Ideál...

Ideál...

Anotace: Dokonalost? Je či není?

Každý z nás má ideály, něco, v co věří, a co vidí jako bezchybné, Nezáleží na tom, zda je ideálem člověk a nebo věc. Obojí má stejně velkou hodnotu, obojí je pro nás neposkvrněné a svaté. Obojí je dokonalé, i když víme, že to není možné. Ta myšlenka, to přesvědčení v nás však stále je. I přesto, že nás náš ideál zklame, nebo se zničí a navždy zmizí z našich životů a myšlenek. Zůstane po něm prázdné, pusté, nezaplněné místo a my přesně cítíme, že v nás a především nám něco chybí. Najednou je pryč něco, co nás utvrzovalo v tom, že není jenom zlo, ale také dobro. Že není jen nenávist, ale také láska a že pořád jen neprší, ale také svítí slunce.

To nicotné něco, které neumíme charakterizovat ani uchopit, nás udržovalo při životě, dávalo nám naději. Ale zároveň nám tak trochu šálilo zrak a kalilo naše racionální myšlení. Možná, že ideál z nás utváří hloupé naivní lidi, kteří vlastně věří v něco, nebo někoho, co ani neexistuje. Není to ani věc určitého tvaru ani člověk z masa a kostí. Je to jen výplod fantazie. Výplod obyčejných tužeb, zbytky nesplněných snů, které bychom stále chtěli uskutečnit, ačkoli šance je tak strašně malá. Tak strašně malá, že nestojí za to v ni věřit.

Cítíme, jak je malinká, jak nám těká mezi prsty. Víme, že není v našich silách ji dohonit a udržet si ji. My však máme náš ideál, kterého se za žádnou cenu nehodláme vzdát. Nevím, jestli je to dobře nebo naopak. Kdybych tvrdila, že to vím, lhala bych sobě i vám.

I já mám totiž svůj ideál v který věřím, a do jehož pomyslné náruče vkládám svoji důvěru. V ideál věřím pouze tehdy, když jsem si jistá tím, že vše, co dělám je k ničemu a že na světě neexistuje žádné dobro. Často si s úšklebkem pomyslím, že planeta Země a populace na ní žijící nemá tenhle pojem ani ve slovníku. Jako by ho tam zapomněli zařadit…

Bez ideálu i snů by rozumný člověk, který zcela přesně chápe dění kolem sebe, nemohl v dnešní době přežít. Musel by se zbláznit. Nemohl by se hnout z domu, nemohl by vylézt na ulici, neboť by byly jeho představy o dokonalém světě rázem fuč…

Stačí mít jeden nebo dva ideály. Na jednu stranu se ze mě sice pomalu stává ubohý blázen, který se snaží utéct od reality do světa, kde je vše dokonalé, na rozdíl od světa, kde žiju já. V reálu je totiž dokonalosti velmi poskrovnu a člověk ji musí hledat lupou. Když se ale na to podívám z jiného úhlu pohledu, zjistím, že na tom mít ideál není vůbec nic špatného. Věřím v nemožné, ale zdravý rozum mě stále neopouští…

Nic dokonalého ale přeci jen není… Nikdo dokonalý nežije. Každý má své chyby a každý je svým způsobem neotřelý. A možná, že to, co na druhých tolik milujeme, je jejich nedokonalost…
Autor Megs, 07.05.2007
Přečteno 299x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (6)
ikonkaKomentujících (5)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Ano je to tak měli bychom mít své idealy.Příklady hodné následování.A souhlasím s tím že by to neměli býti lidé kteří myslí jen na sebe.Ale když se kolem podíváte kde v dnešním světě je nějaký takový příklad.A myslím že není ani špatné je hledat v historii.Osobně nejvíce obdivuju L.D Trockého protože to byl ten příklad člověka kterého lze nasledovat.
PS:Hippy,ježíš není jediný kdo zemřel pro ostatní.V historii byly takových lidí tisíce a všechny uznávám.Protože není větší cti než zemřít aby jiní mohli žít.

15.01.2008 20:24:00 | Gorgy

Hezká úvaha. Líbí se mi, že to není povrchní, ale jde to alespoň trochu do hloubky. Myslím, že je nejlepší dávat si za ideál někoho, kdo se opravdu dokázal rozdat pro ostatní lidi, kdo dokázal celý život darovat lásku, kdo dokázal sloužit chudým a nemocným a nic za to nepožadoval. Čím dokonalejší člověk, tím lepší ideál. Na těchto ideálech totiž vidíme svou vlastní slabost, hloupost a nedokonalost a snažíme se změnit k lepšímu. Mým největším ideálem je Ježíš Kristus, který svou lásku prokázal tím, že se nechal zabít na kříži. To mě naprosto uchvacuje. Nechat se zabít proto, aby ostatní mohli být zachráněni.

S požehnáním

12.05.2007 20:03:00 | Hippy

Ideál je pro nás hlavně důležitý proto, abychom byli schopni posoudit, co se mu jak hodně podobá, nebo naopak vzdaluje, honí nás k dokonalosti, tím je nejdůležitější. Pěkná úvaha :-)

11.05.2007 16:34:00 | Skaja

Ideál potřebuje každý, já, vy, my všichni...stejně jako lásku, naději a něco, proč žít...

07.05.2007 15:53:00 | Megs

Dodávám literu - ž.

07.05.2007 15:23:00 | Bíša

Ano!!! Ani nevíš, jak se s tím ztotoňuji...

07.05.2007 15:20:00 | Bíša

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí