Trochu pesimistická úvaha

Trochu pesimistická úvaha

Anotace: Tak jsem jednou zase přemýšlela... a vyplynula z toho taková kravina..

Otáčím se na kancelářské židli; je něco málo po osmé a já přemýšlím, jestli to, co dělám, má vlastně nějakou cenu. Jestli věci, kterým věřím a které mám uložené v hlavě, jako ty, co nikdy nesmím zapomenout a vždy se jimi musím řídit, jsou vlastně správné.
Jak jsem si vůbec vybudovala svoje hodnoty a kdo mi potvrdí, že jsou ok? A jsou věci, které dělám, vůbec k něčemu dobré a neztrácím s nimi jenom čas? Proč píšu básničky a povídky, když vím, že ze mě světoznámý spisovatel nebude? Proč se nezaměřím na něco jiného? Proč se držím zásady, že nikdy nebudu stejná jako ostatní, když jsem úplně obyčejná a jedna z mnoha? Proč, proč, proč???
Je tolik otázek a žádné odpovědi. Možná, že se jen tak protloukám životem, svůj čas a energii věnuji do nesprávných věcí a čekám na pořádný kopanec, který mě odhodí na nějakou smysluplnou cestu, po které bych měla jít...
Autor Gabika, 25.04.2007
Přečteno 440x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (9)
ikonkaKomentujících (8)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Světoznámý spisovatel?? To bys opravdu chtěla??Aby po tobě vydavatelství tlačila,že ti končí termín napsané knížky?Už by nebyly tak dobré podle mě.A jinak...jsi známá mezi námi...

08.07.2007 23:50:00 | Arey

Třeba z tebe světoznámý spisovatel nebude,ale nepřestávej psát básničky povídky úvahy,protože píšeš pěkně a určitě je spousta lidí,kterým tvé básničky rozveselí mysl a zlepší náladu tak jako mě.Myslím si,že by byla škoda přestat psát.Možná,že je plno lidí,kterým se tvé básně nelíbí,ale věř tomu,že jsou nádherné moc ráda si tvé dílka čtu.Mnoho štěstí a úspěchu nejen v psaní ale i v životě.

18.06.2007 10:20:00 | Aluna

Tak,tak,na podobné téma jsem složil báseň (Žiju,abych žil).

21.05.2007 19:59:00 | Chancer

Četl jsem od tebe jakousi báseň o stromech na Slovensku a upřímně - nic moc. Ovšem tahle úvaha je - upřímně - obdivuhodná!

10.05.2007 00:17:00 | Slovánek

Jedna z nejdůležitějších věcí pro člověka je, být schopen přemýšlet o svých hodnotách, o tom, jak byly získány, o tom, jestli ještě stále jsou aktuální a jestli se nepříčí s některými jinými našimi názory. Je důležité věřit ve své hodnoty a prosazovat je. Horší je, když se setkáme s negativním názorem na naše hodnoty, potom přemýšlíme, jestli jsou naše hodnoty stále tak nezvratné, hledáme důvod svého názoru, hledáme podnět, který vytvořil právě tuhle naši hodnotu, někdy se nám podaří ten důvod skutečně najít, poté přemýšlíme, jestli opravdu nám ještě stále stojí za to, zastávat takový názor, člověk se vyvíjí a jeho hodnoty se můžou měnit. Obecně se uvádí, že hodnoty získáváme jako děti, díváme se kolem sebe vnímáme svět, lidi, jejich názory a utváříme si na základě toho svůj pohled na svět, proto se naše hodnoty mohou například diametrálně lišit od hodnot našich rodičů, kamarádů...Všechny naše hodnoty jsou vytvořeny našimi zkušenostmi, každá naše hodnota má někde svůj důvod, zážitek, člověka, se kterým ji sdílíme, protože ho obdivujeme, nebo prostě nějaký dostatečně dobrý důvod, který se nám někdy vyplatil. (teorií o získávání hodnot jsou tisíce, jde o to, se kterou člověk souhlasí)
***
Měl bych jeden praktický příklad o změně hodnot, z nedávné minulosti:
Byl jsem ateista, zatvrzelý ateista, pohrdal věřícími a dával to najevo. ...Potom jsem poznal jednoho úžasného člověka, byla věřící, a mně se moje hodnota téměř vymstila... Začal jsem přemýšlet, proč jsem ateista, proč mám tu hodnotu, odkud se vzala. Přišel jsem na to. Na základce jsem seděl vedle kluka, věřícího, fanatika, nesnášel jsem ho. Nesnášel jsem jeho fanatismus, jeho pohled na svět. Tím byla moje hodnota utvořena. Sám jsem se nad tím zhrozil, jak můžu mít takový názor kvůli jednomu člověku, který mi kdysi dávno vadil. Řekl jsem si: "ne, takhle to nejde, přece nemůžu stále zastávat takový názor" "zkus přemýšlet, jestli by ti samotnýmu nebylo příjemnější tu hodnotu zahodit a trošku rozhlédnou kolem sebe" Stačil mi na to týden a změnil jsem se, už nejsem ateista, to neznamená, že jsem věřící, ale znamená to, že neodsuzuji víru. A to je přece tolerantnější přístup a tolerantního člověka přece nic nerozhodí, o tom to je. Mít názory prosazovat je, ale zároveň umět vyslechnou názory jiné, chtít je třeba i změnit, ale ustoupit, když to nejde.
***
Proč myslíš, že tahle cesta není smysluplná? Všechno se vyvíjí, a ve tvém věku jsou miliony špatných cest, tohle je jedna z těch dobrých, musíš dělat to, co Tě baví, to, co Ti přináší radost, časem sama najdeš něco jiného, dalšího... Jsi jednou z mnoha ale těch není většina, těch obyčejných je víc, a je to netrápí.
To, že máš pocit, že nejsi stejná je taky vlastně nějak získaná hodnota, tím trpím také, a spousta lidí se mě snaží přesvědčit, že jsem normální...jenže kdo je normální...
A nezapomeň, že když jsi schopna o sobě přemýšlet, tak jsi schopna to i vyřešit, i když to zpočátku třeba tak nevypadá:-)

27.04.2007 09:58:00 | Skaja

No Mráčku, jde o to, co se se skrývá "tuctovým".
Zde, kontextu gabičiny úvahy jsem měl na mysli tuctovost ve smyslu "loajálního člena postmoderní společnosti" (hahaha!) nebo "klasického puberťáka" nebo jinými slovy "standardního diváka TV Nova". Vyber si vyhovující. :-)) V tomto kontextu mi velice vadí být tuctovej, i kdybych měl zůstat sám samotinký v celém širém vesmíru. Ale nikomu nic nevnucuju, je to každého naprosto svobodná volba. Co chce může!
Naopak znám několik "společenství" nebo jak to nazvat, jejichž tuctovým kamínkem budu nesmírně rád a hrdý! :-)
To je jeden úhel pohledu. A je jich ještě pár, v pricipu obdobných.
Každopádně nebýt tuctový neznamená automaticky být sám, stejně jako ti tuctovost nezaručí, že nikdy nebudeš osamělý...

Ferdyš?
Nebo je to moc složitý?
:-)

27.04.2007 08:33:00 | La Suneteto

Spíš bych se zamyslel, proč my tolik vadí být tuctovej, já sem tuctovej, nejsem dobrej v mnoha věcech, ale protože sem tuctovej, vím že je spousta "tuctovejch" lidí na tom úplně stejně. Zatímco bejt nejlepší, znamená bejt sám, bejt jedinej a to mě děsí víc než bejt tuctovej!

26.04.2007 14:46:00 | Mráček

Toto vůbec není kravina, Gabi!!:-)
Naopak, svědčí to o tom, že máš kritické myšlení a tím pádem se můžeš dostat někam dál. Lidé, kterým je hned všechno jasný, se vším jsou hned hotoví, nezamyslí se nad věcmi, natož nad sebou, a nepochybují, to jsou omezení hlupci, nestojí většinou za moc.
Jaké věci a hodnoty jsou správné? Kdo ti to potvrdí? To jsou velice dobré otázky!:-) Pokud se nad tím zamyslíš, tak dojdeš k tomu, že buď musí existovat nějaká objektivní autorita, která to určuje, nebo máš systém hodnot postavený na vodě. Neznamená to, že musí být špatný, ale nemá základ, nemá se o co opřít protože je subjektivní.A dřív nebo později se dostane do střetu s jiným takovým. A kdo bude soudcem? Chápeš? Asi moc ne, co?:-))
Každý pochopitelně může mít jiné priority apod., ale ten základ tam musí být. A já osobně myslím, že ten přinesl Mojžíš ze Sinaje!
Ne nadarmo se praví:
Je-li Bůh mrtev, vše je dovoleno.
I další otázky jsou dobré, hledej na ně odpověď! Pokládání těchto otázek je "conditio sine gua non" neboli podmínka nutná vůbec k tomu, aby člověk odpovědi našel. :-)
Zatím, podle toho, jak tě znám-neznám, si myslím, že v rámci možností nemarníš čas ani neinvestuješ energii do hloupých věcí. A nejsi a nebudeš stejná jako ostatní, nezdáš se mi "tuctová". A možná časem přijde i ta katarze, která ti správnou cestu vyjeví... :-)
"Proste a bude vám dáno,
hledejte a naleznete...!"

26.04.2007 08:56:00 | La Suneteto

Já si myslím, že něco psát znamená nad sebou přemýšlet,
poznávat a tím se obohacovat...

25.04.2007 22:54:00 | Bíša

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí