Studium techniky

Studium techniky

Anotace: Postesknutí si nad současnou situací v akademických kruzích. Krátké svědectví.

Na konci studia na gymnáziu, když jsem svým středoškolským profesorům říkala, na jakou školu se hlásím, pamatuji si, že jedna profesorka vyjádřila názor, že vzhledem k tomu, že nás tam bude jen málo děvčat, budeme požívat ze strany chlapců značné pozornosti. Tehdy jsem k tomuto tvrzení byla skeptická. Dnes si musím dát za pravdu. Věc se má tak, že většina studentů jsou chlapci z průmyslovek, kde vyrůstali téměř výhradně v kolektivu ostatních chlapců a neměli tedy mnoho příležitostí zjistit, že dívky jsou vlastně stejný živočišný druh, jako oni. Ne, že by otevřeně dávali najevo jejich podřazenost, ale často cítíte, jaký mají na tuto věc pohled. Dovolte mi uvést příklad… Na přednášce z manažerské psychologie, probíralo se něco v souvislosti s chováním vůči ostatním lidem, se jeden student zeptal na něco ve smyslu: Když ženy používají jinou půlku mozku než muži, přemýšlejí (nějak) emocionálně, neměli bychom to zohlednit, když se rozhodujeme, jak se k nim budeme chovat?; Omlouvám se, že nemohu citovat. Co nemá žádnou logiku a zároveň se nerýmuje, to se špatně pamatuje. V tu chvíli jsem byla docela šokovaná, že na univerzitě mohou mít studenti takové názory. Připomnělo mi to jeden blábol z oblasti neverbální komunikace, že když žena pohodí vlasy a odhalí tak krk, je to jasná známka její náklonnosti k vám. Tomu by snad mohl věřit jen někdo, kdo nikdy neměl dlouhé vlasy, které ho šimraly na krku a překážely ve výhledu. Protože když člověk s něčím nemá vlastní zkušenost, bezhlavě věří tomu, co mu o dané skutečnosti někdo napovídá. Je poměrně smutné, jak nás pohádky a kulturní tradice ovlivňují, a že mnoho lidí nenapadne jejich správnost zpochybnit.

Nicméně ani od profesorů se nedočkáte spravedlnosti. Vzhledem k tomu, že je v posluchárně tak 8 holek ze 150 studentů, radši se zavděčí těm 142. Byla jsem již svědkem přednášky z lineární algebry, kde zazněly asi 4 vtipy s námětem méněcennosti osob ženského pohlaví. Samozřejmě se nic z toho nedá brát jako nějaký útok proti ženám, jen to člověka naprosto rozhodí. V klidu si sedíte v přednáškové místnosti a najednou jste strašně špatný člověk… jste něco ještě horšího a nižšího než nejhorší člověk… a vůbec netušíte proč. A půlku přednášky se nemůžete soustředit a snažíte se to nějak uchopit a pochopit, proč se společnost vyvíjela tímto směrem, a další přednášku se o tom někdo za vámi zmíní svému kolegovi a vy jste zase na 20 minut myšlenkami u neolitické revoluce.

Nevím, proč v naší společnosti panují takové poměry. Někdy mám pocit, že se akademické úspěchy žen znevažují, protože to „jsou ženy a ty to mají snazší“. Přitom pravda je možná opačná.
Autor 00135599, 08.02.2013
Přečteno 423x
Tipy 3
Poslední tipující: Aťan, Písnička...
ikonkaKomentáře (2)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Taky mně to připomíná reálný příběh - dokumentární film o rakouské jaderné fyzičce Lise Meitnerové. V r. 1901 byla snad jediná žena na vídeňské univerzitě, ..problémy s přijetím, pak posměšky spolužáků atd.. Před Hitlerem musela jako židovka utéct do Švédska a objev radioaktivního štěpení si přisvojil (samozřejmě:) chlap. Otto Hahn dostal v r. 1944 Nobelovu cenu a o židovské spolupracovnici Lise se vůbec nezmínil, hajzl. Její práce byla oceněna až v roce 1966.

http://cs.wikipedia.org/wiki/Lise_Meitnerov%C3%A1

24.02.2013 16:48:23 | Aťan

Připomíná mi to reálný příběh, kdy na mezinárodní schůzi jedné společnosti zabývající se industrializací po dlouhé diskuzi vyhlásili krátkou pauzu. Jediná žena přítomna na tomto jednání se vydala hledat toalety, aby zjistila, že kromě pánských kabinek nejsou v budově žádné jiné. Když se rozhořčená ptala jednoho z místních vedoucích pracovníků, kde jsou dámské toalety, bylo jí potvrzeno, že by je v této budově hledala marně. "To tu žádná žena nikdy nechtěla použít WC?" ptala se rozhořčená žena. Od uzardělého pracovníka se jí dostalo následující odpovědi: "Madam, obávám se spíše, že tu žádná žena nikdy nebyla...."
Bojuj, držím palce:)

08.02.2013 19:03:20 | Písnička...

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí