(pozi(ty!vy!)smus

(pozi(ty!vy!)smus

Anotace: 504 ps: Liter tak nezdravě nekritický (pozitivistický) vlastně je taky.

Sbírka: Blbá Moudra a Černé Ironie

 

 

 

Nekritizujte, když nechcete, aby kritizovali vás! Takže jsme všichni světoví...

 

 

 

 

 

 

 

Autor Lighter, 24.01.2018
Přečteno 605x
Tipy 10
Poslední tipující: Fany, piťura, LV, Amonasr, Jeněcovevzduchukrásného, Iva Husárková, Anděl, Šípková Růženka
ikonkaKomentáře (23)
ikonkaKomentujících (6)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Kritika je také umění, pokud je dobrá, kvalitní a není to jen pouhé "nálepkování". Někdo neumí psát ani kritizovat, někdo psát umí, ale kritizovat ne, někdo neumí psát, zato umí kritizovat a možná by se tu vyprofiloval i nějakým zázrakem někdo, kdo umí obojí. Třeba by se na Literu mohl zřídit ještě chlíveček "kritika zdejších děl" a jednotlivé kritické příspěvky by se také mohly tipovat, aby to bylo spravedlivé... Teoreticky by sice vyhraněný kritik mohl psát i recenze zdejších textů do rubriky "Recenze", ale předpokládám, že to se tu ještě nestalo, ani nestane... Zkouším si představit třeba básnickou sbírku, jejíž součástí by byla hádka libovolného příchozího "kritika" s autorem - otázka je, jestli takový nesmysl se vyjímá líp zrovna na Literu; zatím to tady ostatně taky moc nefunguje... Jestliže je tu možnost přidávat komentáře a posílat si vzkazy, asi bychom se jednou provždy měli smířit s tím, že Liter je nejen literární server, ale zrovna tak i sociální síť svého druhu se vším pozitivním i negativním, co k tomu patří. A neříkat některým zdejším komentářům eufemisticky "kritika" - prostě jsou to většinou stejně jenom plky. Někdo plká aspoň zábavně a jiný jenom prudí - stejně jako třeba na facebooku... ;-))

24.01.2018 14:29:02 | Amonasr

Ano, umět se vyrovnat s kritikou (a rozpoznat, která je konstruktivní), i umět něco kriticky posuzovat je umění, to rozhodně. Ale kdo se o nic nepokusí, ten nic nepokazí? To je lež, pokazí sám sebe, nesnaží se totiž myslet a utvořit si nějaký vlastní názor. Je to charakterově nezdravé(nebo přímo nezralé?) být nekritický. :-) Takže mi vlastně snahy o recenze přijdou pozitivní. Jen člověk musí mít něco, čemu rozumí, aby to mohl recenzovat či kritizovat, bez toho to nejde.

Ano, na Literu je to jako na každé sociální síti, jak se moderně říká. Kritizovat člověku oblibu nepřináší, na to většinou lidé nemají úroveň, aby si vážili "dobrého kritika".:-)Lidé si chtějí "vydobít pozici, být oblíbení atd.", jako by to mělo nějaký skutečný smysl. Kromě zábavy. :-)) Takže i komentáře jsou takové.

25.01.2018 11:21:37 | Lighter

Tvůj aforismus je ironickou nadsázkou a stejně tak nadsázkou je můj komentář k němu (ten předchozí i tento). Je vcelku přirozené, když má někdo potřebu se podělit se svým názorem na to či ono dílko i s ostatními formou komentáře. Někdo chce autora polechtat přátelsky (někdy i zamilovaně) pod bradou (to nejčastěji), někdo ho chce pozlobit (pokud ho něčím irituje) a někdo má potřebu se předvádět především sám, t.j. polechtat si své vlastní ego. No a těch, co chtějí autorovi svými postřehy opravdu nějak pomoci, je tu hodně poskrovnu, ale snad se tu výjimečně občas taky takové komentáře najdou. Samozřejmě, že se pak zpravidla se zlou potáží a příště si to raději rozmyslí, když je zasvrbí ruka... :-)) Někdy se za kritiku zaměňuje i polemika, ale té je tu také jako šafránu a obecně jí nepřeje ani společenské klima - "in" je přece někoho ukřičet, ne s ním diskutovat a přemýšlet nad opačnými argumenty. Aby tu ale někdo zveřejnil opravdu fundovaný kritický rozbor nějakého textu, to jsem tu myslím za těch skoro 5 let nikdy nezažil - a nějak mi to ani nechybí (sotva stačím číst aspoň ty samotné texty, které mě zajímají). Tak mi zkrátka přijdou občas legrační hádky o tom, jestli se tu má nebo nemá kritizovat - je to však někdy i zábavné, tak proč ne. Ať si zkrátka každý dělá, co je mu libo - jiné než to je, to tu stejně nikdy nebude, tak nač si z toho dělat vrásky. Klidně ať se to tu škádlí oštošest - vždyť co se škádlívá, to se rádo mívá... ;-))

25.01.2018 16:32:04 | Amonasr

Dobře, v podstatě souhlasím. Já se taky do žádných kritik nepouštím, vlastně nic "uměleckého" Literu nepřináším. Aforismus je literárně forma prostá, obsah neumělecký. Takže tomu vlastně nerozumím. :-))

25.01.2018 22:19:59 | Lighter

:-D Ani já ne ;-))

26.01.2018 10:25:43 | Amonasr

pic kozu do vazu aneb držte si klobouky jedeme z kopce z toho vidíte že ještě žiju a že o mém inteligenčním „Ivismu“ se dá stále s úspěchem pochybovat (ty! ty!) Ivi :-))

24.01.2018 12:38:48 | Iva Husárková

:-))

25.01.2018 13:29:45 | Fany

:-))

25.01.2018 13:51:17 | Iva Husárková

:-)) kde jsou ivismy :-)? všude je hledám :-)?

27.01.2018 08:12:29 | Fany

o Fanynko Ivismy jsou nezákonné protože narušují duševní zdraví obyvatelstva a tak jsou v ilegalitě :-((

05.02.2018 12:45:51 | Iva Husárková

:-( a Ivi, co je to duševní zdraví, to neznám :-(? :-)!

10.02.2018 20:26:27 | Fany

Nejsem Iva, ale je hezké mít ideály. (Věřit na "duševní zdraví".) :-))

11.02.2018 15:56:56 | Lighter

:-) tož věřme :-))!

12.02.2018 06:22:17 | Fany

Nás se to už netýká, my jsme narušení myšlenkou. :-))

05.02.2018 14:00:08 | Lighter

he hahááá děkuji :-))

10.02.2018 05:09:57 | Iva Husárková

To je jízda! Díky. :-)

25.01.2018 10:58:01 | Lighter

:-))

25.01.2018 13:51:53 | Iva Husárková

:)Já bych řekla, že to je o něco složitější. Kritika by měla být přínosem, a ne srážet toho druhého. Ale je to věcí názoru. I když...možná právě tou sekerou do vazu se člověk vzpamatuje...:)

24.01.2018 12:19:08 | Anděl

Kdo nezvládne kritiku na sebe a hlavně si z ní něco dobrého vzít, to o něm něco vypovídá. Nic dobrého. :-)

25.01.2018 10:59:59 | Lighter

Jasně, nic dobrého...jenom ... myslíš, že existuje hranice mezi kritikou a urážkou? já myslím, že ano, ale je hodně tenká....vidíš, jak jsi rozjel komentáře dvěma větami! :)

25.01.2018 12:39:57 | Anděl

Není to žádná hranice, ale průnik našich mentálních množin. Jak se do blbce volá, tak blbě se to ozývá. :-)

25.01.2018 13:29:28 | Lighter

Kritika nás má vylepšovat, neměla by se nás dotýkat. "Potrefená husa nejvíc kejhá." Trefné.

24.01.2018 12:06:45 | Šípková Růženka

Mám rád jedno přísloví: "Poučení přijímej i z rypáku svině." :-)) Ale někdy to hodně bolí...

25.01.2018 11:01:21 | Lighter

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí