Společnost lhářů

Společnost lhářů

Anotace: Nemůžeme se mít dobře, když všichni všude lžeme.

Včera jsem byl na pohovoru ohledně nové práce. Na náborovém letáku jsem si přečetl o dynamické společnosti, pracovních benefitech a dalších výhodách. Na pohovoru do mě pak hodinu hustili řeči o sebevzdělávání, potřebě nových lidí, kariérním růstu a motivačních odměnách.
Pak jsem jim chvíli povídal já o své flexibilitě, připravenosti a firemní loajalitě. Vzali by mě. Ale řekl jsem si o návrh smlouvy a nestačil jsem se divit. Plat o několik tisíc nižší než slibovali, motivační odměny znamenají, že nikdy nic nedostanu, kariérní růst se nekoná, protože nade mnou už jsou jen příbuzní majitele.
Na druhou stranu, já také nejsem flexibilní, chtěl bych už mít v práci klid. Loajální také nejsem, protože bych odešel při první příležitosti za lepší prací. A rozhodně nejsem připravený na nové pracovní místo za podobných podmínek.
Byla to prostě taková hra... Oni do mě hustili personalistické kecy za firmu a já zase personalistické kecy za zaměstnance. Navzájem jsme se tvářili, že tomu věříme a přitom obě strany věděly, že jsou to opravdu jen řečičky bez reálného obsahu.

Pak mě napadlo, že to tak v tomhle státě děláme všichni a všude. Lžeme si už nějak z podstaty věci. Vláda nám lže a už se za to ani nestydí a říkají tomu cílená lež.
Lžou nám o rozpočtu a o tom, jak pro nás něco dělají. Lžou nám před volbami i po volbách a my se tváříme, že tomu věříme.
Vojáci lžou, že přísahají věrnost republice, vláda lže, že se o veterány a vojáky stará, lékaři lžou, že pomáhají pacientům a pak volají: "náš exodus, váš exitus", vláda lže, že dělá nějaké zdravotnictví, platíme pojištění, které nás nekryje, protože nám lžou na sociální správě i na pracáku.
My jim ale na oplátku taky lžeme. Neznám jedinou firmu, jediného živnostníka, který by nekrátil daně, alespoň tím, že si dává do nákladů soukromně projetý benzín. Nikdo také nedaní dary nebo soukromé brigádky. Nikdo nemá problém si přivydělat načerno. Každý obchodník ví, že když není paragon, není ani příjem a ti bohatší podnikatelé mají na legální daňové úniky celá oddělení právníků a poradců. Lžeme jako když tiskne a vláda se tváří, že nám to věří.
Muži lžou ženám, že jim budou věrní, ženy zase mužům a přitom velká většina z nich to ani náhodou nemyslí vážně. Stačí nové seznámení, nebo řvoucí malé dítě a páry jdou od sebe, ačkoliv si slibovali (a někdy dokonce na to i podepsali papír) věrnost za všech okolností.
Ležeme, kde můžeme. Lžeme všichni.
Lžeme si dokonce i ve smlouvách. Jak jsme se nedávno dozvěděli, vláda může jednostranně změnit podmínky smluv nejen pro solární elektrárny, ale i pro stavební spoření. V naší zemi existují stovky právníků, kteří vám rozcupují vzájemnou dohodu a najdou nějakou kličku, aby mohla být prohlášena za neplatnou. Po každé přírodní katastrofě se spousty lidí dozví, že jim lhala pojišťovna prostřednictvím svého zástupce o tom, co vlastně pojistka kryje za rizika.
Prostě si lžeme, lžeme a lžeme a tváříme se, že si věříme, věříme a věříme.
Lžou nám ve školách o minulosti přítomnosti i budoucnosti a perfektně nás připravují na svět, který nás čeká. Svět lží a manipulací. Jsme republika lhářů.

Lhali jsme si všichni i za minulého režimu a proto z toho nikdy žádný utopický ráj na zemi nevznikl. Lžeme si i teď a proto z toho nevnikne nic pěkného a dokud si budeme lhát a navzájem se podvádět, nebude nic z ničeho i kdyby u nás zavládla ta nejkrásnější forma demokracie, kterou si dovedete představit.
Chceme-li něco ve společnosti dokázat, musíme táhnout za jeden provaz. Musíme se na sebe spolehnout, musíme si věřit, musíme si navzájem krýt záda. A to přesně neumíme, protože všichni víme (a víme to správně) že nás při první příležitosti každý podrazí a nespraví to žádná písmená smlouva. Neplatí žádné státní ani vládní garance, neplatí žádné dané slovo, neplatí žádný slib ani přísaha.
Jak máme za těchto okolností něco budovat? Jak máme někomu věřit, jak máme předpokládat, že nás po volbách nepodrazí, že platí všechno, co jsme si řekli?
Je jediná možnost... začít poctivě plnit všechny závazky. To může udělat každý sám za sebe. To můžeme udělat hned a každý může začít u sebe. Je třeba přestat lhát. Je třeba postavit naší společnost opět na pravdě. Je třeba přestat hledat kličky, které nám pomohou se vyvázat z odpovědnosti a naopak odpovědnost přijímat. Není třeba měnit ani vládu, ani dělat revoluce. Je třeba udělat razantní revoluci v sobě a ve svém svědomí. Pokud to neuděláme, nikdy z toho nic nebude. Nikdy nám nepomohou žádné převraty, žádné režimy, žádná demokracie.
Občanská společnost, která si od počátku do konce lže, to není občanská společnost.
Autor Misantrop, 07.09.2011
Přečteno 462x
Tipy 9
Poslední tipující: Radek.oslov.Šafárik, Zasr. romantik, Squilla, Aťan
ikonkaKomentáře (5)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Chybu tam nemáš žádnou (omlouvám se, že jsem se vmísil).

Mně to stále ukazuje na zčubenou dědičnou hormonální biochemii - od Bílé hory 1620 Češi zjistili, že hrdinství, čestnost a pravdomluvnost se nevyplácí, největší borci byli popraveni (...i v novodobějších dějinách). Snadné kšefty probíhají stylem vlezdoprdelství promícháno se zastrašováním. Kde k cíli nepomohou peníze, tam nastoupí vydírání - po dlouhá staletí to funguje skvěle. Stádo nás oveček se zmůže jen na občasné zoufalé bééékání. Občas někdo mlátí tím svým zvoncem na krku silněji než ostatní, ale k dobrému výsledku nedohledno...

20.09.2011 11:49:00 | Aťan

Nevím, zda je mé uvažování správné:

Chci nová pravidla. Musím mít teda někoho, kdo bude kontrolovat jejich dodržování. Pak někoho, kdo bude rozhodovat, co už je přes míru. Někoho, kdo bude trestat. A někoho, kdo mne bude bránit před těmi, kdo nechtějí moje pravidla.

Máme vládu, parlament a senát, máme policii, soudy, vězeňskou službu a armádu.
Tvrdíš, že všichni lžou. Oni nebudou chtít nová pravidla. A mají všechno.

Tak jak (JAK?) z toho ven?

Kde jsem udělal chybu v uvažování?

14.09.2011 23:21:00 | Zasr. romantik

Oprava: "vysvětlili" ...pardon

09.09.2011 10:46:00 | Aťan

Hodně věcí jsme si vzájemně Misantrope vysvětlily ve vzkazech, ale jednu myšlenku bych přeci jen rád zveřejnil:

Immanuel Kant: "V dobře fungujícím státu je i darebák nucen chovat se jako řádný občan."

...myslím si to samé, začal bych lepšími pravidly. Nemusíme nic vymýšlet, stačí opisovat od těch, kde to funguje trochu líp než v ČR.

Jeden náš známý politik veřejně na jednom fóru řekl toto:

"První zákon o prokázání původu příjmů a majetku byl v tehdejší Československé republice přijat v roce 1919, a jsou pod ním podepsáni T. G. Masaryk, Karel Kramář a Alois Rašín. Tento zákon jsem si nedávno přečetl, a ač je skoro sto let starý, myslím, že bychom se jím měli i nadále inspirovat. Bohužel v českém parlamentu, třebaže jsme tento zákon předkládali opakovaně, NIKDY NEPROŠEL! Neprošel ani po roce 2002, kdy česká levice měla většinu 111 hlasů poslanců, ale stavěla se k tomuto zákonu minimálně rozpačitě. A je pouze otázkou proč… Protože triviální argumenty, že by to zbytečně obtěžovalo poctivé lidi, nebrali vážně ani jejich autoři. Spíše se zdálo, že by to znesnadnilo raketový vzestup některých mladých nadějných politiků, kteří se díky obchodování s akciemi stali "finančními génii".

Kdo první uhodne, kdo tohle v červnu řekl, dostane ode mne žvejkačku... :-)

08.09.2011 16:59:00 | Aťan

Tak přesně tyhle úvahy mě donutí otevřít si domácí bar a osvěžit se dřív, než mi z toho jebne... :-)

Vyzobnu si například tvoji větu: "...To můžeme udělat hned a každý může začít u sebe."

Oba víme, že tahle pravda je jedna z utopií. Bohužel - i v demokracii je zapotřebí zavést spravedlivé a co nejpevnější mantinely, aby se nám zločinnost, lež a lenost NEVYPLÁCELY. Dobrovolně to lidé (nejen v ČR) ze své genetické podstaty nikdy neudělají, tomu věřím stoprocentně.

Všichni (nebo alespoň drtivá většina) se chceme mít co nejlíp za co nejmíň práce. Tahle zajímavá vlastnost ale jde provozovat jen na úkor svého okolí, v tom je ten fór. Takže: neříkám to ani první ani jediný - potřebujeme nová a lepší pravidla hry, tahle stará jsou na prd. Občas slyším volání "zpátky ke komunismu a socialismu", tak tyhle lidi bych nejraději demokraticky zasypal tunami třešní. :)

07.09.2011 18:26:00 | Aťan

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí