahujec

Chce to jen chtít uskutečnit.

21.03.2010 19:15:00 | sestra-konec

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí