pro všechny malíře světa

pro všechny malíře světa

Anotace: život brzy skončí, co nám kdo dá za to, že jsme byli smutní? (Remarque)

To co vám teď budu vyprávět je možná sentimentální, smutné, veselé, co já vím:o) mé myšlenky jsou proměnlivé jako počasí…teď jsem třeba zmatená, ale až dopíšu, dojdu si svého klidu, usměji se a budu tiše naslouchat sousedově sonátě, kterou každý večer trápí klavír, takový nenucený rituál než sám usne:o)nebo budu jen tak tiše naslouchat svému dechu. Dýcháme zcela přirozeně, ani si kolikrát neuvědomíme, že tento proces provádíme. Došlo mi to minule, když jsem čekala na vlak Bylo krásně, svítilo slunce, ke kterému jsem stála čelem a byla šťastná, vítr se opíral do mých zad, pohrával si s vlasy, vedle mě pobíhaly malé děti a křičely něco o tom, že jsou všechny vlaky nesmrtelné, neboť nemají krev:o)jen jsem se pousmála a zhluboka se nadechla. Teď…uvědomila jsem si, žiji, jsem smrtelná, neboť v mých žilách koluje ta červená známka života:o)ale jsem tady, nyní, sdílím s vámi společný kyslík a s některými i společný život…jsem důležitá. Stejně jako vy.
Dnes ráno jsem v práci potkala malíře, přihodil se, jen tak, přišel, zaklepal a poprosil o čaj. Jeho hnědé oči se na mě s vděkem usmály, když jsem mu podávala hrneček s čajem. Posadil se a nepřítomně kopíroval pohledem vlnovky na ubruse. Seděla jsem tiše vedle něj a usmívala se. Tápal, snad přemýšlel, koho dnes bude malovat, jakými barvami, uhlem či olejem…“Jste smutný?“zeptala jsem se. Překvapeně na mě pohlédnul….“Myslíte? vypadám tak? Nerad bych působil tímto dojmem.“ „Třeba nejste smutný, jen přemýšlíte, nevíte, hádáte.“ Neodpověděl hned, dál kopíroval všechny ty nekonečné obrazce lemovaného ubrusu. Tak zádumčivý pohled, tak smutné oči, co si jen v sobě tento člověk nosí, ptala jsem se sama sebe. Po chvíli vzhlédnul a zadíval se na mě: „Víte, dnes mám malovat, celých dlouhých pět let jsem nenamaloval vůbec nic, nešlo to, nemohl jsem. A dnes jsem si přinesl skici, paletu, uhel…a mám strach, strach, nevím zda budu schopen něco vůbec nakreslit." Ustaraně se zahleděl z okna. Měl u nás během slavnosti malovat krajinu, tváře, cokoli oč ho kdo požádá. Byl přeci malíř, čekalo se to od něj. A on tady najednou bezradně sedí, upíná se k ubrusům a ke svým smyšlenkám, jak moc je šťastný, přestože z něj číší smutek. Na všechny světové strany. Kdybych zvedla dlaň, určitě bych si jej směla i potěžkat. Kolik však váží smutek? “Jsem si jistá, že to zvládnete, zač bychom jinak stáli, vše vzdávat.“Jen se zase usmál tím svým nepřítomným pohledem, sesbíral desky a poděkoval. Odešel malovat náměstí…
Třeba kdybych ten den neměla tolik práce, přišla bych se za ním podívat, přinesla mu ještě jeden čaj, neklepal by asi za půl hodiny na mé dveře, že to vzdává…třeba by namaloval kováře, kteří zrovna kovali podkovy, obrovské kádě s okurkami, menší s medem, třeba by se zasnil a znova našel to, co už tak dlouho marně hledá…ale lidé toho mají vždy na práci spoustu, proto i já zmeškala ten okamžik. „Na shledanou, přišel jsem se rozloučit, nejde to, prostě to nejde.“ Naposledy se pousmál a odešel, pod paží všechny ty skici. Zanechal mi jen rozkreslený obrázek jednoho smutného náměstí, na kterém nebyly ani kádě s okurkami, ani ty menší s medem, žádná podkůvka pro štěstí…
Celý den jsem pak přemýšlela, ptala se sama sebe: Co nám kdo dá za všechny ty okamžiky, kdy jsme byli smutní, co vrátíme naší duši, která platí daně, velké jako svět. Co se stane s malířem, který ztrácí svůj život s každým neuskutečněným tahem štětce…kdo pak namaluje hvězdy na modravou oblohu, úsměv na tvář jedné Sunny, která by tak ráda zachránila všechny malíře světa a pozvala je na šálek čaje...
Autor Sunny, 13.04.2006
Přečteno 582x
Tipy 2
Poslední tipující: J's ..
ikonkaKomentáře (13)
ikonkaKomentujících (13)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Taky mám prázdný období... Už pár let jsem nic pořádnýho nenamaloval.:o/ A s tvorbou literatury(dá-li se tomu tak říkat) je to taky tak už tejden. Čím to vlastně je, ani nevím...
Zajímavá úvaha.

09.09.2006 23:37:00 | Mors

Taky nemůžu tvořit. Nevím, co se mnou je, snad jsem najednou dospělá nebo mám moc práce či mi chybí někdo, pro koho bych psala, protože se mi někdo zaryl do srdíčka příliš hluboko, než aby se dal tak snadno vymazat, jak jsem si myslela. Hodně štěstí, Sun, protože ty svou vřelostí přímo sáláš.

04.09.2006 17:04:00 | Alea - kometa kdovíco přinese

Čiší z tebe naděje a to je dobře.

16.07.2006 20:18:00 | jars of clay

:)zatím neponocuju.. ahoj sluníško, díky, já trochu váhám, jestli přijet.. vždyť vy už jste taková parta a mne neznáte.. další věc je, že na 16 to nevidím moc ok, protože jsem v práci, kdybych mohl odtud ve 13, budu tam stejně až tak okolo 17, podle toho jak by jel vlak, k tomu nějaká zpoždění.. a pak budu zas jako ten malíř..

06.06.2006 17:21:00 | J's ..

dnes ráno, někde mezi snem a probuzením, jsem viděl tvůj obraz... na chvíli jsem zapomněl, až teď si říkám, jak se asi sunny má...podívám se...dotkla jsi se něčeho, co mi sedí v hlavě a nedá pokoj, motiv umělce, jeho inspirce a hledání se cesty.. děkuju mám zase o blíže abych to rozlouskl...

měj se krásně Sunny

01.05.2006 11:48:00 | Palička

Sunny, přál bych všem malířům, aby mávali svými štětci stejně obratně, jako ty dokážeš mávat slovíčky! :-)) Život je o tom, že něco udělat chceme a něco udělat musíme. Někdy uděláme co nemusíme a neuděláme co chceme, ale v tom je právě kouzlo života. Díky za všechno co píšeš, děláš nám tím radost. :-))

30.04.2006 12:34:00 | K.a.Z

Ahoj broučku.. nikdo nemůže stihnout všechny okamžiky a nikdo nemůže zachránit všechny malíře. Ale i ten jeden čajík pro něj jistě hodně znamenal a možná si jen potřeboval prožít svůj smutek, aby mohl být další den o to šťastnější..

24.04.2006 16:30:00 | Euka

Jej..nádhera. Sluníčko, smekám..Nedovedeš si představit, kolik pocitů ve mě tvá slůvka vyvolávají.

18.04.2006 01:22:00 | Movinecka

líbí se mi ta myšlenka s druhým šálkem čaje...

16.04.2006 23:15:00 | Manik

Říkal jsem si kam tím celým můžeš směřovat, ale dobře jsi to vymyslela.."Co nám kdo dá za všechny ty okamžiky, kdy jsme byli smutní, co vrátíme naší duši, která platí daně, velké jako svět."...
Jazyk nádherný jako vždy.., témata všedního života jako vždy a zůstává ve mě pocit, že i když sedím na lavičce v parku nevěda co bych písnul, příjde slunný záblesk inspirace v podobě slečny, která nabízí čajík cizincům..
87b., velmi zdařilá práce.

16.04.2006 21:06:00 | WhiteShadow

Sunny, ty jsi takový sluníčko. Tebe bych potřebovala mít tady někde u sebe, nebo se u tebe stavovat na čaj a pokaždé bych se usmála, schovala slzičky někam hluboko a neplakala. Zdá se to, že nepláču a jsem andílek vid? ALe každý má své chybičky a své tajemství a trápení...Aj já..Ale na ten čajík se někdy možná stavíím=)
Jinak úvaha fakt dobrá. Myšlenky o malířích..o tom, že bys je ráda zachránila..Nezbývá mi než pročítat znova po písmenkách a dýchat, tak jak je to přirozené...
Mám tě ráda zlatííčko:)

16.04.2006 11:29:00 | makretka

Krása..sunny, jsi opravdu svítivé sluníčko
chi
1OO

15.04.2006 10:36:00 | Kristýna M

Je to moc pěkné, Sunny, dá se nad tím zauvažovat. Nejhezčí je ta myšlenka, že kdyby dostal ještě jeden čaj, tak by možná neodešel. I v životě je spousta takových okamžiků, jenže nedá se vždycky určit, co je správné a co ne. Tohle už je otázka spíše štěstí a náhody, možná intuice. Někdo ale musí mít smůlu. Vše zůstává v rovnováze.

15.04.2006 09:45:00 | Mr.George

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí