SRANDA BUDE

SRANDA BUDE

Anotace: @&@

 

SRANDA BUDE

 

kdysi se lidé sakra oháněli

když chtěli jaksepatří žít

předváděli se furiantsky

kdo šikovnější má ruce

má více pod čepicí zná fígle světa

umí líp zpívat tancovat či hrát

je ženou s espritem

či skutečný je chlap

 

časy se dávno proměnily

nic umět nemusíme

chceme se hlavně bavit a smát

máme se neskonale líp

cení se proto jiné vlohy

třeba kdo sežere víc knedlí

a vychlastá víc piv

 

tužíme tím své vlastenectví

jinak bychom to už nedovedli

 

jsme národem lvů olysalých

s vypadanými zuby

však veselé jsme kopy

chlubit se dokážem i tehdy

když není se čím chlubit

jen přivandrovalci tohle nepochopí

 

byli jsme tady před rakouskem

sranda i po nás bude

až zašmelíme prožerem a prochlastáme

i své vlastní stopy

 

smát se nám budou všude

 

Praha, 6.5.2015

 

https://www.youtube.com/watch?v=LiuKQRlyjz8

 

Autor Amonasr, 06.05.2015
Přečteno 441x
Tipy 20
Poslední tipující: Amelie M., MARKO, SmallGeorge, Pamína, Akrij8, Olex, Frr, AndreaM, Nikita44, Jeněcovevzduchukrásného, ...
ikonkaKomentáře (28)
ikonkaKomentujících (7)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

.. pokud mám být upřímná, přemýšlela jsem, jestli se vůbec vyjadřovat, protože mám pravděpodobně názor, který nebudeš sdílet.. ale nakonec, proč ne.. :)

já osobně nemám ráda takovéto básně, které snižují čechy a celý národ vůbec.. myslím si, že spousta čechů jsou skvělí lidé s pravými hodnotami a také velkými schopnostmi v různých oblastech, co dokázali prorazit i ve světě.. myslím si, že nejsem vůbec tak špatný národ, jak občas někdo remcá.. a už vůbec si nemyslím, že jiné národy jsou lepší, než my.. ono všude se najde něco.. a já nemám nic proti radosti u hokeje a klidně, at si někdo to pivo dá.. kde je psáno, že pak nejde zachránit někomu život..?

myslím, že v dřívějších dobách nebyli lidé (češi) hodnotnější, pracovitější a tak dál.. jsme stále stejní, jedni takoví a druzí zase jiní.. a tak to má být..

napsané je to dobře a bylo by nefér, nedat tip.. ale s obsahem výrazně nesouhlasím.. nepřijde mi totiž ani moc sebeironický, jako spíš hanlivý vůči čechům.. a to mi vadí.. tak se nezlob :)

08.05.2015 14:25:47 | Amelie M.

Já se nezlobím, není přece na světě člověk ten, aby se zavděčil lidem všem ;-) Naopak si cením Tvé upřímnosti a jsem za ni rád, ať si mi to kdo chce věří... :-)

Pokusím se blíže vysvětlit, bude to ale delší. Ona ta báseň původně neměla být o českém vlastenčení, ale o tom, jak stále pohodlnější život vede ke zpovrchnění člověka obecně, k jeho stále méně pevnému sepětí s těmi nejhlubšími kořeny. Nějak se mi to samo posunulo trochu jinam, to občas verše i navzdory autorovi dělají. Nicméně každý národ má své silné i slabé stránky, které se dají nějak zobecnit, i když se samozřejmě nikdy nemůžou týkat všech jednotlivců. A když už se ironizuje, těžko to něčím vyvažovat, taková „korektnost“ myslím do poezie ani nepatří.

Měl jsem v životě štěstí na to poznat poměrně zblízka lidi z různých národů, bavilo mě vždy poznávat jejich mentalitu, jejich kořeny, které jsem pokaždé přijímal s otevřeností a pokorou, stejně jako své vlastní. A Čechům jsem nikdy před těmito „cizinci“, troufám si tvrdit, špatné jméno nedělal. Na druhou stranu mi to setkávání umožnilo podívat se na nás na Čechy s jistého nadhledu a za vším, co jsem tu napsal, si stojím, všechno se opírá o mé poměrně pestré a bohaté životní zkušenosti a neber to prosím jako nějaké vytahování, tak to nemyslím. Úplně stejně bych dokázal ironizovat kterýkoliv jiný národ z těch, jejichž mentalitu jsem měl někdy možnost skrze své přátele a známé blíže pochopit.

Vím také samozřejmě i o našich silných stránkách, kterých si cení i jinde, jako je například obecný přehled, schopnost rychle se učit a pronikat k jádru věcí, umění improvizace, schopnost rychle se orientovat v cizím prostředí, kultivovanost, kulturní rozhled, mírumilovnost a schopnost vyjít s každým (to se někdy možná mylně považuje spíš za zbabělost a změkčilost, ale to je právě ten rozdíl mentalit) a určitě jsem spoustu našich předností ještě vynechal. Napsal bych třeba něco i o nich, ale jelikož jsem štír, určitě by to zase vyznělo spíš ironicky, tak ať nás raději opěvují ti, kterým to půjde líp. Kdybych skládal slova k národní hymně já, asi bychom se u toho nikdy pýchou nedmuli, ani by nám při tom neslzely oči, leda tak smíchy… :-D

A nejsem sice škarohlíd, nicméně zavírat oči před tím, že nežijeme (jako lidstvo) v právě povznášející době, zkrátka taky nemůžu, to bych byl pokrytec. Lidstvo nikdy v historii nešlo nepřetržitě jen po vzestupné linii a momentálně nestoupáme vzhůru, ocitáme se na prahu velké dějinné katarze, o tom jsem pevně přesvědčen, stejně jako o tom, že jednou zase stoupat budeme… ;-)

08.05.2015 16:20:10 | Amonasr

já tě určitě nenabádám k tomu, abys zavíral oči před tím, jak se lidstvo chová.. určitě si ale budu stále stát za tím, že češi takoví, jak píšeš (v básni), obecně nejsou.. je to jen o tom, že lidé většinou vyzdvihují to negativní a na to dobré se tak nějak zapomíná anebo se tomu z různých důvodů lidé vyhýbají.. a to je velká škoda.. a pak vznikají takové ty naše vnitřní mikrosvěty a jde to s námi z kopce.. nikomu se nechce moc vystupovat a něco měnit, protože chybí motivace, i když uděláš něco dobrého, nevidíš pořádně výsledek.. ale jak se v něčem pomýlíš, jsi za to bit.. tohle vidím jako jeden z největších problémů lidstva..

také mi vadí určité vzorce chování u některých lidí, také mi vadí některé z podmínek, ve kterých musíme žít, na druhou stranu, stále si myslím, že jsme na tom ještě dobře.. pokud se podívám na neustálé a vážné konflikty jinde..

PS: :-)

08.05.2015 18:26:35 | Amelie M.

Tak Ti nevím, milá Amelie, nepopsala jsi teď českou mentalitu skoro stejně jako já, jen bez té mé dehonestující ironie…? :-/ ;-)

Ano, jsme na tom zatím ještě dobře, jenže ty konflikty jinde jsou už duněním toho, co se nám bude čím dál víc jako bumerang vracet. Svět je už tak neskutečně propojený, že se nedá nadále účinně předstírat, že se za ty nečisté nitě netahá především od nás, tj. z mocného západu, který nechce o svou dosavadní obrovskou hegemonii přijít a kope kolem sebe v bezradném zoufalství čím dál víc, což je ovšem cesta do pekla. Ono to má (jako vždy) především ekonomické příčiny – stávající ekonomický systém se vyčerpal a bude se muset kvalitativně (tj. ze samé podstaty) změnit, nemá-li se zhroutit fatálně. Ovšem to si mocní zatím nechtějí připustit, protože se tím cítí sami ohroženi, nechtějí přijít o své astronomicky vysoké výhody, čímž ovšem celý systém sami nejvíc ohrožují. Zatím je to začarovaný kruh, který se ale jednou bude muset nějak rozetnout a nebude to už myslím příliš dlouho trvat. Řítíme se podle mne do zatím nejhlubší globální ekonomické krize a v té se to rozhodne. Ale to už jsem se dostal hodně daleko od původního textu, vím… ;-)

ad P.S. :-)

08.05.2015 23:36:41 | Amonasr

tohle je téma hodné slova a ne klávesnice.. :-) nebudu se proto dál rozepisovat, protože bychom jen tak asi neskončili :)

09.05.2015 00:12:51 | Amelie M.

Naprostý souhlas, máš nesporně mnohem víc rozumu než já, když se nedokážu v podnětné diskuzi udržet... Tohle je fakt na mnohem delší polemicky vedený rozhovor s otevřeným koncem, který přesahuje možnosti literských komentářů :-) Dík ;-)

09.05.2015 12:53:23 | Amonasr

tím rozumem si nejsem jista :D ale tady bych fakt potřebovala slyšet tón hlasu, rozvíjet myšlenky a nechat hned reagovat druhou stranu.. jinak nedojde nikdy k pochopení vzájemných postojů :-)

09.05.2015 15:10:37 | Amelie M.

No vidíš, jak jsi to krásně vystihla, takže tím Tvým rozumem jsem si teď jistý ještě víc - ano, je to přesně tak :-) Přiznám se, že z těch svých polemických diskuzí na Literu právě z tohoto důvodu občas nemívám úplně příjemné pocity a nevedu je až tak rád, jak to možná vypadá, spíš se jim někdy nedokážu elegantně vyhnout. Ale ta rizika vzájemného nepochopení jsou zde enormě velká a líp než Ty, bych ty důvody, proč tomu tak je, nepojmenoval. Vyjádřila jsi to velice přesně a trefně - dík za to :-) Je to zkrátka daň za to, že ta témata nastoluju, což ale dělám vědomě a předem vím, jak se pak zase budu při tom cítit, takže si nestěžuju a beru to statečně - píšu to jen jako vysvětlení... ;-)

09.05.2015 17:52:02 | Amonasr

jo, myslím, že tě chápu :) už proto mám pocit, že my dva se nikdy nemůžeme doopravdy "štěknout", protože máme tyhle věci podobně nastavené.. ;)

09.05.2015 22:38:01 | Amelie M.

Jj, cítím to taky tak ;-)

09.05.2015 22:46:41 | Amonasr

tečka.. :-)

09.05.2015 22:53:54 | Amelie M.

. ;-)

10.05.2015 11:18:58 | Amonasr

škoda, že není nikde zorganizována soutěž střevních větrů - hodnotilo by se :
hlučnost bzdění, výdrž, intenzita odéru, který páchne odporněji a lyrické hodnocení zapáleného pšouku - světelnost, barva exploze..budu to muset nějakejm parvenu navrhnout..naštěstí mě stejně nepozvou..:-) :-D

06.05.2015 21:02:37 | Frr

Neboj, někdo se toho určitě v boji o diváka a reklamu chytne... :-D

06.05.2015 22:51:54 | Amonasr

ST, i za toho olysalého lva, úplně ho vidím, chudáka.Celé je to doslova Černý humor, a to i pravdivý:-(.

06.05.2015 18:07:51 | Jeněcovevzduchukrásného

Díky za takové přijetí ;-)

06.05.2015 18:23:57 | Amonasr

...ja ja ja...:)

06.05.2015 17:34:29 | Jort

:-D

06.05.2015 18:23:36 | Amonasr

..tak o "vlastenectví" je slyšet jenom když je zrovna hokej! asi to má něco společnýho s fanděním...:-)))ironie ale pravda...(Jarek je "selebřita"!)

06.05.2015 13:46:27 | bogen

Mám takový pocit, že právě to hokejové „vlastenectví“ má s tím knedlo-pivním hodně společného :-D Ono to původně nemělo být na pseudovlasteneckou notu, ale třeba za to fakt může zrovna to MS, že se to tam samo stočilo… ;-)) A Nohavicův (sebe)ironický humor je mi hodně blízký, to bývá v takovém případě sázka téměř na jistotu ;-))

06.05.2015 14:09:00 | Amonasr

Myslím, že je to pro náš národ typické jak budovat "národní identitu"...ne válčením nebo schopnostmi, ale hezky knedlo,pivo a u TV se bavit koukáním na hokej!Češi!...jak snadný a pohodlný...;-)))

06.05.2015 21:36:15 | bogen

já si tedy tohle vůbec nemyslím bogene :-)

08.05.2015 14:19:49 | Amelie M.

Tak tak :-D A každý chytrý jak rádio, jak by to dělal on, kdyby... ;-)

06.05.2015 22:50:05 | Amonasr

;-))) přesně tak.

07.05.2015 18:11:36 | bogen

No je to smutný, co? A ta Jarkova písnička k tomu naprosto pásne!

06.05.2015 13:34:46 | Aida

Je to sice provokativní nadsázka, ale… ;-) A taky jsem měl radost, když jsem k tomu ten klip objevil – ani jsem tuhle Nohavicovu písničku zatím neznal, takže bonus i pro mě :-)

06.05.2015 14:08:19 | Amonasr

Asi ji znáš, ale je ještě, zdánlivě z jiného ranku, ovšem na stejné téma:

https://www.youtube.com/watch?v=u7rojQbqf68

06.05.2015 23:59:20 | Aida

Neznám a schovám si ji pro strýčka Příhodu - díky :-)

07.05.2015 10:53:17 | Amonasr

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí