Zloba

Zloba

Je po hádce a ještě jsem neřekla poslední slovo. Chci křičet - nesnáším Tě, nesnáším Tě. A najednou si začnu vzpomínat na své sliby, ztišuji hlas a povídám si sama se sebou. Jak si můžeme dovolit někoho nesnášet? Vždyť předpokladem pro odsouzení jiného člověka je jistota, že my bychom se zachovali jinak. Důležité spojení je v jejich situaci. Člověk, který nám vědomě nebo dokonce nevědomě ublížil, tak mohl jednat v situaci, kterou si my ani nedokážeme představit. My si můžeme říkat, jak bychom se zachovali jinak, samozřejmě mnohem lépe, ale můžeme si tím být tak jistí, když zjistíme, že sami jsme schopni zloby? Nejdůležitější je přiznat si, že sami nejsme dokonalí a požadovat od svého okolí dokonalost by nebylo správné. Jestli nás naše svědomí upozornilo na zlobu a my jsme je přehlédli s ubohou výmluvou, že ten druhý by se zachoval stejně, nebo mám na to právo, nebo já jsem právě ve špatné situaci, oč jsme lepší, než ti nejhloupější, kteří se zlobí na vše kolem sebe? My si můžeme říct, že nám by se nedostatek toho druhého nemohl stát, ale není právě myšlení na zlobu (která vždy znamená jen sobectví nebo závist) důkazem jiných nedostatků, které nemusí mít ten druhý?
Nechci mluvit takhle obecně, a proto se přiznám, že to všechno platí o mně.

Mohla bych se začít omlouvat, že se snažím, že se mi to jenom občas nepodaří a „kdesi cosi“, ale byla by to jen slova. Sama sobě slibuji, že co jsem dosud nenapravila, napravím.
Jenže, jak již bylo někým vyřčeno: „Co je mi po tom, že zítra bude líp, když pokaždé, když se probudím, je dneska?“
Cítím ve svém okolí příliš mnoho zloby, vyvolaná zloba se přenáší z místa na místo a probíhá celým tím společenským propletencem zdánlivě bez konce. Zdánlivě? Nechci být zbytečným optimistou, přestože si zachovávám naději. Ale blbost a závist je nekonečná. (Láska a mír věčná). Platí zákon zachování zloby, ale stejně - nemůžeme se ale alespoň pokusit změnit své nejbližší okolí? My máme tu možnost být lepším člověkem a chovat se k lidem okolo sebe s úctou. Nikdo není lepší nebo horší než já. Všichni jsme lidé, jenom někteří nad tím přemýšlí. Zloba a pohrdání jsou výsledkem neúcty, představy, že oni jsou horší než já. Chovat se mile a s respektem ke každému je nejsnazší cestou k odstranění zloby. (Ten těžší je přestěhovat se na poušť a zasvětit svůj život modlitbám.) Možná se to někdy nepovede. To není důvod začít se zlobit sami na sebe nebo opět na jiné. Nechci příliš použít větu, že ta druhá strana nemusí být třeba ještě dostatečně daleko to pochopit, protože to v nás opět probudí pocit, že to je přesně ono, my se snažíme a ostatní nám to hatí. Ne, pokud se zlobím, nesnažím se.
Omluva dnes není ani zdaleka samozřejmostí. A přitom je výrazem nejvyššího respektu. Znamená uznání viny, znamená konec zloby. Není konec zloby přesně tím, co chceme?
Nechovejte se tak, že to není váš problém. Zkuste se nad tím zamyslet.
P.S. Taky se budu snažit.:-)
Autor Rádoby zoufalá, 13.03.2007
Přečteno 546x
Tipy 2
Poslední tipující: Judita
ikonkaKomentáře (9)
ikonkaKomentujících (8)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Kéž by sebereflexe nebyla tak vzácná...

29.05.2009 01:49:00 | Judita

"Nechci být zbytečným optimistou, přestože si zachovávám naději"
- jsi Ty a to tě dělá tak skvělou. Naděje, že bude líp, naděje, že je možné věci zlepšit, naděje, že se vzbudím a konečně pochopím některá "Proč" a tak dále a tak dále. A tak dále piš!! :-)

15.06.2007 12:45:00 | Rybí_kost

Co dodat. Vše je řečeno v předchozích komentářích. Jen se opět skláním před Tvou moudrostí - já jsem o dvacet let pomalejší. Za chvíli z Tebe začnu být zoufalá. Bohužel nikoli "rádoby" nýbrž fakt - už teď mám mindrák velikosti Národního divadla!!!
Tak jen piš dál a dál, ať mohu číst a číst, pak se zvednu (a pustím si "bednu" - to tak, abych zblbla ještě víc!), ne, pak se zvednu a plná dojmů půjdu sladce snít do peří. :))

15.04.2007 22:44:00 | Judita

tohle ma strasnou hloubku!..je v tom plnu porozumeni..
tohle by si meli precist vsichni ti, co odsuzuji druhe/vetsinou bez vetsiho zkoumani/
tohle je fakt neco krasnyho..
vim ze to asi nechces slyset..-ale ses fakt ciliva dusicka:-)

15.04.2007 14:57:00 | Adrianne Nesser

Niccolo Machiavelli byl velký spisovatel a státník,
synonymem pro vychytralost a cynismus, manipulaci
s lidmi a p. Jeho nejznámější výrok - účel světí
prostředky. A taková Ty nejsi! Ty jsi křehká, poetická
duše...

14.04.2007 16:39:00 | Bíša

Je to dobrá a poučná úvaha.Překvapilo mě,že to dovedeš tak do důsledků rozvést.Jako bys už byla stará moudrá želva/rádoby vtip/.Vážně,dost jsem si z toho vzala.I když se vztekám nejvíc na sebe.Jiné spíše chápu.A vždy se snažím vidět i z jejich pohledu.Jsem ráda,že jsem sem zašla.

28.03.2007 16:51:00 | s.e.n

...zloba...je obtížné naplňovat všechny velké a dobré věci...milovat toho, kdo nás nenávidí, je bezbochyby nejtěžší ze všeho...zákon lásky, však vždy pomůže více, než zákon destrukce...čím více člověk naplňuje zákon lásky, tím má větší radost, klid a smysl pro tajemství přírody...
Díky za takovou úvahu,je vidět,že svět má naději v mladé generaci...

17.03.2007 22:55:00 | Lota

Obdivuji Tě za to, že si takovéto věci dokážeš uvědomit. Nerad myšlenky a cit provnávám s věkem, ale teď musím, promiň. Já jsem na to, co zde píšeš přišel mnohem později. A učím se je hlavně nyní ve vztahu se svojí partnerkou.
Přál bych Ti, aby se Ti vše, o čem jsi v textu psala, splnilo a byla jsi v tom šťastná. A dostávala to samé od druhých. M

15.03.2007 20:44:00 | Gregy

Vždycky mě nesmírně udiví, že v dnešní společnosti jsou lidé, pro které slova jako láska, mír, pokoj, pravda nebo odpuštění nejsou slova. Že je to něco víc. Že tito lidé, jako jsi třeba i ty, se snaží tyto věci pochopit. To je krásné.
Ježíš říká:"Nejprve vyjmi břevno z vlastního oka, abys viděl třísku v oku svého bližního."
Myslím, že to vystihuje vše. Láska a odpuštění patří k nejvyšším hodnotám života. Tak ti přeji, ať vždy dokážeš milovat a odpouštět. Jen tak je život krásný a plný dobrodružství.

S požehnáním

14.03.2007 21:33:00 | Hippy

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí