SKRYTÝ POTENCIÁL POEZIE

SKRYTÝ POTENCIÁL POEZIE

Anotace: Průměrný náklad poezie se v ČR pohybuje okolo 300 kusů…

 

 

Kdyby všichni básníci poezii nejen psali, ale i četli,  staly by se z básnických sbírek bestsellery.

 

 

Praha, 22.3.2014

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=vnUolq-nATQ

Autor Amonasr, 22.03.2014
Přečteno 658x
Tipy 10
Poslední tipující: Lighter, Isquieasuus, Michal Dunda, jitoush, básněnka
ikonkaKomentáře (10)
ikonkaKomentujících (6)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

...Myslím si,že poezie potřebuje určitou intimitu....a ta by se
ve velkých nákladech asi někam rozkutálela,vytratila.....Ji.
A ještě malou poznámku na okraj...myslela jsem si ,že lidí,co se pokouší
psát básně,až tak moc není.A velmi příjemně mě překvapilo,že těch lidiček
je docela dost a to je pro mě dobrá zpráva.
Mimochodem,21.3.proběhla akce Guerilla Poetring neboli /Bá/snění v ulicích,
kdy se ve smluvený den ukrývá poezie v ulicích/třeba se báseň nalepí
na zeď a tak./Jen tak,pro radost.Ten,kdo ji objeví, si ji může ponechat.Včera se to událo popáté.No není to
lepší než statisícové náklady?Ji.

22.03.2014 20:12:27 | jitoush

Než jsem přišel na Liter, tak jsem básně prakticky nečetl a jen občas jsem si nějakou napsal do šuplíku. Myslel jsem si, že je to jen jedna z řady mých úchylek oproti „normálním“ lidem. Nikdy v životě jsem se ve svém okolí totiž nesetkal s žádným mužem, o kterém bych věděl, že by kdy psal poezii - spolužaček /dokonce i publikujících/ básnířek jsem znal naopak několik. A tak jsem se cítil jako Alenka v říši divů, když jsem přišel na Liter, pročež ze mě alespoň před důchodem nakonec spadl ostych ze psaní (zaplaťpánbu)… :-D A konečně teď aspoň taky čtu mnohem víc básní, než sám napíšu, i když jako student jsem si občas nějakou knížku básní i koupil… ;-))

Jinak intimita je myslím spíš otázkou čtení, než otázkou knižních nákladů. Pouhé několikasetkusové náklady přeci jen asi svědčí o tom, že básnictví se zřejmě proměnilo v jakýsi zvláštní, společensky zcela marginální, fenomén – není potřeba před tím zavírat oči, asi by to stálo i za hlubší zkoumání. Ale tím ho nijak nesnižuju – nové formy, jako internetové portály typu Liter či akce, o které píšeš, možná znamenají počátek znovuzrození básnictví v nějaké životaschopnější, aktivnější a zajímavější podobě. Každopádně třeba já se čtení poezie nyní věnuji mnohonásobně víc, než když vycházely sbírky současných autorů v desetitisícových nákladech… ;-)

22.03.2014 22:53:34 | Amonasr

A není lepší tichá lesní cesta, než vyjetá dálnice? Nestala by se z myšlenek opředených tajemstvím, z představ chvilkových poutníků, z fantazie krmené ukradenou prokrastynací, jen tuctová komerce? Pišme aby byl zisk, protože jen z toho se dá žít? Jsem básník a proto mám peníze, protože mě všichni čtou?

Vím, že tento tvůj aforismus či citát je myšlen úplně jinak a rozumím. Jen tohle mě bezprostředně po přečtení napadlo. Ani vlastně nevím proč? Možná taky jedna z možných verzí, jak by to mohlo dopadnout. Zdravím Pepo. :O)

22.03.2014 15:40:16 | Tichá meluzína

Ten aforismus jsem Blanko psal opět s potutelným úsměvem a napadaly mě u toho taky různé myšlenky :-D Pokud Tě to tedy přivedlo i k takovýmto úvahám a otázkám, tak z toho můžu mít jedině radost… Ono se v nich ukrývá možná víc, než by se na první pohled zdálo – i v literatuře a její komercionalizaci se určitě odráží jakési současné zlomové společenské procesy… Možná je dobře, že se nekomerce má kam uchýlit – třeba na Liter, kde peníze nemají absolutně žádnou moc… No není to úžasné, že v dnešní konzumní době existují i místa, kam nedosáhne trh…? ;-)) Díky za pěknou reakci :-)

22.03.2014 16:02:11 | Amonasr

dobrej poznatek:-)

22.03.2014 14:24:27 | básněnka

;-)

22.03.2014 15:25:07 | Amonasr

: ) Zdá se, že penízky jsou jinde...

22.03.2014 13:26:31 | maryshka

:-D Jj, skutečný básník by měl být chudý jak kostelní myš a mít duši rozervanou... Ani bych si neuměl představit poezii třeba od Ivo Rittiga, Romana Janouška či Radovana Krejčíře... ;-))

22.03.2014 13:31:55 | Amonasr

No,asi by to bylo zajímavé čtení.

23.03.2014 04:46:56 | Bakchus

Tak třeba Rittig už osvědčil své básnické střevo, když na Twitteru po tom, co ho Obvodní soud pro Prahu 5 odmítl umístit do vazby, napsal, že "orlům se špatně stříhají křídla". Jelikož mu byl ponechán i pas, možná "orel" brzy i někam odletí z dosahu české justice a bude nás dál zásobovat svými metaforami. Máme se tak možná na co těšit... :-(

23.03.2014 10:56:22 | Amonasr

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí