ecce homo

ecce homo

 

 

 

 

Lidé, kteří tvoří z niterné potřeby duše a srdce nechtějí, a ani nemohou,
říkat jiným, že to jak tvoří oni, je špatně, a měli by to dělat jinak.

 

...

 

Na světě jsou dva druhy lidí. Jedni vše co dělají, činí pro pocit uznání, pochvalu,
úspěch a potlesk. Ti druzí proto, že prostě nemohou jinak - je to podstatou jejich bytí.

A nebylo by na tom nic špatně, kdyby se ti první
neustále nesnažili opanovat ty druhé - a svět.

 

 

 

 

 

 

Autor Sonador, 29.05.2022
Přečteno 328x
Tipy 16
Poslední tipující: JSH, Amonasr, Dejvis, Fialový metal, Protos1182, mkinka, šerý, Frr
ikonkaKomentáře (32)
ikonkaKomentujících (8)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Na světě jsou ještě pozorovatelé,
co rodí dobré domnělé a nedbají na sebe.
Milují obraz vytesaný z nebe.
Za jakýchkoliv okolností přijímají bez pochybností.
Aniž potřebují vize slastí.
Žít pro druhé je radostí.
V Kristu opravdovosti.

04.06.2022 08:51:56 | mkinka

...Jituško - zřím Tě;)
moc děkuju za tahle slova*

05.06.2022 03:39:54 | Sonador

...tak snad mě nepovažuješ za ty první...;-)emocionálně jsem odjakživa byl ten druhej případ...ale kritika je přece přínosná, když to nebereš přehnaně přecitlivěle...ale někdy neúnosná, to chápu...

30.05.2022 18:56:31 | Marten

jé, tebe opravdu za první případ nepovažuju... tak ona je kritika a kritika, a rady taky jaksi předpokládají, že dotyčný radil je jaksi fundován a to už je takové no... takhle, přínosnejch a dobře podanejch rad jsem tady za ten skoro rok viděla opravdu jen pár... navíc by asi člověk měl umět rozlišovat kdy je to vhodné, a co si budem povídat, empatů se mezi námi zase tolik nepohybuje:)

když je člověk v učení u nějakého mistra, účastní se konkurzu, soutěže, snaží se někde prosadit za peníze, jsou to asi jiné podmínky, než když někde lidi tvoří z potřeby, pro radost, kvůli sdílení apod... jetě si občas lámu hlavu nad tím, jak si radilové jako představují, že bude dospělý svéprávný jedinec, který něco udělal jak on chtěl a uměl, aniž by požádal o radu, na takové radění reagovat - když někdo napíše, že to tak má schválně, tak je to špatně? když někdo něco předělá k obrazu druhého, tak je to dobře? nedělám závěry, kladu (si) otázky...

polemizovat o obsahu asi není špatně, ale k tomu zase člověk potřebuje citlivost a empatii (i přesto občas šlápne vedle) aby někoho zbytečně neranil, protože prostě neví v jaké situaci se ten druhý zrovna vynachází...

říkat někomu, aniž by se mě zeptal, že se mi něco nelíbí mi přijde úplně mimo, a je to stejné, jako když někoho potkáš a on komentuje tvoje oblečení, nebo váhu, vzhled... podle mě tedy;)

jsme každý jiný, jedinečný, s jiným vkusem, vnímáním světa, preferencemi, potřebami atd. a tak mi přijde podivné, když někdo uvěří tomu, že jeho vkus, názor a způsob jak on něco dělá, je ten jediný platný, správný - lepší...

a víc už k tomu vážně neřeknu:)

30.05.2022 20:52:49 | Sonador

....téma jsi zdárně vyčerpala, není moc co dodávat...souhlasím...;-) o obsahu ani kritika být nemůže, to je autorův záměr...ale o formě básně či technice psaní čili uspořádání slov, slok či rýmů už se bavit dá...ale jen s tím kdo na to má...a trochu ví o čem je řeč...a to je problém nás amatérů...na Literu třeba..;-)proto se tady moc skutečné kritiky nevyskytuje...

...bylo tady a je pár autorů, co by rádi byli profíci a taky se už někde snaží prosadit...vydat vlastní sbírku, dostat se někam do výboru poezie, popularizovat se veřejně na čteních, na ´netu mít svou stránku či blog, na FB atd...ale ti už si vhodný témata a techniku psaní vybírají a píší dost na zakázku, co lidé chtějí slyšet...a to není nic moc pro mě...asi bych to neuměl...byl bych za neuměla...;-D

31.05.2022 17:52:14 | Marten

jsem si na to teď nasadila své růžové brýle (já jedny opravdu vlastním, už 20let a dokonce je na nich srdíčko:) a můžu ti dík tomu říct, že to není problém, ale VÝHODA nás amatérů a "neumělů";)

hezký večer Martene*

31.05.2022 21:23:11 | Sonador

...taky by se mi jedny růžový hodily...;-) dík za pokec a Hezký večer

01.06.2022 20:33:24 | Marten

Milá Sestřičko, chci být pozorný k lidem co mám rád a pak přijde chvíle, kdy se musím ptát:
"Jsem hoden jejich přízně, když prýští ze mě cit ?"
"Jsem hoden ... se vůbec uklonit."
"Jsem pouhý motýl nebo pouhý stín, toho co chci a co vyprávím ?"
A takových nás je ...
Chviličku šťastní a vzápětí bezradní ve své bujné fantasy.
A Ti co si hrají na drsnější ...
těm buďto teče mléko po bradě nebo jsou z jiného...
Jak to říci a neposlat je do jetele.

30.05.2022 11:51:54 | Fialový metal

já už jsem se vypsala a úplně upsala - k tématu, tak jen jojo, jsme na tom asi s nejistotami a pochybnostmi všichni podobně, aspoň občas;)

30.05.2022 20:55:35 | Sonador

Věci, co dělám pro liter, dělám pro svou potřebu komunikace. Do jaké skupiny patřím?

krásný den i týden

30.05.2022 09:38:41 | Kaj

milý Kaji…
já myslím, že když si to přečteš ještě jednou a s rozvahou, tak mi nebudeš klást takovouto prapodivnou otázku:)
ale dobře tedy – komunikace je přeci základní člověčí potřeba, jde asi jen o to, jestli je člověk vstřícný, respektující a otevřený, nebo ne...

a přiměl jsi mě to trochu rozvést… já přeci říkám, že na tom, že někdo chce být za to co dělá odměněn a pochválen, není nic špatně, píšu to tam… problém je, když se jeden typ životní filozofie prohlásí za ten jediný správný a vnucuje se všem, i těm, kteří to prostě mají jinak… a že se prosadil a vnutil je evidentní, nejpozději v první třídě základní školy začne být potlačována svoboda ducha a tvořivost, a místo ní implementována soutěživost a touha po odměně a pochvale… většina z nás má pak celoživotní problém to vůbec uvidět, natož se od toho oprostit…

já si prostě poslední dobou ještě mnohem víc uvědomuju, že kritika, souzení a odpor nevede a ani nemůže vést, ke šťastnému bytí… (sama jsem těchto věcí byla plná, člověk to vždy nevidí, a dá práci se toho zbavit... vlastně je to práce na celý život, takže se toho sama pořád zbavuju)

30.05.2022 10:07:10 | Sonador

Zajímavé... jeden by řekl, že se jedná skoro o základ.. Žít a nechat žít. A jaká se kolem toho strhla diskuse :)

30.05.2022 13:05:29 | Narra

:D mea culpa! jsem se z jakéhosi pocitu zodpovědnosti rozkecala... přitom už to neprovozuju moc ráda, protože to většinou nikam nevede;)

..ale, na něco si mě přivedla - když my lidi v těch vyšších patrech budov tak rádi zapomínáme, že vůbec nějaké základy mají, a že by bez nich spadly...

přísahám, že to byla poslední metafora na hodně dlouhou dobu;)*

30.05.2022 13:13:37 | Sonador

Někteří si troušením jedů kolem sebe pouze cosi kompenzují :) Smutné.. Ale jestli jim to pomáha... Ať si trousí...

29.05.2022 11:02:21 | Narra

Ano, takto to skutečně je.
Háček je ale v tom, že cokoliv kdokoliv dělá, vždy si tak kompenzuje nějakou potřebu. A to v dobrém, i ve zlém smyslu.
Jdeš se najíst, kompenzuješ si hlad - a tak je to se vším.
A s tím jedem to zčasta bývá otázkou přecitlivělosti.
Pro někoho jed, pro někoho popud
k zamyšlení.
Jak komu ku potřebě.

29.05.2022 13:22:21 | MonoGame

Možná nejde ani tak o obsah jako o formu :)

29.05.2022 13:26:18 | Narra

Obsah má svoji hodnotu (ať už
jakoukoliv) stejnou, bez ohledu na obal. Nakonec ty nejvzácnější
věci bývají oděny třeba i hrubě, neladně.
Není dobrý nápad, příliš hledět
na obal - formu.
Zároveň ale to je zkouška, někteří nahlédnou a něco získají, ti druzí - když nevidí blyštivé pozlátko - nechají být.
Tedy to pro ně není.

29.05.2022 14:46:30 | MonoGame

Hodnotu obsahu jsem nechtěla nikterak zpochybňovat :) To je samozřejmé...

29.05.2022 17:21:56 | Narra

milá Narro... ono to asi není tak jednoduché, byť se to nabízí, jde o to, že my všichni si něco nějak kompenzujeme - a děláme to, právě pro to, že to pomáhá, byť jen krátodobě a problém to neřeší... chce to notnou dávku odvahy, ale i jisté už prozření, aby byl člověk schopen stoupnout si před zrcadlo a podívat se i na to špatné a nehezké, co v něm je, bez toho, že by sám sebe soudil... protože až pak je možné nesoudit duhé...
no je to "náročné" a asi tahle "práce" nikdy nekončí:)

jé, jsem se ti nějak víc zamyslela, tak se omlouvám a děkuji*

29.05.2022 11:30:21 | Sonador

Jak řekl Werich: Mít rád a milovat lidi, to je celé tajemství a snad jediný recept na štěstí...

29.05.2022 11:49:20 | Narra

ale k tomu, aby člověk mohl mít lidi opravdu rád, je potřeba mít rád sám sebe, a to se bez smíření, neobejde...

já chvíli před tím, než jsem ti prve odpovídala zrovna někomu říkala, že nejdůležitější, co se mi v životě stalo, bylo to, kdy jsem přijala své temné stránky, kdy jsem se přestala bránit tomu, že jsem prostě hříšník, tak to prostě je, není třeba se kvůli tomu odsuzovat - pak se taky člověk přestává schovávat, a kompenzovat (nebo to aspoň dělá míň) - abych to vrátila na začátek:)

hezkou požehnanou neděli Narro*

29.05.2022 11:58:11 | Sonador

**

29.05.2022 13:17:16 | šerý

Krásně napsáno :) Tobě taky hezkou neděli Sonador :)

29.05.2022 12:19:41 | Narra

Přílišná generalizace.
Pojmenovala jsi černou a bílou,
nechávajíc duhu reality hluboko
pod obzorem.
To vše pod lehounkým závojem
jakési všechápavé laskavosti?

29.05.2022 09:33:37 | MonoGame

je to aforismus, ne úvaha... ;)

"V lidském životě jsou důležité tři věci. První je být laskavý. Druhou je být laskavý. A třetí je být laskavý.“
Henry James

29.05.2022 09:41:14 | Sonador

a ještě, někdy prostě - mlčeti zlato...

29.05.2022 09:42:22 | Sonador

Snad aforismus tedy, ovšem s přílišnou generalizací.

Mlčeti... někdy... zlato?
Ach zlato, já vím - lázně.
A nějakou výřivku nám sem
netahejte.
Zde se pracuje výhradně s medoléčbou.

29.05.2022 09:50:30 | MonoGame

já myslím, že průměrně inteligentní člověk pochopí, že mezi tím, co jsem napsala, je celá škála možností a variant;) jako u všeho...

29.05.2022 09:54:42 | Sonador

Tak tomu říkám filipika...
a to jsem to slovo užil asi tak
potřetí v životě.

29.05.2022 10:04:29 | MonoGame

:) já ti jen dávám, pro co sis přišel... a pořád jsem laskavá;)

29.05.2022 10:06:40 | Sonador

A beru plnými hrstmi...
Mám tě moc rád.
A v případě tvé osůbky mne i malinko mrzí, že nejsem až takový mazlík, abych ti dělal jen radost.

29.05.2022 10:14:29 | MonoGame

:) tož taky nejsem jen "zlatíčko" žejo;)*

29.05.2022 11:31:17 | Sonador

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí