VĚŘÍM

VĚŘÍM

Anotace: ( Nahrazení pohanské víry křesťanstvím byla největší chyba lidstva )

 

 

 

V kostelech boha nehledám 

tam obdivuji řemeslo 

skrápěné potem i krví 

tam dýchá génius loci

vzdech duší našich předků  

uvězněný v chrámech 

pro upevnění moci

 

 

Nevěřím na zázraky

podvodníka z kříže 

Věřím v rituál včel 

co v květech vesmír otevírají

v moudrost kořenů 

v prameny co zázračnou sílu mají 

 

Věřím na paměť vody

na krev této země 

na zázrak plodnosti

věřím v tebe věřím v sebe

 

Odpusť nám všem 

čeho jsme se na tobě dopustili

Matko Země 

 

 

 

Autor Jiří I.Zahradník, 06.02.2026
Přečteno 269x
Tipy 33
ikonkaKomentáře (49)
ikonkaKomentujících (13)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

20.03.2026 14:36:58   hanuš_22

Díky za tenhle pohled na víru, poslední dobou mi chyběl.

líbí

10.02.2026 13:20:46   RadoRoh

Krásné. :-)

líbí

10.02.2026 13:45:44   Jiří I.Zahradník

Díky

líbí

10.02.2026 00:11:50   enigman

víra víří...to dobré se usadí...

líbí

10.02.2026 13:45:09   Jiří I.Zahradník

to je moudré

líbí

08.02.2026 19:12:45   bezhlavý jezdec

... hmm... pak tedy ovšem... ty statisíce, možná miliony- co já vím- staveb a uměleckých děl od obrazů, přes sochy až po muziku vznikaly na základě podvodu... aha...

Jen abych to celé nezatratil; Zemi jsme opravdu moc ublížili a ubližujeme dál...

líbí

08.02.2026 20:55:37   Jiří I.Zahradník

Možná... a možná na dokonale promyšleném marketingu moci.
Děkuji, že nejsem úplně zatracen. Pěkný večer

líbí

08.02.2026 21:20:51   bezhlavý jezdec

... no, kdykoli slyším, nebo čtu o celosvětovém spiknutí, začíná mi zvonit v uších... spiknutí trvající dva tisíce let... jak to tenkrát, bez internetu, asi zkoordinovali...?... netuším... proto končím... děkuji...

líbí

08.02.2026 22:40:53   Jiří I.Zahradník

Kdo tu mluví o spiknutí . Zásadní zlom začal ve 4. století kdy Římané přestali pronásledovat křesťany a přijmuli jejich víru, pro upevnění moci v říši. A o to rozšíření už se postarali misionáři s křížem a vojáci s mečem. Nazval bych to marketing meče a kříže . Tento model šíření provázel dějiny dlouhá staletí .

líbí

08.02.2026 15:43:56   vrbák

Ahoj, ten "podvodník z kříže" se mě hodně dotkl, vadí mi to. Umím pochopit ateismus, umím pochopit (často oprávněnou) kritiku katolické církve, velice rozumím tomu, že někdo "věří" v matku Zemi, v Buddhu, rozbřesk anebo v let draka, jsem si totiž jistý, že k Bohu vede tolik cest, kolik je tady duší. Ale neumím a nechci pochopit nenávist tvého výkřiku.

Je to škoda, jinak mi ten text dává smysl...

líbí

10.02.2026 12:48:41   Jeněcovevzduchukrásného

Dobře jsi to napsal vrbáčku.To, že Ježíš Kristus podvodník, to je opravdu přes čáru.Je to zbytečné nenávistné, také to tak vnímám.

líbí

10.02.2026 13:27:48   Jiří I.Zahradník

...ale takhle to přeci vůbec není. Verš není o nenávisti, ale negací dogmatu. (funkční expresivní výraz). Podobně radikálně psal například i Otokar Březina nebo Ladislav Klíma. Pochopí někdo autorský záměr k vytvoření co nejsilnějšího kontrastu?

líbí

11.02.2026 19:38:09   Jeněcovevzduchukrásného

Buďme nad věcí, a ať si věří každý v co kdo chce, hlavně ať neubližuje druhému.Je to tu i tak na kraťoučkou dobu a tak se chovejme co nejlépe, abychom nedělali Stvořiteli ostudu.
Musel jsem ale reagovat, jsem věřící protestant, reagoval jsem hned, tak jak jsem to cítil.

líbí

11.02.2026 20:22:41   Jiří I.Zahradník

Děkuji za laskavou reakci. Rozumím ti a souhlasím, že nejdůležitější je neubližovat ... a věř, že rozhodně nejsem ten, který by chtěl komukoliv slovem nebo skutkem ublížit. Měj se fajn. ;)

líbí

12.02.2026 12:04:12   Jeněcovevzduchukrásného

:-)

líbí

08.02.2026 17:03:05   Jiří I.Zahradník

Děkuji za upřímný komentář. Rozumím, že to slovo může bolet, ale v kontextu této básně není projevem nenávisti, nýbrž radikálním pojmenováním historického a duchovního zlomu, který vnímám jako osudovou chybu. Ten výkřik tam musí být, aby vynikla hloubka pokory v závěru. Poezie by měla vyvolávat emoce, i ty nepříjemné.
Respektuji tvé vnímání a vážím si toho , že i přes tento bod v textu vidíš jeho smysl.

líbí

08.02.2026 19:24:11   vrbák

Děkuju. Potřeboval jsem to napsat, abych měl v sobě čisto, pro mne totiž Kristus není podvodník z kříže, ale někdo - ne na koho, ale KOMU - věřím :)

Trochu mi ten text evokuje Dragon´s Flight Vladimíra Václavka, má podobnou náladu. Já moc souzním s vnímáním, této, podle mne opravdové krásy, jako je paměť vody a rituály včel... Je v tom něco prastarého, silná esence skutečného bytí...

Měj fajn a klidný večer:)

líbí

08.02.2026 20:24:08   Jiří I.Zahradník

Děkuji ti za upřímnost. Přiznám se, že Vladimíra Václavka zatím neznám, ale určitě si jeho tvorbu dohledám. Jsem rád, že i přes rozdílný pohled na symboly vnímáš tu prastarou esenci, o kterou mi v básni šlo především.
Přeji ti také klidný večer.

líbí

08.02.2026 18:15:10   Sonador

já se k tomu snažila nevyjadřovat, ale teď už musím, Jiří... nazývat ukřižovanou Lásku, umučené Světlo podvodníkem, je něco úplně jiného, než se snažíš tvrdit... a ano, zlom to byl, a veliký, někde tam si každý z nás vybral svou budoucnost...

líbí

08.02.2026 18:45:13   Jiří I.Zahradník

Rozumím, že to vnímáš jako útok na nejvyšší symboly, ale pro mě je v tomto textu nejdůležitější pravdou návrat k zemi a k našim kořenům. Respektuji tvé vnímání, ale můj pohled v této básni zůstává nezměněn.“

líbí

08.02.2026 19:21:04   Sonador

ano, návrat k zemi, ke kořenům, úcta k všemu živému... tak by to mělo být, a tomu rozumím... a kdybys napsal: Nevěřím na zázraky podvodníků s křížem, přišlo by mi to výstižné... no napsals, cos napsal, respektuju to... a beru na vědomí...

líbí

08.02.2026 20:04:56   Jiří I.Zahradník

Děkuji za návrh, Son.Rozumím, že by to byl pro mnohé přijatelnější, protože vinu to přenáší na instituci. Ale moje verze směřuje k samotnému kořeni toho, co vnímám jako historické odtržení od Matky Země. Někdy je třeba pojmenovat věci v jejich nejostřejší podobě.
Byl jsem si vědom, že se pouštím na tenký led a dlouho jsem to zvažoval . A možná jsem měl v hlavě i tu tvoji verzi, ale převládlo to co převládlo.
Pěkný večer,Son.

líbí

09.02.2026 09:31:47   bezhlavý jezdec

... ještě jednou jsem neodolal se vmísit- já už to fakt víckrát neudělám- kořen odtržení od matky přírody není přece Kristus, ale ďábel... konzumu, nezřízené zábavy, mocichtivosti, pocitu nadřazenosti a právě odklonu od Krista; hlavně v posledních cca dvou stech letech ... nebo snad sedláci dřív drancovali přírodu..? ... a mám pocit, že na venkově bylo procento opravdu věřících mnohem větší... pořád jen hledáme výmluvy, abychom mohli na někoho hodit svou a jen svou vinu...

líbí

09.02.2026 13:23:19   vrbák

Ty jo, moc děkuju za takový pohled, navíc napsaný veřejně a nahlas...

líbí

10.02.2026 09:56:43   Jiří I.Zahradník

Dalo by se říci, že křesťanství bylo zneužito pýchou člověka, který si myslel, že skrze kříž a monumentální stavby ovládne duši druhých i přírodu samotnou.
„Ďáblem“ moci, který nutil lidi věřit pod pohrůžkou trestu, namísto přirozené úcty k životu. Není potom konzum jen nánosem na mnohem starším problému? Nenastal ten skutečný odklon ve chvíli, kdy jsme vyměnili živou posvátnost pramenů a země za abstraktní symboly a mocenské struktury? Přijetím kříže byl moment, kdy se bůh vzdálil ze světa na nebesa a nechal zemi napospas lidské nenasytnosti. Není konzum jen konečným stádiem této ztráty úcty?

líbí

09.02.2026 11:24:30   Jiří I.Zahradník

Díky za tvůj pohled, chápu to. Celé je to samozřejmě mnohem složitější a každý ten kořen odtržení může vnímat jinde. Jsem rád, že ses zapojil; báseň splnila svůj účel...přispěla k diskusi a zamyšlení.
Měj se fajn. ;)

líbí

08.02.2026 22:32:06   Sonador

tohle už je zbytečné, já ti rozumím velmi dobře, psala jsem, že beru na vědomí... každý se hlásíme ke svému, to je vše ..

líbí

07.02.2026 14:24:38   cappuccinogirl

Tak tohle oslovilo, souzním zcela*

Skvělé dílo.

líbí

07.02.2026 14:48:34   Jiří I.Zahradník

Děkuji, Cappu

líbí

07.02.2026 02:59:31   Iva Husárková

Japonský výzkumník Masaru Emoto přišel s kontroverzním výzkumem vlivu vnějších faktorů na molekulární strukturu. Použil fotografie zmrzlých krystalů vody před a po vystavení vlivu. Fotografie různých pravidelných i nepravidelných krystalů vody potvrdily, že naše myšlenky, pocity, slova a modlitby ovlivňují molekulární strukturu vody... *** věřím v to! *** Můžeme pro to použít holografickou projekci, na kus papíru něco hezkého napsat nebo nakreslit a vložit pod džbán s vodou, která do sebe zaznamená pozitivní obrazce. Nebo se nad vodou pomodlit a předat jí pozitivní emoce modlitbou, která přepíše starou paměť. Způsobů je více a každý si může najít tu svou cestu... *** kdo má otevřenou mysl, je ochoten zkoumat myšlenky dříve, než jsou odmítnuty... *** oblíbená! :-))***

líbí

07.02.2026 09:38:24   Jiří I.Zahradník

Jsem v tomhle trochu skeptik,
ale doporučuji film ,, Neobyčejná paměť vody,,
Díky Iv

líbí

12.02.2026 04:05:02   Iva Husárková

:-))***

líbí

07.02.2026 07:24:23   šuměnka

je to Ivuško ale právě o té vibraci, o tom autentičnu, můžeš psát a malovat cokoli, nicméně přebere to tvé nastavení - takže aby byl pozitivní obrazec - musí být člověk vyladěn aspoň pro tu danou chvíli, šťastný pro ten čas, spojený s duší a "blažený" uvnitř - to je to správné slovo, co jsem hledala :)**

líbí

12.02.2026 04:04:37   Iva Husárková

:-))***

líbí

06.02.2026 21:23:33   Bosorka9

Veľmi sa mi páči..

líbí

06.02.2026 21:51:44   Jiří I.Zahradník

Velmi děkuji.

líbí

06.02.2026 21:53:47   Bosorka9

Veď som bosorka...

líbí

06.02.2026 22:03:54   Jiří I.Zahradník

Však vím...
a jaká je tvoje specializace?

líbí

06.02.2026 20:35:27   Ž.l.u.ť.á.k.

Paměť vody? To mi zní taky trošku jako Bůh:-) Co to znamená?

líbí

06.02.2026 20:51:26   Jiří I.Zahradník

Je to taková kontroverzní hypotéza ...
myšlenka, že by si voda mohla pamatovat látky,
které v ní byly rozpuštěné ;)

líbí

06.02.2026 21:01:08   Ž.l.u.ť.á.k.

Takhle se ten fakt prezentuje?:-) Tak to jsem asi taky true believer... nedej Bože, aby soda zapomněla, že jsem do ní nasypal prášek na spaní...;-)

líbí

06.02.2026 21:29:36   Jiří I.Zahradník

Buď v klidu, vždyť říkám, že je to nepodložená hypotéza:))
Jediný co bylo vědecky prokázáno je, že voda si nedokáže zapamatovat
rozpuštěnou látku déle než miliardtinu sekundy, po tom
co by tvůj prášek byl od vody oddělen ... takže pokud prášek v sodě stále máš, pamatuje si ho :)

líbí

06.02.2026 22:15:53   Ž.l.u.ť.á.k.

V pohodě, prostě mě ten termín zaujal, tak jsem se musel zeptat... a taky spím jako batole i bez prášků;-)
Dobrý text.

líbí

06.02.2026 22:22:12   Jiří I.Zahradník

...no, mělo to být o jaru
a takhle to nabobtnalo :)
Díky

líbí

06.02.2026 19:38:04   šuměnka

už s anotací souhlasím :)**

a zbytek je, jako bys mi stáhl hard disk - naprosté ztotožnění
děkuji, žes to napsal - Země tohle potřebuje !!

líbí

06.02.2026 19:43:31   Jiří I.Zahradník

Moc děkuji...
Chtěl jsem napsat něco o jaru ( abych byl připraven )
a tohle mi z toho vylezlo. :)

líbí

06.02.2026 20:07:05   šuměnka

až Pohanský bůh zas sedne na svůj trůn
tak zpráva ta - se snese do korun
stromů - a ty zas v radosti té změny
daj´rychlé echo houbám přes kořeny

že možná konečně, se energie snoubí
signál se nese, kamsi do podhoubí

a od nich do mechů a travin o to spíše
by stvoly skrze květ zas rozkryly své skrýše

a vydaly se všanc všem včelám k nektaru
by Láska přírody, zas v chutích do páru

byla tu citelná, byla tu pro Zem zase
a celek naplnil se krásnem v celé kráse :)**

líbí

06.02.2026 20:25:19   Jiří I.Zahradník

Takhle to umíš jen ty... Díky vědmo ;)

líbí

07.02.2026 07:21:38   šuměnka

:)** ale kdeže - :))

krásný den Ti

líbí
© 2004 - 2026 liter.cz v2.5.5 ⋅ Facebook ⋅ Threads ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel