Česko vs. Čečensko

Česko vs. Čečensko

Anotace: malá reakce na komentáře pod článkem o tom, že někteří Američané zaměňili Čečensko za Česko

Čeští patrioti, kryjte své oči, odvracejte zraky! Čeští vlastenci, utíkejte v dál a neotáčejte, nebo z vás stane se solný sloup! Proč tolika povyku? Já vám to tedy řeknu. Připravit, pozor, start...Čečensko, Česko, who cares? A teď do mě...

Ne, vážně, lidi. Objevila se zpráva, kde je Česko zaměňováno za Čečensko, a pod kterou se ruku v ruce vyrojila celá řádka komentářů, které mluví o tupé mase Amíků, kteří neznají nic jiného než KFC, Manhattan a...KFC. A já si tyto komentáře zase jednou masochisticky pročítal a nevěděl jsem, jestli se dřív smát, plakat nebo rovnou brečet smíchem.

 

Někdo moc slavný už kdysi dávno řekl "aurea mediocritas". Ta otřepaná fráze o zlaté střední cestě. Otřepaná a klišoidní, zašlá slávou, zašlá prachem, ale především pravdivá. Bohužel jen málokdo z těch, co píší komentáře pod články po ní kráčívá. Komentátoři se naopak zmítají od zdi ke zdi a svými výroky vytírají zem od bahna, které z jejich vět odkapává.

 

Najednou jsem zíral, kolik geografů mezi námi dýchá. Měl jsem pocit, že kdyby snad všechny Čechy vysadili někde na ostrově Guam, jenom by naslinili prst, zjistili by odkud vítr vane a pak se vydali kraulem zpět do Česka pomalu po azimutové přímce. Záměrně nepíši, kde ten slavný Guam leží, protože to přesně nevím a upřímně, moc mě to netíží.

 

A stejně tak je to s Američanama. Jsme pro ně jako stát asi tak důležití, že kdyby nás nakrájeli do těch svým hamburgerů místo okurku, všiml by si toho maximálně supervizor Mc'Donalského crew týmu. Připadá mi vždy, že mezi sebou na ten náš stát a vůbec na naší povahu kydáme jen hnůj, ale nedej bože, když nám někdo za naší hranicí zamění barvy ve vlajce, nebo když řekne Rózicky místo Rosický, protože tak je to přece správně. Náhle je zde tolik patriotů jako v obchodech čokoládových zajíčků od 25. prosince do časů velikonočních.

 

Nemám jednoduše rád, když Čecháček skáče a volá, že on je středem světa, protože vynalezl cukrovou kostku! Jasně, taky mi zrovna nevoní záměna Česka za Čečensko, nebo když se mě ve Francii ptají, jak se mám v Československu, i když je předtím dvakrát upozorním na to, že už jsme nějaký ten pátek rozdělení a samostatní, ale chápu, že zrovna někdo, kdo není americký vysokoškolský profesor, zamění pojem Czechia za Chechnya. Nikdy se o Česku ve škole neučili, stejně jako my jsme v lavicích nikdy detailně neprobírali Ohio nebo Oklahomu.

 

A stejně jako mi přijde vyhrocená kritika na tupé Amíky, tak mi přijde přitažená za vlasy jejich bezedná obhajoba. Argumenty typy 'však ty bys z rukávu taky neřekl všechny státy USA' vlastně ani nejsou argumenty, protože to už jen přivádíme celou věc do absurdna. Ve zpravodajství přece nikdo nic nesype z rukávu a informace by si měl před uveřejněním ověřit. Ale neboť sám studuji žurnalistiku a v továrně na informace, kde rozhodujícím faktorem je čas, vím jak to chodí, nezatracuji předem ty, kteří udělali chybu, stejně jako jim ji ale neodpouštím v úklonu.

Mám-li to tedy shrnout, až zase někdy na BBC uvidím francouzské město Toulouse psáno cool stylem Tooloozee, nebo až bude Česko přesunuto na Blízký východ, jenom se pousměju, protože vím, že i já možná někdy udělám podobnou chybu. A je zatraceně možný, že se tak už stalo. A taky je dost možný, že se už mezitím Guam potopil...

Autor Muta cum liquida, 20.04.2013
Přečteno 720x
Tipy 17
Poslední tipující: hanele m., Lioness, Marz, Michal Dunda, Amonasr, Joe Vai, Jan Voralberg, Aťan, Robin Marnolli, Isquieasuus, ...
ikonkaKomentáře (12)
ikonkaKomentujících (8)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Drze a nebo naopak nudně s Tebou prostě jen souhlasím..jestli smím?

24.04.2013 22:42:07 | Lioness

smíš drze i nudně :)

25.04.2013 11:07:29 | Muta cum liquida

To mě těší a souhlasím 8)

25.04.2013 15:37:26 | Lioness

Vnitřně mě tyhle záměny taky štvou, racionálně ale vím, že jsme v celosvětovém měřítku asi tak důležití, jako omylem spolknutá moucha pro nutriční potřeby aligátora, navíc na tomhle není nic neobvyklého, naše zemička je standardně zahraničním zpravodajstvím šoupána z jedné strany zeměkoule na druhou a pojmenovávána všemožnými jmény. Myslím, že můžeme být rádi, že si někteří pamatují vzestup Československa. Protože dnes tu není pro cizince o co stát (a kdo ví, jestli pro nás, ale to sem nepatří), není tedy důvod o nás vědět. A zcela mimo tyto okolnosti, já sama se se zeměpisem nikdy nekamarádila a není to tak dlouho, co mi dělalo problém najít na mapě Olomouc. Jak se říká, kdo jsi bez viny, vrhni stavebním materiálem... Ještě, že je naše země plná nevinných géniů.

20.04.2013 11:17:11 | Descardea

souhlasím s každým slovem, šup s tebou do oblíbených..
a teď se trochu ve tvé tvorbě pohrabu, s dovolením :-)

20.04.2013 10:56:35 | Aťan

zaměnit Česko a Čečensko je jako zaměnit Mexico s Kanadou.

20.04.2013 09:55:15 | JohnyD.

to je přehnaný - spíš Slovinsko se Slovenskem, nebo Latvia (Lotyšsko) a Lietuva (Litva).

20.04.2013 23:26:36 | Aťan

Tak je to asi fakt, jen amíci se toho o zeměpise na školách učí o dost méně, než Evropané...to je všeobecně známo, a pak mají blíže k těmto chybám :-)

20.04.2013 08:06:54 | Robin Marnolli

Tak jsem Čecháček a mám většinu Amíků za tupce, kteří by v podobně trapné záměně jejich státu reagovali neméně pobuzeně. Úroveň amerického školství je dost zaostalá a to je fakt, jenž se ukázkově projevil.

20.04.2013 04:10:57 | Lilien

Určitě by reagovali stejně, jenže USA zná prostě každý, protože je to velmoc a každý se o ní učí, zatímco Česko je Američanům opravdu ukradený. Samozřejmě to nejde takto paušalizovat, z osobní zkušenosti vím, že bohatý a vzdělaný občan Arizony je schopný se mě zeptat, tak jak se žije v tom Rusku, zatímco otrhaný borec před Visitors Centre ti řekne, že Praha je krásné město a hraje se v ní nejlepší jazz na světě. Ale já to teď myslím všeobecně.
A hlavně, já sám jsem velkým českým patriotem a v zahraničí jsem na svůj původ hrdý a snažím se o Česku mluvit jen v superlativech. To, že se Češi na Twitteru ozvali a věci uváděli na pravou míru, to je všechno v pořádku a líbí se mi to. Ale nelíbily se mi komentáře pod tímto článkem, které vyznívaly buď tak, že Amíci jsou úplní ignoranti a vytírají si s námi zadek (což je pravda, ale nemůžeme se jim za to divit, sami děláme to stejný...viz. kokosové republiky, ha ha...), a nebo naopak byly Američani omilosrdňováni, ale skrze argumenty ad absurdum a ad hominem, které bytostně nesnáším.

21.04.2013 10:15:51 | Muta cum liquida

Nelze paušalizovat, osobně jsem neměla pocit, že by běžný Američan zesměšňoval Česko, tak jak já to nedělám menším státům. Naopak tyto země jsou o to zajímavější. Být znám kvůli velikosti přes více než půl kontinentu a vojenskou aktivitou mimo svou vlast, není ničím obdivuhodné.

21.04.2013 17:31:27 | Lilien

Mslím že se ti podařilo docela dobře vystihnout naši národní povahu.

20.04.2013 00:56:11 | muchomůrka bílá

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí