Deprese

Deprese

Deprese jsou jakou humus, strašná sračka, z které vykvétají ty nejvelkolepější růže umění.

Autor Klára Němcová, 27.07.2016
Přečteno 713x
Tipy 7
Poslední tipující: Jin&Jang, Jort, bogen, Fany, Frr, Lighter, Poločas Rozpadu
ikonkaKomentáře (21)
ikonkaKomentujících (10)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

;)

19.02.2017 21:49:40 | Jin&Jang

No je velice zajímavé, jak čtete mezi řádky i to co nebylo vepsané úmyslně či vlastně vůbec. Abych řekla pravdu původně mě vůbec nenapadlo že to někdo bude chtít až takto rozvinout.Dlouho si pohrávám s myšlenkou nastínit mou úvahu, musím ale přiznat že vaše rozbory a debaty mě baví a tudíž tam asi nechám spíš ty otazníky kolem. Líbí se mi, že tolik jedinců stejné rasy, tudíž i s jakýmsi podobným inteligenčním předpokladem ukazuje tolik různorodých nápadů a úvah. Žádná přitom není ani špatná ani správná a to je na tom to krásné. Ikdyž "křesťanský patos" mě opravdu pobavil. Nádhera.
Děkuji vám všem za vaše myšlenky, ráda bych si je poslechla a prodiskutovala ve skutečnosti :)

31.07.2016 17:26:52 | Klára Němcová

Podle mě deprese sama o sobě umění nezplodí, protože lidi v depresi mají problém byť jen vylézt z tý postele, natož aby něco psali. Spíš bych to tipovala na nějaký životní zážitky a tak, jako podnět k tomu to ze sebe dostat.

29.07.2016 08:37:56 | iluzionistka

Nic samo o sobě splodí jenom nic, jde spíš o kombinace momentů, pocitů a inspirace, ale to je podle mého názoru o ujasnění pojmů.

31.07.2016 17:29:57 | Klára Němcová

...no rozhodně se člověk s depresí nikdy nenudí...

27.07.2016 13:44:42 | Jort

A které ty růže to jsou? Napadá mě jen pár a to ještě těžko soudit, co vyrostlo z deprese.

Mě se zdá, že tohle je jedno z oblíbených romantických klišé o rozervaném hrdinovi-umělci... Ale jak napsal hledač níže, umění kvete z talentu, studia, inspirace a aktivní práce. Já si teď pročítám nějaké deníkové zápisy a korespondenci českých básníků a ve většině z nich si člověk čte o tvrdé práci. Ale pravda, že tady se často básník chápe jako génius, jemuž bylo sesláno jakési slovo a myšlenka odkudsi. Já na tuhle mystiku nevěřím.

27.07.2016 12:22:12 | tall&curly

ten výrok mě vcelku upoutal... Nicméně je otázka, jak ho člověk pochopí. Pokud ho spolu s anotací pochopí tak, že platí jen pro autorku, je to něco jiného než když ho chápeme obecně...
Pak je rozdíl v tom, jestli deprese plodí umění. Nebo jestli depresivní umělec zplodí věci, které jsou lepší než když depresivní není...
Obecně deprese vede k tomu, že ležíte v posteli a chcete se zabít (moje představa)- to moc produktivní není. Možná bych souhlasil, že určitý vnitřní tlak, celkově narušené vztahy a určitá přecitlivělost vedou k tvorbě...
Takže konkrétně: Kafka například (nicméně bych spíš řek, že jeho tvorba je depresivní), nevím ale jestli to v depresích psal (opět dost rozdílná situace). Pak si z literatury (hodně let zpátky) pamatuju třeba Vrchlického tuším Damoklův meč?
Hemingway... A našli by se i jiní. Otázka ovšem je: jestli psali s depresemi. Nebo jestli jen na deprese dojeli, nebo jimi někdy v životě trpěli (to souvislost s tvorbou moc nepotvrzuje).
Nicméně pak bude i spousta tvorby, která je dobrá a v depresích nevzniká...

29.07.2016 08:01:18 | ewon

Zařazení do kolonky aforismus mě navedlo k tomu, že Klára říká cosi, co by mělo mít obecnou platnost. Anotací naznačuje, že u ní to tak funguje. Znamená to tedy, že a) u někoho to přesto fungovat nemusí, b) Klára plodí nejvelkolepější díla umění. Víc nejsem schopná z těch slov dešifrovat :)

Osobně nemám s tímhle výrokem problém, jen mě trochu rozesmál ten patos, na jedné straně "humus a sračka" na druhé "nejvelkolepější díla umění". Je to takové klišé.

Já si myslím, že deprese může být momentem inspirace, ale sama o sobě netvoří. Je spousta lidí, kteří tvoří super i bez deprese, spousta, kteří tvoří super s depresí, další, kteří v depresi netvoří a jiní, kteří v depresi tvoří hrozný kraviny. Zobecňovat z toho cokoliv je podle mne hodně ošidný konstrukt. Z hlediska interpretace textu je to hlavně informace zcela nepodstatná. Dílo je autonomní a není možné ho vykládat z hlediska autora, protože o autorovi nevíme nic, a pokud něco víme, nemůžeme si být jistí, že je to pravda. Příklad: Když čtu Kafku, tak souvislost s depresí mě teda nenapadá a interpretačně by ani dle mě nikam nevedla.

Jednduše řečeno: podstatné je inerpretovat text (umělecké dílo), nikoliv životopis autora.

29.07.2016 10:50:47 | tall&curly

říkáš to tak profesionálně, že k tomu asi těžko něco dodám... :-)
Osobně bych se s tím počátečním výrokem čas od času taky identifikoval... ale to je trochu jiná kategorie, než nějaké vrcholné umění. :-)

Mě asi (asi si teď dost vymejšlím) nejde přímo o deprese a umělce ale o způsob uvažování, který vede k takovým výrokům. Oni nejsou vyloženě škodlivé (není to ten nebezpečný agresivní fanatismus) můžu hádat, že jde často i o upřímný dojem autora, řekněme sebevyjádření, druh poznání k němuž v daném čase dospěje ale při tvrdším rozboru pravděpodobně nebude zcela sedět...
Na druhou stranu nechci Kláře podsouvat, že nám tu podsouvá nějakou nevývratnou pravdu, spíš bych řekl, že to tak cítí...

29.07.2016 12:55:13 | ewon

Říkám to profesionálně, protože hovořím o tématu z mé profese :)

Já tomu Klářinýmu výroku rozumím, před deseti (a více) lety jsem měla určitě stejný pocit a psala jsem texty s obdobným patosem. Takže autenticitu toho výroku nepopírám. Jen jsem si dovolila kritiku :)

A když to víc rozvinu, tak mě na tomhle právě hodně zaujal ten "křesťanský patos", o kterém v souvislosti s tímhle typem řeči uvažuju. Mýtus o utrpení, které přináší (nebo reprezentuje) něco "vyššího", a to jak prochází naším myšlením a uchopováním světa, je pro mne prostě zajímavý (zajímavý ve smyslu čistě neutrálním, bez kladného či záporného znaménka).

29.07.2016 13:49:06 | tall&curly

Jen tak pro zajímavost, jaká je vaše profese?

31.07.2016 17:31:26 | Klára Němcová

Souhlas :-).

27.07.2016 12:12:33 | Fany

Něco na tom bude. Je známá teorie, že vzestup kultury jde ruku v ruce s úpadkem společnosti. Opak než co si lidé běžně myslí. :-)

27.07.2016 11:19:46 | Lighter

kdy a kde byl vzestup kultury a úpadek společnosti?

29.07.2016 08:02:58 | ewon

oh, ty víš, co si lidé běžně myslí? kteří lidé? a kolika ses jich zeptal?

27.07.2016 11:48:15 | hledač

A co si běžně myslíš Ty? :-))

27.07.2016 11:52:11 | Lighter

zase jsi neodpověděl na otázku.
nemůžeš tvrdit, že víš, co si lidé běžně myslí, a potom se jich na to ptát. dělá se to obráceně.

27.07.2016 12:02:56 | hledač

Nevytvářej spam a napiš svůj názor k tématu.

27.07.2016 12:04:15 | Lighter

nevyjadřuji se k tématu. copak nepoznáš, že reaguji na tvůj komentář? soustřeď se trochu.

deprese osobně neznám. určitě jsou humus, ovšem žádné umění z nich asi nekvete. uměmí kvete z práce, ze studia, z aktivní činnosti, z cílené snahy. teda aspoň tak si to myslím, co si běžně myslí jiní se neodvažuji hádat.

27.07.2016 12:11:33 | hledač

Ale já neřekla že kvete přímo z depresí (ani květiny nerostou přímo z hnojiva), spíše je to myšleno, že díky depresím má člověk trochu jiný pohled na svět, který se ztvárňuje jednodušeji a srozumitelněji než jiné.
No to jsem asi nevystihla přesně tu myšlenku co jsem chtěla...no příště......samozřejmě soulhlasím, že umění tvoří aktivní činnost a mnohdy těžká práce.

31.07.2016 17:36:16 | Klára Němcová

ale jo, vlastně můžu jen souhlasit. názorným příkladem budiž mnohý sluníčkový autor zde na literu a nejen.

27.07.2016 10:50:37 | Poločas Rozpadu

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí