Zaslech' jsem v noci melodii
zvonečku Dilbu z Nepálu.
Jsem ještě vzhůru, nebo žiji
víc ve snech, nežli v reálu?
.
Pod rukojetí z hromoklínu
sukýnka znělé zvonoviny
ukrývá cudně ve svém stínu
srdce z daleké mlhoviny.
.
Když pošleš zraky nočním nebem,
pak zahlídneš tam v dáli bod.
Z té hvězdy zpívá jen pro tebe
železo plné alikvot.
.
Tak jestli trpíš něčím v těle
anebo v mysli, jak zní zkus.
Třeba jsem velkým léčitelem...
... anebo mám jen tinnitus.
S ohledem na "vřelou" atmosféru vašich diskuzí pod tímhle mým dílem mě napadlo, že některým diskutujícím by se mohl hodit tento příběh:
-----
Jednoho dne ho potkal jeden známý a povídá: “Jestlipak víš, Sokrate, co jsem se zrovna dozvěděl o tvém příteli?”
“Počkej chvilku,” odpověděl Sokrates. “Než mi cokoli řekneš, rád bych tě podrobil zkoušce. Říká se jí zkouška tří sít.”
“Tří sít?”
“Přesně tak,” pokračoval Sokrates. “Než mi začneš vyprávět o mém příteli, možná bude dobré na chvilku zkusit prosít to, co mi řekneš. První síto se jmenuje Pravda. Máš naprostou jistotu, že to, co mi chceš říct, je pravda?”
“Ne,” odpověděl ten člověk, “vlastně jsem to jenom slyšel a….”
“Dobře,” řekl Sokrates. “Takže ty opravdu nevíš, jestli je to pravda nebo není. Teď vyzkoušejme druhé síto, síto se jmenuje Dobro. Chceš mi o mém příteli říct něco dobrého?”
“Ne, naopak…”
“Takže,” pokračoval Sokrates, “chceš mi o něm říct něco špatného a nejsi si jist, jestli je to pravda. Ale pořád ještě můžeš zkouškou projít, protože zbývá ještě jedno síto. Jmenuje se Užitečnost. Je mi to, co mi chceš o mém příteli říct, užitečné?”
“Ne, moc ne.”
“Dobrá,” uzavřel Sokrates, “to co mi chceš říct, není ani pravdivé, ani dobré, dokonce ani užitečné, tak proč bys mi to měl vyprávět?”
-----
A samozřejmě děkuji těm, kteří v sobě mají dost slušnosti, že ho svým mlčením naplňují, ačkoliv o něm třeba nikdy neslyšeli. I přes ten hluk z osočování ostatních slyším i vaše mlčení. Děkuji.
27.09.2025 20:26:56 | TRlVlUS
Asi je konečně čas, abych to shrnul. Z konverzace tady jsem nabyl dojmu, že se tu stále najde někdo, kdo by se třeba rád dozvěděl, jak celé mé zhudebnění tvořím. Pro něj se pokusím popsat můj tvůrčí proces. Ano, tvůrčí. Nemám dláto, nevyřezávám ze dřeva třísky, ale ta analogie s fotografem a jeho přípravou, nastavováním, viděním, opravami a výběrem podle nálad mi přijde docela příhodná.
Nejprve vezmu svůj (vlastní) text a vytvořím si představu, jak by asi mohl hudebně vyznít. Dramaturgicky si text nejdřív rozdělím na předehru, sloky, rozvoje, mezihry, refrény a dohru. Každou část textu nastavím zvlášť a doplním pro něj specifické tagy.
Pak si můžu nastavit (obecné nebo i lokální) aranžmá nástrojů a hlasů, jejich barvu, tóninu, tempo, rytmus, schéma akordů, a další. To je zhruba základ, ve kterém požádám o vygenerování první verze.
Tady pak začíná časově náročný proces vyhodnocování a úprav, kdy zjišťuju, které parametry vypustit, které změnit a které přidat. Funguje to jako mixážní pult s nekonečně knoflíky, kde jsem jako tvůrce studiové nahrávky, který si stále dotváří představu, jak má zpěv a nástroje vypadat, aby to ladilo dohromady a dosáhl svého záměru.
Když se dostanu k verzi, u které jsem spokojen, mám první technickou nahrávku. A ve střihovém editoru mi začíná ta nejvíc otrocká práce - oprava špatně vyslovených slov a podivných zvuků, vystříhání nadbytečných sekcí a přesouvání a kopírování melodických částí na místa, kde mi dávají smysl a úpravu nedokonale vytvořených zvukových podání.
Po tom všem se konečně dostávám k mastering procesu. Na současnou téměř už funkční skladbu aplikuju Remake se stejným nastavením, kde hledám ten nejlepší zvuk a vyznění. Nakonec požádám o Remaster, zedituju zobrazený text z technického na pouhé lyrics a skladbu publikuju.
Hromada těch, co tvrdí, že Suno důkladně vyzkoušeli a že se honosím nezaslouženými výsledky chabé kvality, se ani z dálky nepřiblížili k jeho současnému potenciálu. Nepovažuju se za umělce, netvrdím že vše co dělám je skvělé, jen nabízím další dimenzi mojí tvorby. A stále věřím, že každé takové mé úsilí, které může někoho obohatit, má smysl.
25.09.2025 16:19:38 | TRlVlUS
Díky, Trivie. Opravdu jsem ráda, že jsme mohli jít spolu.
A ještě půjdem, neboj.
25.09.2025 17:31:52 | IkkarisKa
Nemám ráda novou dobu s AI, hlavně proto, že se nebezpečně vtírá úplně všude, není tu bohužel jen tak - pro zábavu. Ale přiznám se, že se mi Tvé dílko i zhudebnění líbí.
24.09.2025 20:14:03 | janewe
Ani já nemám stoprocentní optimismus a víru, že všechno kolem AI půjde dobře, hladce a jen ku prospěchu a blahu všeho lidstva. Přesto jsou skupiny lidí, které jsou za AI v dnešní době vděčné. Třeba když si zrakově postižení lidé mohou poslechnout, co vidí kamera jejich telefonu, protože existuje tzv. Specializovaná AI. Ta řeší konkrétní úlohy, bez dalšího přemýšlení, a tady podle naučených objektů pozná a popíše scénu.
Zhudebňování je ve škatulce Generativní AI - výstupem je generování obsahu, který je nejblíž zadání. Ani tady ale nedochází k samostatnému přemýšlení a tak ten strach z neznámého nemusí být tak velký.
Kde je na místě být opatrným je AI s jazykovým modelem a strojovým učením, kde jsou zárodky přemýšlení, jehož parametry ani autoři moc neví jak ovlivnit, a kde se zdokonalováním mužeme nadát zajímavých výsledků.
Ale zpátky ke generativní AI pro hudbu - dělám to už téměř rok a moje první zhudebnění byla velmi neobratná, zvukově i hudebními nápady plošší. Ale konkrétně tady u Avalokitéšvary je to přesně to, co jsem od ní chtěl. Pro text s tématikou východu jsem chtěl mít něco, co bude velmi podobné indickým rágám - jak melodicky, tak tím zvukově zploštělým podáním, které známe ze záznamů zpěvu indických rág s harmoniem.
Proto jsem jí tu nostalgicky nechal, ačkoliv generativní modely za rok ušly ke zdokonalení velkou cestu a jistě by šla vylepšít.
Jsem rád, že i takové dílo si našlo nějaké fanoušky. Děkuju.
25.09.2025 15:36:27 | TRlVlUS
Nikdy bych si nepomyslel, že to řeknu, ale chvála Žluťákovi, kterej svýma nikotinovýma pazourama nahraje na kytaru prapodivnej song o, ehm, ceckách a plácání po zadku - ten chlap je autentickej, opravdovější než většina toho, co tady potkávám.
Můj názor na AI je takový, že to zabíjí duši tvorby. Vlastně se mi ani nelíbí, jak to zní, protože tyhle uměle inteligentní songy zní jeden vedle druhého stejně.
22.09.2025 20:42:50 | vrbák
Ano.
Zhudebnění a obrázky pomocí AI jsou stejně příšerné jako umělé kytky.
23.09.2025 08:54:44 | Anfádis
Moje pazoury jsou náhodou velice elegantní a pěstěné, a básničku o plácani po zadku a o ceckách jsem nezhudebnil ani nenahrál... to jen tak pro pořádek.
22.09.2025 20:48:10 | Ž.l.u.ť.á.k.
Trivie, to sestavování hudebních motivů, které jsi nevytvořil, je podle mě mentální karaoke ,( bez hanlivých konotací ) , které nelícuje s tvořivostí. Ale báseň je to kultivovaná.
22.09.2025 15:14:28 | Matahaja
Což se dá svým způsobem říct i fotografii. Mentální karaoke. Fotograf namířil fotoaparát a medžik zachycení okamžiku udělá stroj.
22.09.2025 15:37:59 | jipi
něco tak hloupého jsem už dlouho nečetla... neber si to osobně, ale kulantněji se to říct nedá... fotils někdy?! to je to, co tak vehementně a alibisticky popíráte - foťák je nástroj, který použiješ, stejně jako třeba štětec, nebo kytaru... AI je "fotograf", kterému někdo říká, co chce aby vyfotil (a ještě k tomu mizerný) ...s AI netvoříš, prostě ne...
22.09.2025 16:50:34 | Sonador
Ano Son, fotím často a kupodivu nejen na mobil. Vím, co je focení. Tvorba. Vím, co je fotoaparát - nástroj. Prompt pro AI je tvorba, AI je nástroj.
O kvalitě výstupu se nebavím. Ani obrázky ani hudba není dobrá. Podobně jako první fotografie.
O čem tady píšu pouze je - že AI je dalším nástrojem.
22.09.2025 17:25:40 | jipi
Ne, když používáš AI netvoříš ty, ale ona, prostý, logický fakt... Ale to není to hlavní, horší je dopad na duši... Věřím, že to nakonec uvidíš, a že nebude pozdě...
22.09.2025 17:33:28 | Sonador
:-)) Son, nápodobně.. s tou hloupostí. Neber si to osobně. AI je nástroj
22.09.2025 17:02:40 | IkkarisKa
máš pravdu, uvedu to na pravou míru - AI je nástroj (na zpracování a analýzu dat), ale když jej používáš netvoříš, ne doopravdy, a můžete si to obhajovat jak chcete.. vím jak je to zábavné a jak to sleduju i opojné, lidi najednou mají pocit, že mohou dělat všechny ty věci, ke kterým nemají vlohy (nechápu proč vůbec chtějí) s minimem námahy... tohle je jedna z mála věcí, ke které nebudu mlčet, protože vím, že mám pravdu, ale nebudu se s nikým hádat, jen se občas připomenu... víš proč? mám lidi ráda, a záleží mi na nich, označují někoho jako já různými výrazy - jako zpátečník apod., je mi to jedno, když vidím, že se někdo vydal směrem k propasti, cítím jako povinnost ho na to upozornit, to je vše...
22.09.2025 17:12:14 | Sonador
Ale milá Son, je potřeba si uvědomit, že používat AI k zhudebnění, či k vytvoření obrázku je prostě skvělé!!! ...:)))... bohužel jen pro ty, kteří jsou absolutně bez vkusu... :)))
A teď jsem se nemile dotkla některých zdejších autorů včetně bohů literárních serverů (jipi, Ikkariska). Jestli se rozhněvají, budou zlí :-o
22.09.2025 20:18:12 | Anfádis
:D jak to dopadlo?;)
26.09.2025 14:13:31 | Sonador
Nerozzlobili se a jsou hodní :))
Možná nečetli :))
26.09.2025 15:01:51 | Anfádis
tak zůstanem při tom, že jsou hodní a máme je rádi:)
26.09.2025 16:16:19 | Sonador
@anfadis - četl ale nevím, proč bych měl na nějaké plkání reagovat.
Nemám potřebu někomu dokazovat, jestli jsem a nebo nejsem hodný. Je mi to jedno. Na jakémsi názoru moje hodnota opravdu nestojí.
26.09.2025 16:32:46 | jipi
teď jsi mi svou nabubřelostí a arogancí vyrazil dech... naprosto neadekvátní reakce a ještě k tomu naprosto špatné načasování:( ...jsem zklamaná...
26.09.2025 16:41:00 | Sonador
Proč bych měl reagovat na nějaká božstva literárních serverů, která vytahuje A., protože ji to přijde vtipný? Proč bych měl reagovat na Marianova kašpara, kterým mě hned počastoval, když jsem mu napsal, ať netahá Lumíra do debaty, protože je to mimo mísu? Nemám důvod na to reagovat a přejdu to mlčením. Nakonec se ale i ty zeptáš A., jestli (my, božstva lit. serverů) jsme hodní nebo zlí. Asi je to vtipný a nebo prostě holčičí smalltalk. Pak píšeš něco o špatném načasování a mojí nabubřelosti když odpovím? Wtf.
Nemám opravdu chuť debatovat tímto haha stylem. Je to jen ztráta času všech.
26.09.2025 17:06:30 | jipi
přečti si znovu, co jsem napsala... na tvé nesmyslné projekce ega nebudu reagovat...
26.09.2025 17:09:22 | Sonador
v hudbě AI jsem nic moc nenašla, ale ve výtvarným koutku AI jo ... asi je to tím, že mi uniká spousta směrů a ismů, neumím v nich nacházet... jenže takových lidí je spousta, dokonce bych řekla, že většina.
AI je umělej svět, nemá duši, ale stává se obrovskou konkurencí "živýmu" a to mě štve a děsí. Jenže víš co, daleko víc mě děsí , že i já sama jsem mu, i přesto, že to vim, "otevřela dveře" a ke svejm dílkům si vytvářím obrázky...
Neodpustím si PSko - jipiho neznám, ale Ikkar bych z absence vkusu nepodezřívala ani náhodou, stačí se mrknout na její tvorbu*
A ještě PS2: báseň nahoře se mi líbí hodně, text oslovil*
22.09.2025 21:53:14 | cappuccinogirl
Njn, hm, ehm
Mimochodem, není řeč o textech...
22.09.2025 22:10:40 | Anfádis
Já vím, že né:-)
To druhý PSko jsem dala k tý básni nahoře, zaslouží si ho
A ani v tom prvním PSku není řeč o textech:-)*
22.09.2025 22:47:52 | cappuccinogirl
Jasně že stran textu nikoho nepodezírám z nedostatku vkusu. U jmenovaných naopak. Mluvila jsem o zhuebňování a vytváření obrázků pomocí AI.
23.09.2025 05:48:41 | Anfádis
ještě by se hodil názor Lumíra Vaňka, když už se tu k tomu vyjádřili všichni....škoda, že zneuznale zapškl ve svém puristickém boji za kvalitu a uměleckou čistotu, mohl dobře poradit
22.09.2025 15:01:15 | takk
Vzácná příležitost mlčet a... nic. Tak třeba jindy.
22.09.2025 15:38:50 | jipi
hleď si svého, potrefenej husáku… nebyls to ty, kdo tu chrlil moudra o kvalitách poezie, zahlcoval to tu různými UTFG odkazy apod. ? Tak asi tak, kašpare
22.09.2025 16:43:56 | takk
Takko, mícháš dojmy a pojmy. Přečti ještě jednou co píšu a hlavně... uklidni se.
22.09.2025 17:53:59 | jipi
líbí se mi verše i AI hudba. otevírá nové možnosti. můžu si přečíst jen verše, bez hudby... naslouchej a nech myšlenky volně plout... ***:-))***
20.09.2025 02:46:42 | Iva Husárková
Spousta lidí, kteří se dnes účastní toho honu na AI čarodějnice v hudbě, ani moc nerozlišuje, kdy jde o zcela uměle generované písně (což jsou opravdu vposledku velmi zoufalá díla) a kdy jde o hudební doprovod k originálnímu textu.
Považuju za skvělé, že i autor textu bez hudebních schopností může dnes s vhodným nástrojem hledat, vybírat a pilovat takové zhudebnění, které mu přijde krásné. Nejdřív to mohli být jen živí interpreti s nástroji, časem pak DJs kteří mixovali hotová díla, po nich lidé tvořící ze samplů hudbu na počítači. A dnes jsme tu i my, kteří v hudebních kolážích s pomocí AI tvoříme celky. Často nedokonalé, ale tím víc nás samotné odrážející.
Na kráse se nemusíme všichni shodnout. Jen mě děsí ty vidle, pochodně a hlásači a označovači hříchu a hříšníků vpředu davů.
Tak jako se autoři koláží obrazů a fotografií nakonec stali legitímními v grafice, věřím že časem bude přijata na milost i AI, se kterou tvoříme zhudebnění. Vždyť co jiného to je, než hledání a formování vhodných kousků, které poctivě dávám dohromady, abych se mohl svébytně vyjádřit.
Do té doby děkuji každému, kdo dokáže racionálně komunikovat a samostatně vyjádřit svůj názor. A tady děkuju i za pochvalu a odvahu jí tu říct, Ivo.
20.09.2025 22:32:54 | TRlVlUS
Nikdo nespočítá, kolikrát se v minulosti vytýčila hranice - toto je a toto už není umění (podobně jako toto je a toto už není báseň). Zatím se ta hranice musela vždy nakonec posunout.
Myslím si totéž. AI je prostě dalším nástrojem pro tvorbu. Tak jako koláže, enkaustika, intarzie, frotáže nebo asambláže.
Vzpomínám si na dobu osmibitoých počítačů a na zvuky ve hrách. Byla to hudba nebo ne? Bylo to snad dokonce umění?
21.09.2025 07:04:24 | jipi
byl pořad, kde měli lidi pokládat sirky určitým způsobem, aby vznikly nějaké geometrické tvary - přesně už si nevybavuji - ale dokázal to jediný tak, že poskládal sirky nikoliv vleže na stole, ale postavil je a opřel o sebe... je dobré mít mysl i oči otevřené... a Ty to dokážeš! *** děkuji moc a přeji krásný den. :-))***
21.09.2025 02:05:46 | Iva Husárková
Přesně tak, absolutně nechápu, že to lidi nechápou.
Tvořit pomocí AI je opravdové umění...
a hned jak obhájíme hudbu, obhájíme i poezii.
Víte kolik času mi zabralo, než vytvořila tu báseň podle mých představ!?
Ne, nikdy to nepochopím. Umíš pi.u a chceš se cítit jako umělec...? Jo, tak jo, tohle je ta cesta.
Užij si to.
21.09.2025 01:17:30 | Ž.l.u.ť.á.k.
Taky se to dá takhle jadrně vyjádřit. Dík
22.09.2025 20:26:50 | Anfádis
No koukam, že se to tu celkem rozjelo...:-)
Ale to je dobře, co člověk, to jiný názor, ale z kazdého se dá urvat troška pravdy.
Já například souhlasím s tím, že AI je nástroj. Něco jako gramofon. Ale to, že vložíš do gramce desku a priměješ ho aby zahrál líbeznou melodii z tebe nedělá umělce.
Pokud AI předhodíš text, tak jsi pořád jenom textař, ne skladatel. Je to celkem easy, nevím, co je na tom k debatování.
22.09.2025 20:44:17 | Ž.l.u.ť.á.k.
Obecně míněno... aby sis nemyslel, že to bylo na tebe. To by mě mrzelo.
21.09.2025 21:21:59 | Ž.l.u.ť.á.k.
.....Ráda čtu Tvé verše......máš je nápadité,ale přiznám se,že to AI zhudebnění je prostě nadbytečné,myslím si......dávám přednost ,pokud někdo opravdu chce muziku,autentickým,byť třeba nedokonalým,pokusům ......v tomto případě je pro mě AI rušivým elementem.Naštěstí mohu jen číst........nedalo mi to Trivi,vlastně nerozumím pohnutkám,proč tak ,a nejen Ty,činíte.....zvláště když text je dobrý a osobitý,to umělé muzicírování to dle mého názoru jen degraduje...ale proti gustu žádný dišputát,autor
má zajisté poslední slovo a to respektuji.......tož tak.....já už to i jinde v minulosti utrousila.....tak jo......mizím.....Ji.
19.09.2025 21:40:30 | jitoush
Díky za názor. Máš na něj právo, to je v pořádku. Nebudu se obhajovat, jen ti odpovím - moje pohnutky se s časem vyvíjely. Nejdřív to byla jen zvědavost, jak vlastně můj text vyzní. Pak nadšení, že mu můžu z nekonečně způsobů, hlasů a aranžmá vybrat ten, který se mi líbí. A teď to dělám nejvíc proto, že mě to léčí. Každý z nás tady píše nějak o něčem. Ze mě většina básní vytryskne jako reakce na bolest nebo nějakou silnou emoci. A když mám konečně moje zhudebnění hotové ( a to ho někdy tvořím, opravuju a dolaďuju i víc než den) a pustím si ho, poslech a prožívání těch mých básní o bolesti má na mě terapeutický účinek. To je čistě můj sobecký důvod. Doufal jsem, že by někdo mohl aspoň v jednom mém zhudebnění najít zalíbení, kde by to na něj působilo příznivě. Ale pokud ne, pro mě to není důvod se hroutit.
19.09.2025 22:17:52 | TRlVlUS
Trivie, přesně tak, děkuji ti za to, co jsi tu sepsal v komentářích a za tento zvlášť. Myslím, že to máme stejně.
(A co si budeme povídat, ono je i umění se umět domluvit s AI. Tvoje nejensunaznalá parťačka Iv.)
22.09.2025 14:15:39 | IkkarisKa
"A co si budeme povídat, ono je i umění se umět domluvit s AI..." To teda hrome sakra jo! :o)
Většinový názor je, že AI za nás všechno udělá a my se jen chlubíme cizím peřím. No, nevědomost, no. Někdy mám cukání udělat pár skalním skeptikům nějaký workshop, aby to na vlastní oči viděli. Ale pořád je celkem velká šance, že bych ho nemusel přežít :oD
22.09.2025 14:25:58 | TRlVlUS
Umět se domluvit s AI (jistě není jednoduché, když má "umělec" jakousi představu) a "kumšt" jsou 2 rozdílné pojmy.
22.09.2025 20:29:38 | Anfádis
nikdy nekritizuju, nekomentuju, nebo neodmítám nic, o čem nic nevím... takže jsem si tohle "tvoření" samozřejmě nejdřív zkusila a pořádně prozkoumala, a ne - neobstojí to co tady píšete, skutečná tvorba to není... nemyslím si ale, že někde někdo běhá s vidlemi, máme být tolerantní? prosím o totéž;)
22.09.2025 14:30:03 | Sonador
Pak se Vás to o takových nevědomých vskutku ani v nejmenším netýká, má drahá ;o)
22.09.2025 14:37:46 | TRlVlUS
....Rozumím a respektuji Trivi....Ji./úsměv/a děkuji za Tvoji klidnou a vysvětlující reakci.......budu prostě dál číst...
20.09.2025 06:49:48 | jitoush