"Divní pánové"

"Divní pánové"

Anotace: Pokus o esej, který jsem psala ve škole. Téma: Obraz současné lidské společnosti.

Strach. Znechucení. Vztek. Chlapi se otáčí, jdou za námi a já začínám pociťovat zas a znovu ten strach. „Tak co, kočičky, dáme skleničku, nebo dvě?“ Otřesu se a spolu s kamarádkou zrychlíme krok.
Zná to každá z nás. Každá, která alespoň jednou šla domů bez mužského doprovodu. Ať jde z dámské jízdy, z večerního kurzu či snad z práce. Jakmile totiž jde sama, celý svět se změní. Jinak se dívá na druhé a ti druzí se zas jinak dívají na ni. Náhle je každý muž ne potenciální přítel, ale hrozba. Najednou nepřemýšlí, zda je atraktivní, ale jak rychle asi dokáže běhat, zda mu dokáže utéct. Prohlíží si jej, jak vypadá, jestli je ve skupince, sám, nebo venčí psa. Pozorně sleduje každý jeho pohyb, analyzuje každý jeho pohled. Stále má na mysli všechny únikové cesty od něj a zároveň hledá potenciální zachránce nebo aspoň svědky. Jde rychle, ale neběží, aby nešlo poznat, jaký má strach. Nejde ale ani moc pomalu, aby si snad někdo nemyslel, že společnost vyhledává.
Je to nechutná zrůdnost současné společnosti, že se dívka bez mužského doprovodu po určité hodině stává terčem minimálně oplzlých řečí. Jako by se s noční hodinou změnili pravidla hry, jako by snad absence mužského doprovodu představovala neodolatelnou výzvu ostatním samcům. Jako by se téměř ve všech mužích spustil jakýsi syndrom pravěkého muže, popř. vnitřní lovecký pud původem sahajícím někam hluboko do evoluce. Muži zapomenout na veškeré vychování, respekt k ženám. Zapomenout, že mají doma manželky či dcery ve věku dívek, jež v noci nahánějí. A ženy a dívky se v jejích očích stávají jenom těmi objekty, jejíž pozornost musí získat za každou cenu. Všechno ostatní se jim zamlží a oni nejsou schopni myslet na cokoliv jiného. Úsloví, že muži nemyslí hlavou tak možná v určitých situacích není úplně od věci.
Zhruba od svých čtrnácti let pokaždé, než jdu večer ven, přemýšlím, co na sebe. Ale nemyslím na to ani tak z estetických důvodů, jako těch praktických. Zamýšlím se, s kým jdu, kdy se vrátím, kudy půjdu, zda mě někdo doprovodí. Přizpůsobuji své oblečení víc pravděpodobnosti setkání se s nějakým úchylem, než příležitosti nebo počasí.
Kolikrát mě rodiče někam nepustili, popřípadě hodina mého nuceného návratu byla k mému zoufalství děsivě brzká. A kolikrát mi maminka říkala, když jsem se ohrazovala vycházkami mého bratra, že „to je přece rozdíl, Teri, ty jsi holka“. Do teď si živě pamatuji svou nespokojenost a pocit nespravedlivosti, že jen kvůli mužské neschopnosti udržet své potřeby pod kontrolou se nemůžu jít ven bavit.
To by ale muži nesměli být muži, nebo alespoň ta část potulující se nočními městy, slintající za každou sukní. Zajímavé je, že u znásilnění podle psychologů nejde ani tak o touhu po sexuálním uspokojení, ale po moci. Znásilněním si muži dokazují svou nadvládu a sílu nad ženami, z čehož jasně vyplývá, že znásilňují či jinak sexuálně týrají spíše nesebevědomí muži. Možná je toto procento mužů stále vyšší rozvíjející se emancipací žen. Ženy se stále zlepšují, dobývají vyšší pracovní pozice. Platy se vyrovnávají, počet žen na výsluní se zvyšuje. Pomalu ale jistě tak muže vystrkávají z jejich teplých kožených křesel a jim se na těch klasických textilových vůbec nelíbí. A ne jen v zaměstnáních ženy získávají převahu. Jistou dávku moci a možná i nadřazenosti se jim v mnoha případech povedlo vybojovat i doma, kde dochází k restrukturalizaci fungování klasických rodin. Mnoho mužů se dnes již věnuje tzv. ženským pracím v domácnostech, které jim byly dříve zcela zapovězeny. Ne všichni se však s pokrokovým myšlením smíří a potlačená nespokojenost a ponížení pak vede k snížení sebevědomí a touze pokořit ostatní, mnohdy právě slabší pohlaví, ženy. A jak tuto svou touhu ventilují, to všechny bohužel moc dobře známe.
Na druhou stranu, připusťme možnost, že ne všichni muži pokřikující v noci na dívky mají v plánu je znásilnit. K tomuto extrému se díky bohu schyluje poměrně malé procento ze všech oplzlých pánů. Ten zbytek chce zřejmě jenom získat krásčinu pozornost, ač k tomu tak často používají velmi nevhodné prostředky. Ony nám tak protivné chlípné poznámky jsou tak sice projevem naprosté neznalosti ženských potřeb a psychiky, ale zároveň i jakým si dobře míněným komplimentem. Obávám se, že určitá část se dokonce domnívá, že jejich řečičky jsou součástí dvoření se a předehry, a že jim po poznámce „s tebou bych si pohrál“ padneme k nohám.
K zcela upřímnému vyjádření mých pocitů mi však chybí zmínit ještě jedna věc. Přes veškeré znechucení, který zpravidla pod přívalem takových poznámek pociťuji, musím pokorně přiznat, že kdyby ony poznámky nepřicházely, nebyla bych zcela spokojena. Dejte si ruku na srdce a otevřeně přiznejte, kterou z vás, když jde kolem dělníků a výjimečně se neozve hvízdot nebo alespoň malá poznámka, nenapadne, že dneska je něco špatně?
Ta slavná slova rovnost pohlavím a změna myšlení současné společnosti tak možná způsobuje zvýšení procenta neuspokojených mužů, v žádném případě to ale není hlavní příčina vzniku. Perverzní přestárlé „podivné pány“ z nich samozřejmě neděláme my. I když páni tvorstva by to na nás určitě rádi svedli.
Autor Disordine, 24.10.2013
Přečteno 549x
Tipy 1
Poslední tipující: Luky-33
ikonkaKomentáře (10)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Dobrá úvaha, přečetl jsem jí se zájmem. Vynasnažím se napsat pár poznámek: Do takovéhoto textu podle mého názoru nepatří zkratky (popř.), nikam nespěchám, ale naopak v klidu rozvažuji spolu s autorem, a proto si rád přečtu celé neamputované slovo. Na jednom místě ti malinko drhne text, věta by zřejmě měla vypadat takto:
Muži ztrácejí veškeré vychování a přirozenou úctu k ženám. Zapomínají, že mají doma manželky či dcery ve věku dívek, jež v noci nahánějí.

Co se týče myšlenek: Nikdy jsem tě neviděl, ale patrně budeš drobnějšího vzrůstu a působíš jako „snadná kořist“. Ženy toho typu totiž přitahují některé muže jako magnet. Jejich opakovaná negativní zkušenost logicky vyústí ve schéma: muž se v hodině mezi psem a vlkem mění ve vlka vždy, proto se musím mít na pozoru. Hovořil jsem na tohle téma s jednou svou kamarádkou, která je skutečně drobounká a k mému údivu jsem zjistil, že na nějakého „úchyla“ narazila s železnou pravidelností téměř kdekoliv a nejen po soumraku (klidně ve dne ve výtahu, v metru, v bazénu). Fyzické parametry ženy jsou podle mého názoru dost podstatným detailem, rozhodujícím o počtu takovýchto nepříjemných setkání. Zeptej se kamarádek rozdílného vzrůstu a uvidíš ten ohromný nepoměr. Dobře jsi vystihla i myšlenku vnímání ženy v její samotě, v okamžiku kdy nemá žádnou ochranu a zastání. I jen dostatek cizích lidí v okolí, kteří by nepřípustným chováním byli pohoršeni a mohli by nějak reagovat, funguje jako dostatečná ochrana. Pouhá představa nějaké možné reakce okolí si myslím nemalé procento potenciálních chlípníků úplně odradí. Žena svou samotu vnímá, cítí se nesvá a mění své chování. No a na závěr ještě jedna myšlenka, kterou jsi trochu naťukla, ale nerozvedla do plných obrysů. Sice to skoro žádná nepřizná, ale ve skrytu duše je nemálo žen a já si troufám tvrdit, že taková bude většina, která v jistých okamžicích chce být naprosto neodolatelná a chce působit na konkrétního muže, přesně tak jak píšeš: „Všechno ostatní se jim zamlží a oni nejsou schopni myslet na cokoliv jiného.“ Její skutečné já netouží po žádné formě násilí to vůbec ne, ale chce, aby ten konkrétní muž měl fyzickou převahu a současně prahne po pocitu, že jen proto, aby jí získal, je schopen udělat cokoliv.

25.10.2013 08:34:38 | Luky-33

Děkuji za vyčerpávající komentář :)

Trochu mě to děsí, ale tvůj odhad týkající se mého vzhledu je přesný. Je to zvláštní, samozřejmě jsem si vědoma, že každá žena potkává jiný počet těchto mužů, ale vždycky jsem to spojovala s obecnou atraktivností. Nenapadlo mě, že jsou zaujatí určitými typy (i když zase nevěřím, že by se to týkalo všech).

Tvoje myšlenka je zajímavá a zčásti s ní souhlasím. Ano, v jistých okamžicích ženy chtějí být neodolatelné a pobláznit každého muže v okolí. Ale klíčové jsou právě ty jisté okamžiky, mezi které myslím nepatří osamělé noční návraty domů :) Navíc nesmíme zapomenout na ženy, které chtějí spíš opak. Mám jednu zkušenost, kdy jsem potkala někoho, kdo byl vážně schopný udělat cokoliv. Ještě nikdy nic mě neodradilo víc.

Jinak jsem překvapená, jak do této oblasti psychologie vidíš. Mile překvapena :)

Ještě jednou děkuji za rady, připomínky i nápady. Opravdu.

26.10.2013 21:38:56 | Disordine

Já jsem taky nechtěl věřit tomu, co mi ta kamarádka vyprávěla za historky. Ona rozhodně nepatří mezi nějaké velice atraktivní modelky. Je to naprosto tuctová žena, kterých chodí po ulici spousty, ani nechodí nijak vyzývavě oblečená. I když teď když nad tím uvažuji, tak na ní vlastně něco trochu je, čím se ještě odlišuje od ostatních, má docela vkus a dokáže se obléknout tak nějak elegantně a žensky. Mám tím na mysli, že má často něco na hlavě, šátek nebo třeba klobouček, vždycky si najde nějaký i jen docela drobný doplněk, který z ní tu ženu „udělá“. Možná hraje roli právě tohle, těžko říct. Nicméně ona sama je přesvědčená o tom, že je to hlavně její drobná postava co budí dojem snadné kořisti a proto takové týpky nenechává klidnými.

To si nerozumíme, asi jsem se špatně vyjádřil. Já nemám na mysli pobláznit všechny muže, ale naopak právě toho jednoho, toho pravého. Problém je v tom, že každý z mužů si ješitně myslí, že tím pravým je zrovna on, kdežto žena má představu o panu dokonalém obvykle naprosto odlišnou. :-)

Baví mě pozorovat lidi a někdy je neskutečně dobrodružné zjišťovat, co dělají, jak to dělají a hlavně odhalovat proč dělají, to co dělají.

Piš dál, líbí se mi, jak nad věcmi přemýšlíš a že hledáš širší souvislosti. Také své myšlenky dobře písemně formuluješ a o tom to je. Mimochodem, jak bylo tvé dílko hodnoceno ve školním ústavu?

27.10.2013 07:47:30 | Luky-33

Opravdu těžko říct, co se jim honí hlavou, když si své oběti vybírají. Ale rozhodně jsi mi nasadil s tou postavou brouka do hlavy. Ale ženy jsou přece obecně vnímány jako slabá kořist, slabší pohlaví.. I když ty drobnější výrazně více, a pokud jsou navíc mladší, můžou mít takovou tu auru nevinnosti a to v těch "pánech" může vyvolat obraz dítěte. Tedy to nejbezbrannější stvoření. Částečně je to ale pořád žena...

Jo tak :) To máš asi pravdu, ale nechtějí koneckonců muži úplně to samé? Pobláznit ženu svých snů? I když občas se mi zdá, že chtějí pobláznit úplně všechny, ne jen tu slečnu vyvolenou.. Nebo že by všechny byly "ty pravé"? ;)

A nestuduješ náhodou (popř. studoval) psychologii? Nebo to je "jenom" koníček? Jde ti to.

Díky. No, ona češtinářka mě učí už od primy, takže mě víceméně zná, a proto drtivou většinu mých prací hodnotí slovy "tak normálně bych dala za jedna, ale ty máš Teri na víc.." :) Což mi ale vyhovuje, snad mě to jednou vyprovokuje k napsání něčeho skutečně dobrého. Náš věčný problém jsou mé úvody - připadá mi násilné a nepřirozené se hned začít zabývat úvahami na zadané téma, nebo nedejbože napsat "když přemýšlím o problémech současné společnosti.." atd. A jí zase můj styl připadá příliš jako úvod vyprávění, povídky nebo tak. Přičemž já tak začínám téměř vždy, že na to téma vztáhnu nějakou (většinou osobní) zkušenost ze života.. Takže se zřejmě neshodneme nikdy :) Nejvíc jsem zvědavá, jak bude letos hodnotit mou maturitní práci!

28.10.2013 20:34:02 | Disordine

No právě v tom je jádro odvěkého sváru mezi mužem a ženou. Pro muže je skoro každá ta pravá, navíc s věkem se okruh neodolatelných žen a dívek ještě zvětšuje. Důvodem je prostý fakt, že starší chlap obvykle snižuje své nároky na potenciální partnerky :-) Je dobrý si to připustit, protože potom se s tím dá něco vědomě dělat. Myslím tím postavit se tomu a nepodlehnout pokušení :-) Ostatně, proč si myslíš, že se ve všech kulturách dělají takové cavyky kolem svatby? To je všechno jenom proto, aby bylo všem, včetně čerstvého ženáče jasný, ke komu kdo patří.

Ani náhodou jen mě baví číst v lidech, je to totiž děsně zajímavý. Jediný co jsem si kdy trochu přečetl, byla řeč těla. To ostatní jsem odkoukal odrazem ve skle a vyslechl, když jsem si povídal s někým skutečně otevřeným. Myslím, že když člověk chce psát, musí být především dobrým pozorovatelem, fantazie a výrazové prostředky už vše jen doladí a uspořádají do logického sledu. Základem je spatřené, alespoň já to tak mám. Nedokážu si vymyslet fantaskní příběh, naopak mám rád, když psaný text voní skutečností, na níž se dá skoro sáhnout. Čtenář by tam měl být se mnou – pokud to tak je, pak je vše v nejlepším pořádku.

Mám tu rozepsaných pár věcí, které časem zveřejním, ale mám problém je dokončit. Ta jedna povídka už je skoro hotová, ale finále asi budu muset ještě předělat do všeobecně stravitelné podoby. Je to asi moc protkané fyzikou, musím to trochu odlehčit… Je to první taková větší věc, a tak mám přirozeně trochu obavu, jak bude přijata, či rozstřílena zdejší věcnou kritikou.

Dále tu mám hotovou dokonce i jednu povídku inspirovanou právě tématem neodolatelnosti. Napsal jsem jí jako pokračování jiného textu, jehož autorkou byla evidentně velmi otevřená žena, pokoušel jsem se o pohled na totéž, ale z opačného břehu řeky, nicméně povídka je v závěru taková… no prostě na tento server asi nepatří, proto zůstane dál v šuplíku. :-)Pak tady mám jeden příběh, bez pointy. Jen mne zaujalo místo doba a okolnosti, jenže to v nic nevyústí, což je problém. Čekám, že třeba nějaký nápad na závěr přijde, ale zatím to moc nevypadá. Tak nějak nevím co s tím, zahodit to nechci, protože ta „výprava“ je dle mého názoru dobrá.

Já myslím, že s úvodem je to naprosto jasný a funguje to úplně stejně jako setkání dvou cizích lidí. Máš asi tak čtyři řádky na to čtenáře zaujmout a vtáhnout ho do tématu, nebo děje. Pokud něco zásadně pokazíš, je to v háji a už nechce číst dál. Je to stejný, jako když někoho cizího potkáš, máš jen velmi krátkou příležitost na to, ovlivnit co si o tobě pomyslí a do jaké škatulky tě zařadí. Já mám úvody rád a klidně mohou být mnohem rozšafnější než původní důvod psaní.

Četl jsem i tvou akademii, neoslovilo mě to, i když si myslím, že je to slohově bezchybné. Nenašel jsem v tom nic zajímavého, přišlo mi to, jako kdybych listoval tvým deníkem, nebo poznámkami do kterých mi nic není. Nic dalšího jsem nečetl.

29.10.2013 00:50:25 | Luky-33

A já si myslela, že je to oslava jejich lásky... ;)
Upřímně já netuším, proč se dělají takové cavyky.. protože i přes to všechno to stejně nikdo nerespektuje, ani okolní ženy, ani onen ženáč. Tedy dobrá, ne nikdo, ale drtivá většina.

Tak to si toho přečti klidně víc, většinou ti to hodně dá. Aspoň mně ano. Moc mě tedy nebaví učebnice, ale psychologické romány nebo díla od psychicky nemocných. Třeba Electroboy, autobiografie člověka s maniodepresivní poruchou. Dokážeš si tak o dost lépe představit, jak takoví lidé myslí.

Já mám ráda i úplnou fantazii, ale taky si myslím, že základ je vždycky z tvého vlastního pozorování, ať už jiných nebo samu sebe. Pozorování a přemýšlení. Ano.

Myslím, že nemusíš mít strach. I když bude roztříštěna, nemusí to přece znamenat, že to není dobré. A proč to chceš předělávat? Tedy rozumím tomu proč, ale je to správné? Pokud ti to připadá dobré, neměnila bych to jen proto, že se to třeba někomu nebude líbit nebo že to nepochopí. Možná je to hloupé, ale zastávám názor, že bys měl psát v prvé řadě pro sebe. Nekroutit se pro druhé. I když je pravda, že autor čtenáře potřebuje.. ale za jakou cenu :)?

Tak zrovna to téma neodolatelnosti by mě zajímalo!! Podle čeho posuzuješ, co se sem hodí a co ne? Šup sem s tím!

Příběh bez pointy.. to si nějak nedovedu představit :)

Taky si myslím, souhlasím.

Ono to vlastně svým způsobem byl můj deník, respektive jsem to psala do Respektu (jestli znáš tu rubriku Jeden den v životě). A jelikož mi povolili jen 3600 úhozů, plnou verzi jsem dávala různě na blogy a nakonec i tady. Nemá to žádný literární význam jako takový, jenom informovat o existenci té letní akademie, chci ji propagovat, jak se dá. Takže to byl jediný účel :) Nic jiného prosím tě ani nečti, ten zbytek jsem psala asi ve dvanácti třinácti a podle toho to tak vypadá. Ale nechci to mazat, jelikož se tím docela bavím, když si to jednou za dva roky čtu :D

30.10.2013 15:58:21 | Disordine

Víš ono je to docela logický a všeobecně výhodný, aby pár zůstával párem. Dá to dost práce, ale ta je vyvážena spoustou benefitů, které člověk vnímá jako samozřejmost a uvědomí si jejich nepostradatelnost až v okamžiku, kdy se mu jich nedostává. To, že si víc jak polovina naší populace myslí něco jiného, je její problém. Bohužel však do toho jejich problému neustále zatahuje i ten zbytek a ten se tomu ve jménu tolerance, liberalismu a sociální solidarity nijak nebrání. Nechápu to, vadí mi to, ale těžko s tím něco zmůžu.

Možná by něco takového stálo za úvahu, já teď nečtu prakticky nic. Nemůžu, protože když začnu číst, tak nedělám nic jinýho, dokud tu knížku nepřečtu celou… Což rodina těžko snáší a já to chápu. Správnej fotr se má starat a ne být někde zašitej s knihou v ruce. Jediný co čtu, tak to jsou pohádky dětem a pár zdejších autorů :-)

Je, protože s tím nejsem spokojený. Nejde mi o to, jestli budu mít pod povídkou x tipů, ale o to, že ten kdo si mé dílko přečte, ho musí pochopit sám bez googlu a přitom nemít pocit, že je na přednášce. No prostě s tím ještě zkusím něco udělat. Mám jasno v tom, kam ten děj má dospět a jak to zařídit, aby se v poslední kapitole všech pět postav protlo v jediném okamžiku, ale ještě na tom chci zapracovat. Nebude to asi nic světobornýho, já se v žádném případě nepovažuju za někoho, kdo by psát uměl, nicméně proč si něco takového nevyzkoušet že? Jelikož je to docela dlouhé, tak to tady stejně asi ani moc lidí číst nebude… Ještě k tomu úspěchu neúspěchu, já nemám rád samoúčelné věci, které jsou napsány pro nějaký úspěch. Podle mého názoru je takovým typickým samoúčelným dílem film Kolja. Viděl jsem ho, je fajn, řemeslně výbornej, ale nikdo mi nevymluví, že nebyl psán s Oskarovou ambicí. Na mě tak působí a odhalení téhle vtíravosti ho u mne dost shazuje. Mnohem bližší, hlubší a vydařenější je dle mého názoru třeba Obecná škola. No, ale zpět k líbí/nelíbí. Když je něco opravdu dobré, tak to podle mého názoru tu většinu lidí stejně vezme. Nejde o nějakou stádovost versus nepochopený geniální unikát, kterému rozumí jen vybraní intelektuálové. Naopak, když se něco skutečně podaří, tak tomu rozumí každý a obvykle nedokáže přesně říct proč. Prostě se mu to líbí, je jedno zda jde o fotografii, muziku, film, povídku nebo plesové šaty. Ve všech lidech je zakódován nějaký cit, vkus, nebo senzitivita pro krásné věci a někteří z nás tu senzitivitu dokáží popadnout a použít ve své tvorbě. Vezmi si takového Kryla, psal naprosto jednoduché věci, ale geniální dokonale výstižné s kolena podlamující lyričností. Líbilo a líbí se to každému, kupodivu i dnes kdy je ta doba dávno fuč. Je to poctivej kus umění.

No ona ta povídka je víc než erotická, ostatně původní text také… sem rozhodně ne.

31.10.2013 09:02:11 | Luky-33

No jo právě, že to k ničemu nevede, ale líbilo se mi to místo a okolnosti. Třeba to nějak zakončím, nechám to odležet, uvidíme.

Jo stylisticky to bylo dobrý. Vůbec tomu nebylo co vytknout, teď když jsi mi vysvětlila důvod vzniku, pak asi ano, splnilo to svůj účel a zmínilo co zajímavého se tam dělo. Docela mě překvapilo, o co se zajímáš ve svém věku a pokud nejsi sama, což zjevně nejsi, pak to s budoucností národa českého až tak černě nevidím :-) Nic nemaž, jednou budeš mít vlastní děcka a ty takovéto střípky z minulosti a dětství jejich rodičů milují. Navozuje to takovou hlubší vzájemnost a uvědomění si, že jsme stejní a že i nám dokonalým rodičům, také něco nešlo a zase v něčem jiném jsme byli kupodivu mnohem zdatnější než oni. Někdy člověk po takových střípcích doslova dychtí. Vidíš, zrovna tahle touha po oživení vzpomínek a nejen jich, hraje v té mé povídce také svou roli.

Teď když jsem si to po sobě přečetl, tak je jasné, že si ji nebudeš moci nepřečíst. Spíš než vzkaz to moje blábolení připomíná trajler.. V příštím životě se asi budu živit reklamou a ne tím co dnes.

31.10.2013 09:01:54 | Luky-33

Až budeš o něco starší, tak se pohledy změní. Jinak jsi pohled na dnešní společnost pojala velmi zajímavě. Gratuluji. Anna F.

24.10.2013 14:40:15 | Haviko

S tím počítám a také v to trochu doufám ;) Děkuji. T.M.

24.10.2013 21:10:00 | Disordine

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí