(poeticko kritický vývoj)

(poeticko kritický vývoj)

Anotace: 980 Věnováno K.K. a dalším...

Sbírka: Blbá Moudra a Černé Ironie

 

♪♪♪


Prostá rýmovačka je prvotní fáze poezie neboli fantaskně mechanická forma; obsah zkušenostně filozofický přichází ke smyslu později v další volnější fázi. Konečnou fází je forma volno(ne)rýmovaná, která se často úplně zříká mechaniky a bohužel i filozofie, a dalším vývojem k úpadku svou roztříštěností ztrácí sdělitelný obsah i přijatelnou formu. Trosky slov prý dnes říkají všem vše!

(Nemůže být každý básníkem. Ani čtenářem poezie. Jen kritikem.)

 

 

 

 

Autor Lighter, 04.04.2019
Přečteno 593x
Tipy 6
Poslední tipující: Polux Troy, Iva Husárková, Amonasr, vlnka
ikonkaKomentáře (43)
ikonkaKomentujících (8)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Já jako přední kritik (říkává se přece "K.K. a dalším...") nevidím že by poslední 3 krátké věty vyplývaly nějak z předchozích. A skutečně to neplatí, dotvrzuje Curly, jež místo argumentů předvedla co kritik dělat nemá a navíc vyvolala hromadnou bitku (celkem 11 komentářů o ničem). Každý nemůže být kritikem.

05.04.2019 07:05:01 | Karel Koryntka

rozhodně ne takových kvalit jako je pan Koryntka*

06.04.2019 10:21:20 | Frr

:-) Podle zdejší "hromadné bitky" usuzuji, že kritikem může být každý! :-) Ale správně jsi pochopil, že poslední tři věty jsou více mým názorem, předchozí více ironií nad vývojem poezie až moc postmoderním...

05.04.2019 10:05:14 | Lighter

Hromadná bitka je zbytečně silný výraz.

05.04.2019 07:36:57 | tall&curly

Ber to pozitivně. Třeba zavedeme do Češtiny 2.0. nové slovo..."literobitka" jako virtuální mediální kriticky-diskuzní bitku o ničem. :-))

05.04.2019 10:08:06 | Lighter

Lighterku rozhodně si myslím že psaní Ti jde!!! ve fšem co napíšeš je logický smysl!!! napsal jsi to krásně a jasně :-))

05.04.2019 06:42:13 | Iva Husárková

Díky, ale provedu na sobě sebekritiku. I když je něco dokonale logické, ještě to nemusí být dokonale pravdivé. :-)

05.04.2019 10:00:38 | Lighter

sebekritika jeví se dobrá býti... jen to nepřehnat :-)) abychom nebyli v ři... e :-((

05.04.2019 10:08:33 | Iva Husárková

Zdá se, že tam spěje každá diskuze...:-))

05.04.2019 10:16:41 | Lighter

tak ta odezva je na čtenáři... dodnes s dětmi paci paci je dobrý... i na motoriku :-) kritici a hodnotitelé? hmmm... proč je ta potřeba hodnocení a kritiky?

05.04.2019 02:49:03 | zelená víla

Dětské motorické říkánky jsem měl rád. :-) Kritické hodnocení něčeho je vhodné, když se stanovuje cena zboží; takže se určuje, co je horší a levnější nebo lepší a cennější. Ale v případě poezie a prodeje básní je většinou něco takové naprosto od věci a k ničemu. Poezie není už dlouho atraktivní obchodnní artikl. :-))

05.04.2019 10:14:34 | Lighter

Lightře-tos napsal moc hezky. ju,PŘESNÉ tohle i zde v komentu pod Tvým boduji ST*

06.04.2019 10:16:10 | Frr

Lightere, to je zase patlanice, co jsi napsal. Psaní ti moc nejde, ale to už jsme řešili mnohokrát. Otázky už ani nekladu, odpověď je jistá: nemám ten kritický nadhled a modří vědí.

04.04.2019 14:54:55 | tall&curly

modří modří..moudří mlčí***

06.04.2019 10:41:49 | Frr

Děkuji ti za kritiku. Jak už jsme řešili mnohokrát, mojí ironii nerozumíš. Ale řekni, co já s tím mám dělat.. :-)

04.04.2019 15:03:22 | Lighter

tyvole zase tu snižuješ Lightera,hele divej se na sebelaskavě jo?

04.04.2019 15:11:47 | ROSA ŽIVOTA ZRAKEM VNITŘNÍM OSVÍCENA

já myslím, že Lighter nepotřebuje mluvčího

04.04.2019 15:13:30 | tall&curly

Madam,nejsem zadnej mluvci ale Lighter ma sve chapani,Ty mas svoje.Tak uz to pochop.Nekdo muze povazovat za patlanici Tvoje dilo alepro Tebe je to treba zrovna v te chvili to nejhlubsi dilo chapes to?

04.04.2019 15:14:54 | ROSA ŽIVOTA ZRAKEM VNITŘNÍM OSVÍCENA

Jasně, že to chápu. Ale ve chvíli, kdy svůj text zveřejním, musím být ochotná o něm, jako o patlanici aspoň uvažovat a vést o tom diskuzi.

04.04.2019 15:19:24 | tall&curly

V tom pripade jsem naprosto zrozumena, byti sebekriticky je dosti dulezite :-) Preji krasny den :-)

04.04.2019 15:20:24 | ROSA ŽIVOTA ZRAKEM VNITŘNÍM OSVÍCENA

Nemýlila jsem se. Já bych ráda porozuměla, ale ty obvykle neodpovídáš na otázky.

04.04.2019 15:04:40 | tall&curly

Tak nekritizuj mě, ale text...:-D

04.04.2019 15:08:59 | Lighter

Kde kritizuju tvou osobu? Píšu, že text je patlanice a psaní ti moc nejde.

04.04.2019 15:10:22 | tall&curly

Když já jsem jen patlal a nepíši rád...:-)) Myslím, že by jsi svou kritiku "k věci" měla začít "osobně" tím, jak se můžu vůbec vyjadřovat k poezii, když tady žádné básně nepíši...Ale mám ti napovídat? :-))

04.04.2019 15:22:51 | Lighter

:) Stejně nerozumím. Raději bych přímočarou odpověď.

05.04.2019 07:35:02 | tall&curly

Tak se vrať k textu a řekni, co jsem nejvíc "zpatlal" a co jsem přesně v mé ironii na vývoj poezie "nenapsal dobře", ať se tedy taky poučíme, jak to podle tebe má být...A můžeme o svých názorech společně dikutovat.

05.04.2019 10:23:41 | Lighter

A vytknout si třeba pravopisné chyby, když nic...:-))

05.04.2019 10:55:18 | Lighter

Já jsem to měla vypsané už v tom prvním komentáři, ale pak jsem to smázla, protože má zkušenost s tebou je, že neodpovídáš na otázky. Ale tak já je zkusím.
Zajímalo by mne, co je dada rýmovačka? Pak by mne zajímalo, co je zkušenostně filozofický obsah. Co je přijatelná forma a kdo ji určuje? A pak poznámka, že fragmentace je nástrojem už moderny, takže ta (dle tebe) konečná fáze, tak jak jsi ji popsal, nedává moc smysl.

05.04.2019 11:02:46 | tall&curly

Nevím, proč něco mažeš, na první dobrou je to nejupřímnější.:-)

Dada rýmovačka je pro mě Skákal pes přes oves apod., buď lidová, dětská či úmyslně dada říkanka pro pobavení,fantazii, tak aby se to rýmovalo či "zvukomalebně" dobře znělo, do skoku, do rytmu třeba jen mentálního. Většinou prosté "mechanické" formy i prostého obsahu. Je to takové vyjádření emocí rýmováním. :-)

Když už přestaneš poezii považovat za zábavné říkanky předškolního typu a píšeš pod dojmem svých zkušeností, rozumu a postojů, svého pohledu na svět, tak začne mít tvůj "filozofický" obsah navrch, chceš toho říct mnoho a mnoho, a forma je složitější a zákonitě se rozvolňuje. Třeba až do volného verše nebo poezii v proze, každému, jak se to líbí. Taky ustupuje do pozadí nutnost rýmovat a dostat slova, a co jimi chci říct, do nějaká přísně dané klasické "básnické formy".

A proti tomu rozbujelému obsahu přichází snaha autory text zase zjednodušovat, osekávat, pilovat neboli "fragmentovat", aby zbylo to podstatné a slovní balast zmizel. Takže "ironicky" říkám, když se to hodně přežene, že "trosky slov říkají vše" a "ztrácí zdělitelný obsah". Přijde mi to jako konečná fáze, ztratit formu i obsah.

Nevím, jestli je to ještě moderna nebo už postmoderna, tak básnicky převzdělaný nejsem, a hlavně mluvím o amatérské tvorbě...Na amatéra dobrá analýza? A co se týká mého ironického textu, je tam ještě jedna rovina. Nejde jen o obsah, ale ironizuji používáním rádobyodborných výrazů i "odbornou hatmatilku", i když zřejmě neuměle, jako "patlal", jak odhaluješ. :-)

Tak teď mi přijde, že jsem na sobě provedl ukázkovou sebevražednou kritiku, úplně mě to odšťavnilo mentálně. :-)) Půjdu si přeříkat nějakou veselou rýmovačku abych se odreagoval. :-)) třeba dnešní:


Černá a bílá,

myšlení je síla!

Naděje a víra,

blbost zase zbyla...

05.04.2019 16:44:04 | Lighter

Frr, tady dole to řekl (moc hezky) za mě. Dada neznamená jednoduchá rýmovačka. Dada byla reakce na hrůzy Velké války. Pokud ty historické termíny neumíš používat, je lepší se jim vyhnout.

Pokud někdo rýmuje, neznamená to nutně, že má jednoduchý obsah. To je opravdu veliké zkreslení.
Fragmentarizace pak není zjednodušení, naopak - četl jsi někdy fragmentarizovanou báseň? Třeba Eliotovu Pustou zemi? Fragment neznamená odstranění balastu, fragment je prostě "typ frázování skutečnosti".

Já chápu, že jsi to myslel jako laik, ale pak by to bylo dobré říct jazykem laika a nepoužívat termíny, které mají nějaký (historicky) daný obsah. Proto jsem psala, že neumíš psát. Vymysli si svoje slova a definice pro skutečnosti, kterou se chystáš popsat.

08.04.2019 14:49:17 | tall&curly

Ok, konečně trefná kritika. Vím, co je dada, nevzdělanec nejsem, ale zřejmě jsem ten termín neměl takhle volně použít-zneužít. Díky i za poučení o fragmentarizaci, vezmu si z toho poučení a vymyslím si svoje laická slova...:-)

08.04.2019 17:13:46 | Lighter

Domluveno tedy :)

08.04.2019 17:58:55 | tall&curly

jen drobnou výtku - text staré české písničky "Skákal pes přes oves" nemůže být Dada říkanka už proto, že je mnohem starší než vzniklo Dada-které proklamovalo jakkýkoli /bez zábran a úprav/ spontánní, obvykle nonsentí projev a lidové popěvky jsou mnohem starší...to jako bych nazval /můj oblíbený/ starý anonymní popěvek: "jel dědeček na kopeček, táhli ho dva krocani, krocani se rozutekli a dali de do chcaní.." projevem české anonymní SURREALISTICKÉ tvorby...o označení čehokoli kánonizovanými kategoriemi z dějin avantgardy - by-nedopouštěj Pánbu zas mohla zaznít nekonečná polemika..raději už prosím ne...

06.04.2019 10:40:02 | Frr

Máš samozřejmě se Skákal pes...pravdu, špatný příklad jsem si vybral. Asi jsem měl ironické označení veselých rýmovaček nenazvat "dada" a vyhnout se tím polemice s jakýmkoliv znalým odborníkem dějin umění...ale ten "dědeček-kopeček" je pěkný...pobavil mě. :-)

08.04.2019 11:19:13 | Lighter

iiiiíííííííííííííííííí ST*

06.04.2019 10:17:35 | Frr

Postmoderní přístupy už jsou v současné době také překonány, a sice těmi postfaktickými. To jen na doplnění... ;-))

04.04.2019 14:53:46 | Amonasr

Tomu říkám kritika! Jsem zřejmě vývojově pozadu, postfakticky řečeno...:-))

04.04.2019 15:07:04 | Lighter

:-))

04.04.2019 16:23:13 | Amonasr

Mno nevím,protože být opravdovým kritikem je dar.

04.04.2019 13:36:06 | ROSA ŽIVOTA ZRAKEM VNITŘNÍM OSVÍCENA

To ano. Ale kritikem může být každý...:-)

04.04.2019 14:22:13 | Lighter

Mno ale záleží,jak tu roli kritika hraje:)

04.04.2019 14:22:58 | ROSA ŽIVOTA ZRAKEM VNITŘNÍM OSVÍCENA

V dnešní pozitivní době samozřejmě pozitivní...:-)) Trocha ironie neuškodí.

04.04.2019 14:26:39 | Lighter

Však jasne,že jasne hhahahaá :D

04.04.2019 14:27:46 | ROSA ŽIVOTA ZRAKEM VNITŘNÍM OSVÍCENA

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí