NOVÝ ZÁKON

NOVÝ ZÁKON

Platí pro tebe zákon

oko za oko, zub za zub?

Je to jako ping-pong.

 

Pozorně sledujme:

nadhazujeme,

míček letí,

soupeř se nadechne

a buch,

zpátky to plácne,

oči přivřeme,

pálku nastavíme

a buch,

míček vracíme.

On občas spadne,

a v tom mezičase

krátká pomlka:

možný konec hry,

miluj bližního svého

jako sebe sama

mít stále na paměti.

Můžeme dál pinkat

pro radost a lásku ze hry.

 

 

 

 

 

 

 

 

Autor paradoxy, 12.01.2024
Přečteno 501x
Tipy 30
ikonkaKomentáře (74)
ikonkaKomentujících (10)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

10.03.2024 19:37:36   Paulín

Pro mne neplatí. Za utržené rány já dávám sám sebe v šanc, neoplácím stejnou mincí. Odpouštím a věřím, že soupeř si to uvědomí, a taky začne odpouštět, pokud ne mě, třeba jiným. ST.

líbí

11.03.2024 07:57:04   paradoxy

Je dobře, že ani pro tebe neplatí zákon zub za zub, ale miluj bližního svého, děkuji :)

líbí

27.01.2024 17:32:08   Helen Mum

Pěkné, milá Paradoxy... děkuji Ti :-)

P.S. Přikláním se spíše ke slovu Respektuj... a jinak, své děti miluji více než sama sebe :-))

líbí

27.01.2024 18:40:50   paradoxy

Děkuju ti Helenko:)

Slovo respektuj je taky použitelné. Taky svoje děti miluju:)

líbí

20.01.2024 07:53:18   Kaj

Možná by se to spíš mělo jmenovat: Nová pravidla hry :-).

líbí

20.01.2024 07:58:24   paradoxy

To by nebylo asi tak zřejmé, že je to vnitřní přeměna :)

líbí

20.01.2024 08:02:09   Kaj

Je takový zákon, aby dovedl spustit vnitřní přeměnu?

líbí

20.01.2024 08:07:51   paradoxy

Abych pravdu řekla, tak nevím. Nevím, jestli je to z vlastní vůle nebo jestli existuje nějaký přírodní zákon, který za dobro oplácí dobrem a poznáním.

líbí

20.01.2024 08:18:17   uživatel smazán

ne vždy je dobro skutečně dobré...chci tím říct, že k poznání vede milion cest a nikdy není jasné, jaké jsou...a ten věčný rozdíl mezi dobrem a zlem... každý to posuzuje ze svého úhlu pohledu, ze své hromádky dosavadních zkušeností...
malý příklad: když zabiju zvíře, je to zlo...a když jím nakrmím dítě, které by jinak zemřelo hlady, je to dobro...atd

líbí

20.01.2024 08:23:58   paradoxy

Rozumím ti, já raději neposuzují, pokud to není zcela jasné...mě ,,zlé,, věci dovedly k dobru.

líbí

20.01.2024 08:27:31   uživatel smazán

ano... myslím, že to "zlo" tě k poznání přivede rychleji a spolehlivěji, než "dobro". Když je vše v pořádku, není důvod něco měnit, něco hledat...

líbí

20.01.2024 08:29:05   paradoxy

Ano

líbí

20.01.2024 08:14:09   Kaj

Myslím zákon "umělý" (je vůbec něco umělé?). Třeba ten Nový. Mohlo by se zdát že je proti přírodnímu zákonu. On je ale jen jeho dalším pokračováním. Rozvinutím.

Kdyby to tak bylo, je ateismus krokem zpátky. Jsou v evoluci kroky zpátky?

Jistě jsou i jiné zákony, než ten Nový.

líbí

20.01.2024 08:21:00   paradoxy

Teď úplně nerozumím na co narážíš. Existuje zákon o zachování energie, zákon akce a reakce atd.

líbí

20.01.2024 08:33:25   Kaj

Samá voda, fyzikální zákony nemyslím. Myslím zákony fungování mezi lidmi. Píšeš o Starém: oko za oko, o Novém: nastavení druhé tváře. Mé tázání je toto: Nový i Starý zákon ke mě přicházejí z vnějšku. JSou schopny učinit mou vnitřní proměnu, když je pustím do sebe dovnitř? Kdo způsobí proměnu(je znázorněna slovy "krátká pomlka" ve tvé hře? Mohu si ji způsobit sám, nebo je k tomu potřeba katalyzátoru? Je katalyzátor Bůh, Ježiš Kristus, Budha, strádání?

Zákony smečky se evolucí mohou proměnit na: Miluj bližního svého.

líbí

20.01.2024 08:43:05   paradoxy

Už vím, těžko říct, jestli to přišlo z vnějšku nebo zevnitř. Ale je v tom důležité ticho.

líbí

20.01.2024 08:19:07   uživatel smazán

kde je Nový, je i Novější ;)

líbí

20.01.2024 08:35:32   Kaj

Farma zvířat - George Orwell: Všichni jsou si rovni, někteří jsou si rovnější.

líbí

20.01.2024 08:26:38   paradoxy

Tak vysvětluj a přeháněj :)

líbí

20.01.2024 08:29:06   uživatel smazán

jen slovní hříčka nebo bonmot, nejsem expert na náboženství

líbí

20.01.2024 08:30:14   paradoxy

Už jsem se lekla, že mi začneš vykládat nějaký ezobláboly:)

líbí

20.01.2024 08:40:33   uživatel smazán

ale no tak...i ten Nový zákon byl kdysi ezoblábol, než ho kdosi vyhlásil za zákon

líbí

20.01.2024 08:47:09   paradoxy

Víš, já to neposuzují zvnějšku, psala jsem i předtím, že je to vnitřní. Miluj blžního svého je zákon platný vždy.

líbí

20.01.2024 08:54:23   uživatel smazán

vím... zejména vím, že nic nevím ;)

líbí

20.01.2024 08:56:27   paradoxy

Jojo, toho se držme, pak se nám otvírají nové obzory :)

líbí

18.01.2024 12:23:47   Kaj

Výborné!

Je to hodně jiné než Tvoje ostatní texty. Spíš stylem psaní než náplní.

líbí

18.01.2024 13:23:37   paradoxy

Děkuju, možná je to tím, že oslovuju ostatní a nepíšu jen o sobě :)

líbí

18.01.2024 07:05:33   Jiří I.Zahradník

Neplatí, raději se řídím těmito zákony:Co nechceš, aby ti jiní činili, nečiň ty jim... nebo: Žij a nech žít...nebo: Chytřejší ustoupí .

líbí

18.01.2024 13:22:19   paradoxy

Ok, jak se tvé zákony liší od miluj bližního svého? :)

líbí

18.01.2024 14:49:32   Jiří I.Zahradník

Jéje...odpověděl jsem Ti na první otázku a hned je tu druhá. :-)
Trochu jsem musel nastudovat "oko za oko" a zjistil jsem, že tvoje přirovnání k ping - pongu není úplně přesný.
Nejde totiž o zákon msty, ale o zákon soudce, který měl vyměřit spravedlivý, přiměřený trest... špatnosti se trestat musí... a jak se liší moje pravidla od miluj bližního svého?
Tak především se liší tím, že mě nenutí,abych miloval kdejakýho hajzla a kreténa.

líbí

18.01.2024 15:01:27   uživatel smazán

A je rozdíl mezi milovat a přát dobro?
A nebo - snad by i ten hajzl mohl poznat lásku, která mu nejspíš chybí.

Mohl bych milovat co já vím, třeba XY? Asi ne. Je to hajzl a kretén.
A můžu mu přát dobro? No, snad. Nevím. Dnes ještě ne. Jsem na něho fakt naštvaný.
A třeba časem? Snad. Nebo aspoň úplně malé "dobro"?

;)

líbí

18.01.2024 15:28:15   uživatel smazán

když mi z úst leze kretén, jsou to má ústa... když mé oči vidí debila, jsou to mé oči... stačí se postavit k zrcadlu a pěkně si to s ním vyříkat...zkus to, budeš překvapen, co najdeš

líbí

18.01.2024 15:37:37   uživatel smazán

Pokud dobře na mobilu vidím, reaguješ na můj post. Prosím o zachování rádiového klidu - přesně tak, jak jsi to navrhoval. S tebou se, jak vidíš, nebavím.

A p. s. bacha na žaludeční vředy. Přeji ti dobro :)

líbí

18.01.2024 16:10:51   uživatel smazán

neboj, já mám žaludek v pořádku...snesl jsem výlevy Strnada, snáším i ty tvé

líbí

18.01.2024 16:18:46   uživatel smazán

Dobře, zkusím ti to říct tedy ještě jinak. Pokud mě nepřestaneš obtěžovat, začnu ty tvoje výlevy sbírat a obrátím se na administrátora, aby tě uklidnil. Snad to dostatečně chápeš.

Jinak jeden z důvodů (ne jediný), proč jsem mazal svoje texty byl i ten, abych zakryl ty tvoje ťápoty od hnoje, které tady trousíš.

líbí

18.01.2024 16:25:51   uživatel smazán

pozor na to, čím se oháníš, chlapečku...

líbí

18.01.2024 16:30:05   uživatel smazán

Ne, nastavení druhé tváře právě takhle nefunguje.

Paradoxy tě o něco žádala. Tak to prosím respektuj.

líbí

18.01.2024 15:40:52   uživatel smazán

je mi zcela jedno, s kým se bavíš, reaguji na tvůj příspěvek...zrcadlo zjevně nevidíš, třeba jindy... ;)

líbí

18.01.2024 15:53:38   uživatel smazán

Milý Mariane, když si někdy čtu tvoje texty, které jsou ach, plné lásky a pak čtu tvoje komentáře, tak si říkám, kde je chyba. Jedno druhé totiž popírá.

A znovu opakuji, nebavím se s tebou, tak zklapni tu svoji kušnu a táhni, kam je ti libo.

líbí

18.01.2024 16:15:24   uživatel smazán

začínáš vřískat, skvěle....víš, že česky se píše sklapni? Nervíčky pochodují?
A s tím táhnutím, na to jsi expert ty. Kolikrát už jsi utekl, sotva to spočítám...a těch jmen, tady, na Poetizeru...pamatuješ, jak jsi tam skučel a škemral, abych tě odblokoval? To byla legrace...a pak jsi stejně utekl...jako kluk...tak čau, Martínku, seber si svých pár švestek a upaluj...

líbí

18.01.2024 16:19:04   paradoxy

Mariane už dost!!! Nevšimla jsem si, že by ti u mé básně TW něco udělal. Neustále ho provokuješ. Buď prosím věcný a piš k tématu nebo prostě mlč, děkuju.

líbí

18.01.2024 16:26:49   uživatel smazán

podívej se, přečti si to znovu, třeba ti to dojde

líbí

18.01.2024 16:30:10   paradoxy

Došlo mi, že k tématu nemáš co říct ...

líbí

18.01.2024 16:46:56   uživatel smazán

ve vší úctě...myslím, že nevíš, o čem je řeč...ale neboj, už to nechám. Hezký den

líbí

18.01.2024 17:05:00   paradoxy

Hezký den

líbí

18.01.2024 15:21:12   Jiří I.Zahradník

V každém i špatném člověku se snažím hledat něco dobrého, ale proč bych ho měl zrovna milovat?

líbí

18.01.2024 15:26:31   uživatel smazán

Je to lepší, když se použije sloveso mít rád a nebo - ne nenávidět?

Je potřeba si uvědomit dvě věci - časová a místní vzdálenost - jsou to slova orientálců a slova z jiné doby. Prostě se tak mluvilo.

A ta druhá věc, zásadnější - jsou to absolutní, boží požadavky. Jsou to nekonečna. Blížíme se jim a nebo to kulhavě aspoň zkoušíme.

líbí

18.01.2024 15:57:00   Jiří I.Zahradník

Tak v tom případě božím požadavkům odpovídám, jelikož ne nenávídím. Není moji přirozeností kohokoliv nenávidět.

líbí

18.01.2024 15:17:24   Jiří I.Zahradník

To jsme zase trochu jinde... "Přej a bude ti přáno"

líbí

18.01.2024 15:06:11   paradoxy

Díky, líp bych to nenapsala :)

líbí

18.01.2024 14:57:16   paradoxy

Nechci se s tebou přít a slovíčkařit. Ano špatnosti se mají trestat. Báseň je psána subjektivně a je to o tom, že máme odpouštět a na negaci neodpovídat zase negací. Moje miluj bližního svého se vystihuje s tvým žij a nech žít:). Je to o vnitřním postoji, už si rozumíme?

líbí

18.01.2024 15:12:39   Jiří I.Zahradník

Já tomu rozumím, ale "oko za oko, zub za zub" není o vnitřním postoji. Není to ten správný přiměr. Jo něco jiného by byla vendeta. Příměr krevní msty by byl blíž k tvoji básni o odpouštění.

líbí

18.01.2024 15:35:48   paradoxy

Proč by to Jirko neměl být správný příměr? Proč by to nemohlo být o vnitřním postoji?

líbí

18.01.2024 15:48:10   Jiří I.Zahradník

...protože se víc jedná o právní zásadu než o pomstu.

líbí

18.01.2024 15:57:20   paradoxy

Ano, v historii to mohla být právní úprava, jak píšeš. Ale už jsem ti psala, že je báseň myšlena vnitřně. Zkusím to naposled, je to o VNITŘNÍM vývoji člověka, kdy už neoplácí na zlo zlem(oko za oko), ale miluje bližního svého ( odpouští, má pro jiné pochopení atd).

líbí

18.01.2024 16:08:25   Jiří I.Zahradník

Obrazně řečeno. :-)

líbí

18.01.2024 16:12:44   paradoxy

Ano, jsem ráda, že jsme se pochopili:)

líbí

14.01.2024 17:30:43   Stanislav32

Zajímavý pohled na hru :-) Nejen hru. Hezké Standa

líbí

14.01.2024 19:10:08   paradoxy

Ahoj Stando, děkuju:)

líbí

12.01.2024 14:23:08   uživatel smazán

Jen abych to spravně pochopil, Jani, jak dlouho budu muset nastavovat tu druhou tvář? Už je mám obě celkem oteklý:)

líbí

12.01.2024 14:26:17   paradoxy

To záleží na tobě. Kdo ti řekl, že se máš nechat fackovat? :)

líbí

12.01.2024 14:28:54   uživatel smazán

Nikdo mi to přímo nenutil, jenom mi bylo naznačeno, ze je to ten spravný přístup:)

líbí

12.01.2024 14:36:00   paradoxy

Kdo ti to naznačil? :)

líbí

12.01.2024 14:48:44   uživatel smazán

Nechci se tu pouštět do dalsích teologických debat a výkladů citátů.
Člověk je buď bojovník (ať už se to tyká sportu, života, nebo cti) a nebo není.
Já se neperu, když to lze vyřešit jinak, ale zase nejsem člověk, který by si kvůli 'dobré karmě' nechal všechno líbit;)

líbí

12.01.2024 14:52:35   paradoxy

Ty jsi nepochopil, co znamená nastavit druhou tvář. To přeci není o tom nechat se fackovat, ale pokud nastane nějaký konflikt, zbytečně to nepřiživovat, pokud to není nezbytně nutné.

Tady je to docela hezky vysvětlené:
https://www.jw.org/cs/knihovna/casopisy/g201009/Co-znamen%C3%A1-nastavit-druhou-tv%C3%A1%C5%99/

líbí

12.01.2024 14:57:22   uživatel smazán

To je to o čem mluvim, Jani. Samozřejmě, že jsem to myslel jako vtip a po té tvé sadě otázek už mi bylo jasný, že máš chuť mě vyvádět z omylů. Vím co Ježíš údajně řekl a vim i o údajnem významu jeho slov, a souhlasim s tím stejně jako s tim rčenim 'oko za oko...' takže na půl.

líbí

12.01.2024 15:02:45   paradoxy

Je docela možné, že jsi to jako vtip nemyslel a chtěl jsi mě nachytat na hruškách :D (všichni tu víme, že jsi ateista), ale vzhledem k tomu, že na tebe nevidím, nemůžu to posoudit :)

P.S. oko za oko je starý zákon, miluj bližního svého člověk pochopí až si zpracuje právě ten starý zákon v sobě :)

líbí

12.01.2024 15:07:13   uživatel smazán

Je možný, že jsem neviditelnej a tak mě ani vidět nemůžeš:)
Ale že bych se snažil takovým klišé nachytat odbornici na vše nadpřirozené, jako jsi ty... tak hloupej snad zase nejsem, ne?:D

líbí

12.01.2024 15:08:37   paradoxy

Nějak mi přijde, že kecáš :D

líbí

12.01.2024 15:12:22   uživatel smazán

Pošlu ti výsledky svého IQ testu, pomůže to:-)

líbí

12.01.2024 15:16:33   paradoxy

Jestli chceš, nechám to na tobě:) dnešní odpolední talk show končím, letím z práce pro malou a jdu ji učit bruslit. hezký den přeju :)

líbí

12.01.2024 15:18:25   uživatel smazán

I tobě, já jdu po týdnu na 2:)
Pa:-*

líbí

12.01.2024 13:36:18   Jan Kacíř

Nechat míček míčkem a milovat.

líbí

12.01.2024 13:37:11   paradoxy

No bodejť :)

líbí
© 2004 - 2026 liter.cz v2.5.6 ⋅ Facebook ⋅ Threads ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel