Kniha vázaná X elektronická

Kniha vázaná X elektronická

Anotace: ...

Kniha - poselství z minulosti, příběhy současnosti i budoucnosti, nezbytné vědění lidstva. V jaké formě by měla být prezentována, uchovávána? V dnešní době jdou proti sobě dva způsoby – kniha vázaná, hmotná, zkrátka svazek, proti modernější digitální, elektronické podobě.
Obě varianty mají své kladné i záporné stránky. Která však vítězí? Kniha v tištěné, či dokonce ještě v psané podobě má jistě velkou, mnohdy nevyčíslitelnou hodnotu, zvláště u starých exponátů. Při pohledu na ni vidíme nejen poskládaná písmena, věty, ale působí na nás svým kouzlem. Vnímáme tloušťku papíru, povrch stránek, ba dokonce i vůni. Každý ohyb stránky, každá kapka vody, jakýkoliv následující den ji činí jedinečnou.
Avšak nic není věčné, stejně tak jako vše ostatní, i knihy stárnou. Nezadržitelně, každou minutou, ve dne v noci, dnes i zítra. Papír ztrácí svou kvalitu, tiskařská čerň bledne, banda parazitů si bezohledně pochutnává na obalu tohoto skvostu.
Kdybychom nešli dál s dobou a nevymysleli novou, odolnější podobu knihy, tak bychom za chvíli přišli o vše.
Tak tedy druhou, všem jistě známou metodou uchovávání je digitalizace. Přepsání do elektronické podoby. Knížka pak není listový svazek, jsou to pouze data, nic hmotného. Pro přechování nezbytné. Zde nepůsobí téměř žádní vnější činitelé, živly.
V případě vědeckých poznatků, encyklopedií je tato forma výborným řešením. Jedná - li se však o krásnou literaturu, beletrii, kterou si mnohdy raději čteme zachumlaní do peřin, či na čerstvém vzduchu, někde v přírodě, zvolila bych pro prezentování způsob svazku. Ovšem aby tato díla přežila, digitalizace je nezbytná.
Myslím si, že obě formy jsou potřebné, neobešli bychom se bez žádné z nich. Každá hraje svou roli. Všechna díla by podle mého názoru měla být uvedena do elektronické podoby jako pojistka. Tištěné knihy bych ale rozhodně nerušila, hlavně beletrii ne. Měli bychom se také snažit o uchování vzácných, jedinečných svazků. Doufám, že i mnoho následujících generací bude mít takové štěstí pokochat se krásou dnešních i historických děl, stejně tak jako současné lidstvo.
Autor Isa, 26.01.2007
Přečteno 350x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (1x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí