Společnost..?

Společnost..?

Anotace: Tato úvaha vznikla jako reakce na rozhovor s jednou osobou a jejím úkolem není ani tak ovlivnit něčí názory, ale naopak se dozvědět vaše názory na tuhle úvahu a její téma. Takže díky za cokoli :)

Společnost
„To že ty děti kouří není v jejich povaze, je to ovlivnění společností“, zněla věta vycházející z úst jedné z osob mne blízkých, načež následovala menší slovní přestřelka mezi mnou a dříve zmíněnou osobou. Nemohu si pomoc, ale s tímhle nemohu souhlasit. Nedalo mi to ale, a celý večer jsem nad tím přemýšlel. Nakonec jsem se rozhodl držet se hesla, které mi pomáhá už několik let, vlastně od doby co jsem na gymnáziu – Když něco nevím, je tu teta wiki. Společnost je skupina jednotlivců, která je charakterizována společnými zájmy a může mít i svou vlastní kulturu a instituce – to pravila wikipedia a to mi tedy zrovna moc nepomohlo. Zamyslel jsem se tedy sám…Lidé říkají, že je ovlivňuje společnost. Společnost určuje, co je zrovna IN a OUT , co se poslouchá, nosí, dělá. Na druhou stranu, není náhodou společnost sama tvořena lidmi? A neznamená to tedy, že my sami ovlivňujeme zase sami sebe? Kdo tedy určuje, která barva slunečních brýlí bude letos v módě? Po delší procházce a následném zamyšlení jsem dospěl k následujícímu přesvědčení : Společnost neexistuje. Slovo společnost je podle mě výmluvou pro všechny, kteří nemají dostatečně pevnou vůli na to, aby si drželi svůj vlastní názor a své vlastní priority. Není žádná společnost, jenom více a méně ovlivnitelní lidé. Ti, a rodiče, kteří po večerech nad sklenkou vína obviňují jeden druhého za to, že jejich dítě ve dvanácti letech má větší zkušenosti s marihuanou než oni sami.
Autor Worry, 14.11.2010
Přečteno 414x
Tipy 4
Poslední tipující: Judita, Barbell, Mraveneček
ikonkaKomentáře (2)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Dobrá zkusme to obráceně...
Myslíš, si, že je správné chodit do školy, abys jednou měl dobrou práci? - To ti dala tahle společnost, protože jsou i v evropě země, kde je škola jen "nutné zlo".
Domníváš se, že cenzura nemá existovat, aby nebyla blokována svoboda? To ti dala také tahle spolčnost, protože exsitují společnosti, které svobodu povaují za nejhorší hřích a dokonce to i vyučují.
Jak jsi poznal, že krást se nemá? Nebo kdo ti dal vědomí, že exsituje moje a tvoje a když si něoc půjčím, tak to musím vrátit? Jsou kultury, které toto vůbec neznají a hranici mezi moje a naše určuje to, co držím zrovna v ruce.

Nemysli si, společnost tě ovlivňuje mnohem víc, než si myslíš. Nebo snad nosíš ženské šaty? Jsou mnohem pohodlnější než mužské, ale je to dost nepatřičné... to je také společenské mínění. Stejně jako je společenské mínění, že se máš navonět, každý den vykoupat, co je a co není sporstá mluva... například před sto lety by tvoje běžná mluva byla považována za zcela nepřijatelnou.
Ano, společnost se skládá z jednotlivců, ale více jednotlivců dohromady vytváří určité kolektivní mínění, které je vytvořeno tím, jak se neavzájem ovlivňují. Někteří více ovlivňují druhé a jiní se zase nechávají ovlivňovat více než jiní. Takový Hitler byl extrémním příkladem, jak moc může jeden člověk ovlivnit společnost a jeho německý národ zase extrémním příkaldem, jak se nechat masově ovlivnit.
A toto ovlivňuje i tebe jako jednotlivce. Jen existují obory, kde ovlivňovat nechat chceš a kde nechceš. V prvním případě je ovlivnění rychlé a snadné, v druhém pomalé a nesnadné, ale prostě v každém případě tě společnost formuje víc než bys chtěl a stejně tak se ty podílíš na kolektivním mínění společnosti.

15.11.2010 10:12:00 | Daniel S.

Na úvahu jako takovou se mi to zdá krátké, ale rozhodně je to téma k zamyšlení. :)

14.11.2010 21:49:00 | Lili Holiday

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí