Čím je lépe, tím hůře může být

Čím je lépe, tím hůře může být

Anotace: Cvičná úvaha do češtiny. Téma bylo: Nebezpečná závislost

Kdybych se kohokoliv zeptal, co potřebujeme k životu, s největší pravděpodobností by mi bez sebevětšího zaváhání odpověděl, že potřebujeme věci, jako jídlo, vodu, či kyslík. Představte si ale, že by vás nyní někdo vysadil na pustý ostrov a s sebou vám dal právě pouze jmenované věci. Nemyslím si, že bych já, či jakýkoliv jiný průměrný jedinec mohl v takové situaci bez větších problémů žít. Jakým pohodlným standardům dnes tedy čelíme? A hlavně, proč by měla být závislost na našich nynějších podmínkách, ve kterých každodenně žijeme, problémem?

Svět okolo nás se vyvíjí a s ním i způsob našeho života. Třeba když jsem dostal za svoje přijetí na gymnázium ve svých jedenácti letech svůj první mobilní telefon, byl jsem nade vše nadšený, že již nadále nemusím využívat starý tlačítkový samsung. Dnes se šestileté děti mohou zbláznit, jestliže pod stromeček nedostanou nejnovější Iphone. Nejde tedy pouze o základní životní potřeby. Zkrátka se dnes bez teplé koupele, vydatného oběda nebo topení neobejdeme.

V čem je tato závislost na pohodlí tak nebezpečná? Dalo by se jistě namítnout, že se přece všeobecně životní úroveň zvyšuje, neexistuje tedy důvod, proč bychom si na nynější podmínky neměli zvykat. Tohle myšlení se nám však v budoucnu může stát osudným. V dnešním světě, který od krize odděluje pouze tenká vrstva ledu, se nelze na nic spoléhat. Když se totiž tyto podmínky pro život z ničeho nic razantně zhorší, budeme si muset odpustit nějakou dlouhou teplou sprchu, či každoroční kupování drahé elektroniky. Právě díky závislosti na těchto pro nás už normalizovaných věcech, pro nás může být jejich kompletní odstranění z našich životů o mnoho těžší, než by se mohlo na první pohled zdát.

Osobně si sice nemyslím, že nás čeká ze dne na den kolaps, jenž by nám všechen komfort ukradl. To však nic nemění na tom, že je třeba být pozorný ohledně toho, do jaké míry si na dobré podmínky, v nichž žijeme, zvykáme. Co když ale situace, kdy tohle všechno budeme nuceni opustit a my tak budeme muset čelit kruté realitě?
Autor ondrejxsima, 11.04.2023
Přečteno 153x
Tipy 2
Poslední tipující: Frr, mkinka
ikonkaKomentáře (1)
ikonkaKomentujících (1)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Pamatuji si, že jsme měli také něco ve škole s ostrovem jako úvahu .) Nicméně toto prvky úvahy podle mě moc nesplňuje .) Dal bych tam třeba to, že život na ostrově je super s porovnáním s dnešní otrávenou společností. Proč si nemyslíš, že bude ze dne na den kolaps? .) Nějaké argumenty, přesnější shrnutí, pointa? Závislost je přeci sám systém .)

12.04.2023 10:34:07 | Constantine

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí