Nerezový pamětník

Nerezový pamětník

Anotace: Ze sbírky »Psáno v maskáčích a khaki«

*

Až odkopám se  vám,

budete se dozajista smát

tomu, nač vzpomínám…

jaký krám bude za tím stát.

 

Nachytal jsem na to svou ženu před mnoha lety. Na co ? - no na to, že umím vařit…

Na vojně jsem se prvním rokem naučil vařit od Zdeňka z mariánskolázeňského Carltonu a od Zdeňka z libereckého Imperialu. Druhým rokem jsem byl šéfkuchařem Průzkumného praporu. Kdesi v příručním skladě za kuchyní jsem při neoblíbené a celkem zbytečné inventuře našel pár nekompletních nerezových příborů – každý pes jiná ves. Zcela osamocena mi tam vklouzla do ruky sólolžíce, nerezová, nebo antikorová, chcete-li - na spodní straně držátka označená zkříženými meči. Ihned se stala mojí favoritkou… Šla se mnou celou vojnou, ať jsem vařil v Podbořanech, Žatci, Lounech, ve vojenských prostorech i v Praze – v máji pro přehlídková vojska….

Šla se mnou i do civilu a vařila mé mámě a tátovi, bratrovi i kamarádům, vařila na čundrech i na svatbách. Teď už pětačtyřicet let vaří jen u nás, doma – mně a mé nachytané ženě, dnes už ji používá víc ona, než já... Samozřejmě, že lžíce nevaří a nemíchá sama: musím ji do toho strkat.

No – a to právě tím strkáním přišla za ta léta (ta lžíce, nikoli žena) o dobrých půl centimetru tam, kde se při míchání dotýkala dna desítek a možná stovek různých hrnců, hrnků, kastrolů, rendlíků, misek, pánví a talířů.

 

Vskutku se není čemu smát :

Neměl jsem totiž vojnu rád

(nad tím se rukou mávne)

ač bych měl přece být jí vděčen,

že tímto pomohla mi snad

při výběru té správné

ze všech slečen…

 

Padesát pět let…. Průměrně dvě jídla denně…  řekněme třistakrát do roka – jasně, že nevařil jsem zcela každý den, ale i tak to odpovídá asi 30 000 jídel, polévek, gulášů, svíčkových, paprikášů, znojemských, burgundských, mas na kmíně a na čemkoli jiném, kaší, čoček, fazolí, krémů, pudingů, džemů - no přece to nebudu všecko do puntíku vyjmenovávat… Kdybych - a je to fakt! málo – padesátkrát zamíchal obsah té či oné vařební nádoby, tak ta lžíce jedenapůlmilionkrát pohladila, či poškrabala nějaké to dno. Po tolika otěrech ubyla jen necelých půl centimetru, pouhé tři ångströmy na jedno míchnutí, to je skoro atomární rozměr… vzdávám hold antikoru a tomu, kdo ho vymyslel.

 

Tak tolik stará, obroušená lžíce…

Padesát pět let a nějaké ty hodinky

Už ani vojna není to, co byla více

a tak už žijí jen ty vzpomínky…

                                              

 

 

 

 

Autor aravara, 15.07.2017
Přečteno 709x
Tipy 14
Poslední tipující: jitoush, hanele m., Fany, Iva Husárková, Amonasr, Philogyny1
ikonkaKomentáře (23)
ikonkaKomentujících (7)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

....myslím,že pro Tebe byla vojna secsakra užitečná.....umět dobře
"kuchtit"je k nezaplacení.......můj táta byl na vojně v Podbořanech,ale
byl ročník 28,takže jedl jídla od jiných,ale ty Podbořany........Ji./úsměv/....líbí se mi Tvá vyprávění ze života...

18.07.2017 19:57:12 | jitoush

No jo, je to 9 let rozdíl... ale máme společné aspoň ty Podbořany... Ď

18.07.2017 23:24:04 | aravara

Předem dík, žes tu byla... Ta malá lžička je táž před obroušením, jen se mi ji nepovidlo udělat ve shodné velikosti. Ten obrus je i tak docela patrný... ale... přemýšlím, jak jsi to spojila se Zastávkami na hlavní trati. Tam je skutečně povídka otištěná, knížek jsem rozdal asi 30, nepamatuji se, že bych ji byl dal tobě. Jedině pokud jsi byla jako autor v některé knížce, kterou jsem dělal pro lidi na tadytuzdejším webu... to byla moje první knížka, na té jsem se učil řemeslo. Ještě tu mám 3. Současně s ní jsem dělal Sklíčka a kamínky (těch tu mám 12). Teď už dělám knihy jak profík, mám jich na kontě 19, z toho 5 svých. Tak to už je asi víc, než jsi chtěla vědět...

18.07.2017 10:48:01 | aravara

Fakt si nevymýšlíš, lžíce je obroušená, zrovna na ni koukám. Vedle ní je ještě nějaká malá lžička... (Zastávky na hlavní trati)

18.07.2017 10:14:59 | borůvka

Předem dík, žes tu byla... Ta malá lžička je táž před obroušením, jen se mi ji nepovidlo udělat ve shodné velikosti. Ten obrus je i tak docela patrný... ale... přemýšlím, jak jsi to spojila se Zastávkami na hlavní trati. Tam je skutečně povídka otištěná, knížek jsem rozdal asi 30, nepamatuji se, že bych ji byl dal tobě. Jedině pokud jsi byla jako autor v některé knížce, kterou jsem dělal pro lidi na tadytuzdejším webu... to byla moje první knížka, na té jsem se učil řemeslo. Ještě tu mám 3. Současně s ní jsem dělal Sklíčka a kamínky (těch tu mám 12). Teď už dělám knihy jak profík, mám jich na kontě 19, z toho 5 svých. Tak to už je asi víc, než jsi chtěla vědět...

18.07.2017 10:48:01 | aravara

29.07.2017 19:57:11 | aravara

Ahoj, už jsem četla a odpovídala ve vzkazech. Taky bych chtěla knížku od tebe, ale mám málo básniček :-) fialka

29.07.2017 21:16:59 | borůvka

:-) pěkné čteníčko, aravaro :-)! ST

16.07.2017 10:55:53 | Fany

No, pokud ňa nezastřelijú, tak budú i další srandičky... dík

16.07.2017 19:20:14 | aravara

:-))), tak kdyby mířili, tak hlavně hlavu dolů :-)!

17.07.2017 07:07:27 | Fany

aŤ žije mušketýr Se zříženými meči!!! paráda udělila bych Ti řád nerezové lžíce ať žije nerezová pamětnice!!! Četla jsem jedním dechem klobouk dolů :-))

16.07.2017 04:47:54 | Iva Husárková

I kdybych nedostal žádný tip, kvůli tvé poznámce bych byl i tak spokojený...

16.07.2017 09:46:33 | aravara

:-))

29.07.2017 04:14:37 | Iva Husárková

I dnes jsem s ní pracoval... (:-D (salát z rajčat, cibulky, vajec natvrdo, majonézy a petrželky - špicová večeře).

29.07.2017 19:56:29 | aravara

oj takhle po ránu mám představivost dočista dočista až jde ze mě pára a na mě skočil málem sem napsala Aravara ale hlááááád ať žijou lžíce :-))

30.07.2017 03:48:47 | Iva Husárková

To mne pobavilo takhle po ránu... já už ji zase použil - k snídani jsem měl salát z rajčat, vajec na tvrdo, majonézy a cibulky... tím se apsoň neošoupá (:-D

30.07.2017 07:58:15 | aravara

miluju tahle nedělní rána plná vzrušení a sexu viz Kett Frráček a Aravara to nemá chybu jak se fšechno dohromady propojí a snoubí spolu se studiem Kamarád a Scooby Doo a pak by se řeklo lžíce jenže to je kouzelná lžíce a těším se co vyčaruješ děkuji :-))

30.07.2017 10:52:35 | Iva Husárková

Ivi, už nečaruji... asi jsem to tu trochu zaneřádil tou vojenskou tématikou. Zkraje to vypadalo na zájem, ale teď poslední dvě povídky už prošly bez většího zájmu. Tak jsem to zasek... ale tobě dík.

30.07.2017 23:59:36 | aravara

každej zásek se počítá :-))

31.07.2017 08:41:20 | Iva Husárková

Tyhle nedůležité maličkosti jsou ve skutečnosti jedny z nejdůležitějších při zpětném ohlédnutí... Krásně jsi to zachytil :-) ST

15.07.2017 18:54:01 | Amonasr

pepí - jsem rád, že to vidíme stejně... děkan

16.07.2017 09:49:32 | aravara

:-)

16.07.2017 13:31:11 | Amonasr

taky se mnou pár věcí takhle putuje časem, i lžíce byla... :)

15.07.2017 17:55:46 | Philogyny1

Znáš tu píseň ..."věci mají paměť jako slonové..." pracoval jsem s ní naposledy před deseti minutami - a zase se mi vybavila jedna vzpomínka: na Ondreje Kmeťko, prima kluka z Ivanky pri Dunaji, druhoročáka kuchaře, který mne uvedl do života vojenského kuchaře. Doufám, že ještě žije a že ho nic nebolí... sakra... 62 let

16.07.2017 09:59:23 | aravara

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí