KOMPROMISY

KOMPROMISY

 

 

 

 

Kompromisy bývají občas pro život nezbytné, umění ale zabíjí vždy. 

 

 

 

 

Praha, 11.11.2019

 

https://www.youtube.com/watch?v=6OYbqsp_KRM

 

 

 

 

 

 

Autor Amonasr, 11.11.2019
Přečteno 503x
Tipy 9
Poslední tipující: Iva Husárková, šerý, vlnka, J.Karasová, básněnka
ikonkaKomentáře (12)
ikonkaKomentujících (5)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

ProSTě musí být rovnováha.

13.11.2019 16:45:18 | Húrin

Oscilace kolem rovnovážného bodu je ideálním stavem života... :-)

13.11.2019 16:55:20 | Amonasr

V umění nemůžu soudit, ale některé kompromisy, když se povedou, tak je z toho nejkrásnější harmonie čili spolupráce.:-)

12.11.2019 11:25:13 | Lighter

Ono to, myslím, svým způsobem platí i pro tvorbu, jen místo té harmonie vzniká laciná líbivost, poplatnost, podbízivost, samoúčelná póza či "kýč jak bič"... Když se zkrátka v životě i tvorbě dělá téměř totéž, není to zpravidla totéž... ;-)

13.11.2019 11:22:55 | Amonasr

Tak se snad dá mluvit i o umění kompromisu, když je to otázka míry. :-)

14.11.2019 10:52:28 | Lighter

To je právě ta složitost všech obecných tvrzení a je to opravdu otázka míry - v konkrétních případech v životě se i v té míře asi většinou různí lidé jen těžko shodnou, každou situaci je zpravidla nutné řešit zcela individuálně a stejně se úhly pohledu budou vcelku pochopitelně často lišit. V umění je ale podle mne míra přijatelného kompromisu řádově nižší, než u těch životních situací, a je otázka, zda pro přežití (a tudíž platnost) díla mimo kontext své doby (či jiných okolností) je vůbec nějaká, byť minimální míra kompromisu, přípustná. Koneckonců je řada autorů, jejichž dílo právem přetrvává a budí respekt, přičemž jejich různá životní selhání jsou s tím někdy i v příkrém rozporu. Možná je to právě tím, že ve své tvorbě na rozdíl od života, kompromisy prostě nedělali... (?)

14.11.2019 12:11:15 | Amonasr

Asi je to tak. Prostě nemám rád, když je dílo pokaženo dobovou tendencí,neboli poplatné době. Příklad třeba z hudby. Nová skupina má dobré písničky, ale všechny jsou násilně pokaženy stejným aranžmá, soundem na jedno brdo, lidově řečeno. Tam už je kompromis na škodu. :-)

14.11.2019 12:38:44 | Lighter

No vidíš, kompromis v hudebním aranžmá "stále na jedno brdo" by mě ani nenapadl - díky za zajímavý příklad :-)

14.11.2019 12:50:28 | Amonasr

Josífku, teď jsem trochu mimo,... teď moc nerozumím...

11.11.2019 23:28:48 | Milena

Milá Mileno, vysvětlovat aforismus je asi totéž, jako vysvětlovat vtip - tím se zpravidla spolehlivě zabije... :-D Nicméně ta první část je snad vcelku zřejmá, hezky to ostatně napsal Lighter výše. A na tu druhou část ať si odpoví každý autor sám, zda uzavírá při psaní nějaké kompromisy sám se sebou, dobou, většinovými postoji, módními trendy, očekáváním okolí atd. atd. a zda to autenticitě a kvalitě tvorby prospívá... Ostatně ani nechci hlásat žádné věčné pravdy - jde mi čistě jen o to zamyšlení se. A za to Ti i děkuji :-)

13.11.2019 11:16:30 | Amonasr

velmi pěkný aforismus se vším všudy. Stručný obsažný pochopitelný pravdivý (a myslím že ho slyším prvně)

11.11.2019 12:29:16 | Karel Koryntka

Díky za přijetí, i když bych se divil, kdyby už něco podobného řada jiných neformulovala přede mnou - ostatně skoro jako je to u většiny citátů a aforismů, které často říkají totéž jen v obměňovaných slovních mutacích ;-)

13.11.2019 11:06:24 | Amonasr

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí