KDO ZVE MEZI BÁSNÍKY?

KDO ZVE MEZI BÁSNÍKY?

Anotace: @&@

 

 

 

KDO ZVE MEZI BÁSNÍKY?

 

 

 

o kolik skvělých básníků

bychom dnes asi znali víc

kdyby už v dobách Nezvala

Seiferta Holana Halase

Hrubína Kainara Skácela

 

existoval Liter

 

nebo by též o výše jmenované

svět naopak nenávratně přišel?

 

 

 

Praha, 9.8.2016

 

https://www.youtube.com/watch?v=WLuCnheMYwQ

 

 

 

Autor Amonasr, 17.09.2016
Přečteno 1085x
Tipy 34

Poslední tipující: OpilyJohn, Krysařka, Pamína, A42, kudlankaW, Lioness, Misha, MARKO, Nikita44, aravara, ...
ikonkaKomentáře (61)
ikonkaKomentujících (21)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

21.01.2021 18:13:09   OpilyJohn

Otázka, no. Trochu si i myslím, že řada jejich děl by zde nedošla takovému ohlasu, byli-li by poslány do světa bez zavedeného renomé či politických souvislostí.

líbí

21.01.2021 18:21:09   Amonasr

Ano, je to otázka - sice humorná, ale jednoznačná odpověď na ni asi ani neexistuje, leda zase jen úsměv či smích ;-) Díky za Tvé zalistování ve zdejší prehistorii :-))

líbí

21.09.2016 19:36:36   Krysařka

Nádherka :)

líbí

22.09.2016 00:08:59   Amonasr

Děkuji za přijetí :-)

líbí

20.09.2016 15:28:42   A42

Myslím, že s weby i bez nich bylo a je básníků pořád stejně. Čmárat na papír nebo ukládat na web jen použití jiného nástroje. Když někdo chce oslovit a umí, tak si někudy cestu najde.
Jiná věc je, že i ti zmínění by třeba dostali komentář, že jsou jejich verše duchaprázdné klišé apod. A třeba by to byla i pravda, oni taky vždy nesepsali perly. ;-)

líbí

22.09.2016 00:06:25   Amonasr

No pravdaže ;-)) I leckterý slavný básník by to tu s anonymním nickem neměl alespoň zpočátku asi tak úplně snadné. Žhavá současnost však žádné doopravdy slavné básníky nemá, tak je to už dnes asi vcelku jedno. Tištěná současná poezie je něco tak marginálního a zbytného, že nehraje prakticky žádnou společenskou roli. Nicméně někdy je mi líto, že Liter nebyl už tenkrát, nemusel bych víc než čtyřicet let psát jen do šuplíku a užíval bych si toho veřejného sdílení a spotkávání mnohem dřív. Pokud by mě to ovšem třeba zase už dávno nepřestalo bavit - takto jsem aspoň na stará kolena pro sebe objevil novou dimenzi a jsem za ni vděčný a rád :-) A taky Liter považuju za nesmírně demokratický prostor pro tvorbu a myslím si, že potenciál internetu je i v poezii a literatuře vůbec teprve na prehistorickém počátku budoucího velkého boomu. Ale to se teprve uvidí ;-) Díky za reflexi, na niž by se dalo ještě všemožně navazovat a rozvíjet všechna ta "co by, kdyby" :-))

líbí

22.09.2016 13:27:19   A42

Tak třeba takový Vrchlický by to schytal za spoustu klišé, Mácha zase za kýč, atd... :-)))

líbí

22.09.2016 17:41:34   Amonasr

Takže vlastně můžou být rádi, že se toho nedožili :-))) Na rozdíl od mnohých z nás, co jsme se naopak rádi dožili, neboť nás baví si se slovy hrát, aniž bychom měli potřebu si na něco hrát... ;-)

líbí

20.09.2016 11:44:27   uživatel smazán

snad neříkáš, že básník je taky člověk ?!
ô)

líbí

21.09.2016 23:41:39   Amonasr

Tak nadčlověkem není (ani ti, co si to o sobě třeba myslí) a podčlověkem taky ne - tak zbývá jen člověk a tisíce metafor na něj, do kterých se básník halí, až sám sebe už někdy nepoznává a na ulici by ho nepoznali ani ti, co si myslí, že ho dobře znají... ;-)

líbí

19.09.2016 20:07:40   kudlankaW

Umně vhozená rukavice.
Bravo, Josefe

Opět je nad čím dumat!

Marty Bonviván

líbí

20.09.2016 01:27:26   Amonasr

Díky za přijetí, Marty, je mi ctí :-)

líbí

18.09.2016 22:52:00   Lioness

Nevím už, jestli mě více zaujalo dílo, nebo pobavily komentáře :)

líbí

20.09.2016 01:26:35   Amonasr

Obojí dělá radost - díky :-)

líbí

17.09.2016 23:02:38   MARKO

Dříve se dámy dobývaly promyšlenými verši na krásném papíru. Dneska spíše textovkama bez hlavy a paty.
Sláva Literu, bez něj se po... :)

líbí

18.09.2016 12:22:01   Amonasr

Hezky jsi mě rozesmála a k Tvému zvolání se připojuji! :-)))

líbí

17.09.2016 22:13:09   uživatel smazán

Jo jo Suchý humor ten já rád:)

líbí

18.09.2016 12:21:22   Amonasr

A to je fajn :-)

líbí

17.09.2016 19:29:43   Fany

na otázku otázka - kdo ví? :-)

líbí

18.09.2016 12:21:01   Amonasr

Dobrá otázka – kdo ví? Já tedy určitě ne… ;-))

líbí

17.09.2016 19:22:30   uživatel smazán

no, otázkou také je, kolik básníků za nějaké časové období je schopna společnost akceptovat, a konzumovat. myslím si, že ty čísla budou stejné s Literem i bez něj - do deseti angažovaných, deset nějakých lidovějších okresního formátu, a pět (není to moc? asi jen dva, nebo tři) nějakých odbojníků, kverulantů mimo běžné proudy. víc naše malinká louka společensky nezužitkuje, nepotřebuje, nenajde pro ně prostor a čtenáře. páni, 25 básníků! - i to se mi zdá moc. kdo z nás jich dokáže tolik jenom vyjmenovat? natož od každého něco zarecitovat?
není nás třeba, přátelé! a tak si aspoň navzájem trošku pochlebujme, ať je to psaní k něčemu trošinku užitečné :-)

líbí

17.09.2016 21:02:55   básněnka

směju se...dobrý koment :-)

líbí

18.09.2016 19:22:43   uživatel smazán

když se směješ, je vše v poho :-)

líbí

18.09.2016 12:18:54   Amonasr

Připojuji se k básněnce :-) A pěkně jsi to rozpočítal :-DDD Donutilo mě to spočítat si, kolik autorů „unesu“ sledovat já sám na Literu, měl jsem z dřívějška zafixováno, že jich může být tak kolem osmdesáti. Když jsem si to ale teď spočítal, málem to se mnou praštilo – mám jich uloženo 175, nechce se mi tomu ani věřit :-D Naštěstí (z pohledu mé kapacity) většina z nich moc nepublikuje, to už bych pak opravdu asi nedělal nic jiného, než trávil celé dny u obrazovky… ;-))

A skvělý je i ten Tvůj apel na konci – s chutí se k němu připojuji a nebudu určitě zdaleka sám ;-))

líbí

18.09.2016 19:33:05   uživatel smazán

to počítání - jen jsem tak blbnul. já počítám furt něco... a většinou se přepočítám :-)

(sem slyšel takový matematický vtip: Paní učitelka matematiky se čílí na žáky: Asi 60% z vás vůbec nechápe základní matematické pojmy! Pepíček oponuje: Ale vždyť tolik nás tady ani není...)

líbí

18.09.2016 20:08:21   Amonasr

:-DDD Proč to vždycky musí odnést zrovna Pepíček...? :-D

líbí

17.09.2016 19:11:55   Nikita44

..teď jsi zabodoval Pepo:-))2x ST a ať si každý říká co chce:-DD..jen mě tak napadlo, třeba, že by Seifert označil Holana za Skácelova pochlebníčka, Hrubín by tvrdě rejpal do Kainara a Halas by neunesl, že má málo tipů:-)))
hezký večer:-))

líbí

17.09.2016 21:03:53   básněnka

já myslím, že řevnivost existovala pořád.. v duchu..co kdybys byl lepší než já? :-)

líbí

19.09.2016 20:21:00   Nikita44

..no právě:-)))

líbí

18.09.2016 12:16:32   Amonasr

Rozesmála jsi mě při té představě, Jano – díky :-)) A jak podotkla i básněnka, nebude ta představa asi až tak nepravděpodobná. Koneckonců je známo, jak si třeba Holan s Werichem šli na nervy, když spolu bydleli nějaký čas v jednom domě ;-))

líbí

19.09.2016 20:21:43   Nikita44

..:-))

líbí

17.09.2016 17:29:16   aravara

Vem na to jed,
že zas by byli bozi
praví, nebo s falší
a vedle nich hned
já, Pepík a další...
obyčejní, mnozí...

líbí

18.09.2016 12:15:29   Amonasr

Pěkná a výstižná reflexe - díky za ni, Jardo :-))

líbí

17.09.2016 16:42:00   Jort

...tvůj optimismus nemá konce...:-)

líbí

18.09.2016 12:15:03   Amonasr

:-D To máš sice pravdu, ale je tohle skutečně optimismus…? ;-))

líbí

17.09.2016 15:13:39   básněnka

Dobrá otázka barde...:-)

líbí

18.09.2016 12:14:18   Amonasr

Díky, básnířko :-)

líbí

17.09.2016 14:35:23   Philogyny1

Je to můj oblíbenec, s tou písničkou to má vtip... :)

líbí

18.09.2016 12:13:51   Amonasr

Když jsem k tomu hledal písničku, vzpomněl jsem si právě na tuto. A nakonec jsem podle ní upravil i název – mám radost, že to tak vnímáš :-)

líbí

18.09.2016 12:35:12   Philogyny1

Máme asi podobný vztah k hudbě, bez ní si neumím představit den... :)

líbí

18.09.2016 12:38:30   Amonasr

Ano, hudbu považuju za vrcholný druh umění, který dokáže přenášet pocity i beze slov a pronikat až tam, kam už by někdy slova možná ani nepronikla :-)

líbí

18.09.2016 12:49:34   Philogyny1

Přesně.
Tak hezký den přeji a sobě taky... :)

líbí

18.09.2016 13:13:11   Amonasr

:-D Nápodobně :-)

líbí

17.09.2016 14:23:38   uživatel smazán

:)))* ... tož to je dobré totok:) otázka na místě

líbí

18.09.2016 12:13:05   Amonasr

Díky, Rag :-))) ;-)

líbí

17.09.2016 13:31:15   Iva Husárková

Ami, jsi citlivý jako barometr, člověk se nediví (nabídla bych Ti svůj svetr) že jsi použil dynamit... vložil jsi trhavinu (označení pro výbušinu, která je za normálních podmínek velmi málo citlivá k vnějším vlivům a naopak po iniciaci dokáže vyvinout detonaci o mimořádně vysoké trhavé síle, používá v lomech, při ražbě tunelů, demolicích - což je přesně tenhle případ)... jsi muž činu!!! :-))

líbí

18.09.2016 12:12:24   Amonasr

Jéje, Ivo, až tak? :-D To je zajímavý pohled ;-) Tak trhavinou může být myslím i mouka - záleží, jestli k ní někdo přidá vejce a upeče koláčky nebo ji smíchá s něčím jiným a vyhodí dům do povětří. Mně se ale na Literu líbí, tak raději ty koláčky od těch, kteří je umí chutně napéct. Třeba jako Ty :-DDD

líbí

19.09.2016 05:28:07   Iva Husárková

Chi... taky jsem pro koláčky (jen aby do nich někdo nezapek dynamit). :-))

líbí

20.09.2016 01:14:47   Amonasr

Jj, i pekaři můžou být různí ;-))

líbí

17.09.2016 13:21:26   Kubíno

Moc zajímavá otázka :-).
Spíše si myslím, že by o ně svět přišel nebo by nebyli tak známí jako dnes :-).

líbí

18.09.2016 12:11:24   Amonasr

Díky za názor, Kubíno – a myslím si, že je to docela možné. Internet nejspíš opravdu rozmělňuje – i slávu. Ovšem od toho jsou dnes zase PR agentury, aby tu slávu nasměrovaly tam, odkud jim potečou prachy, a to i pomocí internetu. Kvalita je pak až druhořadá. Naštěstí Liter je zatím naprosto demokratický, prachy tu zatím netečou (i když adminovi bych je aspoň ve formě vděčných příspěvků autorů i kritiků přál), takže tu PR agentury určitě ještě dlouho nepáchnou a můžeme o zájem kolegů i čtenářů usilovat jen tak, jak to kdo opravdu dokážeme jen sami za sebe :-D

líbí

18.09.2016 13:00:27   Kubíno

Proto tuhle stránku uznávám a rád sem chodím :-). Příjemné prostředí, noví lidé a plno nadaných pisálků ;-).

líbí

18.09.2016 13:13:45   Amonasr

Mluvíš mi z duše, Kubíno :-)

líbí

17.09.2016 13:07:58   Malá mořská víla

Josefe,jsi třída...to je skvěle položená otázka :-)
musíme si ale přiznat, že to, co si k sobě dovolíme (myslím teď obecně)skryti za anonimitu tohoto média, by si v dřívějších dobách nedovolili ani omylem,takže vydržet podobný tlak, je mnohdy opravdu na skafandr ;-)

líbí

18.09.2016 12:08:38   Amonasr

Díky, Gabrielo, za zamyšlení :-) Souhlasím s Tebou, že anonymita internetu umožňuje různým jedincům, aby své frustrace dnes ventilovali bez zábran. Třeba to má ale i své lepší stránky - co když je díky tomu míň vražd z nenávisti, když si ji tihle zapšklí či zhrzení můžou vyventilovat nekrvavě? :-D Myslím si ale, že závist a nepřejícnost jsou zvlášť ve světě umění tak všudypřítomné, že ztrpčovaly život určitě i velkým básníkům v minulosti. Ony i ty dnešní celebrity a hvězdičky se často na sebe do foťáků a kamer usmívají jen předstíraně :-D ;-)

líbí

18.09.2016 16:47:22   Malá mořská víla

To nemohu soudit Josefe, jelikož se s takovými lidmi nesetkávám a sama jsem upřímná až za roh:-))

Jen k té vybíjené virtuální agresivitě, si dovolím polemiku a to dle přísloví "S jídle roste chuť".Myslím, že i duševně prožité negativní emoce, vyslané do vesmíru právě znásobí onu touhu udělat to doopravdy,(už si na to jen nehrát)...nezpůsobí úlevu, jako třeba sportovní či pracovní vybití, ale naopak přitáhnou stejnou energii k osobě, která je určitou silou uvolňuje...tudíš se znásobí, a posléze zhmotní.Je to ovšem jen má teorie,založená na empirické zkušenosti s vysněním si něčeho krásného, co umocníš tím,že napíšeš třeba milostnou báseň,namaluješ obraz...Jistě mi rozumíš.:-)

líbí

18.09.2016 20:05:15   Amonasr

Máš pravdu, Gabrielo - nějak jsem to předtím úplně nedomyslel ;-) Jj, každá negativní emoce má schopnost se šířit a bujet nejen virtuálním prostorem jak plevel na zahrádce, to tak je. Takže ať si je každý zahubí raději rovnou sám v sobě a nic nikam dál nepouští, ani virtuálně. A funguje to i jako bumerang - asi to známe všichni, tu pachuť, co se pak kamsi přilepí jak žvýkačka na podrážku, když svou špatnou náladu pustíme dál a ona se s námi pak stejně táhne ještě víc... Rozumíme si a posílám úsměv :-)

líbí

18.09.2016 22:52:34   Malá mořská víla

jasně ...no proč myslíš, že lezu furt do té ledové vody...žvýkačky se taky nejlíp zbavíš, když ji zmrazíš...stuhne a jde odstranit i s chlupatého svetrrrrru ;-)

líbí

20.09.2016 01:08:12   Amonasr

:-))

líbí

17.09.2016 12:44:28   Frr

HA HÁÁ....***:-D* ST**

líbí

18.09.2016 12:07:21   Amonasr

Mám radost, že Tě rozesmála, Jiří – díky :-D

líbí
© 2004 - 2026 liter.cz v2.5.5 ⋅ Facebook ⋅ Threads ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel