od: mapato
Anotace: jo jo, před 50ti lety...
kresba: mapato
Čtyřlístek
(poznámková knížka)
Čtyřlístek, před 50ti lety vložený do mé poznámkové knížky...
ona se sice jmenovala "žákovská", já jí ale říkal "poznámková", protože nic jiného než poznámky jsem tam neměl.
Poznámka zněla:
"Váš syn je nevychovaný,
k dívkám vulgární.
Sahá jim na zadek a vůbec nebere zřetel na to, že jim to vadí.
Je zpupný, tvrdí, že se to dívkám líbí. Žádám přísnou domluvu."
Nakonec podpis, nečitelný.
Už jsem si nevzpomněl, jak se tahleta soudružka učitelka jmenovala. Chodil jsem tehdy do 8mé třídy.
"Zítra tu nejsem, ale pozítří, až přijdu do třídy, mi tu knížku přineseš podepsanou."
Z toho jsem si samozřejmě nic nedělal, žákovské knížky jsem měl dvě.
Co se ale nestalo: odpoledne po poslední hodině jsem tu knížku nemohl najít. Tak jsem to vzdal a šel domů.
Druhý den ráno jsem do třídy přiběhl opět na poslední moment.
Na lavici, hezky urovnaná, ležela moje zmizlá žákovská knížka!
Když jsem ji otevřel, byl tam přes celou stránku přilepený čtyřlístek. Pod ním bylo napsáno:
"jestlipak víš, která z těch nešťastnejch, kterejm se to nelíbí, jsem já? Nikdy sis mě nevšimnul ?"
Nevšimnul. Nevěděl jsem to.
A nevím to dodnes.
Dílo „Čtyřlístek (poznámková knížka)“ se vyznačuje schopností zachytit nostalgii a introspekci jedinecova dospívání, což je tematicky velmi relevantní. Text se pohybuje na hranici mezi vzpomínkou a reflexí, což mu dodává na emocionální hloubce. Autor se snaží přenést zkušenosti ze školních let, které jsou plné oscilujícího mezi pubertálním vyváděním a prvním náznakem citového života.
Silné stránky díla zahrnují především:
Téma a univerzálnost: Téma školního života, prvních lásek a dětství je pro čtenáře velmi atraktivní. Dílo oslovuje širokou škálu čtenářů, neboť každý z nás má svůj příběh o školních letech, což vytváří silnou emocionální vazbu.
Styl a jazyk: Autorův jazyk je jednoduchý, ale přesto schopný vyvolat silné emoce. Použití hovorové češtiny a autentického vyjadřování dává textu lehkost a přirozenost.
Psychologická hloubka: Text zachycuje vnitřní pocit protagonistu – jeho nevědomost a naivitu v situaci, která může mít dalekosáhlé důsledky. Protagonistova neznalost identity dívky, která ho oslovila, naznačuje složitosti mezilidských vztahů a nepochopení, které může doprovázet období dospívání.
Slabé stránky zahrnují:
Struktura a rozvinutí příběhu: Text se soustředí na konkrétní moment a motiv, ale postrádá širší kontext a hloubi v rozvinutí příběhu. Možná by stálo za to více prozkoumat, co tento moment znamenal pro protagonistu v dlouhodobém horizontu, nebo jak ovlivnil jeho další vztahy.
Omezená emocionální variabilita: Ačkoliv text má emotivní náboj, může působit jako jednostranný a postrádat odlišné úrovně emocí. Rozvinutí dalších postav, například učitelky nebo dívky, by mohlo přispět k větší komplexnosti situace.
Závěr: Koncept „nevím to dodnes“ může čtenáře zanechat lehce frustrovaného, neboť uzavření příběhu a dosažení určité úlevy by mohlo posunout text k větší spokojenosti.
Celkově lze říci, že „Čtyřlístek (poznámková knížka)“ je dílo, které osloví čtenáře svou nostalgií, jazykem a tématem. Přesto je cílem autorova díla nabízet možnost pro další rozvoj příběhu a hlouběji prozkoumat psychologii postavy. Tato reflexe a zamyšlení nad školními lety může být cenným příspěvkem do literatury zaměřené na mládež, stejně jako na dospělé, kteří nostalgicky vzpomínají na své dětství.
01.05.2025