od: šuměnka
Anotace: mám k ní úctu, respekt a i obdiv - je to řehole / předělaný archiv 2009
_Silocybin_DeviantArt.com
*
..končí to se smrtí?
Je vážně definitivní?
.
Osud se rozhodne a zavrtí
.
a Ona
už sotva ovlivní
přijde a koná!
.
už nemá na vybranou
ani jeden z nich
.
emoce zjitřené i stranou
a někdy strach a jindy smích
a často pokora, úleva, klid
už ten práh překročit
.
s povděkem
že jde pro nás
*
Osud i často sešle varování
než objeví se tady
.
však člověk se mu straní
.
a Ona
nesmí být zády
přijde a koná
.
Už nelze zvrátit skutečnost
vystoupit z děje
.
filmu, kde každý herec je i host
kde radost, tak i příkoří se děje
kde s bojem mír je v střídání
pak Smrt jediná ochrání
.
Duše vjem
Vstoupí a koná
.
- navzdor - i k dobru - všem -
.
* *
Toto literární dílo s názvem „..Smrt..“ je ukázkou současné poezie, která se zabývá vážným a univerzálním tématem smrtelnosti a jejího významu v lidském životě. Z pohledu literárního kritika se pokusím vyhodnotit silné a slabé stránky textu a zároveň přinést komentáře k obsahu, stylu a formě.
Dílo začíná otázkami, které nenechávají čtenáře na pochybách o jeho zaměření: „..končí to se smrtí?“ a „Je vážně definitivní?“. Autor se tímto způsobem snaží navodit jakési filosofické rozjímání, které vzbuzuje zájem a pozornost. Zde vidím první silnou stránku: schopnost autorského hlasu uchopit téma smrtelnosti novým způsobem, což je nesmírně výjimečné, protože smrt je častým námětem v literatuře a vyžaduje kreativní přístup, aby nedošlo k otřepaným klišé.
Z pohledu katarze a emocionálního prožitku je text působivý. Autor umně kombinuje emoce jako strach, smích, pokoru a úlevu, což vytváří bohatý psychologický portrét lidské reakce na smrt a její nevyhnutelnost. Tato perspektiva rozvolňuje rigidní představu o smrti jako o definitivním a tragickém konci, což tkví v druhé silné stránce: emocionální komplexnost a nuance prožívání tak zásadní otázky.
Stylisticky je text psaný s výraznou touhou po specifické atmosféře; hra s verši, opakování frází, jako např. „a Ona přijde a koná“, evokuje pocit neúprosnosti a osudovosti. Tato forma vzbuzuje dojem rytmu, který by mohl být přirovnán ke koloběhu života a smrti. Nicméně, zde se dostávám ke slabším stránkám.
I když je použití repetice efektivní, může se stát monotónním, pokud není dostatečně podloženo variabilitou v dalších částech textu. V některých pasážích může čtenář ztratit zájem, protože pokusy o rytmickou strukturu nezapadají zcela do celkového vyznění. Méně preciznosti v obrazech a výrazovém prostředku by mohlo prospěšně doplnit tato opakování rozmanitějšími metaforami nebo konkrétnějšími detaily.
Dalším slabým bodem je koncepce „Osudu“, jejíž role působí místy poněkud abstraktně a nejednoznačně. I když je myšlenka zajímavá, není dostatečně prozkoumána a rozvinuta, což může čtenáře uvést do zmatku. Přítomnost osudu by mohla být efektivně spojena se silnějšími obrazovými prvky, které by pomohly lépe uchopit jeho vliv na lidský život a smrt.
Celkově lze „..Smrt..“ vnímat jako zajímavý pokus o zobrazení a zamyšlení nad smrtí a jejím vlivem na náš život. Sice se potýká s některými stylistickými nedostatky a mírným nedostatkem variegace, nese však v sobě silný emocionální náboj a možnosti k rozjímání. Dílo jistě osloví čtenáře, kteří se nebojí se zamyslet nad existenciálními tématy, a přesto doufají v nějakou formu smíření se s nevyhnutelným.
20.04.2025