Jseš mrtvý maso?

Jseš mrtvý maso?

Anotace: Jste to, co jíte. Každý se tím teď ohání. Jednou jsem viděl i jakýsi seriál s tímto názvem. Silně obézní mařka s mastnými vlasy a stylistkou nahozeným image „prodavačka z konzumu“ tam plakala nad hromadou žrádla, co se jí podařilo sežrat za týden.

Jste to, co jíte. Každý se tím teď ohání. Jednou jsem viděl i jakýsi seriál s tímto názvem. Silně obézní mařka s mastnými vlasy a stylistkou nahozeným image „prodavačka z konzumu“ tam plakala nad hromadou žrádla, co se jí podařilo sežrat za týden. Zajíkala se a dušovala, že začne být dobrým člověkem a ne konzumentem 10x většího množství kalorií, než pro svůj život před televizní obrazovkou potřebuje. Tenkrát mě napadlo, jak by reagoval člověk, kterému bychom naházeli na hromadu mrtvé maso, které našlo místo v jeho žaludku za několik posledních týdnů jeho života. Taková pěkná hromada zahnívajícího masa. Možná si řeknete, že je to demagogie. Ale míchat někomu do jednoho kýble vše, co snědl, to podle vás není demagogie?

Nejím maso. A to z jednoho hlavního důvodu – maso ke svému životu nepotřebuji a proto nevidím důvod, proč by pro potěšení mých chuťových buněk měl nekdo jiný umírat. Rostlinná strava bez mezer nahradí vše, co mé tělo ke zdraví potřebuje. Jediné, co můžete v případě rostlinné stravy postrádat, je absence chuti masa. Na jídlu si snadno vybudujete závislost, které se těžko zbavujete. Navíc zrovna tuzemská kuchyně si na mase zakládá. Maso je povinnou součástí každého rautu, hostiny a potažmo bohužel i každého jídla. „Správnej chlap přece jí maso“. Viděli jste snad drsňáka, kterej si posype parmezánem vařenou broklici? I když veganství a vegetariánství začíná do společnosti prosakovat a situace se za posledních několik let zásadním způsobem změnila, člověk nekonzumující maso je v očích běžné veřejnosti přinejmenším „divnej hipík“.

Možná za to mohou kůl businessmani, kteří si ujíždějí na veggie a na bio a potajmu pak ládují doma klobásy, když se nikdo nekouká. Po třech měsících se na to vyprdnou, dají si steak medium a spolujedlíkům souhlasně kvitují, že nejíst maso je na hovno, a že vám z toho vyroste mech za ušima. Tihle lidé pak šíří báje a pověsti a neinformovaný člověk může nabýt dojmu, že poslouchá čistou pravdu.

Neznalost ovšem neomlouvá. Schovávat se za laciné hlášky typu „Nejíst maso není zdravé“ a „Bez masa bych neměl sílu a energii“ je projevem čistokrevného vidláctví. Když se podobných lidí zeptáte, zda o dané problematice něco ví, dostane se vám odpovědi, „že to je snad jasný, ne“. Pokud se ovšem sami vzděláváte a informujete, argumenty hovoří jasnou řečí.

Koluje spousta vtipů o tom, jak v čínských bistrech podávají namísto kuřecího masa maso psí. A kdyby ano? Zvedl by se vám žaludek? Plakali byste při pomyšlení nad tím, jak někdo stahuje z kůže mrtvé štěně? A můžete mi říct proč? Dělá se vám špatně, když jíte telecí? Kuřata? Vepřové? Co vás ospravedlňuje k tomu, že stavíte některé druhy nad jiné? Říkáte – tyhle se jí, jsou tu pro nás a určené k tomu, aby plnily naše žaludky. A tyhle, ty jsou zase naši mazlíčci a budeme pranýřovat každého, kdo by se jich dotk vidličkou. Kdo vám dal právo určit, jaký smysl života mají různí obyvatelé planety?

Maso je vražda. Zbytečná, neopodstatněná. Čtěte. Vzdělávejte se. Zjistěte si více informací. Pro začátek doporučuji filmy Food, Inc. nebo skvělý Earthlings. Dobře, hrajou hlavně na emoce. Ale alespoň vás donutí zamyslet se a zjistit si více. Běžte se podívat do velkochovu. Nebo na jatka. Není nic lepšího, než vidět vše na vlastní oči. Chápu, že argumenty typu „jedna paní povídala“ jsou v tomto případě zbytečné. Možná, když uvidíte, co vše stojí za vaším steakem na bylinkovém másle, začnete přemýšlet jinak.

Říkáte, že se odlišujeme od zvířat tím, že můžeme přemýšlet. Otázka je, zda to někdo z vás dělá.
Autor xjohykx, 03.08.2010
Přečteno 508x
Tipy 2
ikonkaKomentáře (5)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Váš osobní postoj zpochybňovat nemíním... Stejně jako mají lidé právo věřit v Boha a svou etiku upravit podle toho, mají právo nejíst maso, když je to pro ně etická záležitost.
Mám známou, která nejí maso ani ne tak, že by jí nechutnalo, ale nesnese utrpení zvířete při porážce. A tady bych řekl má svět další velké mínus... když už musejí jíst maso, měli by ty krávy zabíjet alespoň humánně.

05.08.2010 06:36:00 | Daniel S.

Omlouvám se, nemělo to vyznít útočně. Každopádně podobná debata je na dlouhé hodiny a nikdy bychom asi nedošli ke společnému závěru, protože se o to snažily už stovky jiných a bez výsledku. Nad "čistotou" oněch zmíněných vegetariánů a veganů se dá samozřejmě pochybovat a kdo z nich doma potají hltá šťavnaté hovězí, to asi nezjistíme.

Ale v jednom musím souhlasit - pokud jí člověk vyváženě, je to v pořádku. Vyvážená vegetariánská strava a vyvážená strava obsahující maso jsou dle mého názoru rovnocenné. Zda nejíst či jíst maso je spíše otázka osobního postoje a etiky.

04.08.2010 14:27:00 | xjohykx

Nemínil jsem Vás urazit ani nějak zpochybňovat Vaši úvahu. Nicméně pár Vašich údajů bych zpochybnil. Všechny Vámi vyjmenované osobnosti, které mají být vegetariány (nebo rovnou vegany) měly období, kdy maso jedly. Dokonce i Ghándí se v několika dopise zmiňuje, že je sice příznivcem veganství a vegetariánství, ale sám že nevydržel a maso občas jedl. O ostatních ani nemluvě. Takový J.B. Shaw zase neviděl jako maso ryby. Jak vypadá po letech Brigita Bardotová, to vidíme na fotkách, nicméně v době, kdy byla šťabajzna, tak maso normálně jedla. O ostatních toho moc nevím, samozřejmě uznávám, že chudáci ve středověku byli vegetaráni, ale ani tak z přesvědčení, jako z nutnosti. A taky se mnoha let nedožili. Ani velký Leonardo nezemřel jako důstojný kmet.
Zato takoví Japonci, kteří jedí hodně rostlinnou stravu, ale maso také, jsou na tom jinak, stejně tak Izraelci, kteří maso jedí, ale dodržují trochu jinak formulované stravovací návyky.
O vyváženosti rostlinné stravy se napsalo už opravdu hodně knih, ale o yetim také a skutečně neznám žádný popsaný případ, kdy se nějaká skupina vegetariánů dožila vyššího věku než obdobná skupina masožroutů. Neznám žádný národ, který by měl díky vegetariánství delší život, ale znám několik národů, co mají delší život díky vyvážené stravě, ovšem včetně masa... Skutečně nevidím žádnou výhodu vegetariánské stravy v její vyváženosti, když mi neumožní dožít se alespoň deseti let navíc, nebo více při síle.
Ale jak jsem už psal, nemluvím tady o nadměrné konzumaci masa, protože hodně masa je stejný extrém jako žádné maso.

04.08.2010 13:15:00 | Daniel S.

Doporučuji si na toto téma pročíst odbornou literaturu a to ve větším rozsahu, než je nahlížení do lékařského slovníku.

Vyvážená vegetariánská strava je dlouhodobě považována za plnohodnotnou a v jistých aspektech zdravější a vyváženější, než strava založená na živočišných produktech. Toto bylo i před několika lety potvrzeno asociací lékařů v USA. Google Vám rád poradí.

Argumenty o těhotenství a zdravotních aspektech nechávám nezodpovězené, protože se nezakládají na pravdě. Vzdělávejte se.

A to, jak kvalitní život vedou vegetariáni. Jen namátkou: Plútarchos, Sokrates, Hippokrates, Herakleitos, Seneca, Diogenes, Ovidius, Vergilius, Origenes, Chryzostom, Michelangelo, Klemens, Newton, Leonardo da Vinci, Spinoza, Rousseau, Goethe, Schiller, Schopenhauer, Lincoln, Nietzsche, Voltaire, Ibsen, Thákur, Gándhí, Zamenhof, Gorkij, Lester Smith, Pascal, Byron, Shelley, Franklin, L.N. Tolstoj, London, Wagner, Roland, R.W. Emerson, H.G. Wells, Franz Kafka, G.B. Shaw, Albert Schweitzer, Brigitte Bardotová, Paul McCartney, Ivan Lendl, Jan Burian

04.08.2010 12:45:00 | xjohykx

Nemám nic proti vegetariánům, jen mi to připomělo jeden vtípek... A zde vítám v našem pořadu pana M. vegetariána, který nám prozradí, jak se dokázal dožít pětatřiceti let....:-)

A teď vážně...
Konzumace masa se bere jako první civilizační projev, kdy homo erectus jaksi zjistil, že ulovit nějakého sviště trvá kratší dobu než nasbírat tři kila semínek... Taky zjistil, že maso je kaloricky hutnější a stačí ho při stejném množství energie méně.
Maso se také rychleji a kvalitněji tráví, víc se zužitkuje a pokdu tomu nevěříš, podívej se do lékařského slovníku.
Pokud bude žena těhotná a bude přitom vegetariánka, přeji jí příjemné křeče, protože bude po devíti měsících vypadat jak stařena. To je vyzkoušené... i ty nejdůraznější vegetariánky nějak v těhotenství jedí maso.
Stejně tak bych chtěl vidět kulturistu vegetariána, nebo třeba jen desetibojaře vegeteriána. Chudák, osm hodin denně cvičí a pak deset hodin chroustá špaldu, aby vyrovnal kalorický deficit... ¨To jen tak, pár příkladů.

Jinak je samozřejmě pravda, že dneska se maso jí nadbytečně. Stravovací norma ze šedesátých let říkala 80g masa pro dítě a 150g pro dospělého na den. Denska v době kancelářských krys, které nedělají rukama je to zbytečně moc, jak říkají i odborníci. Takže pokud bude dnešní člověk jíst zhruba 100g masa denně a ne víc, nebude s tím mít žádný problém.
A s tebou vegetariáne si popovídáme za dvacet let...

04.08.2010 07:26:00 | Daniel S.

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí