Prokletí básníci

Prokletí básníci

Anotace: Tak nějak k pousmání =o)

Léto je definitivně pryč a já pomalu ležím na gauči, v riflích a s teplými ponožkami na nohou a přemýšlím. Přemýšlím snad úplně nad vším, nad čím se přemýšlet dá. Tenhle týden jsme na češtině brali prokleté básníky. Zaujal mě jejich život, jejich nevybouřenost a jejich odlišnost. Snažili se zaujmout a šokovat okolí, což na tu dobu to nebylo obvyklé. Kdo se přece jenom trošku odlišoval, byl potrestán. Funguje to tak i teď? Ne, to je tedy ten důvod proč jsme všichni stejní? Tuctoví, jedni z mnoha? Jestli jo, chci se odlišovat, chci šokovat ostatní! Co je špatného na tom, být jiná? Dělat věci, kteří ostatní nechápou a odsuzují? To, že společnost je příliš kritická a nikdy nepochopí život ostatních? Nebo vy snad víte, co vede sprejery k jejich tvorbě? Nezastávám se jich, ale pokud kreslí na místa tomu určená proč ne. Pro vás všechny je to vandalismus, pro ně je to umění. Je to pro ně život, něco co jim dává smysl žít, něco co jim pomáhá přežít v tomhle nezajímavým a stereotypním světě. Co je špatného na lidech, kteří mají rádu punk a mají obrovitánský pankáče na hlavě, samozřejmě jinak barevné? Nic, je to jejich styl života. To, že vy jste obyčejní lidé, kteří nemají žádné zájmy, je taky nezajímá. Vy se jim smějete a ponižujete je, jim jste ale ukradení. Mají svůj život a svůj svět. Prostě nepochopím, že v době, ve které bylo plno věcí zakázáno, jste všechny pravidla a nějaké normy porušovali a teď, když jste svobodní a máte volnost sedíte doma na gaučích a sledujete Vyvolený. O čem ten život potom je? O ničem, jenom sedíte, stěžujete si na vládu, stěžujete si na svoje děti a na svoje rodiče.
Chtěla bych žít v době, ve které se lidé odlišovali! Šokovali ty ostatní! To byl život, ten adrenalin, to vzrušení, že vás kdykoliv kdokoliv může zavřít pěkně do chládku! To by bylo něco! A ne jenom neslané nemastné sezení u televize či počítače. Jak se život posouvá dopředu, dějí se s lidmi divné věci. Hodně rychle si zvykneme na to, že tohle a tohle za nás udělá někdo jinej, nebo že to nádobí umyje myčka. Nač se nějak zabavovat? Přece jenom, být 8 hodin v práci, stara se o rodinu a občas uklidit je tak vyčerpávající! Naše matky a babičky to zvládaly a ještě měly zábavu. Ale my to nezvládáme, neumíme se bavit. A bude to horší.
Začala jsem prokletýma básníkama a skončila jsem o nudným životě. Možná je to tak a možná to tak vidím jenom já, ale nějaká jiskra v tom životě opravdu chybí. Je mi teprve 18 let a můj život je spíše nudný, ale zpestřují ho chvilky s mými nejbližšími. Nemám zážitky jako dnešní čtrnáctiletý holky, ale mám zážitky, které budou jednou publikovatelný mým dětem. Mám život s jiskrou, i když jí občas hledám. Jediný co nemám, je vlastní cesta. Nalajnovala jsem si jí tak dokonale přesně a teď? Mám pocit, že jsem se na té cestě ztratila. Ale věřím v to, že si brzo udělám cestu novou, dlážděnou zlatem a podél té cesty budou jen a pouze růže. Krásné bílé růže. Někteří naši autoři a spisovatelé, měli přímo určený smysl života, měli určenou cestu. Nemuseli ji hledat, jen se na ni udržet. Ale to nemluvím ze závisti, ten život by byl podle mě pak, bez jiskry …
Možná jsem ráda za to v jaké dobře žiju a kde žiju. Neumím si představit život v USA. Jsem ráda za tohle městečko plný hříchů, protože jsem se tady skvěle naučila proplouvat životem. Někdy bych se chtěla podívat na jeden den v minulosti a na jeden den v budoucnosti, myslím, že bych se pak příšerně opila a zdrogovala abych zažila delirium tremens a třeba by ze mě konečně vypadlo něco rozumného a moudrého, něco co bych mohla publikovat v Mladé frontě nebo na internetových stránkách a nepsat si to jenom tady do wordu a marně čekat na ten den, kdy mě můj veliký koníček proslaví. Nechám si to asi jenom zdát, nebo se hodím pod vliv nějaké drogy a bude mi hned líp. Tak já teda zavolám naše dílerovi a hned potom co mi dávku doveze budu in a hlavně budu PROKLETÁ!
Autor Vendelinka, 16.08.2014
Přečteno 656x
Tipy 2
Poslední tipující: Jort, Laven De Brig
ikonkaKomentáře (3)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Ahoj Vendelínko,

přečetla jsem si tvůj článek – píšeš, že by měl být k pousmání, ale já ti nevím, mám z něj spíše trochu rozporuplné pocity. Zdá se mi, že možná až příliš paušalizuješ. Ono ti sice, když máš rodinu, chodíš do práce a máš povinnosti s tím vším spojené, na nějaké velké dobrodružství nebo rebelantství nezbývá tolik času, jako když si „jen“ chodíš do školy a jinak žádné velké starosti či povinnosti nemáš. Přesto si nemyslím (nebo to ze svého okolí tak nevnímám), že by všichni (ať svobodní nebo s rodinou) jen seděli doma a tupě zírali na kdejaký přihlouplý seriál. To bys spoustě lidí asi křivdila.

Nikomu neberu právo na to, nějakým způsobem se projevovat (být sprejerem nebo vyznávat punk apod.), odlišovat se, vymykat se, pokud má tu potřebu. Taky ráda občas něčím provokuji. Pokud je to v určitých mezích, aby tím člověk neobtěžoval ostatní, tak proč ne?

Rozhodně se ale nemůžu ztotožnit s tím, že provokovat v minulém režimu byl nějaký vodvaz. Určitě to chtělo velkou odvahu a pevné nervy. Nevím, jestli bys chtěla žít v neustálém strachu z toho, kdy ti u dveří zazvoní StB, provede důkladnou prohlídku bytu a odvede tě na několik hodin trvající výslech, třeba i uprostřed noci. A že vyslýchací metody nebyla žádná procházka růžovou zahradou! A nebyl to jen strach o sebe, ale i o celou rodinu.

Nejsem si jistá tím, že ti lidé chtěli nějak šokovat, chtěli si jen žít po svém, svobodně a nebýt omezováni diktátem režimu. Možná, kdybys tu dobu zažila, mluvila bys jinak.

Každopádně ti přeji, ať tě to tvé rebelantství naplňuje a ať si splníš, po čem toužíš.

Andrea

17.08.2014 20:05:33 | AndreaM

Ahoj, určitě to nebylo myšleno na všechny :) ... beru to tak jak to vidím, ne přímo okolo sebe. V minulém režimu bych žít určitě nechtěla, je tam použita hodně nadsázka :). Děkuju moc za tvůj komentář, docela jsem se nad tím zamyslela :).

16.09.2014 22:20:00 | Vendelinka

Ahoj, díky za přečtení, nechtěla jsem nijak poučovat nebo kritizovat, byly to jen takové moje postřehy. Měj se fajn! Andrea

17.09.2014 18:46:21 | AndreaM

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí